Az eddigi talán legjobb hírszemlénkben teljesen spontán, de nagyon mély témákat boncolgatunk. Megnézzük miért kapott pontosan büntetést a Vodafone, majd jön az Amazon új törekvése. A hirdetési piacon támad, ahol a Facebook épp képtelen felfogni mi történik és mit tegyen. Folytatjuk a kriptovaluták átveréseivel ugyanis sok híresség ellen mostmár a tőzsdefelügyelet járt el. Ugyanazt csinálták, mint anno a Wall Street farkasa. Megnézzük miért nem érti senki a Foodpanda névváltását, de itt ásunk a dolgok mélyére. Miért veszteséges ennyire sok startup? Hogyhogy 10-15 éves cégek milliárdos veszteségeken ülnek még mindig? Talán nincs is valódi diszuprció és rossz az egész modell? Milán konkrétan a Foodpanda elé is kimenne tüntetni miért nem tudnak pénzt csinálni (nyereséget termelni) miközben 30%-os jutalékot vonnak le az éttermektől és emiatt drágább a kajánk (szeretünk enni). Végül a heti stat rovatban megnézzük mire vágynak a munkavállalók, a jó ötlet blokkban pedig Milán mesél nektek a játékos kvízek használatáról. Ezt az adást érdemes végighallgatni!
A podcast hanganyaga és videója
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy Youtube-on itt videóban.
A heti híreink és témáink:
- 0:00 – Vodafone GVH büntetés
- 4:27 – Az Amazon beveszi a hirdetési piacot is?
- 14:34 – Sok celeb valódi kripto csalásban vett részt
- 25:44 – Foodpandából Foodora… de minek
- 35:06 – A startupok világ hazudik nekünk?
- 54:26 – Heti statisztika: Mire vágyik a munkavállaló
- 1:04:09 – Ez jó ötlet, csináljuk: Játékos kvízek
Ott támad az Amazon, ahol a Google-nek és a Facebooknak a leginkább fáj
Már foglalkoztunk azzal, hogy a Walmartnál is óriási hirdetési pénzek csapódnak le, mert hát náluk vannak a vásárlók adatai. Nos az Amazon esetében ez még inkább így van. A Concorde-on megjelent adatok alapján az Amazon hirdetési bevétele negyedévenként 13 milliárd dollár. Ez a szám máris igazán izgalmas kontextusban lesz, mert a Facebook bevétele negyedévente 31 milliárd dollár, a Google-é pedig 42 milliárd dollár. Míg a Google, FB hirdetési piaci részesedése zsugorodik, addig az Amazoné 9%-ról 12%-ra nőtt az elmúlt 3 évben. Egy közelmúltbeli felmérés szerint az Amazon hirdetőinek több mint 50 százaléka tervezi emelni a hirdetési kiadásait 2023-ban – a várt gazdasági lassulás ellenére.
Másik oldal: Hiába tűnik úgy, hogy ez az éves 40 milliárd dollár bevétel szinte 100% nyereség a cégnek, hiszen költsége szinte semmi, az Amazon így is veszteséges volt 2022-ben.
Forrás: concordeblog.hu/
Újabb celebek követtek el kripto csalást
Egy korábbi hírszemlében bedobtuk már a témát, miután Justin Biebert, Madonnát, Jimmy Fallont, Snoop Doggot és egy csomó celebet csoportos perbe fogtak NFT károsultak. Az eredeti hírben arról volt szó, hogy az NFT-ken rengetegt bukott emberek perelni kezdték a Bored Ape majmos NFT-ket vagy épp a csődbement FTX tőzsdét reklámozó celebeket. Itt két fontos dolgot kell megemlíteni:
- Ha egy celeb saját vagyonából vásárolt, majd ezt közzétette a csatornáin az nem illegális. A vásárlásával ő is kockázatot vállalt, mindenki, aki az ő hatására vett saját maga hozott befektetési döntést. Az EthereumMaxot reklámozók kapcsán (pl. Kim Kardashian) egy állami bíró is ezt a döntést hozta és lezárta a pert.
- Egészen más helyzet, ha pénzt kaptak ezért, de itt is 2 külön eset van.
- Ha fizetnek a reklámért egy celebnek és megjelenik, aki kötelezően kiírja hogy szponzorált tartalom vagy egy celeb megjelenik pl az FTX saját reklámjában az nem félrevezetés. Azt úgy hívják marketing. Megint csak a befektetők voltak a hibásak és felelősek saját döntésükért.
- Illegális az, ha valamilyen módon pénzt kaptak a hírességek, de saját ötletként adták elő a kripto/NFT vásárlást. Ekkor lehet jogos a per. Justin Bieber és a Bored Ape-k kapcsán például felmerült, hogy talán titokban részesedést kaptak egy MoonPay nevű platformból. Így elfedve, de fizették őket a reklámért, amit aztán nem közöltek a követőkkel.
Az új hír, hogy már nem magánszemélyek és károsultak perelnek csak celebeket (egyelőre sikertelenül) hanem konkrét tőzsdefelügyeleti eljárás indult többek ellen. Az amerikai hatóság 8 celeb ellen indított eljárást (pl. Lindsay Lohan, Jake Paul, Kendra Lust, Soulja Boy), akik a vád szerint úgy reklámoztak kriptovalutákat, hogy nem közölték senkivel, ezért pénzt kapnak. Mahone és Soulja Boy kivételével a többiek kifizettek egy 400.000 dolláros büntetést és ezzel nem kellett beismerniük a vádakat.
A szálak egyébként egy Justin Sun nevű kínai származású vállalkozóhoz futnak, akinek több cége kereskedett kritpovalutákkal anélkül, hogy bármiféle felügyeleti engedéllyel rendelkeztek volna. Magukat a tradeket sem jelentették sehova, szóval a celebekkel együtt nyomták a tipikus Wall Street farkasa féle pump ‘n dump átverést.
Forrás: https://www.hollywoodreporter.com/, billboard.com/
Foodora lesz a Foodpandából
Egy a Foodpandánál dolgozó futár jelezte a Telexnek, hogy a cégtől kapott értesítés szerint ismét névváltoztatást tervez a cég. Nemcsak Magyarországon, hanem több országban akarják a Foodora név alatt egységesíteni a tulajdonos Delivery Hero vállalat márkáit, ebben látja a cég a legnagyobb hosszú távú potenciált.
A magyar alapítású Netpincért 2014-ben vásárolta meg a Delivery Hero, és 2021-ben csatornázta be az egységes Foodpanda brandbe. Most nyolc érintett országban váltanának egyszerre a Foodorára, amihez bizonyára új logó társul majd, de a Telex értesülései szerint a brand színei megmaradnak.
A Foodpanda sajtóosztálya eddig nem reagált a Telex megkeresésére.
Forrás: telex.hu/
Startup világ hazugsága
Veszteséges a Foodpanda? Sőt az anyacége a Delivery Hero is, utóbbinak a tőzsdén is ott vannak a részvényei. Már a legnagyobb piaci szereplő, ám szenved azzal, hogy profitra váltsa a működését. Mindezt úgy, hogy 30-40%-ot vonnak le jutalékként az éttermektől.
A startupok többsége még mindig EXIT stratégiával lép a piacra. Nem az a lényeg, hogy közben elérjék a megtérülést, hanem az, hogy eladják valakinek a vállalkozásukat és ezzel pénzt szerezzenek. Közben a nagy cégek az ilyen felvásárlásokat legtöbbször csak berakják a fiókba, mert egyébként csak viszi a pénzt.
A digitalizáció közepén az IT cégek nem tudnak pénzt kitermelni. Hogyan, miért nem?
Megállt a startup láz, a piac nem fizeti ki már ezt a nagy növekedést? Erről beszélgettünk mélyebben a podcast-ben.
Heti stat: Mit akarnak a munkavállalók?
A Boston Consulting Group (BCG) friss globális felmérésében a magyar munkavállalók sem maradhattak ki. A tanulmány a munkavállalók álláskeresési és munkával kapcsolatos attitűdjét vizsgálta. Az álláskeresők a bizonytalan gazdasági helyzet ellenére is magabiztosak: több, mint kétharmaduk jó tárgyalási pozícióban érzi magát a munkakeresés terén.
- Minden hetedik válaszadó a munka-magánélet egyensúlyát jelölte meg prioritásként a hosszú távú munkavállaláshoz kapcsolódó terveit illetően.
- Az emberek 41%-ának fontos, hogy előrébb kerüljenek a ranglétrán.
- A harmadik legfontosabb tényező, hogy érdekes termékkel, szolgáltatással, technológiával foglalkozzon a munkahelyén. A kutatás szerint a megkérdezettek 75 százaléka részesíti előnyben a hagyományos, alkalmazotti státuszt és az ehhez társuló 5 napos munkahetet.
- Viszont a munkavégzés módját illetően többségük, 54 százalék a home office lehetőségét, vagyis a hibrid munkavégzési modellt preferálja.
- A megkérdezettek kétharmada szerint egy munkaadó kitűnhet a többi közül a gördülékeny toborzási folyamatával.
- Bár hosszú távon a munka-magánélet egyensúly a fontos, a nyilatkozók 21 százaléka számára a nem megfelelő munkadíj kizáró ok egy álláslehetőség esetében.
Forrás. https://piacesprofit.hu/
Húú ez jó ötlet: Készíts játékos kvízt
Az emberek imádnak játszani. Legyen akár fiatal, akár idősebb generáció, a játék benne van mindenkinek az életében. Próbáltad már a Minner üzleti kvízeket? Mi a Manychat nevű szoftvert használjunk, ha kell segítség itt a Minner képzés. Nincs téma ötleted? Kezdd el megkérdezni a ChatGPT-t, ad néhány ötletet, sőt akár le is tud generálni neked kvízt, csak figyelj rá, hogy ellenőrizd.
Előző hírszemlék
- Visszatérhet a Playboy?, Mit tegyek, ha hazudnak a CV-ben? 2023. 03. 23.
- Gerillamarketing híres emberekkel, pimasz trükkel. Az 5. marketingest fogyasztom. Eladó a Cserpes – Hírszemle – 2023. 03. 16.
- Így jelenj meg ingyen a sajtóban | A ChatGPT elveszi a munkád? – Hírszemle – 2023. 03. 09.
- A GVH nem is büntet | Mit tegyél ha támadnak a trollok? – Hírszemle – 2023. 03. 02
- Marihuána a Twitteren | Előfizetéses Facebook? Csak nem mindenkinek – Hírszemle 2023. 02. 22.