A magyar cégek 99%-a legyőzhető. A kérdés: tudsz élni a lehetőséggel?

Dátum

Megosztás

Tudom, erős a cím. Ez azért is kell, hogy felhívjuk a figyelmed a hazai cégek nagy problémájára, versenyképességük gyengeségére, sőt mondhatni egy lehetőségre is. Itt a legrosszabb az egészben az, hogy bizony a külföldi, nemzetközi cégek is úgy mennek át a hazai vállalkozásokon, mint kés a vajon. Ha csak a Lidl, Aldi sikereire gondolunk, érted miről beszélek. Természetesen a hazai cégek egymás közötti versenyében is szeretnék rávilágítani arra, hogy bizony csak egy kicsivel kell jobbnak lennünk és máris előnyünk lehet a többi konkurenciával szemben. A cikkben bemutatok egy a hazai piacra vonatkozó kutatást, amit úgy is értelmezhetünk, hogy bizony könnyű sikereket tud elérni az, aki kicsit is tudatosabban építi a vállalkozását.

Friss: 2024-ben ezek az adatok semmit sem változtak? A magyar kkv-k digitális fejlettsége összességében nem változott jelentősen 2022 szeptembere, az utolsó általános Digiméter mérés óta. 2022-höz képest kevesebb cégnek van webáruháza, míg jelentősen növekedett a Google Cégprofil fiókkal rendelkezők aránya, meghaladva a 2021-es szintet is. Érdekes, hogy jelentősen csökkent az online ügyfélszerző eszközök használata és az online hirdető cégek aránya is – utóbbi a Facebook hirdetések visszaeséséből adódik –, valamint kevesebben értékesítenek online, mint korábban. A teljes minta általános Digiméter indexe (százfokú skálán) 40-es, ez megegyezik a 2021-es szinttel. Ebben a friss podcastban is beszélünk róla.

Tudod, hogy mit jelent ez? Óriási esélyed van még mindig!

Először is néhány fontos dolog: Verseny van. A cikk arról szól, hogy ebben a versenyre épülő gazdasági világban most hogyan lehet jobban érvényesülni. Persze a cégeknek egymást támogatnia is kell. Ettől még a fogyasztó csak a jószándéka jeléül nem fogja nálunk elkölteni a pénzét, csak úgy betérni az üzletünkbe.

Mit veszítenek a hazai cégek a tudatosság hiányával?

  • A legjobb munkaerőt nem tudják megtartani, odavonzani (a tehetségeket),
  • 5-10 év múlva nem tudják megmondani miért maradtak alul a versenyben, és hová tűnt a megszerzett piacuk
  • Túl magas működési költségekkel dolgoznak, erőforrásaikat pazarlóan használják
  • Munkavállalói motiváció csökkenés, szervezeti problémák
  • Nehezen reagálnak a külső változásokra.
  • Vevőpanaszok sokasodása
  • Elmarad, lassul a termékfejlesztés, az innováció kikopik a cégből.

A digitalizáció csak egy buzzword volt az elmúlt években? Csak egy szó tettek nélkül?

A csapból is azt folyt az elmúlt néhány évben, hogy digitalizáció. Ezt még a pandémia kitörése is felpörgette. De úgy látszik, csak egy szó volt tettek nélkül.

#kutatás: A Digiméter 2022 tavaszi kutatása lesújtó adatokat mutat a hazai cégek digitalizáció szintjével, innováció képességével kapcsolatban. A kutatásban részt vett cégek 50%-a 10 fő feletti és 50 millió feletti árbevétellel rendelkezik (30%-a 200 millió feletti árbevétellel, 10%-a 1 milliárd feletti forgalommal).

Digiméter Covid ’22 Index 2,6-os értékével meglehetősen negatív képet fest a kis- és középvállalkozások digitalizációjáról (10-es skálán). A koronavírus kényszerítő ereje sem volt elegendő ahhoz, hogy a távmunka, valamint a digitális kommunikációs és vállalati eszközök használata széles körben elterjedjenA kkv-k jelentős részének komoly fejlődésre van szüksége ezen a téren a versenyképesség fenntartása érdekében. A 10-19 fős vállalkozások a legtöbb tekintetben rosszabbul teljesítettek, mint az ennél több vagy kevesebb munkavállalót foglalkoztató cégek, ami az index értékében is meglátszik.

A kkv-k összesített Digiméter Covid ’22 Index átlaga 2,6 (tízes skálán), ami rendkívül alacsony teljesítmény. Még a legjobb 20%-ba tartozó vállalkozások is csak 4,9-es átlagot tudnak felmutatni, ami közepes teljesítményt jelent, ugyanakkor azt megmutatja, hogy van lehetőség a digitális fejlődésre. Összességében a 3,0 alatti értéket elérőknek rendkívül nagy szüksége lenne a digitális fejlődésre, és 7,5-ös index felett mondható magyar viszonylatban digitálisan fejlettnek egy vállalkozás.

Az ügyfélszerzés és tanácsadás területén különösen megfigyelhető az elmaradás, a személyes ügyfélszerzési megoldások kiemelkedő arányban jelennek meg a digitális megoldásokhoz képest, a vállalkozások bő hatoda pedig semmilyen módszert nem használ. A kkv-k döntő többsége nem vesz igénybe szakértői segítséget az ügyfélszerzés, digitalizáció, illetve távmunka kapcsán, egyáltalán nem érzik úgy, hogy szükségük lenne ilyesmire.

Az ügyfélszerzés és tanácsadás index (1,1) kifejezetten alacsony még a top 20% esetében is (3,6). A kkv-k rendkívül kis arányban használnak digitális ügyfélszerzési eszközöket, illetve ritkán kérnek szakértői segítséget, vagy keresnek fel online információs forrásokat a távmunkával, digitalizációval, ügyfélszerzéssel kapcsolatban.

Ahol van pozitívum: A digitális pénzügyek területén (online számlázás és könyvelés, pénzügyi adminisztrációt segítő megoldások használata stb.) összességében jobb a helyzet. Az átlag 5,8 (szintén tízes skálán), ami azt mutatja, hogy ezen index területén már többnyire közepes teljesítményt érnek el a kis- és középvállalkozások. A top 20%-ot figyelembe véve a pénzügyi index átlaga 7,5, ami magyarországi viszonylatban már digitálisan fejlettnek minősíthető.

Digitális eszközök (NEM) használata

A cégek hatékonysága, termelékenysége függ attól, hogy milyen hatékonyan tudják kihasználni erőforrásaikat. Lehetne akár ez egy bullshitgenerátorból is kimásolt szöveg, vagy már-már közhely, mert azt gondolnánk, hogy ezt mindenki tudja az üzleti életben és alkalmazza is. Eközben a hazai cégek mindössze 6%-a használ projektmenedzsment, feladatkezelő megoldást, vállalatirányítási-rendszer használata mindössze 10%, és ügyfélkezelő-rendszert (CRM) is mindössze 6% használ.

Miközben körülöttünk naponta jönnek ki új digitális megoldások, gombamód nőnek a különböző integrációk, a hazai cégek nem tartják a lépést, nem ismernek meg új digitális megoldásokat (lásd alsó kép). Pedig idő kell ahhoz, hogy megismerd a meglévő szoftvered, digitális megoldásod újdonságait is, hát még megismerni az új dolgokat, és újabb hosszú idő a bevezetése (láthatóan más platformon sem kutatnak, akár nézzük az üzleti eseményeket – 2-vel lejjebbi kép). A fenti ábrán azért is látjuk azt, hogy mindössze 6%-a a cégeknek használ CRM-et, alig 10%-a vállalatirányításai rendszert (ERP), mert nem szánnak időt arra, hogy kutassanak a számukra legjobb megoldást.

A digitális érettség erős korrelációt mutat a céges folyamatok összekuszálódásával.

Hol lehet a gond?

Persze a kutatásban lehetne még mélyebbre menni, újabb kérdésekkel például kideríteni azt, amit már-már ez az ábra sejtet. Az pedig, hogy a könyvelő nem biztos, hogy tud segíteni abban, hogy mivel tud hatékonyabb lenni a munka, vagy más digitális megoldások hogyan segítik a cég mindennapjait. Nem degradálni akarom a könyvelők munkáját, hiszen ez nem az ő feladatuk, nincs is meg ezzel kapcsolatban a naprakész tudásuk.

A másik nagy probléma, ahogy feljebb is írtam, hogy azért nem tudnak nekiállni a vállalkozás digitalizációjának, mert a cégben nincsenek jól körülhatárolható folyamatok, vagy azt mondják, hogy ezek mind egyediek. Holott mikor igazán belemerülnek kiderül, hogy nincsenek is annyira egyedi folyamataik, és ezt időnként jó rendszerbe fogni. Sajnos félünk attól, hogy egy céges keretrendszerbe beletegyük a folyamatokat, feladatok, meetingeket, projekteket, mert azt érezzük, hogy elveszítjük a rugalmasságot. Holott pont ettől lesz rugalmas egy cég. A másik szomorú tény, hogy a HR-nek is igazán feladata lenne ez, de ők ehelyett gyümölcsnapot tartanak (lásd HR cikkünk erről).

A Digiméter oldalán össze tudod vetni a saját felkészültségedet a többi céggel, illetve részt tudsz venni a kutatásban. Kattints ide!

Élnél a lehetőséggel? Erre fókuszálj!

Összegyűjtjük azokat a területeket, ahol ha már kicsit fejlődsz elkezdesz feljebb kúszni a piacod felső 1%-ába.

Weboldal

Az alábbi ábrán azt látod, hogy a cégek 18%-a hetente frissíti a weboldalát. Mit gondolsz frissítené ilyen rendszerességgel a weboldalát az, aki úgy látja, hogy ez nem térül meg? Na ugye!

Erre indulj el a weboldal stratégiában

Lejjebb még szó lesz a marketingről.

Céghatékonyság, munkatársak tehetségének kiaknázása, jobb megtérülés

Két irányból közelítjük meg ezt a területet:

Feladatmenedzsment, projektmenedzsment: Amikor látom, hogy egy cég nem használ feladatmenedzsment megoldásokat, akkor azonnal tudom, hogy bizony nincsenek jól összeszedve az üzleti folyamatok. A CRM, ERP, feladatmenedzsment szoftver bevezetéssel foglalkozó cégekkel beszélgetve azt a mintát is felfedeztem, hogy általában azért akad el a bevezetés, mert

  • nincsenek letisztázva a cégben a folyamatok,
  • a munkatársak elkaszálják,
  • a napi rutinba nem kerül be, emiatt elhanyagolják

Merre indulj el ezen a területen?

Tudásbázis létrehozása, folyamatleírások: A jól körülhatárolható munkafolyamatok segítik a cég növekedését. A leírások, útmutatók lerövidítik az új munkavállaló betanítási időszakát (onboarding), és sokkal jobban körülhatárolja a feladatköröket. A cégben dolgozók sokkal önállóbbak lesznek. A hazai cégek pusztán 26%-a használ tudástárat (pl. a munkafolyamatok leírásához). Az ellenőrző listák segíthetnek abban, hogy ugyanazt a minőséget adjátok nap mint nap.

Marketing

Bár a weboldal is hozzátartozik, amiről feljebb már volt szó. Most az online kommunikációra térünk rá. Ahogy látod az alábbi ábrán is, a cégek többsége még messze nem aknázta ki az online marketing adta lehetőségeket. Ennek oka valószínűleg továbbra is az alacsony digitális érettség. Csak egy kicsivel kell többet foglalkoznod vele! Hajrá!

Merre indulj el ezen a területen?

Termékfejlesztés, új üzleti modellek

Már azzal óriási változást tudsz elérni, ha tudatosabban állsz hozzá az online, digitális területekhez a vállalkozásodban, továbbá a folyamatmenedzsmenthez. Amelyik területen lehet még fejlődni, hogy reagálsz a megváltozott üzleti környezetre, az üzleti életben tapasztalható diszrupcióra. A termék és vállalkozásfejlesztés területére tévedsz egyből.

A kutatásokból tudjuk, hogy egy sikeres cégvezető, menedzser munkaidejének 32%-át cégstratégiával, vállalkozásfejlesztéssel tölti – azaz tervez, elemez, növekedésen gondolkodik (The Alternative Board).

De tudjuk azt is, hogy a gyakorlatban ezt milyen nehéz megoldani a napi rutinfeladatok mellett, vagy két tűzoltás között.

Ebben tud segíteni neked a Minner Előny tagság. Azon belül is ez a cikksorozat: Mi a titka a gyorsan növekvő cégeknek? Hogyan kell áttörni a növekedést gátló plafont? 1. rész

Ebben a Minner üzleti tanácsadás, konzultációs szolgáltatása tud segíteni, amely során egy alkalommal letudhatod a nagy részét ennek a 32%-nak. Gyere el hozzánk egy személyes üzleti tanácsadásra. Részletek itt: Személyes üzleti tanácsadás a Minnerrel

Forrás: Digiméter (2022) , Digiméter 2021 ősz

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!