Elon Musk nélkül nem is lenne az igazi a Minner Hírszemle. A mai adásban hírt adunk a nevet váltó Twitterről, azaz X-ről. Izgalmas statisztikákat is hoztunk a dropshipping üzleti modellről: messze nem halott a dropshipping, a nagy termékskála mellett jól megválasztott és marketingelt egy termékes webshoppal is sikert érhetünk el. Végül, az ultra fast fashiont képviselő Sheinről is szó esik: három amerikai művész perelte be a céget szerzői jogok megsértéséért. Ha igazat ad nekik a bíróság, a Sheint szervezett bűnözésért ítélhetik el. A mikrofonok mögött Mándó Milán, Nyiri Donát és Sólyom Eszter.
A podcast elérhetősége
Az aktuális adást meghallgathatod Spotify-on, Apple Podcasten, YouTube-on, vagy az alábbi lejátszók egyikén:
Heti híreink és témáink:
- 0:14 – Nevet váltott a Twitter. Itt az X.com
- 13:58 – Dropshipping trendek és egytermékes webshopok
- 39:40 – Szervezett bűnözéssel vádolják a Sheint
Jön az X: Nevet és logót vált a Twitter
A Twitter nevet vált. Elon Musk az X márkanév alá csatornázza be a Twittert. Az X név már régóta tetszik neki, már a PayPalt is anno ezzel a névvel akarta csúcsra vinni, de ott nem sikerült átvinni a tervét. Egy korábbi Minner hírlevélben említettük, hogy az X.com domaint megszerezte Musk. A Twitter hivatalos cégneve április óta X Corp., az X.com pedig már biztosan a Twitterre mutat.
Mit hoz a jövő? Az X.com egy kínai mintára hajazó szuper app akar lenni. Vagyis egy weboldal, ahol appon, weboldalon belül tudunk más szolgáltatásokat igénybe venni, hasonlóan ahhoz ahogyan Ázsiában a WeChat működik. Azon keresztül lehet chatelni, közösségi média is egyben, de lehet mozijegyet venni, autót bérelni, pénzügyi appként is funkcionál.
A Minner csapat kételkedik abban, hogy bármi esélye lenne ezt megcsinálni. Az USA piacon próbálkozik, ahol nagyon figyelnek arra senki se nőhessen túl nagyra és monopol helyzetbe, miközben a kínai WeChat egy államilag kontrollált, közel sem szabad piacon csinálta meg ugyanezt. (Jó eséllyel kormány érdekeltség és/vagy tulajdon van benne). Ugyanakkor nem mondhatjuk, hogy nincs esélye rá, mert az Apple is nagyon kiterjedt ökoszisztémát üzemeltet (igaz 40 éve építi) és az OpenAI is elérhet hasonlót az API-okon keresztül.

Apró érdekesség: Mark Zuckerberg Twitterét, a Threads-t 40 milliós csúcs után most már csak 13 millióan nyomkodják naponta – írja a Wall Street Journal. A Sensor Tower adatai szerint az alkalmazásban eltöltött idő is csökkent, 19 perc helyett átlagosan 4 percet töltenek el a görgetésével az emberek. Összehasonlításképp a Twitternek továbbra is 200 millió aktív felhasználója van, akik átlagosan 30 percet töltenek el minden nap a platformon. Mindenki próbálja épp megcsinálni a rövid szöveges formátumú platformját, a TikTok is épp kihoz egy ilyen featuret, de ezekben nincs újdonság. Ahogy Threads példája mutatja, újdonság nélkül pedig nincs miért maradnia a felhasználónak.
Itt jön be az a probléma, hogy akár X.com akár Twitter akár Threads, ugyanabban a formátumban versenyeznek egyre többen. Nincs egyre több ember, aki ilyen oldalt szeretne használni, aki pedig ezt szereti nem fog 3 felé szakadni. A saját piacukat kannibalizálják mostmár.
Dropshipping trendek és egytermékes webshopok
Az elmúlt évek dropshipping felfutásának még közel sem járunk a végén. 2023-ban még mindig 50%-os éves növekedés van a keresések számában. A teljes piac méretét jelenleg 287 milliárd dollárra becsülik, 2030-ig majdnem 24%-os éves növekedéssel, ami elképesztő szám (a szintén dinamikus fintech szektornál ugyanez kb. 17%).
Érdekesség, hogy a dropshipping webshopok legnagyobb forgalmú 1%-ban a legtöbben 250 és 999 közötti termékszámot tartanak. A legjobbak 4.5%-ában kevesebb, mint 10 termék van. Ez jól mutatja, hogy az egy vagy pár termékes dropshipping üzletek ritkán nőnek igazán nagyra, de nem lehetetlen.
Eközben a kevés termékes boltok a legjobb indulási mód, mert nem kell azonnal bonyolult setup hozzá. Tökéletesen elég például egy olyan fizetési űrlapos megoldás, mint a FormDealer. Egyszerűen regisztrálsz és kiveszi alólad a webshopkészítés és -üzemeltetés feladatát. Akkor is jó, ha hosszútávon sok terméket akarsz majd, meg akkor is ha folyton trendi termékekkel pár termékes webshopokat pörgetsz.
A fókusz itt a jó termék kiválasztása lesz. Pár példa, akiknek bejött az egytermékes indulás, és amikkel jól működhet egy ilyen kevés termékes, pár óra alatt setupolható webshop:
- A Dryrobe például pár eltérő designú, de egyetlen fajta hőszigetelt dzsekivel indult. Célcsoportjuk a vízisportok szerelmesei, akik kijönnek a vízből és melegen tartja őket a ruhadarab. Mostanra többféle termékük van, de még mindig ez a fő termék és ez az irány. Több, mint 10 éve sikeresen működik a cég.
- A Mindjournal egy kifejezetten férfiak mentális egészségére és mindennapi igényeire szabott napló. Mostanra 3 termékük van, a mentálhigiénés Mindjournal, egy munka-magánélet egyensúlyra fókuszáló napló és egy edzésekhez használható napló.
- A Turned Yellow nem termék hanem digitális szolgáltatás. Nem AI art, hanem egy digitális képzőművész készít a feltöltött fotóidból Simpson család stílusú alkotást.
Jó példákat lehet még találni elektronikai eszközökkel, epilátorokkal, modern gyanta szettekkel, környezetbarát tisztálkodószerekkel.

Milán bedobta még az Ugmonkot, ami kvázi újra feltalálta a jegyzettömböt. Egy aranyos és teljesen offline eszköz, ami még stílusos is. Nagyon népszerű és épp az egyszerűsége miatt. Ez a termék is belesimul az előző adásban emlegetett analóg trendbe. A digitális zaj és a sok értesítés miatt egyre többen fordulnak ilyen „régimódi” megoldásokhoz.
Szervezett bűnözéssel vádolják a Sheint
Három művész beperelte a kínai fast fashion céget, amiért az a vádak szerint ellopta a dizájnjaikat. A kereset nyerészkedéssel vádolja a Shein-t: azt állítja, hogy a Shein folyamatos jogsértések elkövetésével vált üzletileg sikeressé. Ha ez igaz, akkor a 66 milliárd dollárra értékelt vállalat szervezett bűnözésben vétkes az amerikai törvények szerint.
Ez a vád, az angol „racketeering” bármilyen, az üzleti tevékenység során elkövetett bűncselekményt jelent, a zsarolástól a gyilkosságig. A Shein-t gyilkossággal (még) nem vádolják, de az alábbiakkal igen:
- környezetszennyezés
- veszélyes munkakörnyezet és állítólagos kényszermunka
- az USA vámtörvényeinek megszegése
- veszélyes vegyianyagok használata a ruhákon, mint például ólom
- és most ugye a szerzői jogok megsértése. A felperesek szerint a Shein algoritmusokat használ hogy a divat és dizájn trendeket megjósolja, majd lemásolja azokat és olcsóbb változatot dobjon piacra belőlük. Egy, az aktuális perben nem szereplő művész korábban már megvádolta a Shein-t azzal, hogy a 330 dolláros kézzel kötött pulóverének 17 dolláros másolatát árulta.
Miért szervezett bűnözés?
A The Wall Street Journal szerint tavaly júliusig legalább 50 védjegy- vagy szerzőijog-bitorlási pert indítottak a Shein vagy anyavállalata ellen. Mivel a Shein több entitásból áll, amelyek közül sok csak rövid ideig létezik, nehéz meghatározni, hogy melyik „végzi a másolást”. A Shein hibáztathatja – és tette is – a külső tervezőket és szállítókat. A mostani per szerint ez az egész egy nagy, szervezett átverés, ezért is támadják a racketeering váddal a céget. Hogy ez a bíróságon miként fog lejátszódni, minden bizonnyal érdekes lesz.
Mi elképedve állunk a hír előtt. Hihetetlen, hogy nincs olyan globális hatóság vagy szerv, ami le tudna kapcsolni egy ilyen káros entitást. A Shein annyira nagyra nőtt, hogy talán sose vonják felelősségre, és az egyetlen akit közvetlenül nem károsít azok a vásárlói. (Közvetve azokat is, a borzalmas minőséggel). De más márkák és kisebb gyártók ilyen szintű ellehetetlenítése árt a gazdaságnak, a versenynek, hosszú távon mindenkinek.
Forrás: Hustle
Korábbi hírszemlék
- Újra hódít a bakelit – A fiatalok Európába menekülnek dolgozni? – Mégis marad a HO – Hírszemle – 2023. 07. 24.
- Ehetetlen sajtburger – Celebek asztpartám nélkül – A digitalizáció gátjai – CGI marketing – Hírszemle – 2023. 07. 20.
- Meglopták a Revolutot – ChatGPT érdeklődés csökkenés – AI az új Gyakorikérdések? Hírszemle 2023. 07. 17.
- Mi a MOHU? Kinek kötelező regisztrálni rá? Bolt vs Taxisok? Lidl vs GVH – Hírszemle – 2023. 07. 13.
- Túl kapzsi cégek – Sokaknak még honlapja sincs? – Hol veszik el a produktivitásod? Hírszemle – 2023. 07. 10.
- Vállalkozási ötlet elemző AI – Újratölthető dezodor a magyar siker? – Jön az új Twitter #hírszemle – 2023. 07. 06.