Ismered a Nike teljes sztoriját? Izgalmasan indult az alapítójának a vállalkozása is. Az első 10 évben nem is Nike cipőket árult, hanem egy japán márkájú futócipőt. Érdekes igaz? Sokszor azt gondoljuk, hogy egy-egy biznisz azonnal berobbant a piacra. Gondolj csak bele abba, hogy a Starbucks is már 1971-ben megnyitotta az első kávézóját de csak 2000-es években robbant be igazán. Nem is tudom, hogy most ezzel motivállak-e!? Maradjunk annyiban, hogy oktatni szeretnélek és rávilágítani néhány fontos dologra. Ahogy sokszor evés közben jön meg az étvágy, úgy sokszor vállalkozás működtetése közben jön a sikeres irányvonal. Térjünk vissza a Nike-ra!

Az első 10 évben még csak nem is Nike cipőt árult az alapító

Az alapító Phil Knight egyet tudott, hogy a cipőkkel, azon belül is futócipőkkel akar foglalkozni. Ő is futó volt, az iskolában futóversenyekre járt, utána pedig maradt hobbi futó. 1962-őt írunk ekkor még csak, amikor a futás még nem volt népszerű, nem volt tömegsport, mármint abban az értelemben, hogy nem űzték sokan csak úgy.
1962-ben egy japán útja során a fiatal Phil egy cipőgyárat meglátogatott és lebeszélte, hogy néhány darab japán Tiger márkájú cipőt eladna az USA-ban és szeretne forgalmazójuk lenni.

Képzeld el, hogy az első 10 évben csak ezeket a cipőket árulta, sőt ő fejlesztette tovább egyik társával. Csak később, 1972-től kezdte el saját márkás, Nike cipőjét értékesíteni. Amit egyébként egy szintén japánban működő cipőgyár készített neki. Ahhoz, hogy a Nike márkát sikerre vigye kellett az is, hogy az első 10 évben egy másik márkát forgalmazott. Az is meglehet, hogyha azonnal a Nike-t kezdi el árulni, nem ér el ilyen sikereket, mivel úgy több kockázata is volt. Viszont az első években így kitapasztalt mindent, sőt arra már kialakultat a folyamataik, a kapcsolataik, ismerték őket a sportolók, hobbi futók. A Nike-it pedig újdonságként tudták bemutatni.

Ami még érdekes a megrendelésekhez folyamatosan, szinte rendelésről-rendelésre hitelt vettek fel folyamatosan. Ne félj te sem a hiteltől! Pont azért van, hogy a növekedésedet segítse, nála is ez sokat jelentett.

Amit tanulhatunk a Nike elindulásából

  • A vállalkozás egy folyamat, folyamatosan fejlődünk és akkor jönnek az újítások, amikor már ténylegesen a piacon vagyunk. Nem kell görcsölni az induláson. Én ezt sokszor úgy is szoktam bemutatni nektek, hogy butítsd le a vállalkozásodat, indulj el -1ről.
  • Hitelből vállalkozni? Igen, a Nike is így tett, ez segítette a növekedését. Persze okosan és körültekintően kell eljárni, de ez egy fontos eszköz lehet, hogy elősegítse a növekedésedet.
  • Az első években is már odamentek a vevőikhez, ami főleg azért is volt így, mert a futóversenyeken tudtak sok cipőt eladni, érdeklődést felkelteni. Szóval beszéltek, találkoztak a vevőikkel, célcsoportjukkal. Beszélgettek velük, sőt a visszajelzéseket beépítették a folyamataikban, vagy éppen a cipőikbe. Nem is beszélve arról, hogy volt olyan vásárlójuk aki később alkalmazott is lett. Menj és ismerd meg a vevőidet, a szokásaikat, rutinjaikat, mert ebből tudsz ihletet meríteni a marketingedhez és a termékfejlesztésedhez.
  • Bérgyártásban dolgoztak, nem saját maguk gyártották a cipőt. Ezt már az elejétől fogva. Erről cikk: Bérgyártás: Úgy is lehet sajátmárkás terméked, hogy más gyártja.
  • Kapcsolódó cikk: Van egy jó ötleted, de se kezdő tőke, se kapcsolatok? Mihez kezdj? Kevés pénzből…

Olvasd el a Nike sztori könyvet, nem csak a Minner, hanem Bill Gates is ajánlja! A könyv: Phil Knight: A Nike-sztori.

Fotó: EVOLT / Unsplash

Több száz millió a tét! Befektető kereső show döntő. Június 21. Ez nem egy unalmas üzleti rendezvény! Kattints ide!