A méregdrága marketing lehet ingyenes, ha azt használod, amid van!

Nem létezik olyan vállalkozás, amelynek ne lenne szüksége marketingre. Lehetsz B2C, B2B, B2G (Business-to-Government), vagy akár non-profit szervezet is, az biztos, hogy valahogy el kell érned a célközönségedet. Márpedig ez nem könnyű, az első és legfontosabb, legáltalánosabb probléma a marketinggel az, hogy pénzbe, méghozzá nem ritkán jó sok pénzbe kerül. Persze a “jó sok pénz” relatív fogalom, azt viszont könnyű belátni, hogy ha valami iránt nagy a kereslet – márpedig láttuk, hogy megjelenési lehetőségek iránt pont azért óriási, mert mindenkinek szüksége van rá -, akkor az ára bizony jócskán fel fog menni.

Azt is mondhatnánk, hogy a marketing értéke abszolút, ha úgy tetszik “mindenek felett áll”, hiszen más piacokkal szemben egy olyan területről van szó, amire kivétel nélkül mindenkinek szüksége van. Nincs mese, a marketing drága, “definíció szerint” költséges. Éppen ezért minden lehetőséget meg kell ragadnunk, ma azt járjuk körbe, hogy vajon mennyi marketing költséget takaríthatsz meg, pontosabban teremthetsz meg a vállalkozásod számára, ha olyan eszközökkel élsz, amik amúgy is adottak számodra.

Gondoljunk bele, hogy mi a legfontosabb a marketingben. Persze, hogy a kontaktusszám, vagyis az, hogy hány embert érhetsz el az adott marketing eszközzel! Sietve hozzá kell tennünk, hogy legalább, sőt, talán még fontosabb szempont a minőség, mert ha balettruhában utazol, akkor vízvezetékszerelők előtt megjelenni nem túlságosan célravezető. A minőség szempontjától azonban most eltekintünk, kárpótoljon minket ezért az, hogy egy -szinte- teljesen ingyenes megközelítésről van szó.

Légy te magad a marketing a vállalkozásod számára!

A megoldás roppant egyszerű, csináltass pár pólót, ami a projektedhez kapcsolódik, nagyon fontos, hogy legyen rajta a logó, hiszen ezzel építed a brandet. Ennél is fontosabb azonban, hogy derüljön ki egyszerű, frappáns, ötletes formában az, hogy pontosan mivel foglalkozol, a potenciális ügyfeleidben felmerülő problémára, az igényre adj kapásából választ! Ha nem egyértelmű, hogy mit kínálsz, akkor csak egy brandet látnak a körülötted lévők, ezzel is segíted a projekted, de nem elég hatékonyan.

De hány embert érhetek el egy pólóval?

Ehhez némi kutatást kell végezned, ebben lehet segítségedre a fenti eszköz, amit diszkréten elrejthesz a markodban. Minden alkalommal, amikor elhalad mellett egy ember az utcán, vagy bárhol máshol, akkor csak lenyomod a kis kallantyút, máris ugrott egyet a számláló. Persze használhatsz kockás füzetet, egy telefont, vagy akár a memóriádat is, ahogy számodra kényelmes.

Természetesen még véletlenül sem állítjuk, hogy minden egyes ember meredten fogja bámulni a mellkasodat, hogy beleírhassa az agyába a branded, és azt, hogy mivel foglalkozol! De ne feledd, hogy például egy köztéri platkátról sem mondható el, hogy mindenki, kivétel nélkül alaposan megbámulná. Mint minden marketing eszköz, a most javasoltak is rendelkeznek korlátokkal, nehézségekkel.

Nagyon nehéz válaszolni arra, hogy hány emberrel találkozunk egy nap, az pedig, hogy hány ember lát minket egy nap, még nagyobb falat. Éppen ezért kell saját kutatást végezned, bár azt nem nehéz kitalálni, hogy ha egy -mostanában nem túl gyakori- tömegrendezvényre mész, akkor nagyságrendekkel növelted az elérésedet is. Vannak azonban objektív kutatások a témában, lássuk!

A fenti ábrához tartozó kutatás arról szól, hogy hány emberrel van kontaktusunk egy nap, összefüggésbe hozva az életkorral. Nagyon fontos, hogy ebben a munkában az interakciókat vizsgálták, tehát például azt, ha beszélgettünk valakivel hosszabb-rövidebb ideig, nekünk most viszont az számít, hogy hányan látják a marketing felületünket, vagyis a felsőtestünket. Ennek ellenére érdekes az anyag, jól látszik, hogy tizenévesen hirtelen nagyot ugrik a kontaktusszámunk, majd az ötvenes évek végén jelentősen csökken.

További tippekért érdemes elolvasnod a gerillamarketing ötleteket bemutató cikkünket!

Ami a budapesti forgalmat illeti, a Portfolio remek cikke lehet segítségünkre, ebből kiderül, hogy naponta hányan szállnak fel a tömegközlekedési eszközökre a város egyes pontjain, csökkenő rendbe szedve:

Az Örs vezér tere vezet, naponta 150 000 ember száll fel valamelyik tömegközlekedési eszközre naponta itt, és azt még csak nem is tudjuk, hogy hány ember halad át úgy, hogy nem száll fel a metróra, vagy valamelyik buszra! Persze ezek napi számok, nyilván nem álldogálhatunk egy köztéren egész nap. Vagyis miért ne ácsoroghatnánk pár órát a projektünk érdekében egy helyben, ennyit bárki kibír, közben el lehet intézni pár telefont!

Az illusztráció a Cafepress.com oldaláról származik.

Hogy ez legális-e? Csak a barátnőnket, vagy a barátunkat várjuk, aki persze megint késik… Nem állítjuk, hogy ezt minden nap el lehet játszani, de egy remek, nagy elérésszámú, és igazán alacsony árú megoldásról van szó, amit bárki alkalmazhat. Ha például százezer ember halad át egy köztéren egy nap, akkor annak java nyilván a napfényes órákra esik, számolhatunk ennek megfelelően 12 órával.

Legyen csak 2 óra, amit eltöltünk a köztéren, vagyis az áthaladó forgalom egy hatodával kell kalkulálnunk, ez azt jelenti, hogy a potenciális elérésünk 16666 ember, ismét hangsúlyoznunk kell, hogy nem fogja mindenki megbámulni a pólónkat, de ahogy szintén jeleztük, egy köztéri plakátot sem néz meg mindenki.

Számoljuk ki, hogy mennyibe kerülne ez az elérés, ha valamilyen online hirdetési rendszerben vennénk meg, majd nézzük meg a köztéri plakát árakat is, hasonlítsuk össze egy egyedi póló árával! Persze az időnket is bele kell számolnunk, de azért vagyunk vállalkozók, mert elköteleztük magunkat a projektünk mellett.

Ha túlságosan extrémnek tűnik az, hogy köztéren ácsorogjunk például havonta kétszer, akkor elegendő, ha csináltatunk pár egyedi pólót a vállalkozásunknak, amiket hetente 4-5 nap hordunk, könnyű megbecsülni, hogy így is óriási elérést teremtettünk a brandünknek, vagy akár a marketing munkánk aktuális üzenetének.

Az autód is marketing felület!

Bár itthon a különböző csalások miatt rossz emléke van az autók felmatricázásának, mégis tengernyi kisiparost láthatunk, aki költöztetést, gáz- és vízszerelést, kőműves munkákat, egyebeket kínál az autóján. Miért ne tehetné meg ugyanezt egy könyvelő, vagy bármilyen egyéb vállalkozás? A lényeg az, hogy légy kreatív, igényes, tervezd meg alaposan, hogy pontosan mit fogsz az autódra helyezni.

Ez a marketing eszköz más hatékonyságú, mint a köztéren ácsorgás, a kontaktusszám azonban it is lehet nagyon magas. Az autó folyamatos mozgásban van, azonban azok, akik a forgalomban körülöttünk haladnak, vagy éppenséggel állnak a lámpánál vagy a dugóban, biztosan el fogják olvasni az üzenetünket! Ha évekig használunk egy autót, akkor megéri az egyszeri beruházás, lássuk el vállalkozásunk üzenetével, mondanivalójával, legfőképp pedig elérhetőségeivel.

Mindezeken túl felmerülhet még az ingatlanunk ellátása marketing üzenetekkel, azonban ez már jogi kérdéseket, engedélyeztetést felvető, összetettebb kérdés. Nézzük meg, hogy mekkora az áthaladó forgalom az ingatlanunk körül, számoljunk, ha úgy látjuk, hogy megéri, akkor ellenőrizzük, hogy egyáltalán szabad-e marketinggel ellátnunk. Ha szabad a pálya, és meg is éri, akkor helyezzünk el egy zászlót, molínót, egyebet, évekig fog termelni számunkra!

Végezetül nézzük meg a fenti fotót, sajátos kombinációról van szó, hiszen egy parkoló autó lett felhasználva, mint marketing eszköz, ügyes! Gondoljuk át, hogy milyen felületek állnak rendelkezésünkre, a marketing a kreativitásról szól, ragadjunk meg minden lehetőséget vállalkozásunk sikere érdekében!

Fotó: Pixabay

Ez izgalmas volt! Még ilyet! Megújult a Minner főoldala!

Kattints ide és nézz rá a friss cikkekre, podcastokra, rövid üzleti tartalmakra (instant)! Csak görgess és olvass, inspirálódj! Üzletre fel! A Minner üzleti flowban tart! Tovább a Minner főoldalára!
Újságíró, vállalkozó, a Kriptopénz ABC című, a HVG Könyvek gondozásában megjelent kriptopénz, blokklánc témájú ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, olyan nagy sikerű webes vállalkozások alapítója, mint a Ducitárs.hu, vagy a SkypeSuli.hu.