Adj el 10 terméket veszteséggel, hogy utána milliókat kaszálj! Kezdő webshop stratégia

Dátum

Megosztás

Kezdd el kicsiben, érd be kis profittal! De még veszteséggel is érdemes lehet elindítanod tesztelésképpen a webáruházadat, vagy termékértékesítésedet. Több száz induló és sikeres webáruházat ismertünk meg az elmúlt időszakban. Megfigyeléseinket és tapasztalatainkat szeretnénk megosztani veled. Szeretnénk megkímélni egy nagyobb kudarctól, hiszen kudarc mindenképpen lesz, nem sétagalopp elindítani egy vállalkozást, főleg nem egy e-kereskedő céget. Gondolkodtál már termékértékesítésben, esetleg webshopban, vagy abban, hogy behozol egy terméket, vagy sajátot készítesz és azt értékesíted? Na akkor mutatok egy módszert, amit érdemes követned! Lehet máshogy is csinálni természetesen, most megnézünk egy megoldást, ami az esetek legtöbb százalékában működik.

A maratonra való felkészülést sem 42 km-es futással kezded

Amikor üzleti tervet készítesz, és mondjuk egy átlagos tanácsadóval, könyvelővel, akár ügyvéddel beszélgettek, akkor ő nem fogja elmondani neked a következőt:

teszteld le a piacodat, akár még veszteséggel is, adj el néhány terméket úgy, hogy szinte te is piaci áron szerzed meg.

Mert lehet bármilyen jó az üzleti terved, pénzügyi terved, bizony a piacon dől el, hogy sikeres leszel-e, mennyi a költséged, kiadásod és mekkora piacot tudsz lefogni. Nem hibázik egy tanácsadó sem, csak igazából a kezdő vállalkozó nem akarja ezt a megoldást hallani, kezdő vállalkozói hiba, hogy egyből csillagrombolót akarunk építeni. Nos, tehát azt végképp nem fogja senki tanácsolni neked, hogy adj el veszteséggel, vagy kis profittal. Miért? Mert mind a tanácsadók, mind te a kezdetekben már azzal számolsz a terveid alatt, hogy minden körülmény tökéletes és mintha előre belekalkulálnánk a tapasztalatot, amit még nem szereztünk meg. Most pár darabnál kockáztatsz egy kis összeget, de ezzel biztosítod be jobban a későbbi profitodat.

Már ténylegesen elindulsz!!!

Arról nem is beszélve, hogy ez megkönnyíti majd a pénzügyi terved, vagy a cashflow terved elkészítését.

Tehát: Szerezz be néhány terméket ahonnan csak tudsz, ne kalkullj, csak tedd ki piaci áron. Így mindent mérni is tudsz. Fontos! Piaci áron add a termékedet, de ezt feljebb is leírtuk.

Kereskedői tudásod megvan már? Fogjuk meg egy másik oldalról!

Szeretnél óriási sikereket elérni? Több száz milliós, sőt több milliárd forint forgalmat elérni? Képzeljük el, hogy megvan az álom termékpalettád. Amit igazán sikerre akarsz vinni. Ha most 0 tapasztalattal belevágsz a dörzsölt konkurenciával szemben, akkor vajon ki fog győzni? Gondolkodj úgy, hogy azért követsz egy hasonló stratégiát, amit itt felvázolunk, hogy amikor odakerülsz 2-3 év múlva és már az álom termékpalettád is megvan, na akkor lesz igazán kasszarobbantó vállalkozásod.

Szóval az alábbi helyzetben vagy:

  • kinéztél egy terméket Aliexpressen, Alibaba-n (import cikkek itt),
  • vagy máshol, valamilyen gyártónál, akár hazainál is,
  • vagy saját készítésű értékesítésében gondolkodsz,
  • esetleg bérgyártásban készítteted a termékeid (bérgyártás cikk itt),
  • de nem akarsz nagyot kockáztatni.

Mondok néhány példát, így könnyű lesz megértened, mire gondolok:

#példa: Új mosószert a piacra dobni, mindezt néhány százezer forintból? Először elvetemült ötletnek tűnhet. De itthon egy fiatal huszonéves Minner vállalkozó megcsinálta: először felmérte a piacát és 0 forintból elindított egy saját tisztítószer márkát, majd egy mosószermárkát (Biobubi). 

  • 2019-ben felmérte egy egyszerű Google kérdőívvel a piacát, megkérdezte az embereket, mit használnak, vevők lennének-e környezettudatos tisztítószerre. Sőt a végén elkérte az e-mail címüket is, hogy értesítse őket, amikor elindul a termék, a vállalkozás. Olyan megoldást talált ki, hogy újratöltik a flakonokat, ezzel is környezetbarát lesz a termék. A vállalkozásuk neve nem véletlen lett Semmiszemét.
  • Olvasta a Minneren, hogy van ilyen lehetőség: bérgyártásban piacra dobni a terméket (nem kell neked gyár, hogy sajátmárkás terméked legyen). Felvette több bérgyártóval a kapcsolatot, megcsinálta néhány hét alatt az engedélyeztetést (nem volt bonyolult, a cég segített). A terméke indulásra készen volt. Az indulásról a Minner Podcastban beszélgettem is vele még tavaly nyáron, itt tudod meghallgatni. 
  • És itt jön a csavar az egészben! Előrendeléseket kezdett el felvenni online hirdetés által. Amikor összegyűlt néhány százezer forint, már rendelte is a bérgyártótól a saját terméket: 

Sikeresen újrabrandelték a terméket, kapott egy újabb dizájnt, amikor kiderült a jó irány és látszott van kereslet.

  • Közben kiderült, hogy a mosószert veszik legtöbbször és főleg az iránt érdeklődnek. Így arra kezdett koncentrálni. Mindezt már annyira felfejlesztette, hogy viszonteladókat is toborzott (segített neki a Minner is ebben), így még feljebb lépett üzleti modellben. A vállalkozásának jelenlegi állásáról itt számolt be: 
    – Friss 2021-es információ. Új termékével igazán nagy sikereket ért el covid ide vagy oda. A 200 érdeklőtől az 5200 rendelésig: Így csináld! Biobubi sztori [podcast]

További példák, ötletek hogyan tesztelheted a piacot mielőtt elindulnál:

  • Borwebshopot akarsz és piaci áron megveszed a bort, majd eladod (mondjuk ehhez kell majd engedély, de nem kockáztatsz nagy készletet). Igaz ebben az esetben könnyen megvásárolod a nagykereskedőktől, de nem kell óriási készlet már az elején.
  • Aliexpressen berendelsz 10 terméket, megpróbálod eladni bárhol. Mondjuk itt egyébként is van már profitod, hát még akkor ha majd Alibaba-ról rendeled, tudod ott nagyobb tételben lehet.
  • Például akarsz saját márkás tabletet vagy akár órát, vagy igazából bármit. Ami egyébként tényleg lehetséges. Először rendelsz néhány már legyártott kínait, kutatva olyan Aliexpress értékesítőnél, aki fenn van Amazonon is, és tud saját márkásat is gyártani. Legalább látod a minőségét… Pl. most azonnal tudnék rendelni Minner logós tabletet, vagy bármilyen IT kütyüt, vagy igazából bármit. Először eladod azt a pár darabot, aztán jöhet a saját márka.
  • Tudod pl. leírod Jófogáson, vagy Facebookon, hogy véletlenül többet rendeltem, 1 helyett 10-et, így 9-et eladok X Ft-ért.

Bármelyiket nézzük, akkor lesz igazán nagy profitod már, amikor nagy mennyiségben tudod értékesíteni őket. Ez eddig tiszta is, ezzel a törvényszerűséggel te is egyetértesz.

Amivel tehát a legjobban jársz az, hogy:

  • Készítesz egy promóciós oldalt a termékednek, egy egyoldalas oldalt, amit akár lehet WordPress-szel, vagy Wix-szel is.
  • Vagy csak egyszerűen eladod Facebookon, akár már létrehozol rá egy oldalt is, vagy Marketplace-en, vagy Jófogáson. Az Amazon kereskedőink (oktatóink, szakértőink) például piactereken futtatják meg először a kiszemelt terméket. Nemcsak Amazonnal foglalkoznak, hanem ők olyan kereskedők, hogy a külföldön jól futó termékeket itthon értékesítik (webshop + piactér). Ennek első állomása a piactereken való tesztelés.
  • Eladsz 10-20 darabot úgy, hogy bár profitod alig lesz, de már kezded felmérni a piacodat, van-e igény, el tudod-e adni. Nem akarok tippeket adni, de ha ügyes vagy, még nem is számít üzletszerű tevékenységnek az elején (ha érted mire gondolok).
  • Már itt tesztelsz például marketing szövegeket, hirdetés szövegeket, legalább elkezdesz vele foglalkozni és nem csak tologatod, hogy: „Jajj, de jó lenne elindítani egy ilyet…”. Rá fogsz jönni, hogy nem olyan könnyű kereskedni. Ha úgy mész át ezen az első próbán, mint kés a vajon az egyébként is jó, örülünk és kész. Viszont ha nem megy, azzal foglalkozni kell, azért is olvasod a cikket, mert utóbbi inkább a jellemző. Nos kicsiben tehát kijönnek a hibák, kijön az, hogy miben kell fejlődnöd. Például egy online shop esetében a jó szövegírás kulcsfontosságú, ahogy azt tapasztalod majd az első kampányaid, hirdetéseid esetében, de a marketinget is jó begyakorolni.

„Áruljak más márkát a vállalkozásomban? Meg vagy te hu…..? Mit gondolnak majd a vevők?”

Tudom mire gondolsz! Már az elején olyan tisztán akarsz indulni, hogy csak a saját termékeid vannak. Nos tudtad, hogy a Nike is úgy lett nagy, hogy az indulását követő első 10 évben nem egy saját márkát, hanem egy japán cipőmárkát a Tigert árulta? Sőt 13 éve működtek már, amikor meglett az első gyára a Nike-nak, addig bérgyártásra hagyatkozott (lásd Nike cikk).

Az embereket jobban érdeklik saját maguk, mint a te vállalkozásod, vagy az, hogy mi is van nálad. Nem is emlékeznek sokszor hol és hogyan vásároltak (ez jó, mert a konkurenciára sem). Ők a problémájukra, igényükre akarnak megoldást. Az első években neked meg kell tanulni eladnod, és nem a márkád építésére koncentrálni 1000%-ban. Adj el a vevőnek! Az, hogy igazán megjegyezzenek és zsigerből eszükbe jusson majd a shopod, ahhoz több érintkezés kell, több idő. Először adj el!

És mi jön ezután?

Elindítod kis mennyiségben, már tudod mire számítasz, és be mersz kockáztatni nagyobb mennyiséget, amin már tisztességes profitod lesz. Az alábbi cikkek pedig segítenek a folytatásban, mintha folytatódna ez a cikk, csak több tartalomban.

Webáruház, webshop és kapcsolódó cikkek itt: 

Fotó: Unsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!