Így indítok be egy kvízoldal vállalkozást 1. rész – Business GYM

Dátum

Megosztás

Ahogy már beharangoztuk, a Minneren egy új üzleti sorozatba vágunk bele. 3 projektet, vállalkozást indítunk el a Minner berkein belül és bemutatjuk nektek élesben hogyan is csináljuk. Hamarosan mindegyik projektet megismered részletesen, de most jöjjön az én új vállalkozásom. A kvíz egy jó terep, mert az emberek szeretik megmérettetni magukat, játékosan információhoz jutni, elég kíváncsiak is. A másik oldalon pedig a hazai weben kevés tartalomtípusú kvízjáték születik. Pedig felhasználása nemcsak edukációs célt szolgálhat (ez most jutott eszembe, ezen még gondolkodok), hanem piszok hatékony marketing eszköz lehet.

Mi fog most történni?

  • A minner.hu/gym oldalon követheted a projekteket. Heti rendszerességgel jövünk új információkkal. Havi egyszer kapsz cikk formájában betekintést 1-1 projektbe (tehát egyik héten Eszter mutatja be hogyan is áll, aztán Donát és persze én is bemutatom mi is történik a kvízprojektben.
  • Az első részekben megismerheted az ötletet, a vállalkozást. Érdekes lesz látni, hogy az első tartalomhoz képest néhány hónap múlva mi lesz.
  • Iratkozz fel a Minner hírlevélre, ahol még több belsős információt tudsz majd meg hétről-hétre. (kattitnts ide).

A kvízprojektem tartalmi, vagyis Minner célja

Szeretném bemutatni azt, hogy kódolási tudás nélkül létre tudunk hozni IT, online rendszerre épülő megoldást, digitális vállalkozást. Igazi érdekesség lesz és fontos megfigyelés, hogy mennyire fókuszálni kell olyan dolgokra ilyen vállalkozásnál, mint a felhasználók elköteleződése, a gamifikáció (játékosítás). És akkor a bevételszerzésről még nem is beszéltünk, de az minden projektnél fontos.

A kvízoldal rövid pitch terve, bemutatkozója

Az alábbi 8 pontos struktúrát szokták használni startupok, induló vállalkozók arra, hogyha rövid bemutatkozót kell készíteniük befektetővel való tárgyalás esetén, vagy partnerhez mennek tárgyalásra. Ezt használjuk most mi is, régen is úgy láttam, hogy ezt utána olvasóink is használták. Na lássuk!

Előinformáció: A kvízportálnál a játékosok terelése a korábban már létrehozott teszt vállalkozásra, az ire.hu piactérre fog irányulni, ahol éppen rezsikampány indul be. Az ire.hu -ra eddig nem jutott elég idő a Minner mellett, de most úgy alakítottuk ki a BusinessGYM-et, hogy az ilyen esettanulmányok szerves részei legyen a napi munkavégzésünknek, időnknek. Így végre nekem is több időm jut mellékprojektekre!

Legyen ön is milliomos!

1. Az ötlet röviden / a vállalkozás röviden

1-4 mondatban fogalmazd meg az ötleted, mivel is fog foglalkozni a vállalkozásod. 

Egy folyamatosan frissülő kvízportál, ahol belső csapat készíti a feladványokat. No-code rendszerre épül, vagyis itt chatbot rendszert használunk a vállalkozás elindításakor (Messengerre épül). Közelebb áll egy tartalomkészítő oldalhoz, mint egy játékoldalhoz a vállalkozás, a cél a figyelem megszerzése, megtartása és monetizálása.

2. A probléma / Lehetőség felvázolása (Problem / Opportunity)

Ide kerül az, hogy mire ad megoldást, vagy milyen lehetőséget ad a startupod. 

A felhasználói oldalon az igény megvan a játékosságra, szórakoztató kvízek kitöltésére, ezt könnyű elérni (Minnernél is teszteltük üzleti kvízeinken keresztül – lásd itt). Az online marketing még inkább belépett a kétirányú kommunikáció mezsgyéjére, amelynek eszközei például a kvízek, tesztek. A cégeknek, márkáknak nincs meg a megfelelő tudásuk, nincs idejük elkészíteni a kvízeket. Továbbá kisebb kampányok esetében felesleges beruházást jelentene számukra, ezért nem is foglalkoztak vele eddig (hiába posztoltunk róla a Minneren, mennyire jó eszköz a kvízmarketing chatbot verzióban).

3. Megoldás (Solution)

Mi az, amivel ezt eléred, mi a szolgáltatás, termék…?

A megoldás egy olyan vállalkozás elindítása, ahol a felhasználókat tartalommarketing segítségével a kvízjátékok felé tereljük. Nem tudjuk elkerülni, hogy részben ne médiaoldal legyen, hiszen ösztönözni kell az embereket a játékra. Cégek, márkák tudnak venni majd olyan kvízeket, ahol a játékost képesek leszünk átterelni ajánlataikra, weboldalukra. Természetesen a kvízek nem a cégről szólnak, hanem a célcsoport érdeklődési körébe tartozó dolgokról. Itt két irányból közelítjük ezt meg:

  • Kvíz készítése a portálunkra és ott szponzorként jelenik meg adott cég. – Fontos! 10 kvízből 2-ben lehet csak reklám. Ezt majd a tesztek felülírhatják, ez a terv. Meglátjuk mennyi reklámot bírnak az emberek.
  • Másik irány lehet még a kvízkészítő marketingügynökség.
  • Illetve a kettő ötvözete. A piacon derül ki melyik lesz a befutó.

4. Piac mérete / Nyújtott előnyök, hasznok (Market Size / Benefit).

Konkurencia elemzés, piac elemzés, akár különböző weboldalak statisztikáját, felmérését használva. 

Ezen meg fogtok lepődni! Olyan piaci szereplő van a konkurenciák között, mint például a Femina.hu. Elmúlt időszakban óriási kvízadatbázist építettek fel, és koncepcióban majdnem hasonló a működés is, mint amit én szeretnék. A Femina esetében a lapletöltés generálás a cél, hogy megfelelő hirdetési mennyiséget tudjanak generálni a szponzoroknak, többször jelenjenek meg a hirdetések, a felhasználót ott tartsák a femina.hu-n. Idehozhatnánk kvízoldalakat is példaként, de olyan piaci szereplőt választottam, aki hasonló céllal készít kvízeket.

Amerikai és nemzetközi piacon a playbuzz.com ért el óriási sikereket az elmúlt években. A cég platformként szolgál, de nem saját kvízeket készít. Utóbbi kockázatos egy ilyen kis hazai piacon, hiszen a kvízek minősége fontos szempont lesz abban, hogy a felhasználót ott tartsuk, és a mennyiségből majd nem tudunk kiindulni (értsd a felhasználók nem tudnának annyi jó kvízt készíteni). A cégek fizetnek azért, hogy a playbuzz rendszert használják, vagyis annak prémium verzióját, akár a weboldalukba is be tudják tenni a kvízeket (én is csináltam anno ezt). Havonta 2,8 milliószor látogatják a Playbuzz oldalt az emberek.

Havonta átlagosan 270 000-en keresnek rá önként és dalolva a kvíz szóra Magyarországon, már ez is jó támpont számomra.

5. Üzleti Modell (Business Model)

Ide kerül, hogy milyen üzleti modellt alkalmazol, vagyis
– Honnan lesz bevételed?
– Mi a termék, szolgáltatás, mennyi termék…?
– Milyen marketing csatornákat használsz?
– Hogyan, mivel győzöd meg a vásárlókat, hogy megvegyék. 

Ahogy feljebb már említettem a cél az, hogy kvízkampányokat vezényeljenek le a cégek számára. Mindezt a mi adatbázisunkra is épülve, vagyis a felhasználók nálunk töltik ki kvízt, ami oldalunkkal chatelnek a Messengeren.

Mivel Messenger a platform, ahol a chatbot kvízek futnak, így természetesen a Facebook platformja lesz a kiindulási pont, a fő marketingcsatorna. A weboldalon média tartalomként kerülnek fel a kvízek, ott lehet tovább menni, de lesz külön erre opció a chatboton belül is, ahol egyből elérik majd az összes kvízt a felhasználók. A TikTok egy fontos marketing csatorna lesz számomra, ahol nemcsak hírfolyam kontentben, hanem live-ban is szeretnék kvízjátékokat csinálni azért, hogy tereljük a látogatókat a weboldalra, kvízre. Erre láttam már jó nemzetközi példákat, amelyek óriási számokat generáltak. Már várom! Ezt se gondoltam volna, hogy a Tiktok marketing lázba hoz.

A piaci szereplők meggyőzésénél most első körben a játékosokra, felhasználókra kell fókuszálnom. Olyan kvízeket kell készíteni, amely igazán jól megfog egy-egy aktualitást, vagy hatni tudunk a fogyasztó egójára, szokásaira. A szponzorok meggyőzése később jön, viszont jó az, hogy a piactérre tudom terelni a látogatókat és ezzel tesztelem is. Ki tudja a végén lehet csak megtartom magamnak, egyszerre épül a kettő.

6. Versenyelőny (Competitive Advantage)

Fogalmazd meg, mi az, amivel többet tudsz nyújtani a konkurenciánál, vagy azt másképpen csinálni.

Bár kvízoldal, de lényegében ez egy marketingplatform, média elemekkel fűszerezve. Ez tehát olyan terep, ami nekem nagyon fekszik és mellette a no-code chatbot építés szinte a kisujjamban van. A Minnernél már vagy 12 kvízt legalább készítettem, amit több mint 15 000-en töltöttek már ki. A tartalmi, szórakoztató és marketing fókuszú kvízek készítése a hazai piacon nem elterjedt, és a fent említett edukációs célt még ízlelgetem.

Chatbot segítségével tűpontos marketing csatornaként is szolgálni tud a rendszer, sőt könnyen skálázható, vagy marketingügynökségként kvízgyártásra berendezkedve egy igazán hatékony vállalkozás lehet. Csak egyet nem szabad elfelejtenem, hogy gamification marketing, gamification content piacán vagyunk. Azaz lehet később nem kvíz terület is, és chatbot sincs kőbe vésve.

7. Csapat / Új munkatársak (Team / Hires)

Gondold át, hogy ki kell a csapatba, aki akár mint cégalapító is részt vesz a startupban.
Egyedül nehéz felhúzni egy nagy startupot, kellenek társak.

Nos itt ez első körben egy micro startup lesz, tehát én 1 személyben működtetem a céget. Egy olyan rendszert építek leírásokkal, útmutatókkal, amely így könnyen skálázható lesz, könnyű bevonni munkatársat. 2023-ig ez nem hiszem, hogy szükséges lesz, vagyis nem kell új embert bevonni. Ha láthatóan sok új kvíz kell, akkor a chatbot képzésünk tanulói közül bízok meg szabadúszókat.

Az indított 3 projekt a Minner Business GYM-ben főleg micro startup kategóriába sorolható majd, ez is a célunk, hogy ezt kipróbáljuk, milyen az, ha összefonódó projekteket készítünk és így a hazai piac kis méretét tudjuk másformában kiaknázni. Kapcsolódó cikk: Mikro startupok. Lehet több bizniszed is egyszerre? Micro startup trend, lehetőségek

8. Piacra lépési stratégia (Go To Market – Marketing Plan)

Itt a már üzleti modellben említett marketing stratégiát bontsd ki. Mi az, amivel először elindultok….

Már a márkanév is megvan, sőt a domain is, erről hétfőn a Minner hírlevél feliratkozóink értesülnek majd elsőként, sőt az első kvízt ki is próbálhatják (szeptember 5-i hírlevél).

Következő lépések, a következő 3-4 hónap terve:

  • 50-100 kvíz elkészítése a karácsonyi időszakra. Már szeptemberben 5 olyan kvíz elkészítése, amely jó minta lesz a későbbiekben és elérni velük az 5-10 ezer játékost (ennyien játszanak vele).
  • Továbbá a chatbot rendszert azért választjuk, mert “feliratkozókat” tudunk generálni, játék értesítéseket küldeni. Itt a cél 20 000 játékos összegyűjtése (fel is iratkoznak értesítésre, külön beállítási opció ez a rendszerben), akiket akár kor, nem, érdeklődési kör és egyéb jellemzők szerint is külön tudunk majd választani, szegmentálni. ManyChat rendszert használjuk.
  • Kvízportál létrehozása. Bár a játékosok érkeznek majd a Facebookról, Tiktokról is majd a Messenger chatbotba, de a weboldalra is szükség lesz, mert később lehetséges váltok másik kvíz megoldásra, vagyis tesztelek többet is. Nem megyek messze attól, amihez értek, vagyis nem klasszikus kvízoldal lesz, hanem nekem megtetszett a Femina szerű verzió, vagyis médiaoldal szerű elrendezés és ott kvíz oldal.
  • A chatbotoknál most fejlődnöm is kell. Chatbot oktatónk, Bence tudásanyaga kellett hozzá, hogy az adatok rögzítését, szegmentálását, pontrendszert, gamifikációt jobban meg tudjam valósítani. Chatbot képzést itt éred el, nem kell több tudás, hogy ezt megcsináljam. Nemcsak tanítjuk, csináljuk is!
  • Gamifikációs, játékosítási módokat tesztelni arra, hogy akit megszereztünk játékost, azt minél tovább nálunk tartsunk.
  • Az ire.hu piactér termékeivel letesztelni a marketing konverziós számokat, milyen eredményeket tudnak produkálni a kvízek, egy felhasználó mennyiszer kattint át, milyen szegmensnél működik jól (célcsoport egyébként főlek nők lesznek).
  • Ha nem jönnek a játékosok és nem iratkoznak fel kellő számban, akkor kvízbajnokság létrehozása egy olyan ötlet, amit szeretnénk egyébként is megvalósítani. Viszont ez arra is jó lehet, ha nem indul be az említett módokon az aktivitás.

Na lássuk! Vágjunk bele!

Nézz vissza minden héten a Minnerre! A Minner GYM projektekről folyamatosan beszámolunk. Iratkozz fel a Minner hírlevélre, és akkor biztosan nem maradsz le!

A minner.hu/gym oldalon tudod követni a projekteket! Menüben is megtalálod!

Fotó: Envato Licene

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Változtatok a marketingszövegen. Lesz több eladásom? Mutatom az eredményt!

Ott a termék, szolgáltatás a weboldalon. Tiszta sor, hogy jó a termék, veszegetik is, vagy ahogyan a kínai importosunk szokta mondani: csipegetik. Nos felmerül...

Így áll a 3 friss vállalkozás néhány héttel az indulásuk óta – Business GYM

A Minner Business GYM-be nem csak cikk formájában szeretnénk tartalmat gyártani, hanem videó formátum is segíteni fog még jobban elmélyülni a vállalkozás indítás rejtelmeibe....

Hírszemle: Saját fizetését emelte a CEO válságban, étel dropshipping, IKEA víztakarékos megoldása

Egy légitársaság vezetője béremelést eszközölt saját magának akkor, amikor is a cég éppen válságban van. Roppant érdekes helyzetet szült, természetesen sokan támadták. A közösségi...

Gerillamarketing: Ízteszt, termelői vs bolti zöldség. Lecsó kóstolás, vakteszt

Na ezt már szeretem! Amikor egy beszélgetésből tettek születnek. Azért vagyunk vállalkozók, hogy problémákat oldjunk meg és persze kipróbáljunk minél több dolgot, hogy lássuk...

Nekem ezért fognak fizetni? Egy leendő és egy veterán szabadúszóval beszélgettem [podcast]

A felvétel még nyáron készült, amikor is összejött egy tucat szabadúszó a Minner főhadiszálláson. Olyan digitális szabadúszók, akiknek mindössze egy laptop is elég a...

Esettanulmány – Így vezette be a Google Workspace-t a Tumblebee

Még a tavasszal volt egy olyan akció a Minnernél, amely esetén ha megvett valaki adott üzleti kurzusokat, akkor a vásárlás után egy hónappal egy...

Hírszemle: Energiaválság, csődhullám. Beszéljünk a fizetésről? Web3 tényleg működő része

A cégek csődjeit hozza a rezsiválság, a cégek áremeléssel és takarékoskodással próbálják elejét venni ennek. 1600 vállalatvezető nyilatkozott erről a Portfóliónak, ezt a hírt...

Csökkenő szállítási díjak Kínából. Jó hír, vagy a recesszió előszele?

Olyan alacsony díjszinteken lehet konténereket Európába szállítani Kínából, amelyek a koronavírus okozta árrobbanást követően sokáig elképzelhetetlennek tűntek. Kétéves mélyponton vannak mind a tengeri-, vasúti és...