A webshopoknál indul a sajátmárkás trend – Webáruház transzformáció

Dátum

Megosztás

Webáruházat indítani már mindenki tud, nem is kell hozzá sok tőke. Ha bárki könnyen elindíthat egy webshopot, akkor bizony óriási a verseny. Ezt te is tapasztalod. Bár a nagyok elviszik a forgalom nagy részét, a maradékon a kisebb kereskedők osztoznak. Kell valami, aminél magasabb a belépési küszöb. Ahogy a korábbi webáruház transzformációs cikkben írtam, a ha a webáruházaddal a magasabb ligában akarsz lenni, ennek eléréséhez át kell alakítani az üzleti modelled. Egyik módja lehet a sajátmárkás termék gyártása és természetesen az eladása.

Shoprenterrel együttműködve az e-kereskedelem rovatban olyan tartalmakat készítünk, amivel a webáruházad az első lépéstől profin működhet. Ahogy a Minnertől megszokhattad, azt keressük, hogyan lehet jobban csinálni!

Korábban már írtam arról cikket, hogy a magasabb belépési küszöb magasabb üzleti potenciállal, profittal párosul. Az elkövetkező években radikális változás lesz megfigyelhető a hazai e-kereskedelemben is. Az árverseny óriási, az a webáruház ér el nagyobb sikereket, aki képes a vevőire koncentrálni és olyan üzleti modellt alkalmaz, ami hosszútávon odaláncolja a vevőit. Ebben segít neked a webáruház transzformáció cikksorozat. Mostani cikkben a sajátmárkás termékekről lesz szó (privat label product, de ide sorolható a white label product is)

Sajátmárkás termékek

Hívhatjuk kereskedelmi márkáknak is. A Nielsen 2018-as kutatásából kiderül, hogy az urbanizáció és az Y generáció egyre nagyobb pénzköltése miatt új lendületet kaptak a sajátmárkás termékek, és a vásárlók keresik az újdonságot, új termékeket, innovációt. Az angliai székhelyű Solutions for Retail Brands Inc. (S4RB). tanácsadócég előrejelzése szerint az elkövetkező 5 évben megnégyszereződik a sajátmárkás termékek piaca. Lehet túlzó a szám, de képzeld el, hogy az 50%-os bővülés is óriási. Sőt a Nielsen már most 100%-os növekedést mért 2018-ban. A sajátmárkás piacon belül még megfigyelhető a 60+-osoknak szánt termékek piacának növekedése (nagyobb kosárértékkel rendelkeznek, egyre többet költenek online). Továbbá a fiatal generációnál megfigyelhető, hogy sokkal jobban érdeklik őket a márkák nyújtotta előnyök, maguk a brand-ek. Ott a webáruházad! Használd ki, hogy már beletanultál és minden infrastruktúra adott. Látod, szinte az összes korosztálynál van mit keresni! Nem véletlen a nagy mozgolódás a sajátmárkás termékek piacán!

Milyen előnyeid és nehézségeid lesznek?

  • Előny:
    • Sokkal nagyobb lesz az árrésed, mivel saját terméked lesz.
    • Mivel te árulod a saját termékedet, így kiiktattad, hogy a többi hasonló márkájú terméket áruló webáruház lépéseitől is függ a forgalmad.
    • Átalakul az üzleti modelled. Még arra is lehetőséged lesz, hogy te magad legyél nagykereskedő, vagy egyéb disztribúciós csatornákat (pl. boltok, üzletek) is ki tudsz használni.
    • Nem függsz egy másik márkától, forgalmazótól, nagykereskedőtől, nem kell várnod annak innovációjára.
    • Te magad tudod kialakítani a termékeidet. Így már felkészülhetsz arra, hogy miként tudod elérni, hogy sűrűbben vásárolják a termékedet. Tudod, az a webáruház tud nagyobb üzleti potenciált elérni, amelyik visszatérő vásárlókat szerez. Tedd fel magadnak a kérdést, hogy mit áruljak, amit többször is meg tudnának venni az emberek?
    • További előnye még, hogy így nagyobb árréssel be tudsz lépni az Amazon piacra is. Vagyis Amazon FBA értékesítő lehetsz. A sajátmárkás termékkel értelemszerűen ott is jobban megéri. Kapcsolódó cikkek: Amazon FBA biznisz: Ha most beszállsz, akkor jó időben vagy
  • Hátránya:
    • A márkát neked kell bevezetned a piacra, a te marketingedtől függ. Ha van már webáruházad, akkor ez egy fokkal könnyebb lesz.
    • Beruházási költsége van, ha saját magad gyártod a terméket. Igaz, ahogy látod majd lent, a bérgyártás egy fokkal megkönnyíti majd az indulást.
    • Neked kell innoválni és foglalkozni a termékfejlesztéssel. Kockázatos, ha éppen egy termékvonal nem jön be.
    • Nagyobb a felelősség
    • Engedélyeztetned kell a termékeket – bürökrácia, de persze ez is véd téged és a vevőt is.
    • Logisztikai, és új szállítási partnerek, feladatok lesznek.

Te gyártod vagy kiadod bérgyártásba?

Később mindenképpen el kell gondolkodnod a saját gyártáson. De először: terméktől is függ, de láthatod majd, hogy a bérgyártás az elején nagyon is megéri. A Nike, vagy például a Hell, de még sorolhatnám a többi márkát, hogy mennyi cég szervezi ki a gyártást. Bár van egy minimális termékmennyiség, az pont az a küszöb, amit sokan nem tudnak meglépni. Mozgass meg minden követ, hogy te meg tudd lépni! A bérgyártó sok esetben még a kutatást és termékfejlesztést is vállalja, vagy legalább segíti. Továbbá az engedélyeztetés kérdésében is egy segítő partner. Neki is érdeke, hogy vele gyártasd a termékeket. A minimális mennyiséget azért határozza meg, hogy a komoly érdeklődőkkel dolgozzon. Gondolj bele, hogy egy induló termékkel nekik is sok feladatuk (problémájuk) van!
Van még az úgynevezett white label termék. Amikor már egy kész termékre te ráteszed a logódat. A bérgyártók egyébként vagy ezt alkalmazzák, vagy a te kívánságod szerint gyártják a terméket (persze engedélyek után).

Hallgatnál még erről további információkat? Akkor ez a podcast kell neked!

Tudtad, hogy itthon a MédiaMarkt, sőt az Emag is már elkezdett sajátmárkás termékeket értékesíteni? Erről itt olvashatsz: A MediaMarkt sajátmárkás termékekkel szerez nagyobb profitot

A témának nincs vége! Itt folytatódik: Van két cikk, sőt hanganyag, amit meg kell hallgatnod. Egyik pont a bérgyártásról, a másik pedig a saját termék kínai importjáról szól. Utóbbit úgy értem, hogy kint legyártják a te kívánságaid szerint a terméket és rákerül a saját logód (vagy white label):

A webáruház transzformáció előző része sok-sok példával: Ideje újragondolni a webshopod üzleti modelljét! Webáruház transzformáció
Többi cikk ezzel kapcsolatban: 30+ cikk a sikeres webáruház üzemeltetésről. Haladó anyagok, esettanulmányok

Forrás:  deanna alys / Unsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!