A Kit Kat nem konkurenciája a Balaton szeletnek. Cikk a konkurenciák beazonosításáról

Dátum

Megosztás

Másik véglet: „Nekem nincs konkurenciám!”. Ki a konkurenciám? Kikerekednek a szemeim, amikor valaki azt mondja, hogy olyan ötletem támadt, aminek nincs konkurenciája. De belefutottam már abba is, hogy valaki fel se mérte a konkurenciáit, vagy éppen nem is tudta, hogy kik is tartoznak bele még. Pedig nagy átmenetek vannak, akár még egyes piacok között is. Mennyi termék lehet egymásnak alternatívája? Rengeteg! Vágjunk is bele a konkurencia témába!

Kit Kat és a Balaton szelet

Egy évvel ezelőtt együtt adtam elő a Nestlé Magyarország brandmenedzserével. És már akkor beleültette a bogarat a fülembe egy érdekességgel. Mindkét márka a Nestléhez tartozik. Úgy tűnhet, hogy a polcokon konkurenciája a termék a másiknak, mivel csoki-csoki (vagyis inkább nápolyi-nápolyi). Ám ez nem igaz! Elmondta, hogy teljesen más célcsoport veszi egyiket-másikat, így ha a nagy tömeget nézzük, egyik előretörése nem csökkenti a másik forgalmát. Persze az is igaz, hogy mivel egy cég kezében van mindkét márka, neki édes mindegy, melyikből jön bevétele. De fontos, hogy pl. a Kit Kat-nak külön megvan a valódi (másik vállalkozás alá tartozó) konkurenciája.

Már rá is hangolódtunk a témára, úgyhogy jöjjenek a konkurencia téma mélyebb gondolatai, amit jó tudni, észben tartani.

Nekem nincs konkurenciám – tévhit

Ezt többször hallom kezdő vállalkozóknál, startupoknál még inkább. Persze idővel rájön az ember, hogy nem így van, de jobb előbb megtudni. Főleg azért is, mert mondjuk mikor egy befektető elé állsz, akkor ki fog röhögni, ha azt mondod, nincs konkurenciád és máris nehezebb pozícióban vagy.

Miért jó, ha van konkurenciád?

  • Egyrészt az a piac validált, vagyis bizonyítottan van kereslet, igény a hasonló termékekre. Validáció jelentése: a terméked, szolgáltatásod tesztelése adott piacon. Validált ötlet azt jelenti, hogy kipróbáltad valamilyen módon, hogy van igény a termékre, használták az emberek.
  • Nem is beszélve arról, hogy az ő marketingje még hatással is lehet a tiédre, vagyis a forgalmadra. Egy érdekes példa. A Green Go közösségi autóbérlés iránti kereslet nem csökkent, mikor megjelent ugyanazon a piacon a Mol Limo. Miért? Mert az emberek mindkettőt használják, mivel az egyik cég autója lehet közelebb van hozzájuk.
    Vagy másik példa, hogy az online videós oktatás előretörését a MinnerAkadémia is segíti. Az a 9195 felhasználó könnyebben fog venni más, vagy éppen hasonló képzéseket. De ugyanúgy a konkurencia is hatással van az én forgalmamra is. Utóbbi akkor látható, amikor nagyobb kampányt indít valaki ezen a piacon, érezhető hatása van a mi forgalmunkra is.
  • Az innováció miatt. Sokkal jobb terméket / szolgáltatást lehet olyan piacon létrehozni, ahol van konkurencia. A verseny miatt neked is sokkal jobban kell teperned és ez téged is változtatásokra, munkára kényszerít. Aminek köszönhetően sokkal jobb terméked lesz.

Bojár gábor gondolata erről (Graphisoft): „Ha nincs versenytársad, akkor valószínűleg igény sincs”

Vevő igények, szokások és a konkurencia azonosítása

Egyre szerteágazóbb üzleti modelleket alkalmaznak a cégek, aminek eredménye, hogy nem mindig azonosíthatóak első látásra a versenytársi viszonyok. A legjobb, amit tehetünk, hogy arra fókuszálunk, hogy a vevő milyen igényét elégíti ki a termék és az alapján azonosítjuk be a konkurenciát.

Például érdekes, hogy

  • A közösségi irodák egyik fő konkurenciái a Starbucks, vagy más kisebb kávézók. Igaz, csak közvetett, de hatással van rá. Ugyanazon piaci igényeket szolgálja ki.
  • Egy új kuponos applikáció a Bónusz Brigáddal versenyzik
  • a Maran Coffee, akik új prémium kávét értékesítenek a Frei Caféval (annak termékeivel) konkurálnak

Fontos tehát úgy vizsgálni, hogy a termékünket:

  • miért használják, veszik – milyen igény miatt
  • kik veszik azt,
  • mikor és hogyan használják, vagy éppen mire

Ezeket vizsgáld meg olyanoknál is, akiknél úgy érzed, hogy konkurenciáid lehetnek, és ha azonosságot látsz, akkor bizony fel kell venned őket a listádra!

Lényegében a pozícionálásra érdemes fókuszálnod. Ha a témában kutatsz, akkor valahol ezt a témát kell majd keresned. Nos a Minnernél én is már beleestem abba, hogy rosszul pozícionáltam magam, vagy célcsoportnál kicsit elmentünk rossz irányba. Többet kell ezzel foglalkozni! Tudod, a sikeres cégvezetők a munkaidejük 32%-ában a cég stratégiájával, tervezéssel foglalkoznak!

A saját konkurenciáikat csinálják meg? Vagy más piacra is lőnek?

A fenti Nestlé példa is jól mutatja, hogy pozícionálás esetében akár több különböző almárkánk is lehet különböző célcsoportra. Kis szűk szegmensben akár még konkurenciái is lesznek egymásnak a termékeink, de inkább jobb célcsoport célzás miatt nőhet az eladásaink.

  • Divatiparban már megszokott az a jelenség, hogy
  • Luxusmárkáknál még inkább jellemző. Csak nézz rá az alábbi ábrára. Mind a MOÉT Hennessy Louis Vuitton céghez tartozó márkák.
  • Nemrég beszámoltunk az Omega Swatch kollaborációról egy podcast-ben, ahol le voltam döbbenve, hogy a svájci óramárkák mekkora nagy ernyőmárka alatt vannak. A The Swatch Group alá tartozik többe között a Swatch, Omega, Hamilton, Tissot. Hírszemle: Változik a Facebook, svájci óraipar gurított egy nagyot, céges ajándék piac, gif-marketing
  • Randioldalak: Amikor megvizsgáltam hogy Megéri-e randioldalt üzemeltetni, akkor szembesültem vele, hogy valójában rengeteg randioldal egy-egy nagyobb cég kezében van. Valójában erről egy laikus felhasználó mit sem sejt. És az is lehet, hogy ugyanahhoz a cégcsoporthoz tartozó mindkét oldalra regisztrál is, illetve fizet is nekik.
  • Tárhelyszolgáltatók: Erre az iparágra főleg jellemző az, hogy több domain / több brand egy nagy vállalkozás alá tartozik. Sokszor ez azért történt így, mert sok felvásárlás történt a piacon, de tudatos tervezés náluk is látható.

Kapcsolódó cikkek: 

Fotó: Balaton szelet / Facebook

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!