Akkorát nősz, mint amikor az Apple bevezette az iPhone-t

Dátum

Megosztás

Nézd meg a lenti ábrát! Elemezd kicsit te is mielőtt rátérünk erre a cikkben bővebben! Adott évben a bevételeit látod termékenként lebontva. Mit látsz rajta? Mikor kezdett el nőni? Mi volt a válságkor? Miből lett a növekedése?

Az Apple ma nem lenne akkora cég, ha nem lépi meg ezeket

Láttad? Még a válság időszakában sem esett vissza, sőt már kezdett növekedni az árbevétele, vevőinek a száma. Aztán kilőtt! Óriási cégnövekedést ért el az Apple az elmúlt 12 évben.

Tudtad, hogy gyártásban szinte ugyanott szerelik össze a Samsung telefonokat, mint az Apple készülékeket vagy a többi androidos mobilt? Az Apple mégis többszörös áron adja a készülékeit.

Az ár:

  • Az Apple készülékeinek gyártási költségei megegyeznek a hasonló gyártókéval, ám a vásárlóknál már a luxustermékek árazását alkalmazza, továbbá a marketingjében is.
  • Az online és a bolti árak egységesek. Az online verseny semlegesítésével védik a nagykereskedők bevételi forrásait.

Vevőmágnes, ami itt nemcsak a vevő odavonzására érthető, hanem megtartására is:

  • A készülékeik legtöbb esetben csak egymással kompatibilisek. Ami bár elsőre merész húzás, de ezzel nagymértékben magukhoz láncolják a felhasználókat.
  • Emiatt óriási árrést tart meg a cég és a nagykereskedők is, még a kiegészítőkön is. Amik értelemszerűen az Apple termékekkel kompatibilisek.
  • A szoftvereket, programokat, appokat és egyéb digitális termékeket ha a cégen keresztül veszed meg, akkor csak ott tudod használni, az Apple készülékein.
  • Egy iPhone vagy Apple felhasználó átlagosan többet költ az összehasonlítható termékek esetében (ezért is választják az Apple-t). Ez vonzó az Apple ökoszisztémájához csatlakozó partnereknek. Például applikáció készítő cégeknek, akik így nagy hangsúlyt fektetnek az Apple felhasználókra. Öngerjesztő hatású.

Gyártás:

A főleg kínai gyártást alkalmazó Apple folyamatosan készenléti tervet készít annak érdekében, hogyha egy gyártó partner valami miatt kiesik, akkor könnyen cserélhető legyen. Például kulcsfontosságú beszállítót akár néhány hónap alatt váltani képes a cég.

Márkaépítés az Apple-nél

Térjünk csak vissza a fenti ábrára. A márkaépítés összetettebb annál, minthogy az Apple-nek van egy szép logója. Láthatod, hogy a legnagyobb növekedést és a még nagyobb márkaismertséget az iPhone-nak köszönheti, hát még a profitját. Ennek okai:

  • Új termék, bevezetése (vagy régi megújítása), vagy az üzleti modell átalakítása járul hozzá legjobban egy vállalkozás exponenciális növekedéséhez (Nielsen kutatás itt)
  • Igen kell a jó arculat, de az csak egy kötelező 0. dolog a márkaépítésben. Kész volt, nem kellett sokat hozzányúlni utána.
  • Náluk láthatod legjobban, hogy az, hogy a vevők többször érintkeznek a márkával, többször használják, többször tudnak vásárolni szintén serkenti a márkahűség kialakulását. Erre még az Apple rá is tett egy lapáttal, hogy körülményes legyen őt megkerülnöd, leváltanod. Ehhez persze jó termékek is kellenek.
  • Üzleti modelljében olyat is alkalmaz, ami szükséges, de alig hoz profitot. Az ábrán látható az iPhone bevételei felett (zöld) a szoftver és szolgáltatás bevételek. Nos, ez már ráépül az iPhone-ra, az üzleti modelljében több partnerrel oldja meg ennek működését, ami egyébként profitban nem hoz akkorát, de szükséges, hogy fenn tudja tartani az egész ökoszisztémát.

Új termék, termékfejlesztés, üzleti modell – kell ez nekem?

Teheted fel a kérdést magadban! Jogosan és elsőre bár ijesztőnek hangozhat, hogy innoválnod kell vagy új terméket bevezetni, sőt egy kicsit távolinak is érezheted, de szükséges a te növekedésedhez is. Sőt ahhoz, hogy a márkaépítésednek köszönhetően több profitod, stabilabb céged legyen, ami a versenytársakhoz képest szinte egy különálló piacon lesz. A Minner ebben segít neked. Olvasd el, hallgasd meg az alábbi anyagokat!

Ideje neked is márkát építeni! Vagy újabb szintre hozni.

  1. Ez a podcast, hanganyag neked szól: A hazai cégek elkezdtek új termékeket piacra dobni. Aki lemarad… [podcast]
  2. Olvasd el ezeket a cikkeket:

Forrás / Kutatás: Johnna Montgomerie és Samue lRoscoe/sciencedirect.com
Fotó: Statista.com
Kiemelt kép: Laurenz Heymann/ Unsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!