A metaverzumban csökkennek a telekárak, a virtuális divathéten drasztikusan csökkent a látogatottság, és mindenki vadul az AI-ba vetette magát. A metaverzum elbukott? Lehet, hogy mesterséges intelligenciára kellene cserélni Zuckerberget is, ahogy tette ezt egy ázsiai cég? Milyen lehet egy AI CEO? Tavaly a bérnövekedést falta fel az infláció, idén pedig már reálbér-csökkenést szenvednek el a munkavállalók. Bár sokan kacsintgatnak jobban fizető állás felé, azért a többség inkább a biztonságot választja. A gatyaszíjat lehet meghúzzák az emberek, de a kozmetikai piac így is növekedni tud: a rúzsindexről hallhatsz érdekességet az adásban. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán.
A podcast hanganyaga, videó link
Spotify-on itt érhető el, Apple Podcast-ben itt, Youtube videóban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül
A heti híreink és témáink:
- 0:00 – Intro, CEO napló, beszélj a kudarcokról
- 4:07 – A metaverzum megbukott
- 15:33 – Szervezzük ki a CEO-t, ne a munkaerőt
- 23:46 – Rúzsindex és válságálló kozmetikumok
- 30:03 – Heti stat: Az infláció megette a béremelést
- 40:18 – Kipróbáltuk helyetted: Adobe Firefly
- 49:08 – A vállalkozó evolúciója
A podcast hírei szövegesen
Zuckerberg megszállottja lett még 18 hónappal ezelőtt a metaverzumnak, még a cég nevét is megváltoztatta Meta-ra. Most az AI fronton mutatkozik mániákusnak, a Wall Street poénkodik is, hogy megváltoztatják a nevét MetaAI-ra. A cég rengeteg Nvidia chipet vásárolt most, hogy fejlesszék gépitanulás rendszerüket. Egy ilyen chip 10 000 dollárba kerül. Ez jó döntés lehet? Egy biztos, a hirdetési rendszerének biztosan hasznos lesz az AI.
Na, de vannak még itt metaverzumos hírek. A Walt Disney bezárta a metaverzummal foglalkozó részlegét, és a Microsoft is hasonlóan döntött nemrég. A Decentralandban a földterületek átlagos eladási ára csaknem 90 százalékkal csökkent az egy évvel ezelőttihez képest. A Decentralanden 25%-kal csökkent az aktív felhasználók száma idén, sok média oldaladon lehozták, hogy a Metaverse Fashion Week majd húz rajta egy nagyot, inkább csúfos bukás lett. A 2. ilyen digitális divat show-n 60 márka vett részt, köztük a Balenciaga, az Adidas, Dolce & Gabbana és a Tommy Hilfiger. 26 000 ember vett részt ezen a virtuális eseményen, ami elég magas számnak mondható, ám 76%-kal kevesebb a tavalyi számnál, akkor 106 000-en.
Forrás: businessinsider.com/, vg.hu, theverge.com/
Szervezzük ki a CEO-t, ne a munkaerőt
Egy Hong Kong-i cég új CEO-t nevezett ki tavaly. Tang Yu a szokásos feladatokat végzi, adatokat elemez magasszintű döntésekhez, kockázatokat elemez és hatékonyságot növel a munkahelyen. Csak épp nem egy ember, hanem egy AI. 0 forintjába kerül a cégnek és 24 órát dolgozik minden nap. Zseniális ugye? És lesz ez még jobb is.
Egy ideig a részvényeik árfolyama még túl is teljesítette a tőzsdeindexet, ez azóta nem igaz, DE nem vitte csődbe a céget az AI. Ez pedig rávilágít egy érdekes lehetőségre. A robotizáció először a kékgalléros munkákat fenyegette, az új AI forradalom pedig az alapszintű irodai munkákat. De mi van ha nem alulról kell kezdeni az automatizálást, hanem épp legfelül? Az átlagos munkabér az 500 legnagyobb amerikai vállalatnál 18%-ot, míg a CEO bére 1460%-ot ment fel az elmúlt 45 évben. Átlag 16 millió dollárt keresnek évente az ügyvezetők, 399 ember munkabérét, ráadásul a magasabb fizetésük rosszabb vállalati teljesítménnyel korrelál.
A McKinsey becslése szerint a CEO munkájának 25%-át átvehetné az AI, ami így még mindig 100 ember bérét spórolná meg ha arányosan kevesebbet fizetnének nekik. Az arányosan kevesebb munkaidő és ezzel fizetés egyébként nekik is megérheti. Nyilván van egy csomó olyan soft taks, amit nem tud az AI átvenni, a CEO énmárkája például ilyen, vagy a víziója, intuíciója, de rengeteg minden kiszervezhető. A vállalati teljesítménymérés, budget szervezés és előrejelzés, kommunikáció, stratégiai célok meghatározása (azoké, amik adatvezéreltek).
Rúzsindex és kozmetikumok piaca
A Washington Post jelentése szerint a gazdasági nehézségek ellenére hasít a kozmetikumok, sminktermékek kereskedelme az USA-ban:
- a drogériákban és hipermarketekben is kapható, tömegpiaci szépségápolási termékek eladása tavaly elérte a 30 milliárd dollárt, ami 4%-os növekedés 2021-hez képest.
- A presztízs szépségápolási márkák – amelyeket áruházakban és szaküzletekben árulnak – közel ugyanennyit kerestek 27 milliárd dolláros eladással és 15%-os éves növekedéssel.
- Idén sincs megállás: az LVMH luxuscsoport az első negyedévben 11%-os növekedésről számolt be a parfüm- és kozmetikai cikkek értékesítésében.
A szépségápolási termékek, sminkek az Amerikában is magas infláció mellett maradtak kitartóan eredményesek, és nem ez az első eset. Ezt a jelenséget – amikor a recesszió ellenére növekednek a sminkeladások – nevezte el „rúzsindexnek” az Estée Lauder kozmetikai cég elnöke, Leonard Lauder 2001-ben. Ez a trend visszamenőleg is megfigyelhető egészen az 1929-es nagy gazdasági világválságig.
Forrás: thehustle.co/
Heti stat: Az infláció megette a béremelést
Hosszú évek óta nem volt arra példa, hogy a béremelések mértéke elmaradjon az infláció mögött. A Trenkwalder adatai alapján 2022 augusztusában a 15% infláció már teljesen semlegesítette a béremeléseket, és idén már a reálbérek csökkenését is megéltük. A képen látható a Trenkwalder felmérése, hogy mennyi fizetésemelésért hagynák ott az emberek a jelenlegi munkahelyüket (többségében kékgalléros munkavállalót megkérdezve).
A munkavállalók 61%-a átmenetileg megelégszik azzal, hogy a fizetésemelés egy részét nem anyagi juttatásként kapja, hanem szabadság, utazási költség, home office formájában. A munkavállalók 58%-a viszont azt jelezte, hogy ha 2023-ban nem emelkedik a fizetése akkor biztosan felmondanak. Kis ellentmondás, hogy emellett a munkavállalók 67%-a fontosnak tartja a munkahelyének a biztonságát.
Kipróbáltuk helyetted: Adobe Firefly
Éledezik az Adobe AI képgenerátora, ami nagy dolgokat ígér hosszú távon. A képszerkesztő, videószerkesztő és mindenféle szoftvereikkel karöltve olyan funkciókat nyújthat majd amire egyik versenytársa sem lesz képes. Valósi időben lesznek majd szerkeszthetők akár az egyes layerek is a képeken, a generált képnél azonnal tudja mi a tárgy, a talaj, a háttér, tud majd csak 1-1 elemet megváltoztatni, ami sokkal jobb használhatóságot ad majd, mind a Midjourney mondjuk. Elvileg képes lesz majd videókat is szerkeszteni, miért ne tudna, hiszen premier pro effecteket adnak majd az AI-nak, de képes lesz majd a márkajellemzőkből tanulva kreatívokat gyártani és még 3d termékmodellezni is. Persze itt még nem tartunk, eléggé Beta verzióban van, de kaptam végre hozzáférést és tudtam játszani vele egy kicsit. Nézzük mire képes.
Forrás: adobe.com
Vállalkozó evolúciója + Connect konferencia
Múlt hét csütörtökön a Connect HR-es konferencián jártunk, ahol egy külön délutáni szekció, a KKV Zóna házigazdája volt a Minner.
Az egyik első panelbeszélgetésben Biros Leventével és Besztró Szabolccsal beszélgetett Milán arról, hogy mikor jön el a szervezetfejlesztés ideje, mikor kell egy kis cégben szervezetfejlesztéssel foglalkozni. Levente válasza egyértelműen az volt, hogy az első pillanattól, sőt azt mondta, már az első alkalmazott felvétele előtt úgy kell gondolkozni a cégről, hogy hogy fog az kinézni majd nagy, több fős szervezetként.
Levente felvázol egy vállalkozói evolúciós utat az alkalmazotti léttől és ügyeskedéstől egészen addig, amikor már tulajdonosként érted dolgozik a céged majd befutva másokat segítesz:
Korábbi adások
- Az AI csődbe vitte a vállalkozását, mégsem olyan okos? – #Hírszemle… – 2023. 04. 21.
- Bukás az orosz McDonald’s klón Gyerekkel mindent el lehet adni? Hírszemle 2023. 04. 13.
- Havi 500 millió csak magyar streamingből? Az RTL megcsinálta – #Hírszemle 45 2023. 04. 06.
- A Startup Világ Hazugság? Nincs is valódi diszrupció… – Hírszemle – 2023. 03. 30.
- Visszatérhet a Playboy?, Mit tegyek, ha hazudnak a CV-ben? 2023. 03. 23.