Előfordult már, hogy meglepődtél, mert kedvesek voltak az eladók, pultosok? Egy ilyen élménnyel indítottuk a mai Hírszemle adást. Kedves vagy sem, hiány van a jó munkaerőből, különösen a vendéglátásban – többek között ezért is automatizálta a pizzasütést a Zume nevű robotizált pizzéria. Még kiszállítás közben, a furgonban sülő pizzákkal is kísérleteztek. Az ötlet kudarcba fulladt, bár nem biztos, hogy ez a robotok hibája. A kiberbiztonság területén is van fejlesztés: egyre jobban elterjednek a belépőkulcsok azaz passkey-k a jelszavak helyett. 2024-re a külső eszközön történő autentikáció lehet a norma, nem kell többet fejben tartani vagy a böngészőbe menteni a jelszavakat. A legnagyobb forgalmú hazai üzletlánc a Lidl, az elmúlt tíz évben több, mint négyszeresére nőtt a forgalma, a tavalyi 1193 milliárdos árbevétellel pedig már messze verte a konkurenciát. Részletek a Hírszemlében! A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán.
Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:
A heti híreink és témáink:
- 0:00 – Kedves eladók és pultosok
- 5:06 – Csődbe ment a Zume robotizált pizzéria
- 16:53 – Egy éven belül leválthatják a jelszavakat
- 23:27 – A Lidl forgalomban is a top üzletlánc a hazai piacon
Csődbe ment a Zume robotizált pizzéria
Sokszor esett már szó a pizzakészítés robotizálásról már itt a Hírszemlében és már Minner tartalmakban is. Világszerte van egy csomó startup, akik ilyen robotokat és automatikákat készítenek. Vannak, akik az árat nyomják le és kifejezetten a diákokra és a szegényebb környékekre céloznak. Vannak, akik a látványra mennek és a robot a kirakatba kerül, hogy szórakoztassa a közönséget, van ilyen stadionoknál de van aki live strameli a pizzarobot munkáját. Vannak akik a gyorsaságra fókuszálnak és a rendezvényeket célozzák meg vagy épp szabadtéri automatákat építenek.
Nagy hír lett viszont a Zume nevű cég nemrég bejelentett csődje. A vállalatot 2015-ben alakult és nem teljes robotizálással dolgoztak Erről van egy videó itt.
A tésztát ember gyúrta, majd egy futószalagra került. Itt az automatika tett rá szószt, kente azt el, majd ember szórt rá feltétet és végül robot sütötte és dobozolta be. Egy másik híres ötletük volt, hogy a pizzát nem is az üzemben sütik meg, hanem a furgonban kiszállítás közben. Ezekbe a járművekbe 56 sütő került. Az előre bekészített pizzákat így az online rendelés pillanatában, a szállítás alatt tudták sütni és frissen kapta kézhez a vevő. Hol itt a probléma? Ez egy király ötlet.
A cég 2020-ban hagyott fel a pizzákkal és álltak át csomagolóanyag gyártásra, szóval ennek a modellnek mondhatjuk ekkorra a csődjét. Itt a Covidnak pont nem kellett volna betennie, hiszen a házhozszállítás úgy pörgött, mint soha. A Bloomberg egy cikke szerint sokan panaszkodtak a kevés szószra és a mozgó jármű miatt lefolyó sajtra. Belsős információk szerint viszont az alapító van a bukás mögött, akinek nem voltak megfelelő vezetői képességei, és ami még nagyobb baj, nem volt egyértelmű víziója cége számára. A fő probléma az volt, hogy két ponton akartak egyszerre innoválni (pizzakészítés és ételkiszállítás), ami elégette a tőkéjüket.
Az egyszer 4 milliárd dollárra értékelt Zume kb. 500 millió dollár befektetést szedett össze anno a pizzás ötletével. Ehhez képest 2019-ben nem volt 1 millió dolláros bevételük sem.
Másik robot pizzéria még működik, az Párizsban található, Pazzi névre hallgat. Ők a teljes folyamatot robotizálták. A pizzakészítés robotizációja egy válasz a munkaerő-problémára. A rezsiköltségek elszállása még inkább ebbe az irányba mutat.
Forrás
thespoon.tech
axios.com/
inverse.com/
Egy éven belül leválthatják a jelszavakat a belépőkulcsok
Szerintem a legtöbben már nem tartunk fejben jelszavakat, leszoktattak erről a mobilok és a böngészők jelszómentő funkciói, vagy olyan szolgáltatók, mint a LastPass. De egy egyre jobban terjedő megoldás teljesen elévültté teheti a jelszavakat. Ez a belépőkulcs, azaz a passkey, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy jelszó beírása helyett egy másik, külső eszközön kell engedélyezni a felhasználónak a bejelentkezést. Például, a számítógépen való bejelentkezést a mobilunkra küldött értesítésen keresztül kell jóváhagyni.
A nagy tech cégek, köztük az Apple, a Google, és a Microsoft is dolgoznak fejlesztéseken, hogy a platformjaik támogassák a belépőkulcsok használatát, és a belépőkulcsot alkalmazó szervezetek száma is folyamatosan nő. Ez kiberbiztonsági szempontból is jó, mert a passkey biztonságosabb és nagyobb védelmet nyújt az adathalászattal szemben, mint egy jelszó, de közben zökkenőmentes felhasználói élményt biztosít.
Aki tudatosabb volt a jelszóhasználat terén, az eddig is random generált, erős jelszavakat használt, amiket akár jelszómenedzserrel védett. A legtöbben már tudjuk, hogy nem szabad gyenge jelszavakat használni, sem ugyanazt a jelszót több platformnál alkalmazni. Ezeket az emberi hibákat, és a hackerek támadásait, mint például a LastPass feltörését, is kivédi a passkey. A belépőkulcs egyre jobban terjed, és 2024-re várhatóan ez lesz a norma – gond csak abból lehet, ha valaki elhagyja a másodlagos eszközét, amin az autentikációt jóvá kell hagynia.
Egy közösségi finanszírozó kampányban is egy ilyen eszköz már a kampány indítás előtt több ezer elővásárlót tudhat magáénak. Már jó ideje próbálják megoldani a cégek is, hogy legyen valami más megoldás a jelszavakra, mert magas a supportálási feladatot ró a nagyobb cégekre, ahol az elfelejtett jelszavakon kívül a feltört fiókok veszik el inkább az erőforrást.
Forrás:
cnbc.com/
kickstarter.com/
A Lidl forgalomban is a top üzletlánc a hazai piacon
A Lidl tíz év alatt több mint négyszeresére növelte a forgalmát, a tavalyi 1193 milliárdos árbevételével pedig már messze verte a konkurenciát. A második helyezett Spar 915 millárd forint forgalmat bonyolított le 2022-ben. Persze az egész piac növekedett forgalomban, hiszen a magas infláció mindenhol torzítja a forgalmi adatokat. A Lidl gyors piacszerzést is jól mutatja, hogy míg ő 4,5 szeres növekedést ért el 10 év alatt, addig a konkurencia átlaga 1,8. Már korábban is foglalkoztunk azzal, hogy a Lidl, Aldi sokkal tudatosabban működteti üzleteit. Most már árelőnyt is tudnak szerezni, amit jól mutat, hogy a G7 fogyasztói kosár összehasonlításában több hónapban is a Lidl volt a legolcsóbb.
A Lidl 2022-ben a nyolc riválisával együtt számolt piac 19 százalékát birtokolta. Ez erős tárgyaló pozíció a beszállítókkal szemben is, ahol sokszor bérgyártóként is részt vesznek piaci szereplők. Több Lidl sajátmárkás terméket (pl. Dulano, Pikok) is hazai gyártó készít, ám ők csak bérgyártók és ez nem javít sokban a versenyképességükön. Gondoljatok bele, magyar gyár, német márkaként, német márkanév alatt tudja eladni a termékeit.
Korábbi hírszemlében már foglalkoztunk azzal (lásd itt), hogy mennyire tudatosan működtetik az üzleteit a Lidl és az Aldi. Igazi pszichológiai trükköket is alkalmaznak. Például: Helyben sütött pékáruk: A friss pékáru illata kiemelten hat az éhesen vásárlókra, az éhes vevőknél akár 20-40%-kal több élelmiszer vásárlásához vezet (lásd többit itt). Ezeken kívül, amiről nem szólt anno a feldolgozásunk, hogy a munkát is tudatosabban szervezik, mint a konkurenseknél.
Többszörös növekedést tudott felmutatni, míg ha az inflációt is figyelembe vesszük akkor a többi piaci szereplő nagyrészt egy helyben toporog? Ehhez hasonló szituáció bárkinek a piacán felmerülhet. Aki tudatosabban csinálja az üzletet, ő nála zongorázni lehet a különbséget a konkurenciával szemben. Lehet, hogy a te piacodon is?
Forrás: telex.hu
Korábbi hírszemlék:
- A Netflix meglepő sikere – Csípős-csirkeszárnyas Oreo? – Akciós-újság.hu felvásárlás – 2023.06.15.
- 15 perces városok – Elbukik a kisüzemi sörfőzés? – Cégek, ahol fizetnek, ha felmondasz – 2023.06.12.
- 1,5 millió magyar hallgat – Itt az Apple szemüveg – Ingyen TV üzleti modell – 2023. 06. 08.
- Az AI elveszi a munkád, de tehetsz ellene! Mire használják már most is? – Hírszemle 2023. 06. 05.
- Mégsem vagyunk boldogtalanok? – A legkedveltebb márkák – Ügyvédnek nem kell weboldal – Hírszemle – 2023. 06. 01.