A Luckin Coffee feltámadása. Így lett Kína legnagyobb kávézólánca, legyőzte a Starbucksot

Naponta átlagosan 16,5 kávézót nyit már a Luckin Coffee. Túlélte a 2020-as pénzügyi botrányát és ma már Ázsiában is terjeszkedik. Arra voltam kíváncsi, hogy vajon mit változtattak 3 év alatt, amivel nemcsak kihozták a gödörből a céget, hanem a Starbucksra is köröket ver a vállalkozás. Kínában a kávéivás folyamatosan növekvő trend, és van is honnan emelkedni, hiszen nulláról indult a kávé a teával szemben. A Starbucks a pandémia előtt ontotta a kávézók nyitását, napi kettőt is nyitott, majd a vírus terjedése és a Luckin Coffee botrány sem tett jót a piacnak. Igen, ez van, amikor a konkurencia is építi (vagy rombolja) a piacodat!

A Luckin Coffee felemelkedése egészen a „szívrohamáig”, a botrányáig

2019 májusában a Minneren írtunk a Luckin Coffee tőzsdei bevezetéséről. Előtte mi már kipécéztük a növekvő kínai kávépiacban rejlő lehetőségeket, és itt nem kávézónyitásra kell érteni, hanem mint tőzsdei befektetés. Száguldott is az árfolyam, hiszen egy külföldi márkaépítős jegyekkel felszerelt, amerikai stílusú brandet álmodtak meg a Luckin Coffee vezetői. Jól is mentek a dolgok, papíron a számaik emelkedtek, napi 5 kávézót nyitottak és úgy látszott a Starbucks és ők erőteljesen építik a kínai kávékultúrát és a piacot.

Tudni kell, hogy 2019 előtt egy kínai fogyasztó átlagosan évente 1 csésze kávét fogyasztott, szemben egy amerikaival aki egy évben akár 300-at is. Nos ez már a Starbucks, és a Luckin Coffee megjelenésével elkezdett emelkedni.

A befektetés annyira jó volt az elején, hogy a vállalat árfolyama száguldott,

2019 májusától 2020 közepéig közel 280 százalékkal emelkedett.

Már közben lehetett szépen kivenni profitot, sok szint volt, ahol ez adott volt, a spekuláció elég jól haladt.

A pandémia, lezárások (Kínában erősebb volt) azonban megtorpantotta a cégek bővülési szándékát, érthetően. Sőt, beárnyékolta még a helyzetet a Luckin Coffee pénzügyi botránya, ami egészen váratlanul érte a befektetőket. Bár valahol mindenki vigyáz kicsit a kínai céges befektetéssel, hiszen köztudott, hogy szeretik a számokat kozmetikázni.

2020-ban bukott ki, hogy a cég hamis forgalmi és nyereségadatokat vallott be, és ezzel félrevezette a befektetőket. A Nasdaq amerikai tőzsdéről ki is vezették a részvényt a másodpiacra (OTC-re), ami az árfolyamra negatív hatással volt. A botrány kirobbanásakor a cég három független igazgatóból álló különleges bizottságot állított fel. Ez tűnhetett látszatmegoldásnak is, de elvileg a pénzügyi kimutatást vizsgálta a cég. A vezérigazgatót, Jian Liu-t felfüggesztették. A Luckin Coffee ellen több per is indult amit befektetők indítottak. A korábbi 50 dolláros csúcsárfolyamról 1 dollárig esett az árfolyam, majd egyébként szépen emelkedett, de sokáig 10 dollár körül táncolt.

Az a nagy zuhanás az árfolyamban a botrány kirobbanása 2020-ban.

A sokk utáni megújulás, váltás. Hogyan sikerült?

Kezdjük a számokkal! 2020-ban 300 milliárd forintnyi veszteségnél járt a cég éves alapon, amihez hozzájárult a botrány miatti keresletcsökkenés mellett a terjeszkedés, befektetés is.

Ezután 2022 volt az első év, amikor a vállalat először nyereséget ért el, amely 1,15 milliárd jüan volt, átszámítva 56 milliárd forint.

Hogyan csinálta? Ezt bővebben már a Minner Előny előfizetők olvashatják. A cikkben szó lesz még

  • Hogyan nézett ki a Luckin Coffee stratégiája
  • Miben volt más, mint a Starbucks
  • Hogyan innoválta a termékeit
  • Miért döntött a franchise mellett és a különleges méretű kávézók mellett.

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)

Ez jó volt! Van még ilyen?

Adatok, forrás:
https://investor.luckincoffee.com/financial-information/annual-reports
Minner
Fotó: Choo Yut Shing/Flick

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Kapcsolódó cikkek