Van egy sokszor előkerülő gondolat, amit üzleti körökben mozgók előszeretettel posztolnak. Jim Rohn motivációs trénertől származik: „Annak az öt embernek vagy az átlaga, akivel a legtöbb időt töltöd ”
Valóban így van? Vagy ez is egy motivációs tréneri közhely? Szerencsére van, akik kutatták ezt a területet, vagyis a társasalmi befolyásolást.
Milyen könnyű is lenne! Azonnal milliárdosokkal körbe venni magunkat és már a gazdagság, a siker útjára léptünk. Egyrészt ebben az esetben te lennél az, aki erősen lehúzná az ő átlagukat, másrészt hamar kikopnál onnan, mert nem ugyanazokkal a problémákkal „küzdesz”, nem ugyanaz az érdeklődési körötök és legfőképpen a motivációtok. Tehát ide valami más kell!
Kutatás – Így hat ránk a környezetünk
Kiderült, hogy az 5 fős mintát jóval tágítanunk kell és több tucat ember van hatással a mindennapi életünkre. A társadalmi befolyásolás, mintázatok kialakulását először Nicholas Christakis és James Fowler kutatta (egészségügy – Framingham Heart Study adatokból ) több tízezer ember több évtizedes adataiból. Bár először furcsán nézhetsz, miért ezt hozom példának, de hamar rájössz, hogy ez könnyen ráhúzható az üzleti életre is. A kutatásból kiderült, hogy 57%-kal növekedett az elhízás esélye akkor, amikor valakinek a barátja elhízott volt. De ez még semmi! Ha a barátod barátja hízott el, akkor az nálad is 20%-kal növeli az elhízás esélyét. Lényege, hogy megváltozik az elhízáshoz való viszonyunk, sokkal elfogadóbbak leszünk ezzel kapcsolatban. Hasonlóan bebizonyították a dohányzásra való hajlam változását. Na menjünk egy kicsit pozitívabb téma felé! Ugyanez működik fordítva is, csak ott kicsit kisebbek a számok, tehát az egészségre, táplálkozásra, vagy éppen a sportolásra.
A boldogság, vagy elégedettség érzése. Szintén ők kutatták ennek a terjedését is. Kiderült, hogy a közel élő barátok, ismerősök boldoggá tesznek, vagyis hatással van rád az ő elégedettségük. 25%-kal növelik az esélyét, hogy te is elégedettebb legyél az életeddel. A család tagoknál alacsonyabb már ez a szám, a munkatársak pedig nem befolyásolják elégedettségi szintünket. De a legérdekesebb, hogy a barátod barátja elégedettsége 6%-kal növelheti a te elégedettségi szintedet! Ez nem azt jelenti, hogy nem kell csinálnod semmit, pont az a lényege, hogy pozitív változást indít el az emberben és annak lesz az eredménye.
A kutatók úgy találták, hogy a körülöttünk lévők nagyobb kollektív csoportja tud minket is befolyásolni, társadalmilag pozitív irányba húzni és nem csak a körülöttünk lévő 5 fő. Sőt azt is látni a kutatásból, hogy a barátok barátai is pozitív hatást tudnak elérni az egyén életében.
Szuper! És akkor most hogyan tovább?
Nem kell azonnal milliárdosok körében mozognod ahhoz, hogy sikeresebb legyél, vagy elégedettebb az életeddel. A kutatók azt figyelték meg, hogy maguk az aktív emberek, barátok húzzák fel a többieket. Ez egy folyamat. A legegyszerűbb az, ha szeretnél még gyorsabban fejlődni, akkor megtalálni azokat az aktív embereket, akik a saját területükön kiemelkedőek, eszméletlenül aktívak. Ahhoz, hogy tényleg hatással is legyenek rád a körülötted lévő emberek, barátok:
- Aktívabban kell kapcsolódnod hozzájuk – értsd többször találkoztok
- A kutatások szerint baráti viszonyban kell lenned, akkor az igazán hatásos. Bár azt is bebizonyították, hogy kis mértékben a barátok barátai is befolyásolnak minket.
- De, ami a legfontosabb! Csak a tehetetlenség nem fog önmagában változást hozni. Ha nem teszel semmit, egy idő után kikerülsz abból a baráti körből.
- Fontos, hogy a viselkedésünk, szokásaink, érdeklődési körünk nagyban befolyásolják kivel vesszük körbe magunkat. Ha be akarsz lépni egy körbe, akkor bizony változtatni kell mind a szokásaidon, mind az érdeklődési körödön. Nézd meg, ők mit csinálnak, de nem kell azonnal mindent változtatni! Ahogy írtam fent, ez egy folyamat.
- A mastermind (mesterelme) klubok is bizonyították, hogy működik ez a fajta megközelítés. Sőt, ott sokat foglalkoznak vele (a minőségibb klubok), hogy azonos szinten lévők találkozzanak, akik hasonló problémákkal küzdenek, motivációval rendelkeznek.
Oszd meg ismerőseiddel ezt a cikket!
Ez is érdekelhet még (kutatások, statisztikák hasonló témákban):
- Mi a különbség a gazdag és a szegény gondolkodásmódjában?
- 500 forinttal a zsebében lett milliomos, gazdag. Miért hallunk több ilyen sztorit?
Forrás: Quarz, Burkus David/Medium
Elhízásos kutatás forrása: Nicholas A. Christakis, MD, PhD, MPH, és James H. Fowler, Ph.D./New England Journal 2007
Boldogság kutatás forrása: Ugyanazok a kutatók – 2008/bmj.
Fotó: Envato License