Ez egy kreatív szakma, tudom, hogy nehéz minden területen jól teljesíteni. A lendületet megtartani nehéz, az ügyfélelvárások magasak. A cikkben olyan mintát szeretnék neked mutatni, amit követve te is könnyebben veheted az akadályokat, jobban tudsz dolgozni, sőt lelkesen csinálni a marketinget.
Ezt a cikket úgy készítettem, hogy a Minner első éveiben több cégnek is voltam a külsős marketing kivitelezője, marketingese, és a cégemnek mind a mai napig én látom el a marketing feladatait (mert imádom). Sok ügyféllel dolgozok együtt, sok marketingügynökséggel, így mindegyik oldalt látom, hogy mik a valódi igények, mi jár a fejükben és látom azt is, hogy milyen tényezők megléte esetén lesz valaki sikeres marketinges.
Piackutatás – menj terepre
Anno, amikor elvállaltam a Procter & Gamble-nek Wella Professionals márkájánál az online marketinget, nagy fába vágtam a fejszémet. Kértem tőlük 2 hetet, hogy felkészüljek. És milyen jól tettem (nem is tehettem mást, nem ismertem a hajápolási szektort), akkor tapasztaltam meg, hogy mennyi pluszt ad a terepmunka. Beültem több Wella Professionals szalonba, ahol figyeltem a vevőket, fodrászokat, miről beszélgetnek. Nos ez óriási segítség volt a posztötletekben, marketing ötletekben, kampányokban. (Természetesen online kutatást is csináltam).
Többször is kihelyeztem a munkámat így szalonokba, aminek persze híre ment, így utána egy nagyobb körömlakk márka külsős tanácsadója lettem, majd következett egy műszempillás cég, és tovább ajánlottak szemöldök tetoválással foglalkozó cégnek is.
A körömlakkos cégnél például műkörmösök közé vetettem magam. Imádtam!
Megoldottam ezzel egyébként azt a félelmét a cégnek, hogy nem igazán értek a cégükhöz, ezért nem a márkához illő szövegeket teszek fel, nem az ő szellemiségük, szakértelmük tükröződik a marketing anyagokban. Na de így, már igen!
Ebből mit viszel el:
- Menj terepre, hogy megnyugtasd az ügyfelet, hogy igenis megismered a céget és a fogyasztóit, az ő gondolataikat, igényeiket, problémáikat. Ha online dolgot csinál az ügyfél, pl. webáruház, akkor a fogyasztóival kell valahogy beszélni. Például vedd a fáradságot, és hívd fel az utolsó 20 vásárlót.
- A terepmunka egyszerűen magával vonzza majd azt, hogy be fogsz tárazni annyi marketingötletet, hogy legalább több hónapra lesz tartalék téma, kampány ötleted.
- Jobban élvezed a munkádat, kevésbé kísért a kiégés veszélye.
Tipp: Persze ez nem azt jelenti, hogy akkor most 8 órán át árgus szemekkel figyelsz a terepen. Közben megeresztesz egy telefont, elvégzed a munkát…
Tesztelés – A marketing alapszabálya, vagyis egyik alapszabálya
A véletlen hozta azt, hogy élőben teszteltünk. Egy pókerterem marketingjét láttam el külsősként, és kaptam lehetőséget, hogy saját Minneres pókerversenyeket szervezzek. Mikor a verseny előtt jártunk 2 órával óriási volt a sor, 80 ember várakozott, hogy megkapja zsetonjait, befizessen a versenyre. Ekkor toppant mellém a tulajdonos és kérdi tőlem: Milán, hogy sikerült ennyi új embert bevonzani? Mondom hm, jó kérdés, nézzük meg mit csináltam másként.
Kiderült óriási ereje volt annak, hogy a pókerverseny felhívásban én leírtam mi történik akkor, amikor először jársz pókerteremben. Ezt miután kitettük a pókerteremhez is külön óriási eredményt ért el, és 1,5 évig futott a hirdetés. Aztán persze kiégett az üzenet, kreatív, bár egy videó formában is megosztottuk, azt még lehetett használni.
A jó marketinges havonta a posztok / hirdetési keret 7-10%-ában tesztel. Valahol ez el is várható, főleg az online marketingben, de még az offline-ban is alkalmazták régen is a marketingesek. Tesztelni kell a szövegeket, kreatívot, különböző szakaszait a meggyőzésnek / marketingnek (pl. első alkalommal mire harap a célcsoport).
Ebből mit viszel el:
- Tesztelj különböző szövegeket, kreatívot (képet, megjelenést), formátumot (pl. videó – rövid, hosszú…), témákat. Akár egy-egy extrém ötlet is sikert hozhat, teszteld kisebb célcsoportra (pl. egy város). Időtávban úgy gondolkodj, hogy már 1-2 hét alatt kiderül valamiről, hogy az hoz-e eredményt vagy nem.
- Amire jó eredmények jönnek, na arra taposni kell a gázt.
- Lényegében előre dolgozol, mivel a tesztek eredményei határozzák meg a következő hónapok marketingstratégiáját, vagy éppen kreatívjait…
- Lelkesedést lát az ügyfeled, mert látja igyekszel még jobb eredményeket elérni a marketingjükben. Ő sem csinálná másképp!
- Apropó! Igen időnként másképpen kell csinálni, pont ettől lesz izgalmas.
- Mivel kommunikálod is ezt az ügyfélnek, ő látja vigyázol a pénzére, mert felesleges dolgokra nagy pénzt nem költötök, hiszen arra megy a pénz, ami hoz is eredményt.
Önismeret, fejlődnöd kell
Nekem halvány lila gőzöm sem volt a körömlakkokról, amikor egy nagy nemzetközi márka felkért. Ezt ott helyben el is mondtam nekik, hogy a marketinghez értek, de ehhez nem. És mondtam nekik, hogy ebben segítség kell. Mondták is, hogy természetesen ők is úgy gondolták, de a szépségipari ajánlások őket meggyőzték (ezen még mindig nevetek, soha nem gondoltam volna ilyen területen ajánlanak).
Ez egyébként mindenre igaz. Legyen kellő önismereted, amit díjazni is fog a megbízó. Tehát ha valamihez nem értesz, mond meg, vonjál be külsőst.
Akkor ott van még az a faktor is, hogy nem minden cégnek, területnek tudunk jó marketinget csinálni, mert például abszolút nem olyan beállítottságú vagy (jó vagy szolgáltatás marketingben, de FMCG termékek már kifognak rajtad, vagy az iparmarketing, mezőgazdaság).. A cégek tudják, hogy egy ember sem érthet mindenhez. Ez segíteni fog abban is, hogy miben fejlődj.
Foglalkoznod kell azzal is, hogy egyrészt a digitális eszközök frissülnek, változnak, új trendek jönnek. Például a legtöbb marketinges nem készült még fel arra, hogy a közösségi média marketing helyett a cégek most elkezdtek nyitni a médiamegjelenés, natív megjelenések irányába. Ez bizony új terep. És a külsős marketingeseket, cégvezetőket szinte edukálni kell a megbízás közben, hogy mi miért történik (bizony még a legjobbakat is – értsd mikor például nálunk médiamegjelenést vesznek). Apropó a közösségi média is változott! Ugye észre vetted? Már teljesen másra használjuk a marketingben, mint 2 éve (ha tudni akarod mire, írj chaten!).
Ebből mit viszel el:
- A trendek figyelését most már nem csak bullshitként építed be a negyedéves rutinodba. (Minner olvasása kötelező, MinnerAkadémia képzések elvégzése is ajánlott)
- Vizsgáld meg önsimeretként, hogy
- Mennyire ismered az adott piacot, márkát
- Mennyire ismered az ottani fogyasztók rutinját (pl. építőiparban ki hoz döntést, hogy történik az anyagbeszerzés, mikor…)
- Mennyire ismered a termékeket, annak használatát. Igazából ez részben a felső is.
El kell tudnod engedni az ügyfelet
A megbízónak és a marketingesnek is rossz az, ha igazi vérhörgős black metál az együttműködés. Az mindenkinek stresszes helyzet. Neked a teljesítményedre is hatással lesz. Sokszor el kell majd fogadnod (ahogy ezt írtam előbb is), hogy nem minden területen tudsz jól átadni üzeneteket a célközönségnek.
Ezt egyébként érdekes, de az ügyfelek / megbízók jobban szokták érezni. Amikor egy ügyfél jön hozzám, akkor sokszor nem azt mondja, hogy már 3 marketingest elfogyasztottam, hanem inkább úgy fogalmaz, kipróbáltam. Ők is tudják, meg kell találni azt, akinek igazán rezonál a “hangja”, kommunikációja a vevőkkel.
Lesznek nem kreatív napok, dolgozz előre
Legyen az egy ötletbörze, amihez azonnal hozzá tudsz nyúlni, vagy csak jegyzetbe bedobált gondolatok, akár hangjegyzet. Ez azért kell, mert lesznek olyan időszakok, amikor nem leszel kreatív. Legyen az egy betegség miatt, vagy csak nem süt a nap, vagy összeveszel a pároddal, vagy keveset sportolsz vagy egyéb tényezők.
Ilyenkor lesz hová nyúlni, sőt meggyorsítja a munkát is.
Dokumentálj
Legyen az Trello-ba, Google Sheet-be, vagy egyéb helyre ügyfelenként vezess mindent, amit csak lehet. Legyen egy adatlap, legyen egy célcsoport jegyzet / kártya, legyen egy kampány mappa, szófelhő az adott célpiacról (márka, problémák, igények, gyakran ismételt kérdések…), legyen külön összegyűjtve a legjobban teljesítő posztok, hirdetések, kampányok (bármi amit csinálsz és kimagasló eredményt hozott).
Ez is segíti az előző ötletbörzét. Ahogy látod ezek mind-mind összekapcsoldónak és tovagyűrűző hatásuk van a munkádra, teljesítményedre.
Ebből mit viszel el:
- Használj olyan digitális eszközt, amiben jól struktúrálhatók ezek az információk. Például Trello – lásd Minner cikk: A Trello anyacége a tőzsdén, produktivitásból profit
Minden titkot nem árulok el! Ha további információ kell, akkor keress bátran!
Na és akkor most legyél okosabb, mint a konkurensed!
Szerezz még további információkat a Minner cikkekből, vagy a képzésekből:
- 5 hiba, amit ne kövess el az online marketingben
- Ügynökséget bíztam meg marketingre. Mire figyeljek, mit várhatok el, KPI-ok? [podcast]
Fotó: Faizur Rehman /Unsplash