A körülötted lévő 5 ember átlaga vagy? Kutatás

Dátum

Megosztás

Van egy sokszor előkerülő gondolat, amit üzleti körökben mozgók előszeretettel posztolnak. Jim Rohn motivációs trénertől származik: „Annak az öt embernek vagy az átlaga, akivel a legtöbb időt töltöd ”
Valóban így van? Vagy ez is egy motivációs tréneri közhely? Szerencsére van, akik kutatták ezt a területet, vagyis a társasalmi befolyásolást.

Milyen könnyű is lenne! Azonnal milliárdosokkal körbe venni magunkat és már a gazdagság, a siker útjára léptünk. Egyrészt ebben az esetben te lennél az, aki erősen lehúzná az ő átlagukat, másrészt hamar kikopnál onnan, mert nem ugyanazokkal a problémákkal “küzdesz”, nem ugyanaz az érdeklődési körötök és legfőképpen a motivációtok. Tehát ide valami más kell!

Kutatás – Így hat ránk a környezetünk

Kiderült, hogy az 5 fős mintát jóval tágítanunk kell és több tucat ember van hatással a mindennapi életünkre. A társadalmi befolyásolás, mintázatok kialakulását először Nicholas Christakis és James Fowler kutatta (egészségügy – Framingham Heart Study adatokból ) több tízezer ember több évtizedes adataiból. Bár először furcsán nézhetsz, miért ezt hozom példának, de hamar rájössz, hogy ez könnyen ráhúzható az üzleti életre is. A kutatásból kiderült, hogy 57%-kal növekedett az elhízás esélye akkor, amikor valakinek a barátja elhízott volt. De ez még semmi! Ha a barátod barátja hízott el, akkor az nálad is 20%-kal növeli az elhízás esélyét. Lényege, hogy megváltozik az elhízáshoz való viszonyunk, sokkal elfogadóbbak leszünk ezzel kapcsolatban. Hasonlóan bebizonyították a dohányzásra való hajlam változását. Na menjünk egy kicsit pozitívabb téma felé! Ugyanez működik fordítva is, csak ott kicsit kisebbek a számok, tehát az egészségre, táplálkozásra, vagy éppen a sportolásra.

A boldogság, vagy elégedettség érzése. Szintén ők kutatták ennek a terjedését is. Kiderült, hogy a közel élő barátok, ismerősök boldoggá tesznek, vagyis hatással van rád az ő elégedettségük. 25%-kal növelik az esélyét, hogy te is elégedettebb legyél az életeddel. A család tagoknál alacsonyabb már ez a szám, a munkatársak pedig nem befolyásolják elégedettségi szintünket. De a legérdekesebb, hogy a barátod barátja elégedettsége 6%-kal növelheti a te elégedettségi szintedet! Ez nem azt jelenti, hogy nem kell csinálnod semmit, pont az a lényege, hogy pozitív változást indít el az emberben és annak lesz az eredménye.

A kutatók úgy találták, hogy a körülöttünk lévők nagyobb kollektív csoportja tud minket is befolyásolni, társadalmilag pozitív irányba húzni és nem csak a körülöttünk lévő 5 fő. Sőt azt is látni a kutatásból, hogy a barátok barátai is pozitív hatást tudnak elérni az egyén életében.

Szuper! És akkor most hogyan tovább?

Nem kell azonnal milliárdosok körében mozognod ahhoz, hogy sikeresebb legyél, vagy elégedettebb az életeddel. A kutatók azt figyelték meg, hogy maguk az aktív emberek, barátok húzzák fel a többieket. Ez egy folyamat. A legegyszerűbb az, ha szeretnél még gyorsabban fejlődni, akkor megtalálni azokat az aktív embereket, akik a saját területükön kiemelkedőek, eszméletlenül aktívak. Ahhoz, hogy tényleg hatással is legyenek rád a körülötted lévő emberek, barátok:

  • Aktívabban kell kapcsolódnod hozzájuk – értsd többször találkoztok
  • A kutatások szerint baráti viszonyban kell lenned, akkor az igazán hatásos. Bár azt is bebizonyították, hogy kis mértékben a barátok barátai is befolyásolnak minket.
  • De, ami a legfontosabb! Csak a tehetetlenség nem fog önmagában változást hozni. Ha nem teszel semmit, egy idő után kikerülsz abból a baráti körből.
  • Fontos, hogy a viselkedésünk, szokásaink, érdeklődési körünk nagyban befolyásolják kivel vesszük körbe magunkat. Ha be akarsz lépni egy körbe, akkor bizony változtatni kell mind a szokásaidon, mind az érdeklődési körödön. Nézd meg, ők mit csinálnak, de nem kell azonnal mindent változtatni! Ahogy írtam fent, ez egy folyamat.
  • A mastermind (mesterelme) klubok is bizonyították, hogy működik ez a fajta megközelítés. Sőt, ott sokat foglalkoznak vele (a minőségibb klubok), hogy azonos szinten lévők találkozzanak, akik hasonló problémákkal küzdenek, motivációval rendelkeznek.

Oszd meg ismerőseiddel ezt a cikket!

Ez is érdekelhet még (kutatások, statisztikák hasonló témákban):

Forrás: Quarz, Burkus David/Medium
Elhízásos kutatás forrása: Nicholas A. Christakis, MD, PhD, MPH, és James H. Fowler, Ph.D./New England Journal 2007
Boldogság kutatás forrása: Ugyanazok a kutatók – 2008/bmj.

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Cápák között 5. évad 5. rész: A szendvics nem jó biznisz? De a táska workshop igen?

Hiába nyered meg a Konyhafőnököt, ettől a befektetőknél nem indulsz nagyobb előnnyel, sőt lehet nagyobbak is az elvárásaik? A műsorban szendvics üzlettel jött a...

A vevőszerző Facebook hirdetések 5 kötelező eleme

Te is szeretnél olyan Facebook hirdetéseket indítani, amik pénz égetése helyett bevételt, és ami még fontosabb profitot termelnek? Ez sajnos nem olyan egyszerű, hogy...

Meki reklám, amiben nem szerepel hamburger – Hírszemle #38

Az emberek pont azért beszélnek a McDonald's reklámjáról, mert hiányzik belőle a hamburger, vagy éppen a Mekis színek. Ez kreatív marketing! Közben egy másik...

Marketing stratégiák, szemléletek röviden, összegyűjtve

Mikor a listát készítettem jöttem rá én is, hogy mennyi lehetőség van előttünk, hogy igazán csúcsra vigyük a marketingünket. Csak válogatni kell! Most a...

Itt az év legkevésbé produktív időszaka. Szerezz most előnyt a konkurenciával szemben!

Új év új lehetőségek! Bár kicsit lassan készült el ez a cikk, megérkezett 2023 és bízunk benne hatalmas lendülettel álltál neki a munkának az...

Cápák között 5. évad 4. rész: Import vállalkozás, mese biznisz, diák kuponozás

Hoppá hoppá! Mennyi pénz, mindenki kedves volt, nagy dráma nem volt. Ez jó adás! És megint a Tiktok, megint egy projekt, ami a Tiktok...

5 másodperces trükk, amivel több követőt szerezhetsz TikTokon [esettanulmány]

Van gyakorlati haszna a cselekvésre ösztönzésnek, CTA-nak a TikTok videókban? - kérdezte tőlem Milán az őszi tiktokos Minner eseményen, és ezzel elültette a bogarat...

Interjú a ChatGPT-vel. Mire használjuk a cégben az Ai-t? Aggódnunk kell? – podcast

Azon gondolkodtam, hogy miként tudom legjobban bemutatni a ChatGPT-t. És közben, ahogy a Minnertől megszokhattad, inspiráljalak is. Így erre a videós, podcastos interjúváltozatra esett...