A kínai márkák feltörőben? A home office árnyoldala. A vállalkozó mentora lehet egy könyv is!

Dátum

Megosztás

A magyar cégek tavaly több milliárd forintot fizettek ki csalóknak, a kiberbűnözők 78%-ban sikerrel jártak. Egy felmérés szerint a home office-ban dolgozó csapatok kevésbé innovatívak, mint a személyesen együtt dolgozók: 22%-al nagyobb valószínűséggel hoznak létre innovációt az ugyanabban a városban élők, mint a földrajzilag egymástól távolabb lévő csapatok. A kínai márkák egyre inkább törnek fel, 2024-ben már nem mehetünk el üzleti ötletként mellette. Ezt bizonyítja az Insta360 akciókamerát feldolgozó esettanulmányunk is. Eheti könyvajánlónkban A menedzsment mítoszai című könyvet vettük górcső alá. Mindenki szeretne maga mellé egy mentort, főleg amikor ott van már több alkalmazottal, felelősséggel. Nos ez a könyv lehet a mentor, aki rávilágít azokra hibákra, rossz nézőpontokra, aminek kiküszöbölésével sokkal jobb vezetők lehetünk.

A mikrofonok mögött Mándó Milán és Sólyom Eszter.

Youtube-on itt éred elSpotify-on ittApple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

Heti híreink és témáink:

0:00 – Intro
1:04 – Üzleti kibertámadások itthon, zsaroló vírusok
11:19 – A home office hátráltatja a cégek innovációját
20:39 – Insta360 sztártermék? Kínai mákrák
31:04 – Könyvajánló: A menedzsment mítoszai

Több milliárd forintot csaltak ki tavaly magyar cégektől

Az ITU (International Telecommunication Union) legfrissebb felmérése alapján a 35. helyen állunk a Global Cybersecurity Indexben. Ez egyébként elég jó hely, de te is érzékeled, hogy nap mint nap próbálkoznak a csalók. A magyar cégek tavaly csak a zsarolóvírusok mögött álló bűnözőknek több milliárd forintot fizettek ki, a támadások több mint 78 százalékát nem tudták időben megállítani.

Egy korábbi másik felmérés alapján váltságdíjat globálisan a szervezetek 46 százaléka, Magyarországon 59 százaléka fizetett. 

Most nagy cégekről van szó, de bizony a zsarolók igazán sikerrel járnak. 2022-ben például két magyar vállalatnak kellett fizetni egyenként 5 millió dollárt (1,7 milliárd forint). 

A cégek sok ponton sebezhetőek, gondoljunk csak bele, hogy mennyien dolgoznak home office-ban és nincs meg a megfelelő biztonsági protokoll a cégek részéről. 

De ha csak KKV szintjére megyünk, akkor megsokasodtak a hirdetési fiók feltörések, szerver feltörések és ehhez kapcsolódó zsarolások. Korábbi években beszámoltunk az Unix Autó feltöréséről, akiknek konkrétan újjá kellett építeni a szerverüket. Írtunk a Minneren az e-mail levelezésbe ékelődő utalásos csalásról („eltérítik az utalást”). 

Forrás: HVG

Homeoffice vs innováció

A Nature tudományos folyóiratban 2023. novemberben megjelent tanulmányban a kutatók megvizsgáltak 20 millió tudományos felfedezést és 4 millió szabadalom bejelentést az elmúlt fél évszázadból, hogy megtudják, melyik csapatok teljesítenek jobban: azok, amelyek távmunkában dolgoznak együtt, vagy azok amelyek személyesen. Az eredményeik szerint a személyes együttműködés több tudományos áttörést eredményezett. Sőt, minél távolabb voltak egymástól földrajzilag a csapattagok, annál kisebb eséllyel értek el úttörő eredményeket. Az ugyanabban a városban működő csapatok például 22%-kal nagyobb valószínűséggel hoztak létre innovatív szabadalmakat, mint a több száz mérföldre vagy annál nagyobb távolságra elhelyezkedő csapatok – és 27%-kal nagyobb valószínűséggel publikáltak pionír kutatásokat.  

A megvizsgált tudományos kutatócsapatok közül akik személyesen dolgoztak együtt (és több áttörést értek el), ott többen vettek részt a személyes kollaborációban a kutatás kezdeti szakaszában, azaz a tervezős, ötletelős, “big picture” időszakban. Ez pedig több, jó ötlethez vezető személyes interakciót eredményezett. Ezzel szemben a távmunkás csapatoknál inkább a tapasztaltabb kollégák egyedül álltak elő ötletekkel, aminek a technikai megvalósítását bízták a csapattagokra. 

A kutatás alapján úgy tűnik, a valódi innováció a kávéfőző, vízadagoló mellett történik, spontán beszélgetések közben. Ezt akár a home office elleni érvnek is használhatnánk – akkor irány mindenkinek vissza az irodába? 

Forrás: A távmunka megöli az innovációt? Kutatás + konklúzió, megoldás

Insta360 – Egy kínai márka a csúcson? Nem utoljára! Trend riadó!

A Minneren 2023-ban hívtuk fel a figyelmeteket egy nagyobb e-kereskedelmi trendre. Ez pedig a kínai márkák feltörése. Eddig a világ gyára volt Kína, de most szeretnének ebből kilépni. Ez persze egy folyamat, hogy az új feltörekvő generációnak már nem cél, hogy csak a gyártás legyen az önmegvalósításuk. A kínai gazdaságnak is teljesen más a stratégiája, és egyfajta megújítás is az, rengeteg új állással, ha elkezdenek márkákat felépíteni. A 2024-es üzleti ötletek közé is bekerült a kínai márkaképviselet. 

A Minnernél van egy zárt rész, amit csak előfizetőink olvashatnak a Minner Előny. Nos itt egy kínai márkának a hazai számait ismerhetik meg az előfizetőink. Az Insta360 akciókamerákat gyárt és úgy jelenik meg márkaként a piacon, mint például a Xiaomi. Annyit elárulhatok, hogy nem kis szereplőről van szó, és hazai forgalma eléri a …. erről csak az előny tagok kapnak információt. 

Egyrészt a témát azért hoztam be, hogy felhívjam a figyelmeteket a zárt tartalmainkra, a Minner Előny előfizetésre, ahol igazán exkluzív tartalmakkal készülünk. 

Másrészt itt ez a piac azért izgalmas, mert nem olyan könnyű ezeket a márkákat megtalálni, nincsenek fent az Alibaba-n. Nagyobb esélyed van, ha kutatod a TikTokot és az Amazont. A piac annyival változott így, hogy nem a gyártótól csak megveszed a terméket és magad reklámozod, hanem a kínai márka saját maga is költ marketingre. 

Forrás: Sztártermék az Insta360? E-kereskedelmi piackutatás piaci adatokból. Esettanulmány

Könyvajánló – A menedzsment mítoszai

Mindenki szeretne maga mellé egy mentort, főleg amikor ott van már több alkalmazottal, felelősséggel. Nos ez a mentor ez a könyv, aki rávilágít azokra hibákra, rossz nézőpontokra, aminek kiküszöbölésével sokkal jobb vezetők lehetünk. A kognitív torzítások csapdáival tavaly féléven át foglalkozott Milán és ez a könyv szintén feldolgozza ezt a témát. 

Szakmai szemmel a könyv rengeteg olyan szituációt feldolgoz, ami megtörténhet egy vállalattal, vagy cégvezetővel. Ezeket több oldalról is megközelíti és próbál természetesen egy irány mutatni, de nem erőlteti. Ahogy feljebb fogalmaztam, a könyv valójában egy mentor, ami azt is jelenti, hogy ezt nem egyszer érdemes elolvasni, érdemes többször kézbe venni, hogy mélyüljenek a minták. 

Személyes fejlődésben személetmód formáló szerepe a könyvnek óriási. Nagyon kevés könyv foglalkozik a kognitív torzításokkal így mindenképpen érdemes feldolgozni a leírtakat. A gondolkodásmód az, ami kiemelhet minket a tömegből. Sok esetben az emberek pusztán megérzésből, korábbi berögzült mintákból hoznak döntéseket, ami félre is viheti őket. 

Ez a könyv kell, mint egy falat kenyér! Itt tudod megvenni: Pallas Athéné

Korábbi hírszemléink

Kiemelt kép: Canva

Tóth Levente
Tóth Levente
Tóth Levente vagyok, a Minner csapat negyedik tagja, tartalomgyártó. A tartalmak közül legszívesebben a technológiai újítások és az AI köt le, tőlem ezekről fogtok leginkább olvasni.