A Startup Világ Hazugság? Nincs is valódi diszrupció… – Hírszemle

Dátum

Megosztás

Az eddigi talán legjobb hírszemlénkben teljesen spontán, de nagyon mély témákat boncolgatunk. Megnézzük miért kapott pontosan büntetést a Vodafone, majd jön az Amazon új törekvése. A hirdetési piacon támad, ahol a Facebook épp képtelen felfogni mi történik és mit tegyen. Folytatjuk a kriptovaluták átveréseivel ugyanis sok híresség ellen mostmár a tőzsdefelügyelet járt el. Ugyanazt csinálták, mint anno a Wall Street farkasa. Megnézzük miért nem érti senki a Foodpanda névváltását, de itt ásunk a dolgok mélyére. Miért veszteséges ennyire sok startup? Hogyhogy 10-15 éves cégek milliárdos veszteségeken ülnek még mindig? Talán nincs is valódi diszuprció és rossz az egész modell? Milán konkrétan a Foodpanda elé is kimenne tüntetni miért nem tudnak pénzt csinálni (nyereséget termelni) miközben 30%-os jutalékot vonnak le az éttermektől és emiatt drágább a kajánk (szeretünk enni). Végül a heti stat rovatban megnézzük mire vágynak a munkavállalók, a jó ötlet blokkban pedig Milán mesél nektek a játékos kvízek használatáról. Ezt az adást érdemes végighallgatni!

A podcast hanganyaga és videója

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy Youtube-on itt videóban.

A heti híreink és témáink:

  • 0:00 – Vodafone GVH büntetés
  • 4:27 – Az Amazon beveszi a hirdetési piacot is?
  • 14:34 – Sok celeb valódi kripto csalásban vett részt
  • 25:44 – Foodpandából Foodora… de minek
  • 35:06 – A startupok világ hazudik nekünk?
  • 54:26 – Heti statisztika: Mire vágyik a munkavállaló
  • 1:04:09 – Ez jó ötlet, csináljuk: Játékos kvízek

Ott támad az Amazon, ahol a Google-nek és a Facebooknak a leginkább fáj

Már foglalkoztunk azzal, hogy a Walmartnál is óriási hirdetési pénzek csapódnak le, mert hát náluk vannak a vásárlók adatai. Nos az Amazon esetében ez még inkább így van. A Concorde-on megjelent adatok alapján az Amazon hirdetési bevétele negyedévenként 13 milliárd dollár. Ez a szám máris igazán izgalmas kontextusban lesz, mert a Facebook bevétele negyedévente 31 milliárd dollár, a Google-é pedig 42 milliárd dollár. Míg a Google, FB hirdetési piaci részesedése zsugorodik, addig az Amazoné 9%-ról 12%-ra nőtt az elmúlt 3 évben. Egy közelmúltbeli felmérés szerint az Amazon hirdetőinek több mint 50 százaléka tervezi emelni a hirdetési kiadásait 2023-ban – a várt gazdasági lassulás ellenére.

Másik oldal: Hiába tűnik úgy, hogy ez az éves 40 milliárd dollár bevétel szinte 100% nyereség a cégnek, hiszen költsége szinte semmi, az Amazon így is veszteséges volt 2022-ben.

Forrás: concordeblog.hu/

Újabb celebek követtek el kripto csalást

Egy korábbi hírszemlében bedobtuk már a témát, miután Justin Biebert, Madonnát, Jimmy Fallont, Snoop Doggot és egy csomó celebet csoportos perbe fogtak NFT károsultak. Az eredeti hírben arról volt szó, hogy az NFT-ken rengetegt bukott emberek perelni kezdték a Bored Ape majmos NFT-ket vagy épp a csődbement FTX tőzsdét reklámozó celebeket. Itt két fontos dolgot kell megemlíteni:

  • Ha egy celeb saját vagyonából vásárolt, majd ezt közzétette a csatornáin az nem illegális. A vásárlásával ő is kockázatot vállalt, mindenki, aki az ő hatására vett saját maga hozott befektetési döntést. Az EthereumMaxot reklámozók kapcsán (pl. Kim Kardashian) egy állami bíró is ezt a döntést hozta és lezárta a pert.
  • Egészen más helyzet, ha pénzt kaptak ezért, de itt is 2 külön eset van.
  • Ha fizetnek a reklámért egy celebnek és megjelenik, aki kötelezően kiírja hogy szponzorált tartalom vagy egy celeb megjelenik pl az FTX saját reklámjában az nem félrevezetés. Azt úgy hívják marketing. Megint csak a befektetők voltak a hibásak és felelősek saját döntésükért.
  • Illegális az, ha valamilyen módon pénzt kaptak a hírességek, de saját ötletként adták elő a kripto/NFT vásárlást. Ekkor lehet jogos a per. Justin Bieber és a Bored Ape-k kapcsán például felmerült, hogy talán titokban részesedést kaptak egy MoonPay nevű platformból. Így elfedve, de fizették őket a reklámért, amit aztán nem közöltek a követőkkel.

Az új hír, hogy már nem magánszemélyek és károsultak perelnek csak celebeket (egyelőre sikertelenül) hanem konkrét tőzsdefelügyeleti eljárás indult többek ellen. Az amerikai hatóság 8 celeb ellen indított eljárást (pl. Lindsay Lohan, Jake Paul, Kendra Lust, Soulja Boy), akik a vád szerint úgy reklámoztak kriptovalutákat, hogy nem közölték senkivel, ezért pénzt kapnak. Mahone és Soulja Boy kivételével a többiek kifizettek egy 400.000 dolláros büntetést és ezzel nem kellett beismerniük a vádakat.

A szálak egyébként egy Justin Sun nevű kínai származású vállalkozóhoz futnak, akinek több cége kereskedett kritpovalutákkal anélkül, hogy bármiféle felügyeleti engedéllyel rendelkeztek volna. Magukat a tradeket sem jelentették sehova, szóval a celebekkel együtt nyomták a tipikus Wall Street farkasa féle pump ‘n dump átverést.

Forrás: https://www.hollywoodreporter.com/, billboard.com/

Foodora lesz a Foodpandából

Egy a Foodpandánál dolgozó futár jelezte a Telexnek, hogy a cégtől kapott értesítés szerint ismét névváltoztatást tervez a cég. Nemcsak Magyarországon, hanem több országban akarják a Foodora név alatt egységesíteni a tulajdonos Delivery Hero vállalat márkáit, ebben látja a cég a legnagyobb hosszú távú potenciált.

A magyar alapítású Netpincért 2014-ben vásárolta meg a Delivery Hero, és 2021-ben csatornázta be az egységes Foodpanda brandbe. Most nyolc érintett országban váltanának egyszerre a Foodorára, amihez bizonyára új logó társul majd, de a Telex értesülései szerint a brand színei megmaradnak.

A Foodpanda sajtóosztálya eddig nem reagált a Telex megkeresésére.

Forrás: telex.hu/

Startup világ hazugsága

Veszteséges a Foodpanda? Sőt az anyacége a Delivery Hero is, utóbbinak a tőzsdén is ott vannak a részvényei. Már a legnagyobb piaci szereplő, ám szenved azzal, hogy profitra váltsa a működését. Mindezt úgy, hogy 30-40%-ot vonnak le jutalékként az éttermektől.

A startupok többsége még mindig EXIT stratégiával lép a piacra. Nem az a lényeg, hogy közben elérjék a megtérülést, hanem az, hogy eladják valakinek a vállalkozásukat és ezzel pénzt szerezzenek. Közben a nagy cégek az ilyen felvásárlásokat legtöbbször csak berakják a fiókba, mert egyébként csak viszi a pénzt.

A digitalizáció közepén az IT cégek nem tudnak pénzt kitermelni. Hogyan, miért nem?

Megállt a startup láz, a piac nem fizeti ki már ezt a nagy növekedést? Erről beszélgettünk mélyebben a podcast-ben.

Heti stat: Mit akarnak a munkavállalók?

A Boston Consulting Group (BCG) friss globális felmérésében a magyar munkavállalók sem maradhattak ki. A tanulmány a munkavállalók álláskeresési és munkával kapcsolatos attitűdjét vizsgálta. Az álláskeresők a bizonytalan gazdasági helyzet ellenére is magabiztosak: több, mint kétharmaduk jó tárgyalási pozícióban érzi magát a munkakeresés terén.  

  • Minden hetedik válaszadó  a munka-magánélet egyensúlyát jelölte meg prioritásként a hosszú távú munkavállaláshoz kapcsolódó terveit illetően.
  • Az emberek 41%-ának fontos, hogy előrébb kerüljenek a ranglétrán.
  • A harmadik legfontosabb tényező, hogy érdekes termékkel, szolgáltatással, technológiával foglalkozzon a munkahelyén. A kutatás szerint a megkérdezettek 75 százaléka részesíti előnyben a hagyományos, alkalmazotti státuszt és az ehhez társuló 5 napos munkahetet.
  • Viszont a munkavégzés módját illetően többségük, 54 százalék a home office lehetőségét, vagyis a hibrid munkavégzési modellt preferálja. 
  • A megkérdezettek kétharmada szerint egy munkaadó kitűnhet a többi közül a gördülékeny toborzási folyamatával.  
  • Bár hosszú távon a munka-magánélet egyensúly a fontos, a nyilatkozók 21 százaléka számára a nem megfelelő munkadíj kizáró ok egy álláslehetőség esetében. 

Forrás. https://piacesprofit.hu/

Húú ez jó ötlet: Készíts játékos kvízt

Az emberek imádnak játszani. Legyen akár fiatal, akár idősebb generáció, a játék benne van mindenkinek az életében. Próbáltad már a Minner üzleti kvízeket? Mi a Manychat nevű szoftvert használjunk, ha kell segítség itt a Minner képzés. Nincs téma ötleted? Kezdd el megkérdezni a ChatGPT-t, ad néhány ötletet, sőt akár le is tud generálni neked kvízt, csak figyelj rá, hogy ellenőrizd.

Előző hírszemlék

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

A Lego így hekkelte be magát a vevői e-mailjébe. Pedig nehezebb helyzetben van

Egy nagy márkától ki szeretne e-maileket kapni, vagy hírlevelet? Képzeld el, hogy a Coca-Cola hírlevelét olvasod hétfőn, vagy a példaként felhozott Legoét. Ezek a...

Az AI elveszi a munkád, de tehetsz ellene! Mire használják már most is? – Hírszemle

Sok helyen rémisztgetnek minket, hogy az AI, a gépek elveszik a munkánkat, ám kevés helyen foglalkoznak azzal, hogy mit tudunk ellene tenni. Megkerestük, hogy...

Az interjún túl: milyen podcast formátumot válassz?

Az elmúlt években a magyar piacon is berobbant a podcast láz, sorra bukkannak fel az új műsorok, egyre színesebb a hazai podcast paletta. A...

Mégsem vagyunk boldogtalanok? – A legkedveltebb márkák – Ügyvédnek nem kell weboldal – Hírszemle

Még mindig nem érzik a hazai cégek a weboldalak jelentőségét? Ha nem is hiszel az online-ban, akkor is van mire figyelned a vevőszerzésben, így...
00:31:42

A Youtube is egy közösségi média oldal?! Youtube marketing – Minner meeting szerda (felvételről)

A Facebook gyengébb elérései után sokan kacsintgatnak más közösségi média oldal iránt is. A Youtube igazán speciális eset, és jó alternatíva is lehet. A...

Miért nem tud a marketingesed eredményeket szállítani?

Ismerős a következő szituáció? Megbízol egy marketingest vagy marketinges csapatot, ügynökséget az online marketinged kezelésével. A szerződést követően aztán egy olyan szituációval találkozol, mint...

A fiataloknak NEM ELÉG egy munkahely – Vigyázz töröl a Gmail – Kövesd az IKEA példáját – Hírszemle

Az IKEA szülőket ünneplő, "büszkén második legjobb" kampányával kezdjük a Hírszemle adást. Beszéltünk a hírről, ami szerint a Gmail hamarosan törölni fogja a 2...

Ugyanazt árulom. Miért fog engem választani a vevő? – Vállalkozói attitűd 3. rész

Konkurencia mindig lesz, na de mi alapján érhető el, hogy minket válasszon a vevő a másik cég helyett, miközben ugyanazt áruljuk? Ahogy más üzleti...