A covid miatt nagy lendülettel belevágtak a cégek a home office-ba, távmunkába. Hiába a jó számok egyes kutatásokban, a petri-csészéből kijövet a valóság ennél drámaibb. Az elmúlt időszakban egyre több cég vált vissza a teljes irodai munkára. Vajon ki a hibás? Mivel munkavállalókból több van, így természetesen többségében a munkáltatókat hibáztatják a piaci szereplők, mert rossz körülményeket teremtenek…., eközben ugyanannyiban számít a munkavállaló hozzáállása is.
A címben feltett válasz röviden: Nem, a home office-nak nincs vége. A trend lassul, és az alkalmatlan cégek és munkavállalók éppen most hullanak ki ebből.
Figyelem! A cikkem célja nem az, hogy azt mondjam a home office nem jó, nem működik, vagy az, hogy a munkavállalói oldal a hibás. A piac letesztelte és a többség úgy látja a jelenlegi napi működésükbe nem beépíthető. Ettől még vannak cégek, ahol működik, sőt a végén erről is beszélünk.
A magyar munkavállalók a Redditen büszkélkedne, hogy ki miként lóg a munka alól a home office-ban
Cégvezetőként borzalmas volt látni azt a sok kommentet a home office témában Reddit jobshungary szekciókban az ilyen jellegű posztoknál. Persze egy zártabb, szűkebb közösség a Reddit és nem reprezentálja a teljes munkaerőt, de láthatóan szabadságként tekintenek a home office lehetőségre. Itt a legnagyobb baj a munkavállalói hozzáállás.
Vajon kutyasétáltatás belefér-e home office-os munkanapba?
Talán igen, talán nem. Persze egy irodai csevegés, pletyka, kávézás is megszakíthatja a munkát, de ügyfelek beszámolói alapján a munkavállalók munka dinamikája rosszabb a home office-ban, az otthoni „teendők” megszakítják a munkát, a deep work, elmélyült munka kevésbé van jelen (nem, nem főzünk pörköltet, nem vasalunk…). Sőt láthatóan a munkavállalók úgy szervezik a napi életüket is, hogy a home office-os munkaidőből még a magán dolgaikra is jusson idő.
#statisztika: 2024 év elején a magyarok 10 százaléka dolgozhat hibrid munkavégzés keretei között, szemben az EU-s átlaggal, ami 22 százalék feletti, de Ausztriában például közel 28 százalék. (Hibrid = részbe van HO, részben be kell menni a cégbe).
Globális cégek sora jelentette már be, hogy visszahívja a dolgozóit az irodába
2023 év elején a Disney is bejelentette, hogy korlátozza a home office-t, és nem ő az első cég. 220 000 alkalmazottja van a cégnek és 5 napból 4-et bent kell lenniük a cégnél ezentúl a munkavállalóknak.
„A hétfőtől csütörtökig tartó időszakot tekintsék személyes jelenlétet igénylő munkanapoknak”, mondta a Disney vezetője.
Ezzel szemben az Amazon, Facebook, Microsoft sikeresen átállt a home office-ra, de erős trendben vannak azok, akik visszaálltak arra, hogy bent kell lenni a cégnél. Eközben azért fontos megjegyezni, hogy óriási leépítések is voltak ezeknél a cégeknél (bullshit állások ugye, meg a lejjebb olvasható dupla munkavégzésben lebukott emberek).
A humánerőforrás-tanácsadók szerint a magasan képzett jelöltek 50-70 százalékáról lemaradnak azok, akik a home office-t kivezetik a cégből, kiváltképpen a digitális technológiában.
A PwC egyik 2022-es felmérése szerint augusztusban a munkavállalók 65%-a keresett új állást, amelynek egyik fő oka, hogy korábbi munkahelyükön nem kaptak hibrid munkalehetőséget. A magyar munkavállalók 84%-a mondta azt, hogy bejött nekik a home office és szívesen végezné munkáját otthonról, vagy hibrid munkavégzéssel.
A home office árnyoldala – nincs innováció, előbb kirúgnak
A Nature tudományos folyóiratban 2023. novemberben megjelent tanulmányban a kutatók megvizsgáltak 20 millió tudományos felfedezést és 4 millió szabadalom bejelentést az elmúlt fél évszázadból, hogy megtudják, melyik csapatok teljesítenek jobban: azok, amelyek távmunkában dolgoznak együtt, vagy azok amelyek személyesen. Az eredményeik szerint a személyes együttműködés több tudományos áttörést eredményezett. Sőt, minél távolabb voltak egymástól földrajzilag a csapattagok, annál kisebb eséllyel értek el úttörő eredményeket. Az ugyanabban a városban működő csapatok például 22%-kal nagyobb valószínűséggel hoztak létre innovatív szabadalmakat, mint a több száz mérföldre vagy annál nagyobb távolságra elhelyezkedő csapatok – és 27%-kal nagyobb valószínűséggel publikáltak pionír kutatásokat.
A kutatás alapján úgy tűnik, a valódi innováció a kávéfőző, vízadagoló mellett történik, spontán beszélgetések közben. Ezt akár a home office elleni érvnek is használhatnánk – akkor irány mindenkinek vissza az irodába?
A Goodhire nevű cég 3500 amerikai közép- és felsővezetővel végzett el egy felmérést az irodai munka vs távmunka témában:
- 75%-a a cégvezetőknek preferálja az irodai személyes jelenlétet,
- miközben az alkalmazottak 60%-a a hibrid munkavégzést részesíti előnyben.
Hatalmas a szakadék tehát a management és a dolgozók elvárásai között.
Sok home office, több mentális probléma?
A felmérések alapján a távmunkában dolgozók gyakrabban szorulnak mentális segítségre. Felfedezhető rajtuk a magány, depresszió, szorongás.
Home offce-ban dolgozókat nagyobb eséllyel kirúgják.
A Society for Human Resource Managers (SHRM) felmérése alapján leépítéskor a teljesen távmunkában dolgozók 35%-kal nagyobb valószínűséggel kerülnek elbocsátásra.
Bosszút állnak a munkáltatók a titkos másodállásban lévőkön
Túl kevés a fizetés, nagy az infláció? Az emberek ilyenkor gyakran nyúlnak a másodállás felé. De mikor van erre idejük? A megoldás: home officeban. Amerikában figyeltek fel egy érdekes jelenségre. 2021 óta folyamatosan nőtt az elbocsátások száma főleg az IT, mérnöki területeken, ám ez nem okozta a munkanélküliségi ráta megugrását. Elemzők szerint ennek oka, hogy már a magasabb végzettségűek, szellemi munkások között népszerű lett a másodállás. Sokan úgy kaptak dupla fizetést így, hogy egyik és másik munkahelyükről is csíptek le munkaórát. A kutatások azt állapították meg, hogy erre jöttek rá a cégek, mert az elbocsátások nagyobb mértékben történtek olyan területeken, ahol a munkavállaló távmunkából dolgozott.
CSAK EGY KIS EMLÉKEZTETŐ, A JÁRVÁNY ELŐTT ALIG 5%-A AZ IRODAI DOLGOZÓKNAK VÉGEZTE TÁVOLRÓL A MUNKÁJÁT, 2020-BAN EZ 60% LETT, MÍG 2023-RA EZ 30%-RA CSÖKKENT.
Ez az egyik oldala, ami a kőkemény kapitalista verzió. A másik oldal, ami inkább ráerősít a Minneren már korábban bemutatott trendekre, hogy az irodai területen, tudásmunkások között egyre több lesz az, aki több munkát is vállal egyszerre. GIG economy, vagy itthon lehetne hívni hakni gazdaságnak is, de ez kicsit furcsán hangzik.
Akkor ez nem működhet? DE! A home office lehet jó!
Azt gondolom fontos tudni, hogy miben nem működik ahhoz, hogy tudjuk hogyan használjuk jól. Ezért is készült a cikk, hogy lássuk az ellenpéldákat.
A kis cégeknél például nagyobb eséllyel jól tud működni ez (Mikro és KKV), hiszen a munkavállaló sem tud elbújni a munka alól még home office-ban sem, plusz megvan a kellő rugalmasság. Egy multiban egyébként azért is működik rosszul, mert bizony a bullshit állásokról már szakirodalom is van, vagyis sok olyan munkakör létezik, amelyik tényleges tevékenységet nem is végez. Egy nagy szervezet nehezen változik, sőt a munkavállalók is jobban kihasználják a rendszert.
Mik a jó gyakorlatok, mi kell ahhoz, hogy jól működjön a home office?
- Például a nagyobb. cégeknél, ahol jól működik a home office, ott havi 2-3 alkalommal lehet csak péntek vagy hétfői HO-t kérni, és előre kell jelezni. Tehát van több HO is, de limitálva van a hétvége közelsége. Ennek oka, hogy ne hosszú hétvégét csináljanak ebből a munkavállalók.
- Vannak cégek, ügyfeleink, akik bevezettek kifejezetten HO -ra szabott munkafolyamatokat, munkákat. Így amikor a munkavállaló otthonról dolgozik ezekből szemezget, dolgozik.
- Lefektetett home office szabályzat, ahol is le van írva és elmondva mik a cég elvárásai a munkavállalóval szemben, mit lehet és mit nem. Ehhez mindenképpen társuljon egy jól szervezett meeting kultúra, és 1/1-es meetingek, ami gyökerestül átalakítja így a transzparens céges belsős kommunikációt.