Ahogyan az Airbnb alapítója nyilatkozta néhány hete „Az utazás örökre megváltozott”, úgy 2020-ban megváltoztak a mindennapjaink és a vállalkozások élete, üzleti modellje is felborult. Ma már senki nem néz furcsán egy kávézóra, ha Wolt-on keresztül átmenetileg (vagy hosszú távon) zöldséget is kiszállít, és szendvicseket. De már meg sem lepődünk egy taxin, aki mondjuk kihozta a pizzarendelésünket. Nap mint nap a vállalkozókkal beszélgetve érdekes kérdéseket kapok. Változtassak? De most csak úgy vágjak bele egy új dologba? Olyanba, amit eddig a cégünk, cégem nem csinált még korábban? Egyáltalán bele kell-e vágnom? Mennyire jellemző a cégekre, hogy váltaniuk kell? Tudom, hogy szuper ötletelő vagy, egészen biztosan csak úgy cikáznak a gondolataid! A cikk segít benne, hogy adjak egy új löketet neked. Lássuk, hogyan alakult ez a taxi vállalkozásoknál, inspirálódjunk!
A taxitársaságok úgy átalakultak, mint az Űrdongó a Transfomersből
Igaz, ahogy látod, a többség inkább egy hibás autobot (a filmre utalás).
A címben található taxis példa a Bolt nevű taxis cégre is vonatkozik (még mázlijuk, hogy korábban is már ez volt a nevük, most igazán találó lett). De ott a Főtaxi, akik például a Spar rendelésedet viszik ki neked, ami meglepő húzás egy 106 éve a piacon lévő cégtől. A 6×6 Taxi pedig a Príma (CBA) cégcsoporttal működik együtt és végzi a házhozszállítást. (A cikkben a fővárosi taxitársaságokra látsz példát).
Üzleti modellek találkozása és azok különbsége
A Bolt (taxi) üzleti modellje megváltozott, amint bevezették a Bolt Food-ot. Nem is akárhogyan! A személyszállítás mellett az új tevékenységükkel egyből arra a piacra kerültek, ahol a Wolt és a Netpincér van. Tehát nem csak egy mellékszolgáltatás lett az ételkiszállítás, hanem a rendelések mennyisége is attól függ, hogy a Bolt mennyire tudja bevonzani a vevőket (az éhes szájakat). A konkurenciái tehát a Wolt és a Netpincér, nem más taxi társaságok (ha ezt az üzletágat nézzük). A cégnek infrastrukturális fejlesztést is kellett eszközölnie, vagyis applikációt lefejlesztenie, üzleti modelljében új szereplők is megjelentek (akik az éttermek). A cégnek olyan rendszert is kellett fejlesztenie, ami összeköti a rendeléseket, hogy csökkentsék a fuvarköltséget. A sofőrök pedig innentől futárok is lettek. Az, hogy a megrendeléseket a Bolt szerzi, az hátrány, mivel marketing tevékenységet kell végeznie, partnereket (éttermeket) felkutatnia, velük tárgyalni, de egyben előny is, mert a fuvarköltséget az egymásra szervezett rendelésekkel csökkenteni tudják (amit befolyásolni, optimalizálni is tudnak). Mivel több országban is jelen volt már korábban a cég (régen Taxify-nek hívták), így nem meglepő, hogy könnyen beintegrálták a tevékenységüket, sőt több mint 500 000-en töltötték már le csak Android mobilokra a Bolt Food applikációt világszerte. Kívülről megvizsgálva ez egy jó piacra lépés volt (és váltás), az éttermeknek egyébként is szükségük volt partnerre a kiszállításban (keresték a lehetőségeket, jó piacfelismerés).
Ezzel szemben a Főtaxi és a 6×6 Taxi főleg az FMCG szektorra koncentrál, vagyis a napi fogyasztási cikkek piacára. Ez egy érdekes szimbiózis, mert például a Príma így futárokat talált a házhozszállításhoz, de a Sparnak is egy jó lehetőség (az a baj, csak egy lehetőség, mármint a taxitársaság szempontjából). Mindkét cég egy házhozszállítási alternatívát jelent a fogyasztónak, azt is mondhatjuk, akkor veszed igénybe őket, ha gyorsabban kellenek azok a termékek, amiket megrendeltél (értsd 24 órán belül). Megnézve a díjukat: borsos, és érdekes megvizsgálni azt is, hogy a kommunikációban utóbbit nem is látni. Például a Főtaxis Spar rendelést úgy kell leadnod, hogy azt jelölöd meg: érte mész, szóval nem tudod egyből kiválasztani, hogy a Főtaxi majd hozza. Körülményes és drága, ami nem véletlen hiszen nem minden esetben tudják összevárni a rendeléseket, továbbá a marketing tevékenységükkel nem tudják ezt befolyásolni, mivel azt az adott bolt teszi (az említett példákban a Spar és a Príma). A fogyasztó megrendeli az árut és bejelöli őket kiszállításnál, a taxis érte megy és kiszállítja. Itt a piacfelismerés bár jónak bizonyult, de az ellátási láncba nem sikerült jól bekapcsolódni. A kiszállításnál ők csak egy alternatíva, nem tudják befolyásolni a sikerességet, a rendelések számát. Igaz nem is kockáztattak nagyot, a Bolt-nak ezzel szemben nagyobb költsége volt az átalakításnál.
Friss 2022. január: A főtaxival kapcsolatban van új fejlemény, elindították a Főtaxi Go futárszolgáltatást. Lejjebb egy új bekezdésben írok róla.
A taxitársaságok elbukták a váltást, az új lehetőségeket?
A legfrissebb hírek szerint (Forrás napi.hu) ebben a szektorban az elmaradó rendezvények és a turisták miatt Budapesten az átlagos fuvarszám 80%-át elveszítették (taxisok fő tevékenysége). A City Taxi vezetője beszámolt róla, hogy bár a csomagküldés náluk is elérhetővé vált, de szerinte csupán naponta 5-10 taxisofőrnek volt ilyen jellegű feladata. Ez betudható annak is, hogy látva a taxitársaságok marketing tevékenységét, ezt a részt nem reklámozták, így nem is lehetett elvárni, hogy átütő eredménye legyen. Na de nem csak a marketingköltségen múlik, hanem a marketinghez hozzátartozik a kommunikáció is, a weboldalon való navigálás. Láthatóan a fent említett „hagyományos” taxitársaságok nem helyeztek elég hangsúlyt rá, hogy a felhasználók lássák a lehetőséget, megismerjék, mi a folyamat…. Ide infografikák kellettek volna (piktogram magyarázatok), kampányok, de legalább a minimális marketing ráncfelvarrás, például a weboldalaikon nincs remarketing beállítás, ami egyébként főtevékenységükre nézve is óriási marketing öngól (hogyan szólítják meg ismét a felhasználókat?). Egy olyan piacból vártak bevételt, amire ők nem is voltak hatással.
Látva ezeket azt mondhatjuk, hogy a taxitársaságok biztonsági játékra mentek, nagy dolgot nem kellett tenni a partneri együttműködésükben, belenyúlni nem kellett az üzleti modellbe. Nem is kockáztattak, de ez a cégbe sem hozott bevételt, ami segítette volna a cégek működését.
A Bolt Food-nál viszont látszik a pozitív eredmény és sikeres váltás, pedig globális szinten történt náluk (ami nagyobb kockázatot jelentett). Rövid időn belül több tízezer követőt szereztek, tiszta kommunikáció, átgondolt üzleti modell. A cég tehát a radikális üzleti modell átalakítással kockáztatott és most láthatóan győztesen jött ki a versenyből, ami a később helyrejövő személyszállításnál akár helyzeti előnyt is jelenthet, szemben a megtépázott többi piaci szereplővel.
Ahogy láttam, bár a csomagszállítást egy új rendelet engedélyezi a taxi társaságok részére, ami csak a vészhelyzet fennállásáig szól, a Bolt Food külön tevékenységként kezeli a Food üzletágat, így egy SWOT analízis esetében már nem jelent veszélyt egy esetleges változó szabályozás.
Hasonló példa lehet számodra az Airbnb is, majd a cikk elolvasása után térj ide vissza és olvasd el azt is, mert rávilágítunk egy fontos tényezőre (Az Airbnb nem keres pénzt, közben a partnerei igen…): Az Airbnb-t a 2008-as válság indította el, a 2020-as dönti be? 12 év üzleti…
A tendenciák, trendek figyelése, arra építeni – Minden változik. Hogyan lépjek? Lépjek-e? Milyen kérdések segítenek?
Nehéz időszakban vagyunk, ilyen változó környezetben jól dönteni nehéz, minden lépésünkben ott a kockázat. Jól megfigyelni és elkapni egy trendet még nehezebb, mert el kell találnunk mi marad meg hosszútávon. Amit a kézműves piacon láttunk, hogy az egyik legrosszabb dolog, ha belevágunk valamibe, majd abbahagyjuk, vagy nem ismerjük meg eléggé az adott új terület sajátosságait. DE! Nehéz helyzet, nehéz tisztán látni, gondolkodni ilyen körülmények között, én senkit nem is tudok hibáztatni, ha rossz irányba indul, vagy nem tudja, merre lépjen. Remélem, ezek a cikkek is segítenek tisztábban látni, hiszen még nem késtünk el semmivel. Ezt kérlek tudatosítsd magadban!
Bár ez a szavazás a lehetőségek kiaknázásáról szólt a Minner Extra csoportban, de erre is vonatkozik. Adjon erőt, hogy a többség úgy gondolja, még nem késtünk el.
Lépnem kell-e?
A cikk megírásakor egészen biztosan már érzed ezt. Ha a vállalkozásod létszáma megcsappant, havi bevételed 70-80%-a kámforrá vált, 3-6 hónapot előre látva úgy gondolod a bevételed növekedéséhez csoda kell, akkor igen változtatni kell.
Sőt erre azt mondom, nincs is jobb időszak, mint most:
– A sikeres cégek növekedéséhez minden esetben hozzájárult az új termék, új üzletág.
– Továbbá végre egy időszak, amikor a piac sem néz ferde szemmel, ha valami üzletág-idegen dologba vágsz. Mennyiszer gátolhatott ez!
– És milliószor lerágott csont, hogy a válság egyben lehetőség is.
A fenti taxitársaságok többsége biztonsági játékot játszott és nem mert belenyúlni, beleállni mélyen egy trendbe, lényegében nem is váltottak. Ezt csak a Bolt lépte meg.
Milyen trendek érintenek minket? Milyen terület van, ami bár nem teljesen, de kapcsolódik hozzánk?
Ezt a kérdést te is felteheted magadnak. Ilyenkor érdemes tágabb körben vizsgálni a különböző kapcsolódó szektorokat.
Taxis társaságnál például: hol és mit szállítanak még? Azt hogyan teszik? Ott most milyen változások történnek?
A válasz:
– Személyszállítás esetében mi újság a telekocsival? Melyik szakasznál problémás a bejutás a városba? Agglomerációnál hol lehet potenciál?
a, Mi a speciális benne, miben változna a tevékenységünk? Telekocsi esetén útmegosztás történik, tehát nem egy megrendelő / út, hanem több.
b, Lehet-e tesztelni? Hogyan? Igen, elindítunk néhány utat az Oszkar.com telekocsin.
– Mit lehet még szállítani? Költöztetés? Mi történik most ezen a piacon? Hogyan lehet tesztelni?
Láthatóan felrobbant az albérlet piac. Airbnb-sek piacra öntötték a lakásokat. Biztos minden taxis költöztetett már át egyszer-kétszer utast. Mennyiszer fordultak, lehet egyedi ajánlatot adni? Számolni, számolni!
c, Gyógyszert lehet kiszállítani? Ezen a piacon mi a szabályozás…
Itt egyébként a hagyományos taxitársaságok talán jobban megtalálnák a célcsoportot is.
Az infrastruktúránkat hogyan tudjuk hasznosítani? (Gépek, emberek, megoldások, ingatlanok, tudás)
Erre most hozok egy érdekes példát, ami nem taxis, de az Amazon-nak egy óriási lehetőséget hozott anno. Már 2003-ban az Amazon fejlesztői rájöttek, hogy a ki nem használt számítási és adattároló kapacitásukat akár bérbe is adhatnák cégeknek. Például, amikor nincs nagy forgalom, de szerverek ott vannak hát használják ki a kapacitást. Ez bejött és kiderült, hogy a cégek így egy skálázható, forgalom alapú megoldást kapnak (annyit vesznek igénybe, amennyire adott pillanatban szükségük van).
Kérdések, amiket érdemes feltenned, mikor új megoldásokat keresel, új üzleti modellt:
- Milyen más szektorban csinálnak hasonló dolgot, mint mi?
- Mi jellemző az új területen a cégekre? Hogyan csinálják ezt?
- Hogyan működteti egy sikeres cég ezt a másik üzletágat. Mi a működésében költségcsökkentő tényező (pl. futárcégeknél a címbevárás, egymásra fűzés). Mi lehet az, amitől sikeresek?
- Az infrastruktúránkat hogyan tudjuk hasznosítani? Milyen területen működő cégek vennék igénybe? Vagy fogyasztókat célozva közül milyen alternatívaként tudunk beékelődni a piacba?
- Hogyan lehet letesztelni az igényt? (Lásd Oszkár.com példa, vagy back door teszt – vagyis egy promóciós oldalon felméred az igényt)
- Mit csinálnak ebben a szektorban azok a cégek, akik digitálisan vannak jelen. Hogyan jelennek meg digitálisan?
- Miből jöhet azoknak a cégeknek a bevételének több mint 80%-a, vagy legalább a többsége a bevételének. Ezt egyébként magadnál is érdemes megvizsgálni.
Utóbbira példa, hogy egy Debreceni előadáson feltettem ezt a kérdést a résztvevőknek (néhány példa után). Már a hazaúton hasznosítani tudta az egyik résztvevő a hallottakat (lásd kép). Megérte a 8900 forintos jegyár. Digitalizációról szólt az előadás, ettől még érintünk több dolgot is, ami a vállalkozásoddal kapcsolatos. Itt éppen azt sikerült átadni (amiről szól ez a rész), hogy folyamatosan vizsgálni kell, mik a népszerű termékeink, azt miért keresik, biztosan megfelelően előretoljuk-e. Belegondolni abba, hogy csak a főbb termékeket /szolgáltatásokat hagyjuk meg…
Friss: 2022. A Főtaxi újabb ötlete: Futárszolgálatot indítanak. Cégmentés?
Most a Főtaxi bejelentette, hogy csomagszállítási szolgáltatást indítanak. Az új, időgarantált futárposta-szolgáltatásnak a Főtaxi Go nevet adták. A Főtaxi új szolgáltatásának révén a megrendelők a szerződésektől kezdve, akár az 1 tonnás rakományig szinte bármit feladhatnak. A küldemények – a csomag méretétől függően -motorkerékpárral, személyautóval, furgonnal vagy teherautóval jutnak el a címzetthez Budapesten belül vagy az agglomerációban. A szállítandó küldeményt a megrendeléstől számítva legfeljebb 4 órán belül felveszik, de sürgős szállítás esetén azonnal, vagyis akár 5-10 percen belüli kiállást is vállal a társaság.
Ez felpörgetett! Hogyan tovább?
Első körben javaslom, hogy amikor tovább jutsz egy területen, akkor készíts egy SWOT analízist azokra a területekre, amiket találtál. Egyrészt mérd fel a váltás előnyeit, hogyan és mennyire könnyen tudod bekapcsolni a cégedbe, hol ütközhetsz nehézségbe, mérd fel, kik lehetnek a partnerek, ki miért fizet.
Utóbbi már az üzleti tervezés része is, de üzleti tervet akkor készíts, amikor már körvonalazódott merre is érdemes elindulnod. Ehhez segítség ez a cikk: Üzleti terv részei, minta. Ne nyűg, hanem a sikered térképe legyen!
A digitalizáció 99%-ban érinteni fog a váltásban, ezért javaslom ezt a cikket átolvasni: Ezeknek a digitális megoldásoknak a használata lehetőséget teremt a jelenlegi helyzet kiaknázására
Fotó és a cikkben található üzleti modell megoldás nyertese: Bolt Food