A maraton mellett néha érdemes lenyomni egy-egy sprintet is. Design Sprint

Dátum

Megosztás

Cégvezetőként bizonyára rengeteg ötlettel rendelkezel, de ezek megvalósításához szükséged lenne többek között motivációra, iránymutatásra. Többször észrevettük már, hogy egyes vállalkozók nagy lelkesedésükben teljesen beleszerelmesednek a saját ötleteikbe, de valamiért a józan ész még nem kongatta meg a vészharangot, miközben a projektről külsősként egyértelműen megállapítható, hogy az addig kitalált formájában nagyon kevés az esélye, hogy üzletileg sikeres lesz. Számtalan „out-of-the-box” gondolkodásmód született már az ilyen problémák megoldására, azonban most ennél is érdekesebb témával készültünk: Gazduig-ék zseniális dizájnjairól már írtunk, most pedig az általuk sikeresen alkalmazott Design Sprint-ről lesz szó.

Mi az a Design Sprint?

A név a design thinking (tervezői gondolkodás) és a sprint szó – mint a gyorsaság szinonimája – összeolvasztásából jött lére. Feltalálója Jake Knapp, aki kifejlesztéskor a Google Ventures-nél dolgozott. A módszerrel eredetileg startupoknak kívánt segítséget nyújtani, elsősorban azért, hogy az induló vállalkozás felmérje a jelenlegi helyzetét, meghatározza, hogy megfelelő úton halad-e a fejlődésben.

Miért alkalmazzák olyan nagy cégek is, mint a Netflix, a Google vagy a Red Bull?

Mert a fejlesztésre szánt idő rendkívüli módon csökkenthető. Emellett a Sprint célja, hogy minimalizálja a kockázatot, kiderítse, hogy egy újonnan bevezetni kívánt termék / szolgáltatás, funkció vagy márka életképes-e; megéri-e további erőforrást – leginkább pénzt és időt – ráfordítani. 

Az idő is pénz, a nagyvállalatok végképp nem tehetik meg azt, hogy több héten, hónapon keresztül azon gondolkodjanak, hogy vajon megéri-e egy adott termékfejlesztéssel foglalkozni, vagy sem. A Design Sprint abban segít, hogy még az indulás előtt mindenki számára egyértelművé váljanak az áhított célok, valamint a célbaéréshez szükséges első lépéseket megtegyék, belekalkulálva minden felmerülő problémát és eshetőséget.

Hogyan kell elképzelni a Sprintet?

A Design Sprint eredetileg ötnapos, azonban a témától, a megoldandó problémától, valamint az “intenzitástól” függően ez akár kevesebb, három nap is lehet. A Sprint-et egy scrum master (általában külön végzettséggel rendelkező facilitátor) vezeti. Ő felel azért, hogy a csapat sikeresen alkalmazza a Sprint különböző elemeit, azonban a csapat vezetői pozícióját nem ő tölti be, csak a módszer levezénylésében segít.

A Scrum Master mellett a szervezői oldalon még részt vesz egy fejlesztő / designer / stratéga, attól függően, hogy a Sprint milyen témákat érint. A résztvevői oldalon a legfontosabb személy a döntéshozó. Lehet ő az ügyvezető igazgató, az adott projektért felelős vezető, a termékmenedzser, és természetesen a tulajdonos is.

A csapat további tagjai a márka legfontosabb stakeholderei és képviselői, például a pénzügyi vezető, marketingszakértő, ügyfélkapcsolatért felelős személy, IT-s, valamint a dizájner / terméktervező. Természetesen nem maradhat el a dokumentálás sem, ezért a feladatért is egy külön személy felel.

A Sprint-hez szükséges eszközök

A 3-5 napos workshop tökéletes lebonyolításához először is mindenkivel le kell egyeztetni a Sprint pontos dátumát, időtartamát. A papírforma szerint a workshopon a post-iten, papíron, tollon és mágnestáblán kívül semmilyen elektronikai kütyü – laptop, telefon, tablet, stb. – használata “nem engedélyezett”, ugyanis ezek nagymértékben elvonják a figyelmet. Sokak számára elképzelhetetlen, hogy több órán keresztül nélkülözzék napközben például a céges telefonjukat, ezért a szünetekben természetesen “megengedett” a telefonálás, vagy rá lehet nézni az e-mailekre. Ahogy már a névből is kiderült, a Sprint legfontosabb eleme a design thinking, ami a problémaközpontú gondolkodást hívatott lecserélni a megoldásközpontú gondolkodásmódra.

A Sprint lépései

Nézzük, milyen lépésekből tevődik össze a workshop!

  1. Első, vagy inkább nulladik lépés a problémák felismerése és megértése mellett a hosszú távú célok meghatározása. Egy új termékfejlesztésnél, vagy akár egy újdonsült márka elindulásánál rengeteg tényezőt meg kell vizsgálni, a lehetségesen felmerülő problémákat célszerű feltárni. 
  2. Következő lépésként a csoport feladata, hogy minél több opciót, ötletet összeszedjen a megoldásra, mindezt brainstorming-jelleggel, tehát a cél az, hogy minél több gondolat összegyűljön.
  3. Miután ez sikerült, az eddigi ötletek és megoldások alapján jöhet a rendszerezés és priorizálás.
  4. A Sprint egyik legfontosabb része, hogy a legeredményesebbnek tűnő ötlet valósággá váljon, készüljön belőle egy prototípus. Ennek nem kell véglegesnek lennie, a cél ezzel az, hogy a gondolatok minden esetben életre keljenek valamilyen formában.
  5. Ezután jöhet a prototípus tesztelése, majd a döntéshozatal, ahol el kell érni, hogy minden csapattag egyértelműen igenlő választ adjon, jóváhagyja a Sprint kimenetelét.

Miben segít Gazduig-ék Design Sprint-je?

Legyen szó egy újonnan létrehozni kívánt szolgáltatás vagy platform megtervezéséről, egy weboldal gyökeres átalakításáról, új piacok meghódításának tervéről, új márka bevezetésről, vagy épp a régi újrapozicionálásáról, rengeteg kérdéssel és problémával találja szembe magát az, aki ezek valamelyikére adja a fejét.

A Gazduig Creative Agency legfőbb fegyvere ezen problémák megoldására egyértelműen a Design Sprint alkalmazása. Ennek oka, hogy minden design-nak két feladata van: 

jól kell kinéznie, de ami ennél is fontosabb: funkcionálisnak kell lennie.

A fent felsorolt folyamatokban maga a “design” is csak a jéghegy csúcsa. Ami a víz alatt van, az a stratégia, ami részletesen megválaszolja a miérteket és a hogyanokat, hiszen ezek validálják azt az információt, amelyek alapján a design-ok elkészülhetnek.

A Design Sprinttel tehát pénzt, időt és energiát takarítsz meg. Ha lenyomnál egy Sprintet, vagy látványos kreatív anyagokat készíttetnél, irány a gazduig.com!

Ha már a dizánjról van szó, érdemes szemügyre venni az alábbi tartalmakat is:

Borítókép: Envato License

Gyimesi Károly
Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.