Másik véglet: „Nekem nincs konkurenciám!”. Ki a konkurenciám? Kikerekednek a szemeim, amikor valaki azt mondja, hogy olyan ötletem támadt, amivel nincs konkurenciája. De belefutottam már abba is, hogy valaki fel se mérte a konkurenciáit, vagy éppen nem is tudta, hogy kik is tartoznak bele még. Pedig nagy átmenetek vannak, akár még egyes piacok között is. Mennyi termék lehet egymásnak alternatívája? Rengeteg! Vágjunk is bele a konkurencia témába!

Kit Kat és a Balaton szelet

Egy évvel ezelőtt együtt adtam elő a Nestlé Magyarország brand menedzserével. És már akkor beleültette a bogarat a fülembe egy érdekességgel. Mindkét márka a Nestléhez tartozik. Úgy tűnhet, hogy a polcokon konkurenciája a termék a másiknak, mivel csoki-csoki (vagyis inkább nápolyi-nápolyi). Ám ez nem igaz! Elmondta, hogy teljesen más célcsoport veszi egyiket-másikat, így ha a nagy tömeget nézzük egyik előretörése nem csökkenti a másik forgalmát. Persze az is igaz, hogy mivel egy cég kezében mindkét márka, hogy neki édes mindegy melyikből jön bevétele. De fontos, hogy pl. a Kit Kat-nak külön megvan a valódi (másik vállalkozás alá tartozó) konkurenciája.

Már rá is hangolódtunk a témára, úgyhogy jöjjön a konkurencia téma mélyebb gondolatai, amit jó tudni, észben tartani.

Nekem nincs konkurenciám – tévhit

Ezt többször hallom kezdő vállalkozóknál, startupoknál még inkább. Persze idővel rájön az ember, hogy nem így van, de jobb előbb megtudni. Főleg azért is, mert mondjuk egy befektető elé állsz, akkor ki fog röhögni, mikor azt mondod nincs konkurenciád és máris nehezebb pozícióban vagy.
Miért jó, ha van konkurenciád?

  • Egyrészt az a piac validált, vagyis bizonyítottan van kereslet, igény a hasonló termékekre. Nem is beszélve, hogy
    (Validáció jelentése: A terméked, szolgáltatásod tesztelése adott piacon. Validált ötlet azt jelenti, hogy kipróbáltad valamilyen módon, hogy van igény a termékre, használták az emberek.)
  • Nem is beszélve arról, hogy az ő marketingje még hatással is lehet a tiédre, vagyis a forgalmadra. Egy érdekes példa. a Greeng Go közösségi autóbérlés iránti kereslet nem csökkent, mikor megjelent ugyanazon a piacon a Mol Limo. Miért? Mert az emberek mindkettőt használják, mivel az egyik cég autója lehet közelebb van hozzájuk.
    Vagy másik példa az online videós oktatás előretörését a MinnerAkadémia is segíti. Az az 5000 felhasználó könnyebben fog venni más, vagy éppen hasonló képzéseket. De ugyanúgy a konkurencia is hatással van az én forgalmamra is.
  • Az innováció miatt. Sokkal jobb terméket /szolgáltatást lehet olyan piacon létrehozni, ahol van konkurencia. A verseny miatt neked is sokkal jobban kell teperned és ez téged is változtatásokra, munkára kényszerít. Aminek köszönhetően sokkal jobb terméked lesz.

Bojár gábor gondolata erről (Graphisoft): „Ha nincs versenytársad, akkor valószínűleg igény sincs”

Vevő igények, szokások és a konkurencia azonosítás

Egyre szerteágazóbb üzleti modelleket alkalmaznak a cégek, aminek eredménye, hogy nem mindig azonosítható első látásra a versenytársi viszonyok. A legjobb amit tehetünk, hogy arra fókuszálunk, hogy a vevő milyen igényét elégíti ki a termék és az alapján azonosítjuk be a konkurenciát.

Például érdekes, hogy

  • a közösségi irodák egyik fő konkurenciái a Starbucks, vagy éppen a Costa Coffee, vagy más kisebb kávézók. Igaz, csak közvetett, de hatással van rá. Ugyanazon piaci igényeket szolgálja ki.
  • egy új kuponos applikáció a Bónusz Brigáddal versenyzik
  • a Maran Coffee akik új prémium kávét értékesítenek a Frei Cafénak (annak termékeivel) konkurálnak

Fontos tehát úgy vizsgálni, hogy a termékünket:

  • miért használják, veszik – milyen igény miatt
  • kik veszik azt
  • mikor és hogyan használják, vagy éppen mire

Ezeket vizsgál meg olyanoknál is, akiket úgy érzed, hogy konkurenciáid lehetnek, és ha azonosságot látsz, akkor bizony fel kell venned őket a listádra!

Kapcsolódó cikkek: 

Fotó: Balaton szelet / Facebook

Gyere és nézd meg a Befektetőkereső show döntőjét! Nézőként is tudsz jönni! Ezt látnod kell élőben! Június 21. 14:30-19:30 között. 15 csapat, 10+ befektető, több 100 millió forint Kattints ide!