A cégek 99%-a nem használja ezt a módszert, az 1% keresi meg az ő pénzüket is

Dátum

Megosztás

Szeretnél bevezetni a vállalkozásodba egy olyan módszert, stratégiát ami nem nagy beruházás, de eredményt is hoz? Nos, jó helyen jársz! Mi a Minner vállalkozókkal évek óta alkalmazzuk az ÖTLET-TESZT-PADLÓGÁZ formulát. A cikk írásakor adtam neki ezt a nevet, hogy legyen, amihez igazán kapcsolódni tudunk majd a következő időszakban. Mondhatjuk azt is, hogy szemlélet, és azt is mondhatjuk, hogy faék egyszerű, de igazán kevesen alkalmazzák. Miből tanulunk legjobban? Naná, hogy példákból! Kezdjük először egy olyan területen, amiben azonnal tapintható változást érhetsz el, és elég közel is áll a napi tevékenységben (remélem). Ez pedig a Facebook marketing, amin keresztül az itt leírt szemléletet igazán be tudom mutatni.

Te használod a vállalkozásodban az ötlet-teszt-padlógáz formulát?

Röviden a módszer: Ahhoz, hogy versenyben maradjunk, sőt növeljük piaci részesedésünket érdemes folyamatosan innoválni.
– Mivel soha nem tudhatjuk, hogy mi fog bejönni, vagy inkább mi fog óriásit szólni, így érdemes rutinná tennünk az ötletgyűjtést. Természetesen ne csak a marketingünkbe gyűjtsünk ötleteket, hanem üzleti modellünkre, működésünkre, digitalizációs ötleteink, folyamatmenedzsment, szervezetfejlesztési próbálkozásaink is legyenek.
– Ezután következik az, hogy próbáljuk meg kicsiben, vagyis teszteljünk folyamatosan. Egy jól működő cégben nem áll le a tesztelés, mondhatni álladóan egy-egy tevékenységnél érdemes tesztelni valami kis újítást. Mivel utóbbi tevékenység kicsiben történik, és meghatározunk egy fix tesztköltségvetést erre, így erőforrást limitáltan vesz csak igénybe.
– Majd következik a következő szakasz, vagyis ami bejön, ott nem csak kövér gázt adunk, hanem egyenesen padlógázt.
Fontos! Ezt a módszert a Minner nevezte el így!

ÖTLET – TESZT – PADLÓGÁZ formula a marketingben, PPC hirdetésben

Tudod mi a marketing alapszabálya? Ezzel a kérdéssel hamar őrületbe kergettem a munkatársaimat, de egy biztos, megjegyezték. A megoldás: A tesztelés.

Ez más területen is használható.

Amelyik cég például komolyan gondolja a Facebook marketinget, nála folyamatosan (egyidőben) 10-nél több hirdetés fut, és nagyobb kampány előtt (tesztelési időszak) ez akár felkúszhat 30-50 hirdetésre is.

Lásd Manna (szappan) márka! Éppen 39 hirdetésük fut a Facebookon (Facebook Hirdetéstár)

Látszanak a frissebb hirdetések is.

Apró kitekintő, de ide kapcsolódik (majd erről lesz később cikk). Ha megnézzük a Facebook Hirdetéstárban adott cég legrégebben futó hirdetéseit, akkor látjuk mi jön be igazán nekik. Több mint 1 éve futtatja a Manna az alábbi 3 hirdetést (2021. augusztus). Nem véletlen! Ami megy az megy, azt nem szabad leállítani! Ahogy én látom itt az egyik kulcs a jó marketingszöveg, ez kell az embereknek, mintha a Kovács Péter szövegírónk írta volna!

Tudom, hogy már a fenti információ lázba hozott, de maradj még kérlek, mert fontos információk jönnek!

Már néhány ezer forint elköltéséből kiderül mi jön be.

Nos itt amit elrontunk, és nekem is mindig a kezemre kell koppintani. Hogy nem tesztelünk eleget. Egy másik headline, egy másik kép, új megközelítés óriási eredményeket tud hozni. Sőt mondhatni meglepő eredmények is születnek. És itt jön a formula! Az a jó PPC kampánystratégia, ha a marketingbüdzsé 7-10%-át legalább ilyen tesztek futtatására használjuk. Lesz belőle forgalom is, persze, de ami nem megy leállítjuk. Ami pedig megy, nos ott tövig nyomjuk a gázt. Ehhez viszont eszméletlen sok kreatívot kell letesztelni.

Egy szabadúszó csapat mesélte anno nekem, hogy egyik ügyfelüknél nem nagyon akart beindulni a Facebook hirdetés, nem jöttek az eredmények. 150 hirdetésvariációt (szöveg, kép, videó, megközelítés, téma, követők bevonása…) használtak, míg megtalálták azt, amivel legköltséghatékonyabban tudtak vevőt szerezni, de itt ahogy ő fogalmazott: „Meg kellett találni, hogy mi nyitja ki a vevők bukszáját. Az elején nem érdekelte őket a hirdetés.”

Honnan lesz ÖTLET? Egyáltalán mit fejlessszek? A cégem, új terméket, szolgáltatást, …?

Fontos! Tehát ötlet nem csak új termék lehet, vagy marketing megoldás. Az is lehetséges, hogy te azzal innoválsz, hogy egy vállalatirányítási rendszert vezetsz be. Annak a tesztje például az, hogy elkezdetek folyamatokban gondolkodni és megnézitek működik-e nálatok, hogy sokkal jobban sablonszerűen történnek a folyamatok (napi munkavégzés). Ehhez a témához kapcsolódik a piackutatás is, vagyis szerezzük meg azokat az információkat, hogy mégis nekünk miben kell fejlődni, mit lehet egyáltalán bevezetni.

Motiváló statisztika: A Hinge Research Institute 2019-es kutatásának eredménye alapján: Azok a cégek, akik piackutatást végeztek, még ha alkalmanként is, több mint 10X-es növekedést tudnak felmutatni (éves), sőt a profit rátájuk átlagosan 27%-kal nagyobb (erről bővebben itt).

Szerezz ötleteket így, néhány példa:

  • Mélyinterjú a vevőkkel. Meg fogsz lepődni, hogy egy jól összeállított kérdéssor rámutat, mennyire nem ismered a vevőidet.
  • Kideríteni mit csinálnak jól adott területen a vállalkozások, vagy mi kell a sikerhez. Például ahhoz, hogy ötleteid legyenek, kell tudnod mégis mitől lesz jó egy Tiktok marketing, vagy mégis miért is kell jobb szövegeket alkalmaznod a marketingedben. Vagy mielőtt teszteled a delegálási képességeid, jó lenne tudni mit is csinál jól egy jó vezető.
  • Gyűjtsd be az üzleti információkat, hogy azok ötletet adjanak a MinnerAkadémia tudásanyagaiból, üzleti eseményeiből, előadásaiból:

A GOOGLE így csinálja

A Google az összes erőforrása 10%-át fordítja tesztelésre, új ötletekre, cégen belüli és kívüli innovációra. És természetesen, ami itt bejön, ott tövig nyomja a gázt!

A nagy márkák is óriási pénzt szakítanak ezzel a faék egyszerű módszerrel

A Google 70 – 20 – 10 -es innovációs modellje:

A fenti számok azt jelentik, hogy a cég az erőforrásainak, idejének a:

  • 70%-át a a fő tevékenységükre fordítja. Vagyis arra, amiből a legnagyobb bevételük van. A keresőóriás fő tevékenysége maga a kereső és a hozzá kapcsolódó reklámok, hirdetések (Google Ads)
  • 20%-át a fő tevékenységükhöz kapcsolódó további szolgáltatások, termékekhez kapcsolódó fejlesztésekre, működtetésére fordítják
  • 10%-át az egyéb dolgokra fordítják. Ide tartozik az innováció, új termékek fejlesztése, szorosan nem a keresőhöz és melléktermékekhez köthető, tesztelés, új ötletek.

A fenti piackutatási kitekintő, és izgalmas statisztika is azért került bele a cikkbe, mert természetesen el kell döntenie a cégnek, hogy egy új irányba még jobban elinduljon, vagy ne. Nos ehhez kell az, hogy a piacon lássák miként működik ez, a tesztelés az egyik legjobb piackutatás módszer. Sajnos kérdőívvel, vagy azzal, hogy megkérdezzük az embereket csak félinformációkat deríthetünk ki. Jó azért ez erős volt picit, hiszen a kérdőívek, mélyinterjúk a piackutatásunk megfelelő szakaszaiban nagyon is fontosak. A tesztelésben mindig a következő Ford idézet erősít meg:

“HA MEGKÉRDEZTEM VOLNA A VÁSÁRLÓKAT, MIT AKARNAK, AKKOR AZT MONDTÁK VOLNA, EGY GYORSABB LOVAT.”

Henry Ford

Gyere vissza később és hozok még példát!

Addig is kapcsolódó cikkek:

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!