Senki nem akar konkurencia harcot, igaz? Bár néha előnyös lehet, főleg, hogy a versenyszellem a cégeket innovációra serkenti. Ám a piacon így is lesz konkurenciád, szóval bátran el lehet gondolkodni abban, hogy ugyanazon a piacon két márkával, üzlettel is jelen legyél. Digitális világban találunk olyan iparágakat is, ahol a cégek ráálltak arra, hogy több különböző weboldalt, márkát építenek fel. A vevő szinte mindegy melyik cégükhöz megy. Miről beszélek? Mit lehet kihozni belőle?
Jöjjenek a példák
Randioldalak
Amikor megvizsgáltam hogy Megéri-e randioldalt üzemeltetni, akkor szembesültem vele, hogy valójában rengeteg randioldal egy-egy nagyobb cég kezében van. Valójában erről egy laikus felhasználó mit sem sejt. És az is lehet, hogy ugyanahhoz a cégcsoporthoz tartozó mindkét oldalra regisztrál is, illetve fizet is nekik.
Duna House és a Smart Ingatlan
De ugyanezt láttam a Duna House-nál is, akikhez tartozik a Smart Ingatlan. Jó ötlet? Igen, mert létrehoztak egy új piaci szereplőt. Ott új dolgokat jobban ki tudnak próbálni, mint a nagy cégüknél. Ahogy a Smart Ingatlan weboldalán is olvasható:
A SMART Ingatlan hálózatot a Duna House Cégcsoport tulajdonosai alapították, azzal a céllal, hogy a már bevált üzleti modellt felhasználva egy új, lendületes hálózathoz csatlakozás lehetőségét kínálhassák az ingatlanpiac iránt érdeklődő befektetők számára. Az együttműködések során hatékony ingatlanközvetítői rendszert hoztak létre, a SMART Ingatlan hálózat 2014-es indulása óta folyamatosan fejlődik, jelenleg 32 iroda csatlakozott – és ez a szám folyamatosan nő. Igaz 2019-es hír az, hogy a DH már főleg a központi cégre koncentrál.
Tárhelyszolgáltatók:
Erre az iparágra főleg jellemző az, hogy több domain / több brand egy nagy vállalkozás alá tartozik. Sokszor ez azért történt így, mert sok felvásárlás történt a piacon, de tudatos tervezés náluk is látható.
Louis Vuitton és a hozzá tartozó márkák
A luxus termékek piacán például a Louis Vuitton Moet Hennessy alá több nagy márka is tartozik. És amint láthatod, néhányat egymás konkurenciájának gondolnál, pedig bizony az egy nagy cég alá tartozik, vagyis a profit egy céghez megy. Erről ebben a cikkben írtam: Nem is gondolnád, hogy mennyi márka tartozik a Louis Vuitton márka alá
Egyéb példák: Kisebb cégeket nem akarunk hozni példaként, mert ezzel akár lebuktatjuk őket, amit valószínűleg nem szeretnénk. Mi építeni és segíteni akarjuk a vállalkozásokat. Láttunk olyan bútorszektorban működő céget, aki 7 különböző webshopot üzemeltet, sőt egyik weboldaluk egyedi fejlesztésű, másik Shoprenter, másik Unas, sőt más-más tárhelyen. Érdekes, igaz nem mindenhol tartjuk etikusnak!
Csináld etikusan
A lenti ötletek miértek közül a legjobban arra lehetne alkalmazni ezt, hogy kísérletezz, hogy új pozícionálásokat próbálj ki az új márkáddal. Ez a téma érdekes, ezért is dolgoztuk fel, de szeretnénk felhívni a figyelmedet, hogy használd ezt jó célra! Soha ne téveszd meg a fogyasztókat. Egyébként az ilyen házon belüli konkurenciát még nem vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal, de csak idő kérdése!
Miért lehet jó tehát az, ha egyszerre két vagy több brandet is viszel ugyanazon a piacon?
- Tudom, mire gondolsz! Egyet is nehéz menedzselni, és sikerre vinni, hát még többet. Ez akkor lehet jó, ha már az egyik szépen működik, és utána bővülsz tovább, vagy a randi oldalaknál megfigyelhetőek voltak a felvásárlások, amivel összejött az, hogy több oldal is egy cég alá tartozik.
- Használd arra, hogy kísérletezel! Így egyszerre több helyen is tudsz új innovatív megoldásokat tesztelni. Más üzleti modellt bevezetni, marketinget. A Duna House és a Smart Ingatlan megoldása például azért tetszik, mert használják a nagy cég know-how-ját, tapasztalatát, de közben tudnak új dolgokat is tesztelni az új brandjük esetében. Ami logikus is, hiszen így az új dolgok kipróbálásának kockázata csökken.
Érdemes akár üzleti modellben is tesztelgetni, mikor valamire nehézkes átváltani, nagy rombolással járna. Ilyen például az előfizetéses rendszerre való váltás, vagy fizetős hűségprogram indítás. Sokszor azért nem tudunk bevezetni valamit, mert kötnek a szerződések, megállapodások, na ilyenkor jön jól egy B vállalkozás. - Réspiac – újrapozícionálás: Több esetben is megfigyelhető, hogy ilyen megoldásoknál inkább egy-egy réspiacra koncentrálnak. Az adott szektoron belül a régi brandnél nem akarják újrapozícionálni a céget, vagy csak egy adott réspiacot kiszolgálni, helyette létrehoznak egy újat, és ott tényleg csak adott réspiacra koncentrálnak. Ezzel így nem kockáztatják a már befutott márka piacát, sem pozícióját. Vagy éppen bővíteni akarják ilyen módon a palettájukat.
Ehhez kapcsolódó cikk:
- A Kit Kat nem konkurenciája a Balaton szeletnek. Cikk a konkurenciák beazonosításáról
- Mivel tűnhet ki egy vállalkozás a tömegből? [+kutatás] [+Podcast]
- A márkaépítés szoros kapcsolatban áll a Kék Óceán stratégiával
Fotó: abhijitbossottophotography/Flickr