Brit tudósok megállapították, hogy a jó viccek nevetést okoznak. Komolyra fordítva a szót, a humor és a nevetés életünk egyik legalapvetőbb eleme, amely nagyban hozzájárul a testi és lelki egészségünkhöz. Szeretünk boldognak lenni, vidám állapotban lenni. És tudod mit csinálnak a boldog emberek? Vásárolnak! Használjuk ki ezt, persze okosan!
Mutatunk pár konkrét példát, hogyan használják a nagyobb márkák a humort a kommunikációjukban: hirdetéseikben, PR-jukban, valamint Facebook posztjaikban.
Spotify

A zenei streaming-szolgáltató többször is alkalmazza a data-driven marketinget, tehát a milliónyi felhasználói adatból, viselkedésből kreálnak vicces kampányokat, mint ahogy a képeken is láthatod. Ezeken nem csak hogy nevetnek azok, akik látják a hirdetést, de sok esetben azonosulni is tudnak vele, ezáltal személyesebb lesz az üzenet és jobban emlékeznek rá később is.

„Kedves személy, aki 42-szer játszotta le a „Sorry” c. számot Valentin-napon. Mit csináltál?”
KFC
A KFC is humorizált 2018-ban, de nem jókedvvel. Ellátási-lánc problémával küszködött, az egész világon csirkehiánnyal állt szemben a gyorsétteremhálózat. A PR-katasztrófát minden idők egyik legjobb bocsánatkéréssé sikerült varázsolniuk, az alábbi üzenettel:

Media Markt
A magyar Media Markt több éve építi a humorra a közösségi média jelenlétét. Már 2017-ben is cikkeztünk róla a Minneren, és ezt azóta is sikeresen alkalmazzák. A posztjaik 80 százalékában található valamilyen humor, szóvicc vagy helyzetkomikum. És ők még eggyel beljebb is mennek, mert a kommentekre is érdekes és vicces választ adnak, ráadásul az esetek többségében terméklinket is csatolnak a hozzászólásban.


Egyébként kis érdekesség: A Media Markt 2018 szeptemberében online YouTube sorozatot indított, ami végül nem hozta a kellő sikert. A videókat csak úgy tudod megnézni, ha beütöd a YouTube keresőjébe, hogy “Akcióhősök Media Markt”.
ALDI

Az Aldi a MediaMarkt-hoz hasonlóan szintén gyakran használ szóvicceket. Gyakran mindennapi fogyasztási cikkek közötti fiktív párbeszéddel tudják lezsibbasztani a Facebook közösségét:

Akármennyire is fárasztóak ezek a poénok, a reakciókból látható, hogy igen nagy táborhoz eljuthat így egy-egy posztjuk. Fontos viszont megemlíteni azt is, hogy a ténylegesen fontos információk (például az ünnepi nyitva tartás vagy termékvisszahívás) közlésénél a viccelődést kerülik, tehát nem támaszkodnak kizárólag a viccekre, nem csak humorból áll a kommunikációjuk.
Hazai példa – Manna
Milán 20 percen keresztül keresett olyan magyar márkát, amelynek a feed-jében fellelhető bármilyen humoros poszt a fentieket kivéve, míg végül rátalált a Manna egyik augusztusi posztjára:

A humormarketing előnyei és hátrányai
A Forbes.com összegyűjtötte, milyen pozitívumai és negatívumai lehetnek, ha humort alkalmazol a marketingedben.
Hogyan profitálhatsz a humorral?
- Megragadja a figyelmet. Humorral gyakran lehet kitűnni a zajból, mivel sok esetben sokkal eredetibb, mint bármilyen hirdetés.
- Az emberek szeretik terjeszteni a vicceket, és jó kedvre deríteni a számukra fontos embereket. Ha humoros kampányt készítesz, nagy eséllyel több emberhez eljut majd a híred, mivel a követőid szívesebben osztják meg rokonaikkal, ismerőseikkel a posztodat.
- A vicces márkákat emberközelibbnek és megbízhatóbbnak tartják, mint a nagyon komoly márkákat.
- A humoros posztokra, hirdetésekre sokkal jobban emlékeznek az emberek, és akár később is eszükbe juthat.
Viszont
- A nem megfelelő vicc alkalmazása a nem megfelelő időben árthat a márkádnak, ugyanis amatőrnek és szakszerűtlennek tűnsz majd.
- Ha direkt csak azért használsz humort és vicceket, hogy az üzeneted nagyobb közönséghez elérjen, nem leszel feltétlenül vicces a közönség számára, ellenben unszimpátiát válthatsz ki.
- A humor elolcsósíthatja az ötleteidet vagy az üzenetedet, így ha az el is jut sok emberhez, lehetséges, hogy nem fogják komolyan venni, hiszen “az csak egy vicc”.
- A humorral óvatosan kell bánni a márkád képviselőjeként, hiszen rengeteg vicc – ha nem is szándékosan -, de sértő lehet egyesek számára.
Így használd a humormarketinget a közösségi média posztjaidban
- Érdemes követni a “nagyok” példáját, tehát nem kell mindig viccesnek lenni! Ha a humor egyáltalán nem jellemző a márkádra, abban az esetben a túlzott humorizálás akár visszásan is elsülhet. Vagy legyen kifejezetten 1-2 hónap, amikor kampányszerűen használod a humort, de az is jó, ha 10-ből 1-2 posztod tartalmaz valamilyen vicces elemet. A Manna-nál kb. 50 poszt után találtunk rá a fenti képre.
- Készíts mémkampányt! A mémekkel lehet talán a leginkább reagálni az aktuális történésekre, eseményekre. A mémekről írtunk részletesebben is, ide kattintva olvashatod el a cikket.
- Ha csak egy pillanatra is felmerül benned, hogy a közölni kívánt humoros poszt egyeseket sérthet vagy megbánthat, abban az esetben próbáld meg úgy átfogalmazni, hogy abban ne legyen semmilyen kivetnivaló! A viccek egyik hátránya, hogy fordítva is elsülhetnek, ami rád terelheti a média figyelmét és negatív színben tüntetheti fel a márkádat.
- Kerüld a politikai viccelődést! Az aktuálpolitikai helyzetről nagyon sokan beszélnek nap mint nap, de nem érdemes a nagyobb elérés érdekében ezekből viccet faragni, mivel olyan bélyeget süthetnek a márkádra, amit nem feltétlenül szeretnél. Ha törekszel arra, hogy politikailag független maradj, jobb az ilyen jellegű vicceket, politikusok cselekedeteit, magánéletét érintő poénokat mellőzni.
- Végül, de nem utolsó sorban:

A következő cikkek még várják, hogy elolvasd őket, és persze használd a bennük lévő információkat!
- Így készíts mémeket! Munka és kacagás
- Hogyan lehet olcsóbb a marketinged. Vagyis kevesebb pénzből több vevőd?
- Így trollkodnak egymással a világmárkák. Mutatunk pár példát!
Borítókép: Envato License