Állatvilágos matricaalbum? Lutra gyűjtőalbum? Biztos mondanak neked is valamit. A gyűjthető kártyák az 1800-as évek végén kezdték pályafutásukat, akkor még csak sportkártyákként, mára már azonban egy nagy méretű, világszerte ismert dologról van szó – pedig eredetileg nem akarták megvenni, amíg nem voltak becsomagolva. Mi is ennek a története, és hogyan tudsz belőle tanulni? Hogy felcsigázzalak, már 1960-ban a Panini testvérek gazdagok lettek ebből 1 év alatt. Nézzük!
A focis kártyák története – üzleti ötlet volt?
A focis kártyák története régre nyúlik vissza A történelme összefügg a fotográfia technológiai újításával, és a klubcsapatok megalakulásával, mivel ezek a kártyák a csapatok népszerűsítésére, reklámozására jöttek létre. A focis kártyák az 1800-as évek végétől kezdték meg útjukat, eredetileg a dohánytermékek mellé csomagoltak vastagabb lapokat, amivel megóvták annak tartalmát. Ez pedig kapóra jött: van egy üres felület, ahova nyomtatni lehet. Így kezdték meg világhódító útjukat a sportkártyák. Ezeken különböző sportágak játékosai kaptak helyet.
Viszont korábban ez nem volt akkora üzletág, mint a Panini testvérek ötlete után. 1960-ban felvásároltak egy milánói cégtől rengeteg focis kártyát, amelyet kettesével becsomagoltak. A csomagokat 10 líráért árulták, amiből abban az évben 3 millió(!) csomagot adtak el. Ez azt jelenti, hogy az első évben 30 millió lírás bevételük volt, ami az akkori árfolyamon nézve 564 ezer forint. 1960-ban 564 000 forint átszámítva most kb 50 millió forintnak felel meg. Olyan jól sikerült az üzlet, hogy 1961-ben ez a szám 13 millió eladott csomagra lőtt, manapság pedig már 130 országban van jelen, és 23 milliárd csomagot értékesítenek.
De mi is a titka ezeknek a kártyáknak? Hogy tud ekkora piacot hódítani egy pakli kártya, vagy matrica? Nem kell messzire menni a válaszért, a kíváncsiság hajtja a gyerekeket. Azzal, hogy nem a konkrét játékost vesznek meg, hanem egy esélyt kapnak arra, hogy valami újat csomagolnak ki, sokkal izgalmasabb, sokkal nagyobb élmény.
A focis kártyák sikerét látva több irányba is elindult ez a kártya/matrica gyártás. Utánanéztem, és egy olyan játékoldalon, ahol konkrétan árulnak kártyákat, jelenleg 43 ilyen termék van, mindegyike Panini. A gyűjthető albumokat azonban nem csak az olasz cég, hanem többek között a Spar is meglovagolta: a 2000-es években rengeteg fajta Garfieldos album volt megtalálható a kasszáknál, ahol bizonyos összeg felett ajándék matricacsomagot lehetett kapni, ezen felül pedig meg is lehetett vásárolni más csomagokat, pénzért.
Digitalizáció?
A focis kártyák online megfelelőjét a játékfejlesztő cégek is kitalálták, megszületett a mikrotranzakció rendszere. Persze, nem az történt, hogy digitalizálták a kártyákat, és kiadtak egy ilyen játékot, hanem a saját játékaikba beleépítették a csomagok, megvehető tárgyak sokaságát, amivel vagy előnyt, vagy csak kinézetbeli különbséget adnak a játékosnak.
Egy kis kitekintés, hogy mi is valójában a mikrotranzakció: ez egy olyan üzleti modell, ahol a játékokban plusz kiegészítőket, csomagokat vagy funkciókat lehet vásárolni kisebb összegekért. Ezt legtöbb esetben ingyenes játékoknál alkalmazzák, hogy ezzel támogassák a fejlesztőket. Biztos te is találkoztál már ilyennel, hogy letöltesz egy játékot akár a telefonodra, majd 1-2 megnyert pálya után bedob egy reklámot, amit végig kell várnod. Ezt követően felajánl a játék egy ajánlatot, hogy csak most, csak neked X összegért (általában 500-2000 forint között) reklámmentessé teheted a játékot. Igen, ez is mikrotranzakció.
Ezt a modellt nagyobb játékgyártók rendre alkalmazzák. Ilyen például az Electronic Arts nevű játék-szoftverfejlesztő cég, akik évtizedekig a FIFA játékokat (azóta már EAFC) fejlesztették. Ez egy fociszimulátor, ahol online vagy offline meccseket vívhatunk. A játékfejlesztő cég bevezette a rendszerbe a megvásárolható valutát, amivel csomagokat vehetnek a játékosok. Vannak folyamatosan frissülő, úgynevezett “promo” csomagok, illetve hagyományos paklik is. Ezeket a játékon belül megszerezhető valutával is, illetve a megvásárolható valutával is ki lehet váltani, a csomagokból pedig focisták, stadionok, plusz kiegészítők eshetnek.
Nem csak az Electronic Arts, hanem más játékgyártók is használják ezt a módszert, amivel vagy előnyökhöz, vagy kinézetekhez juthatnak a játékosok. Viszont ennek a mikrotranzakciós világnak van egy hátulütője: sok helyen nem alkalmazható. Egyrészt, ha nem vagy játékgyártó, akkor ez a digitalizációs rész kilőve számodra, másrészt több ország felszólalt ez ellen, mivel szerencsejátéknak minősítették, köztük itthon sem tetszik a GVH-nak.
“A felmérések szerint egyre több gyermek videójátékozik napi rendszerességgel. A videójátékipar pedig a gyermekeinket vette célba megtévesztő és agresszív reklámgyakorlatokkal, a gyermekek fejletlenebb kognitív képességeinek kihasználásával, illetve zavaros virtuális fizetőeszközök terjesztésével” – mondta Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke.
Mit jelent ez nekem vállalkozóként?
Jogos a kérdésed, alapvetően azt akarom bemutatni neked, hogy ez is egy piac, ahol több szereplő is részt tud venni. Sajnos a Panininek kizárólagos joga van a focis kártyák gyártásához, amit a versenytárs Topps nevű cég ugyan próbált megtámadni az EU Legfelsőbb Bíróságánál, viszont a keresetüket elutasították azért, mert valójában nem akart ő is kártyagyártásba kezdeni, szimplán elvi alapon támadta a konkurens céget. Gondolj bele: egy jól eltalált matrica formátum, egy jól belőtt marketing odáig tud vinni, hogy a matricákat nem tudod olyan gyorsan nyomtatni, mint ahogy a pénzt nyomtatják neked.
Nem az a cikk célja, hogy azt mond, “na, akkor mostantól én is gyártok focis kártyákat”. De vedd észre, milyen fontos a zsákbamacska élmény és maga a gyűjtés élménye. Csizmadia Dóra Dalma, pszichológus szerint a gyűjtők kötődnek a tárgyaikhoz, és a gyűjtésre a birtoklási vágy sarkallja őket. Ez a tevékenység elégedettséggel, büszkeséggel töltheti el a személyt, biztonságérzetet adhat. Ezáltal, hogy kiválasztja a neki tetsző terméket a vásárló, hanem mint egy zsákbamacska tudja megvenni, és a szerencsén múlik, a vágyott darabot rejti-e a csomagolás, nagyobb kedvvel rendel minthogy kiadjon egy nagyobb összeget arra az adott termékre. Így ugyan előfordulhat, hogy neki 5 azonos terméke lesz, de nézd a te oldalad: 5 alkalommal adtad el neki ugyanazt.
Fontos! Magyarországon a zsákbamacska játék a Szerencsejáték Felügyelet hatáskörébe tartozik, és itthon a Szerencsejáték Zrt. végezheti csak. De ez azokra vonatkozik, amikor változó az értéke (forintban) a zsákbamacskában lévő dolgoknak. Tehát, ha azonos áru és mondjuk azonos termékcsoportokat teszel bele, úgy működhet. Beszélj erről egy ügyvéddel!
Ez jó volt, olvasnék még!
- 63. üzleti ötlet: „Zsákbamacska webshop”, meglepetés termék
- Értékesíts ajándékkártyát! 20-30%-kal növelheti a forgalmad! + üzleti ötlet
- Vállalkozási ötletek 2023 – Aranyat érő üzleti ötletek, trendek
- Vállalkozási ötletek 2024 – Mi valóban trendi ötleteket találunk. Piacképes ötletek
Forrás: G7, Réti, Várszegi
Kiemelt kép: Canva