Cégvezetőként bizonyára rengeteg ötlettel rendelkezel, de ezek megvalósításához szükséged lenne többek között motivációra, iránymutatásra. Többször észrevettük már, hogy egyes vállalkozók nagy lelkesedésükben teljesen beleszerelmesednek a saját ötleteikbe, de valamiért a józan ész még nem kongatta meg a vészharangot, miközben a projektről külsősként egyértelműen megállapítható, hogy az addig kitalált formájában nagyon kevés az esélye, hogy üzletileg sikeres lesz. Számtalan „out-of-the-box” gondolkodásmód született már az ilyen problémák megoldására, azonban most ennél is érdekesebb témával készültünk: Gazduig-ék zseniális dizájnjairól már írtunk, most pedig az általuk sikeresen alkalmazott Design Sprint-ről lesz szó.
Mi az a Design Sprint?
A név a design thinking (tervezői gondolkodás) és a sprint szó – mint a gyorsaság szinonimája – összeolvasztásából jött lére. Feltalálója Jake Knapp, aki kifejlesztéskor a Google Ventures-nél dolgozott. A módszerrel eredetileg startupoknak kívánt segítséget nyújtani, elsősorban azért, hogy az induló vállalkozás felmérje a jelenlegi helyzetét, meghatározza, hogy megfelelő úton halad-e a fejlődésben.
Miért alkalmazzák olyan nagy cégek is, mint a Netflix, a Google vagy a Red Bull?
Mert a fejlesztésre szánt idő rendkívüli módon csökkenthető. Emellett a Sprint célja, hogy minimalizálja a kockázatot, kiderítse, hogy egy újonnan bevezetni kívánt termék / szolgáltatás, funkció vagy márka életképes-e; megéri-e további erőforrást – leginkább pénzt és időt – ráfordítani.
Az idő is pénz, a nagyvállalatok végképp nem tehetik meg azt, hogy több héten, hónapon keresztül azon gondolkodjanak, hogy vajon megéri-e egy adott termékfejlesztéssel foglalkozni, vagy sem. A Design Sprint abban segít, hogy még az indulás előtt mindenki számára egyértelművé váljanak az áhított célok, valamint a célbaéréshez szükséges első lépéseket megtegyék, belekalkulálva minden felmerülő problémát és eshetőséget.
Hogyan kell elképzelni a Sprintet?
A Design Sprint eredetileg ötnapos, azonban a témától, a megoldandó problémától, valamint az “intenzitástól” függően ez akár kevesebb, három nap is lehet. A Sprint-et egy scrum master (általában külön végzettséggel rendelkező facilitátor) vezeti. Ő felel azért, hogy a csapat sikeresen alkalmazza a Sprint különböző elemeit, azonban a csapat vezetői pozícióját nem ő tölti be, csak a módszer levezénylésében segít.
A Scrum Master mellett a szervezői oldalon még részt vesz egy fejlesztő / designer / stratéga, attól függően, hogy a Sprint milyen témákat érint. A résztvevői oldalon a legfontosabb személy a döntéshozó. Lehet ő az ügyvezető igazgató, az adott projektért felelős vezető, a termékmenedzser, és természetesen a tulajdonos is.
A csapat további tagjai a márka legfontosabb stakeholderei és képviselői, például a pénzügyi vezető, marketingszakértő, ügyfélkapcsolatért felelős személy, IT-s, valamint a dizájner / terméktervező. Természetesen nem maradhat el a dokumentálás sem, ezért a feladatért is egy külön személy felel.
A Sprint-hez szükséges eszközök
A 3-5 napos workshop tökéletes lebonyolításához először is mindenkivel le kell egyeztetni a Sprint pontos dátumát, időtartamát. A papírforma szerint a workshopon a post-iten, papíron, tollon és mágnestáblán kívül semmilyen elektronikai kütyü – laptop, telefon, tablet, stb. – használata “nem engedélyezett”, ugyanis ezek nagymértékben elvonják a figyelmet. Sokak számára elképzelhetetlen, hogy több órán keresztül nélkülözzék napközben például a céges telefonjukat, ezért a szünetekben természetesen “megengedett” a telefonálás, vagy rá lehet nézni az e-mailekre. Ahogy már a névből is kiderült, a Sprint legfontosabb eleme a design thinking, ami a problémaközpontú gondolkodást hívatott lecserélni a megoldásközpontú gondolkodásmódra.
A Sprint lépései
Nézzük, milyen lépésekből tevődik össze a workshop!
- Első, vagy inkább nulladik lépés a problémák felismerése és megértése mellett a hosszú távú célok meghatározása. Egy új termékfejlesztésnél, vagy akár egy újdonsült márka elindulásánál rengeteg tényezőt meg kell vizsgálni, a lehetségesen felmerülő problémákat célszerű feltárni.
- Következő lépésként a csoport feladata, hogy minél több opciót, ötletet összeszedjen a megoldásra, mindezt brainstorming-jelleggel, tehát a cél az, hogy minél több gondolat összegyűljön.
- Miután ez sikerült, az eddigi ötletek és megoldások alapján jöhet a rendszerezés és priorizálás.
- A Sprint egyik legfontosabb része, hogy a legeredményesebbnek tűnő ötlet valósággá váljon, készüljön belőle egy prototípus. Ennek nem kell véglegesnek lennie, a cél ezzel az, hogy a gondolatok minden esetben életre keljenek valamilyen formában.
- Ezután jöhet a prototípus tesztelése, majd a döntéshozatal, ahol el kell érni, hogy minden csapattag egyértelműen igenlő választ adjon, jóváhagyja a Sprint kimenetelét.
Miben segít Gazduig-ék Design Sprint-je?
Legyen szó egy újonnan létrehozni kívánt szolgáltatás vagy platform megtervezéséről, egy weboldal gyökeres átalakításáról, új piacok meghódításának tervéről, új márka bevezetésről, vagy épp a régi újrapozicionálásáról, rengeteg kérdéssel és problémával találja szembe magát az, aki ezek valamelyikére adja a fejét.
A Gazduig Creative Agency legfőbb fegyvere ezen problémák megoldására egyértelműen a Design Sprint alkalmazása. Ennek oka, hogy minden design-nak két feladata van:
jól kell kinéznie, de ami ennél is fontosabb: funkcionálisnak kell lennie.
A fent felsorolt folyamatokban maga a “design” is csak a jéghegy csúcsa. Ami a víz alatt van, az a stratégia, ami részletesen megválaszolja a miérteket és a hogyanokat, hiszen ezek validálják azt az információt, amelyek alapján a design-ok elkészülhetnek.
A Design Sprinttel tehát pénzt, időt és energiát takarítsz meg. Ha lenyomnál egy Sprintet, vagy látványos kreatív anyagokat készíttetnél, irány a gazduig.com!
Ha már a dizánjról van szó, érdemes szemügyre venni az alábbi tartalmakat is:
- Igényes social media poszt dizájnok. Nehéz megugrani a szintet, de nekik sikerült – Gazduig
- Sajátmárkás termékek csomagolása a pocséktól az igazán ütősig, Gazdig Bencével
Borítókép: Envato License