Vállalkozás indítás lépései, feltételei. Alkalmazottból vállalkozó

Egyéni vállalkozás indítása lépésről lépésre, vagy cég alapítás
Egyéni vállalkozás indítása lépésről lépésre, vagy cég alapítás

Végre eljött a pillanat, hogy elindítsd a saját vállalkozásodat, de egészen biztosan benned is sok a bizonytalanság. Fogják-e venni a termékemet? Milyen feltételekkel indíthatom el a vállalkozásomat? Mi kell a sikeres üzlethez? A Minner már több mint 6 éve foglalkozik kezdő és működő vállalkozásokkal, óriási tapasztalat gyűlt össze, aminek köszönhetően elkészítettem ezt a cikket. Sok sikert!

Menjünk végig a vállalkozási ötlettől, a cégindításon át egészen az eladásig. Hozok sok-sok példát, hogy igazán izgalmas írás legyen és könnyebben átvedd a vállalkozói attitűdöt. (Keress csak rá a példa szóra a cikkben!)

Mentsd le ezt a cikket, vagy küldd el magadnak e-mailben (vállalkozás indítás tárgymezővel), hogy a későbbiekben is megtaláld.

Az ötletedből így lesz vállalkozás

Mielőtt rátérnék a fontosabb kérdésekre. A Minneren 200 üzleti ötletet találsz, amit folyamatosan frissítünk. Általános és speciális üzleti ötletek is vannak. A cikk elolvasása után kattints a vállalkozási ötlet rovatra, amit a későbbiekben elérsz a menüből is.

A 2020-as gazdasági válság idején írom a cikket. Tudtad, hogy ilyen válságos időszakban megnő a vállalkozói kedv? A napokban jött erről ki egy kutatás az Opten-től. Nem véletlen, egyrészt te is érezheted, hogy nincs veszíteni valód, sőt alkalmazottként is kb. ugyanannyit kockáztattál. Másrészt sok vállalkozás bedobta a törölközőt, tehát kevesebb versenytárssal kell szembenézned, ami növeli a vállalkozás indításához a motivációt.

#példa: Egy kis inspiráció ehhez:

  • A Microsoft akkor indult el 1975-ben, amikor éppen az 1973-as olajválság rázta meg az USA-t.
  • De, ha már 1973, a FedEX is pont abban a recessziós időszakban indult.
  • Airbnb, Uber, Slack a 2008-as válság időszakában indultak.
    Az Airbnb-nek például az volt a mázlija, hogy a válság időszakában New York-ban a sok szabadúszó, hipszter elkezdte kiadni a lakását, ami így a cégnek is nyerő helyzet volt, hát még a szabadúszóknak.
  • A Twich videócsatorna elődje is a válságban indult a Justin.tv, abból lett később a Twitch. Amit 2014-ben 1 milliárd dollárért megvett az Amazon.

#példa: Tehát a “van már ilyen vállalkozás a piacon, ezért nem indítom el a vállalkozásomat” dolog, érv most aztán igazán nem veheti el a kedvedet a vállalkozói léttől. Amennyiben van is olyan vállalkozás, valószínűleg nehezebb helyzetben van, továbbá ahogy fent írtam, kevesebb lesz a konkurencia. Az, hogy van már ilyen vállalkozás a piacon, jó jel ara, hogy az ötletedre, termékedre, szolgáltatásodra van igény. Tudtad, hogy a Facebook előtte is volt már közösségi oldal? Ott volt a MySpace, de még előtte is volt a TheGlobe közösségi oldal, ami 1994-ben indult! Mindig lehet jobban csinálni! Nem beszélve arról, hogy mindenki máshogy csinálja. Elfér egymás mellett a Meki és a McDonald’s? Coca-Cola és a Pepsi? Na jó! Nézzünk kicsit elérhetőbb példákat!

#példa: Új mosószert a piacra dobni, mindezt néhány százezer forintból? Először elvetemült ötletnek tűnhet. De itthon egy fiatal huszonéves Minner vállalkozó még tavaly nyáron felmérte a piacát és 0 forintból elindított egy saját tisztítószer márkát, majd egy mosószermárkát (Biobubi).

  • 2019-ben felmérte egy egyszerű Google kérdőívvel a piacát, megkérdezte az embereket, mit használnak, vevők lennének-e környezettudatos tisztítószerre. Sőt a végén elkérte az e-mail címüket is, hogy értesítse őket, amikor elindul a termék, a vállalkozás. Olyan megoldást talált ki, hogy újratöltik a flakonokat, ezzel is környezetbarát lesz a termék. A vállalkozásuk neve nem véletlen lett Semmiszemét.
  • Olvasta a Minneren, hogy van ilyen lehetőség: bérgyártásban piacra dobni a terméket (nem kell neked gyár, hogy sajátmárkás terméked legyen). Felvette több bérgyártóval a kapcsolatot, megcsinálta néhány hét alatt az engedélyeztetést (nem volt bonyolult, a cég segített). A terméke indulásra készen volt. Az indulásról a Minner Podcastban beszélgettem is vele még tavaly nyáron, itt tudod meghallgatni.
  • És itt jön a csavar az egészben! Előrendeléseket kezdett el felvenni online hirdetés által. Amikor összegyűlt néhány százezer forint, már rendelte is a bérgyártótól a saját terméket:
  • Közben kiderült, hogy a mosószert veszik legtöbbször és főleg az iránt érdeklődnek. Így arra kezdett koncentrálni. Mindezt már annyira felfejlesztette, hogy viszonteladókat is toborzott (segített neki a Minner is ebben), így még feljebb lépett üzleti modellben. A vállalkozásának jelenlegi állásáról itt számolt be: Így áll most a tisztítószer vállalkozásom, amit néhány hónapja indítottam

#példa: Dühöngő ötlet – verj szét mindent, de fizess érte
Ha nincs ötleted, érdemes inspirálódni a Minner ötleteiből. Ezt csinálta az a pár is, aki elindította a 151. Minner ötletet, ami a dühöngő szoba üzemeltetése. Lényege, hogy a vendégek szétverhetik a tárgyakat és ezért fizetnek. Azért is érdemes ezeket az ötleteket olvasni, mert támpontot ad, miben gondolkodhatsz, üzleti modellben inspirációt adhat, ahogy nekik is sokat segített. Sőt az ötlet olvasása után vágtak bele. Itt egy videó róla beágyazva, itt pedig egy rövid beszámoló az indulásukról: Dühöngő. Stressz levezetéseként törj össze, amit csak tudsz

#példa: Napelemes autó, napernyő – elvetve és lett helyette más. Koncentrálj az adott területre!
Imádom, milyen leleményesek vagytok és hogyan szárnyal a fantáziátok üzleti ötletekben. Így volt ezzel egy olvasóm is, aki még üzleti konzultációt is vett tőlem. Először napelemes autó ötlettel jött, kiderült 0 mérnöki tudása van. Ugye egy ötlet semmi, főleg akkor, ha ha a megvalósításhoz nem tudsz hozzátenni semmit. Elvetettük értelemszerűen. Aztán jött ismét egy elvetemült napelemes napernyő ötlettel, amiben bár dolgoztunk ki olyan megoldást, ami működhetne, de elvetettük mert a SWOT analízisen megbukott. DE! Mikor erről beszéltünk, már akkor megtanult napelemet összerakni, működtetni. Aztán megegyeztünk, hogy mivel a napelem iránt ekkora az érdeklődése, indítson el egy napelem webshopot.

Üzleti modell:
A fenti mosószeres vállalkozás példa végén írtam erről. Az üzleti modell a vállalkozásod működésének összessége. Ki miért, mennyiszer és hogyan fizet, hogyan és mit kap érte, milyen partnereken keresztül, milyen beszállítók, milyen adózás mellett…
#példa üzleti modellre: A mosószeres vállalkozásnál az üzleti modell variációk ezek voltak:

  • Bérgyártásban gyárttatja a terméket, tehát nem saját maga gyártja, de így is sajátmárkás, sajátcímkés terméke van. Más üzleti modell lenne az, ha másik cég termékét árulná.
  • Elővásárlókat toborzott – ez is már egy üzleti modell.
    A vállalkozásod egyes szakaszaiban változhat az üzleti modelled, ez jó is így.
  • Alap üzleti modelljük, hogy próbacsomagot veszel, majd ha megfelel, akkor rendelsz nagyobb csomagot. És itt még mindig fontos pont az üzleti modellben, hogy visszaválthatós a mosószeres üveg (flakon), cserélik és újratöltik. Saját maguk értékesítik a terméket, online.
  • Üzleti modell váltás most akkor következett be náluk, amikor viszonteladókat is toboroztak.

Az üzleti modelled adja tehát a különbséget egy másik vállalkozással, tehát a konkurenciáddal szemben. Ezt kell gyúrnod, ennek a működése adja az igazi piaci előnyt. A Minner például egy online üzleti magazin, de üzleti modellben hozzá tartozik a MinnerAkadémia online oktató oldal (üzleti képzések). Ez így egy speciális üzleti modell a piacon, mert a média oldal naponta frissül, eseményeket szervezünk. Jól megkülönböztet minket a többi piaci szereplőtől és az üzleti modell miatt a versenyben sokkal jobbak tudunk lenni.

Milyen vállalkozást indíts? Milyen a jó ötlet?

Lehet bármennyire egyszerű, sőt minél egyszerűbb annál jobb! Lehet bármilyen hagyományos vállalkozás is, mint például a takarítás. De mehetsz a digitalizáció felé is, például szabadúszói munkák, weboldal készítés, de startupban is gondolkodhatsz, például valami digitális megoldás, applikáció. A Minner vállalkozási ötlet rovata ebben segíteni fog, folyamatosan aktuálizálom az üzleti ötleteket, piaci szereplők segítségét is kérem hozzá, és vevő központúak az ötletek (értsd: igényre koncentrálunk).

Piackutatás, ismerd meg a vevőidet!

Képzeld el, hogy már egy weboldallal le tudod tesztelni, hogy kell-e az embereknek a terméked, és kis kockázattal vágsz így bele. Amire van igény, azzal kezdünk. Ezt alkalmazzuk most sok vállalkozónál, akik váltanak a válság miatt. Ezt a technikát a startupoktól lestük el. Lényege, hogy létrehozunk egy olyan weboldalt, amiben arra tereljük az embereket, hogy kattintsanak a vásárlás, vagy érdekel gombra. De még nem szolgáltatunk részükre semmit, kapnak egy üzenetet, hogy még nem indult el, de adjam meg az elérhetőségét. Már a gombnyomások számából (tudjuk mérni) tudunk következtetni az igényre. Néhány tízezer forintból ki szokott derülni, Facebookon hirdetjük. Legtöbbször, aminél nem találtuk el az igényt, arra a kutya se kattint. De ami jó, azon igazán látszik. Tényleg így van. Erről egy cikket készítettem, amiben lépésről lépésre bemutatom, hogy hogyan csináld. Itt olvashatod: Amit most el tudsz adni, az 20-szor jobban fogy. Találd meg és arass! Így…
+itt van hozzá egy podcast, amiben hanganyagban beszélek róla részletesen:

#példa piackutatásra: Természetesen a hagyományos piackutatási stratégiák is működnek, és kellenek is. A fenti példák között a sajátmárkás mosószeres termék úgy jött létre, hogy: először is egy egyszerű kérdőívben felmérte a vállalkozó, hogy az emberek vevők-e a visszaváltós, környezettudatos tisztítószer termékekre. Sok pozitív visszajelzés jött, sőt az emberek megadták az e-mail címüket, hogy szeretnének értesítést kapni arról, hogy mikor indul a vállalkozás. Ahogy lent olvasod majd, ez a piacra lépési stratégiában segítette őket (erről lejjebb a stratégia részben lesz szó). A működési stratégiához viszont jött a piackutatás, amit igazából közben is érzékeltek, hogy mosószerre van az igazi igény, megkérdezték az embereket, hány literes kiszerelés kell, még mit szeretnének. Felmérték még azt, hogy körülbelül mennyit használnak el így a vásárlók. Mit használnak még, mi népszerű. Ezek mind fontos tényezők.

Piackutatásban a titok: a vevői rutinok, szokások kiderítése.

Mindenképpen meg kell vizsgálnunk az összes piaci szereplőt, aki csak szóba jöhet a vállalkozásunk működése során. Vevőket, konkurenciát, kiegészítő terméket / szolgáltatást értékesítő piaci szereplőket is, helyettesítő termékeket, mindenkinek a fő problémáját, igényeit, milyen tényezők befolyásolják őket döntéseikben. A vevők hányszor vásárolnak, mennyi ideig használják a terméket, kivel, hogyan, mielőtt, miután, mivel együtt, milyen kiegészítő terméket használnak hozzá….
Ezek kiderítésére egyébként kedvenc eszközöm az online oldalakon a vélemények, értékelések rész. Eszméletlen sokat lehet tanulni arról, hogy a vevőnek igazából mire van igénye.

A sikeres vállalkozás, a sikeres ötlet kulcsa a stratégia:

  • piacra lépési stratégia: Indulj el minél egyszerűbben, minél gyorsabban. Nem kell minden terméket, funkciót odaadni a vevőknek azonnal. Kockáztatnál is, mert a piacon derül ki, mi is érdekli az embereket. Mit tudsz igazán eladni.
  • működési stratégia, üzleti modell stratégia: Tervezd meg, hogy milyen ütemben hogyan változik a céged, milyen üzleti modellt használsz. Ez a cégeknél általában folyamatosan változik, általában 3-5 évente. Még olyan nagy cégeknél is mint az Apple. A kezdő vállalkozások első 2 évében pedig teljesen megváltozik. Képzeld, a legtöbb kezdő vállalkozás teljesen mással lesz sikeres, amivel elindul. Utóbbi főleg startupokra igaz.
  • növekedési stratégia: Ez persze folyamatosan változik, de jó előre látni, megtervezni, mi kell a növekedéshez, mikor jön el az a pont, amikor bővülni kell, munkaerőt felvenni, ingatlant venni, új marketing csatornát bevezetni.

Visszatérő vásárlókat generálj! Tudtad? Azok a vállalkozások a legsikeresebbek, akik nem csak egyszer adnak el a vevőnek? A visszatérő vásárlókat generáló cégnek kevesebbet kell költenie marketingre. Gondolkodj olyan üzleti ötletben, amiben a vásárlónak több dolgot is el tudsz adni (terméket / szolgáltatást, vagy kiegészítő terméket. Még nem találkoztam olyan piaccal, ahol nem tudtunk kitalálni olyan terméket vagy szolgáltatást, amit ne tudnánk még eladni a vevőnek.

#példa: A BWT márkát már biztosan láthattad. A Forma-1 -ben is szponzorálnak egy csapatot, a rózsaszín autóról lehet beugrik. A vízszűrőket értékesítő cég stratégiája az hogy:
– A vásárló először vesz otthonra vízszűrős kancsókat, ezt olcsón is adják a szűrővel együtt. Majd havonta cserélni kell benne a szűrőt, ami egyébként megtisztítja a vizet, sőt finomabbá is teszi. Visszatérő vevőket generálnak, mert a szűrőt cseréli.
– A következő szakaszban a vásárló már annyira megszerette a terméket, hogy tud venni például a csap alá szerelhető szűrőberendezést, amiben szintén kell időnként szűrőt cserélnie.

Mi van, ha nincs ötleted, de te vállalkozni szeretnél valami egyszerűt? Válasz: Franchise
Ha nagyon messze áll tőled a vállalkozósdi, vagy úgy látod a piacon már bevált ötlethez akarsz csatlakozni, akkor a franchise lehet jó ötlet neked. Igaz, legtöbbször ez nagyobb indulási tőkét igényel, de mindent készhez kapsz, segítenek az adózásban.

Kell-e tőke a vállalkozás elindításához?

Lehet találni olyan vállalkozási területeket, ahol tényleg megvalósítható alacsony tőkéből is, sőt még ahol nagyobb lenne a tőkeigény, ott is meg lehet csinálni a piacra lépést úgy, hogy ne kelljen sokat befektetni.

#példa: A Nike azonnal saját márkás cipőket árult? Neeeem! Azonnal nagy volt? Neeem! Első években egy japán cipőmárka termékeit értékesítette, egyszerű viszonteladóként. Miért? Mert az alapító célja a cipőbiznisz volt, a futócipők piaca. És közben alakult ki, több év alatt, hogy legyen egy másik brand, sőt maga az összes folyamat, piac… Nem cseszte el azzal a vállalkozását, hogy elindult kicsiben. És mi most még jobb helyzetben vagyunk! Tudod, online!!! Gyorsabban elérheted azt, amit mondjuk ő közel egy évtized alatt. Mondjuk ez nem motiválhat, de motiváljon az, hogy már gyorsabban történik minden. A Nike sztoriról nekem most egyből a fenti bérgyártással megvalósuló mosószermákra jutott eszembe. A fiatal vállalkozó tiszta Phil Knight, aki a Nike alapítója.

#példa: Twitch élő videó stream oldalt ismered? Tudtad, hogy abból indult, hogy egy srác kamerát rakott magára és élőben közvetítette az életét? 2007-ben elindította a Justin.tv-t. Rájött, hogy mások is szeretnék streamelni a mindennapjaikat, vagy csak úgy élőben valamit mutatni. Aztán eltelt még néhány év és kiderült, sokan használják videojátékok közvetítésére. Elindították a Twitch-t 2011-ben. Olyan sikeres lett, hogy 2014-ben az Amazon megvette 1 milliárd dollárért. 0-ról indult és mekkora lett!

A folyamatos növekedés eredménye az is, hogy ilyen sikeresek lettek ezek a vállalkozások, szóval nem azonnal kell megváltanod a világot!

Ha megvan a szektor, akkor a következő lépést úgy hívjuk mi Minneresek, hogy lebutítjuk az ötletet, -1-ről indulsz. Mi az, amivel el tudsz azonnal indulni, amit már meg tudnak venni? Akkor azzal azonnal indulj el! Ez a lean szemlélet, vagyis butítsd le a vállalkozásodat! Így el tudod érni, hogy megvalósuljon a mostani ötleted! Sőt ennek hatására a vállalkozásod trendinek tűnik, mert azt érzi a vevő, hogy megújulsz folyamatosan. Erről részletesebben itt olvashatsz. Külön instrukciókat kapsz ehhez a részhez: Van egy jó ötleted, de se kezdő tőke, se kapcsolatok? Mihez kezdj? Kevés pénzből…

Mi legyen a neve a cégemnek, weboldalamnak?

Tudom, hogy ezzel kezded valójábna! Ki nem! Amint megvan az ötlet, jön az, hogy de mi legyen a neve?
Sokan feltették már a kérdést, hogy honnan jött a Minner név. Bevallom, ez azt is jelenti számomra, hogy jó nevet választottam, mert rengetegen megkérdik, ami jó, hiszen beszélnek róla. Én felírtam kb. 5 lehetséges cégnevet (inkább brand nevet), ezek között nem volt ott a Minner. Ami a Manner nápolyiból jött, azzal próbálkoztam, hogy amire csak ránézek, kicserélem a magánhangzóit. Először 90% esély volt arra, hogy profitfaktor.hu lesz a weboldal neve, na de a Minner azonnal magával ragadott. Véletlen jött (esti italozás közben). Tetszett, hogy rövid, könnyű, és könnyen megjegyezhető.

Neked is ilyen kell!

  • Ha lehet, akkor legyen rövid.
  • Ha nincs is magyar jelentése, akkor is legyen könnyed. Pl. néhány magyar applikáció nevétől a falnak tudnék menni.
  • Ne írj fel 5 verziónál többet, mert a sok közül nem tudsz választani. Persze eltérhetsz ezektől is.
  • Érdemes megkérdezni mást? A Te céged? Igen. Akkor dönts te! A legtöbb ember úgy szereti a vállalkozását, mint a kisgyerekét. A cégedet imádni fogod, így válassz nevet hozzá.
  • Játssz a szavakkal, írj fel többet,
    • tedd össze őket,
    • vegyél el belőlük,
    • olvasd visszafelé,
    • cseréld ki a magánhangzókat másikra.
  • + Extra tipp: Ha ezek mind nem jönnek be, vagy nagyon egyedit akarsz, akkor próbáld ki, hogy a billentyűzetre ráteszed a kezed, és egy betűvel eltolod, és úgy írod be a neved. Ebből új ötleteket születnek.

Még mindig nem segítettem?
Mivel brókerként sokat értékesítettem telefonon, ezért tudom milyen nehéz telefonon megérteni egy-egy cég nevét. A telefon teszt is jó lehet, szóval ha kitaláltál egy nevet, akkor azt teszteld le telefonon.

Tudod mit? Nézzük meg a Minner vállalkozás ötleteit, és ahhoz írok néhány cégnév ötletet.

  • Indíts vállalkozást: 87. ötlet – Recept mobilapplikáció
    Itt egy applikációnak kell nevet adni. A séf szót már sajnos használják, ezért én nem tenném be (ApróSéf)
    Én itt használnék magyarul is értelmes szóösszetételt, például: “Finomlett”
  • Indíts vállalkozást: 86. ötlet – Havidíjért zokni, boxer, bugyi, póló…
    Az ehhez hasonló oldalak külföldön a “club” szót is hozzákapcsolják a brand nevükhöz, célpiactól függően. Például a zoknis ötletrésze picit fura lenne. Ehhez talán még hozzákapcsolható az én általam is preferált “box” szó. Egész jól hangzik a “Zoknibox”, ugye?
  • Indíts vállalkozást: 85. ötlet – 3D nyomtató javítás, értékesítés
    Ez egy új technológia, a kérdés az, hogy te miben veszel részt. Ha a karbantartást nézzük, akkor lehetséges, hogy jobb lesz valami olyan nevet választanod, ami univerzális. Vagyis akkor is jó lesz, amikor valami nagyokos kitalálja, hogy mostantól legyen 4D a neve. A legérdekesebb, hogy a nyomtató szóra mindenki a sima nyomtatóra asszociál, így picit fura lesz használni a szót.
    Ehhez a Pro szó illik, azt az érzést kelti, hogy értesz a javításhoz. A külföldi szavak használata is jó pont lehet. Pro3DSzerviz név nekem tetszik. Lényegre törő, profizmust sugároz… (lehet külön is a szerviz szó).
  • Indíts vállalkozást: 83. ötlet – saját Kitchenbox, alapanyag házhozszállítás,
    Most jut eszembe, törj be még ma erre a piacra, a Kitchenbox-ot több hete figyelem, és nincsenek a helyzet magaslatán, több ponton is hiányosságot vettem észre. Így a piac nyitott számodra.
    Nézzük milyen név lehet befutó. A box szót már felesleges használni, mivel ők már használják. Vizsgáld meg, mit is adsz a szolgáltatásodban. Nem kell pepecselni a főzéssel, a bevásárlás, alapanyagok, recept pipa, nem kell vele foglalkoznia a vevőnek, csak a főzés hárul rá. Az alapanyagok házhoz mennek. Ebben az ötletben benne van az is, hogy külföldre is tudj terjeszkedni, így érdemes brandnevet, sőt külföldi nevet használni.
    HomeChef volt az első ötletem, és erre már létezik, sőt ugyanez a profiljuk. Itt még gondolkodnom kell, de a Meal, home, chef, szavakat használnám.

Konklúzió: Jó névválasztás? Ne görcsölj rajta! Írj fel minél több szót, próbáld összerakni őket. Próbáld ki, milyen telefonon keresztül mondani…

Marketing, weboldal, online

Már csak jó marketing kell hozzá. Hányszor hallottam én ezt már kezdő vállalkozóktól, de még működő cégektől is. Nem a jó marketing adja el a termékedet, hanem az, hogy megtaláltad az igényt vagy problémát, amit a te terméked vagy szolgáltatásod megold. És akkor nem kell megerőltetni magadat a marketingben sem, és akkor tűnik kívülről úgy, hogy jó a marketinged, pedig valójában te csak annyit csináltál, hogy valóban a vevőre koncentráltál, az ő igényére, az ő problémájára. És nem a termékre.

Weboldal, online értékesítés:

Bármilyen vállalkozást is elindítasz, egészen biztosan szükséged lesz rá, sőt kötelező. Két dolog előtt fogsz állni, hogy akkor most egyedi fejlesztésű legyen és egy webfejlesztő készítse, vagy valamilyen sablon alapján készüljön, azaz weboldal motorra épüljön. Ezt röviden el is fogjuk dönteni:

Weboldal motor, WordPress, Divi, Elementor, Wix.com, Woocommerce weboldal – Ha alap funkciókkal rendelkező weboldalad van, amin a következő egyszerű funkciók vannak csak, akkor érdemes a fentiekben gondolkodnod:

  • szolgáltatások bemutatása, cég bemutatása
  • a vevő / érdeklődő űrlapon keresztül fel tudja venni veled a kapcsolatot (pl. kapcsolat menüpont, rendelési űrlap)
  • online fizet a vevő bankkártyával, átutalással. A rendeléseket követni akarod online, a rendszer emailt küldjön a vevőnek… Erről egyébként itt egy átfogó cikk: Ez kell ahhoz, hogy online értékesíts valamit cégként. Online fizetési megoldás a weboldaladra
  • a rendszer emailt küld
  • felhasználói fiókot tudnak létrehozni a látogatók
  • promóciós aloldalakat akarsz készíteni, landing page-eket a marketing kampányaidhoz (mint amit az Apple is használ)
  • És még sorolhatnám, tehát egyszerű funkciók, amik már mind megvannak, léteznek, le vannak programozva csak bele kell építeni, hozzákapcsolni az oldalhoz.
  • Vagy például induló webshopod van, akkor is érdemes először Shoprenter-t, vagy Woocommerce-t használni és úgy elindulni.
  • Ennek indulási költsége így kb. 50 000 forint, ha megtanulod saját magad, akkor olcsóbb is lehet, ugye akkor az időddel fizetsz.

Egyedi weboldalfejlesztés:
Ezt azoknak ajánlom, akik valamilyen startupban gondolkodnak, valamilyen speciális digitális megoldásban, ami túl mutat a fentieken. Igaz a lean szemléletet követve, vagyis amikor -1-ről indulunk, lebutítjuk az ötletünket, akkor lényegben ez is egy később fázisban kerül elő. Már minden megvalósítható a létező megoldásokkal, főleg egy új vállalkozás esetében az első időszak ezzel kihúzható. Az egyedi fejlesztőre akkor lesz szükséged, amikor látod, tovább kell fejlődni.
Akkor annak a költsége már minimum 500 000 forint.

A weboldalhoz szükséged lesz egy domainra, és egy tárhelyre, ahol a weboldalad fájlai lesznek. Ezt egy tárhelyszolgáltatónál megkapod mind.

Online marketing

Szerencsénk van, mert olyan sok marketing eszközt nem kell használnunk idehaza. A következőkre kell igazán koncentrálni, a többi már csak hab a tortán, ha használjuk:

  • Facebook marketing:
    Itt főleg igény felkeltésre koncentrálunk, hiszen a vevő nem konkrétan keres rá valamire. Miután megfogtuk (járt az oldalunkon), tereljük bele a marketing stratégiánkba. Kapja a követő hirdetéseket, új információkat hirdetünk számára, hírlevélre feliratkoztatjuk.
  • Google marketing – kereső hirdetéseket használunk legtöbbször:
    itt már könnyebb dolgunk van, mert a konkrét igényét beírta a keresőbe. És ha az, amit hirdetsz, pont megoldja az ő problémáját, vagy kielégíti az igényét, akkor bámm, sok vásárlód lesz. Motiváljon, hogy egy idő után a legtöbb cégnél sikerül beállítani olyan Google hirdetést, ami folyamatosan szállítani tudja a vevőket.
  • E-mail marketing: sokan nem tudják, de az e-mail marketing főleg a meglévő vevők elérésére szolgál, és az újravásárlást generálja. Mindezt olyannyira, hogy ezzel ez a marketing csatorna hozza a legtöbb bevételt egy jól működő vállalkozásnál.
  • Természetesen ezeken kívül van még a Youtube marketing, blogmarketing, Influencer marketing… De ezekkel ráérsz akkor foglalkozni, amikor már több hónapja megy a céged. Linkelem is a rengeteg információt, ami szinte lefedi a teljes marketingedet.

Marketing tudásanyag ingyen. Ezt nézd mennyi cikk, anyag készült már el a Minneren a témában! Ha ezeket elolvasod és negyedét megvalósítod már profitálsz: 50+ cikk marketingről, vevőszerzésről. Esettanulmányok, ötletek, tippek

Vállalkozás adózása, cégalapítás, KATA, egyéni vállalkozás, KFT, számlázás

Mielőtt bármit is csinálnál! A kezdő vállalkozókkal azt szoktunk csinálni, hogy már azonnal el tudja indítani a vállalkozásának felépítését, sőt akár a marketinget is úgy, hogy még nincs meg a cége, egyéni vállalkozása, tehát ameddig nem állítja ki az első számlát, bizonylatot. Vagyis nem történik vásárlás. Tehát igen, vedd meg a domained, tárhelyed, kezdd el csinálni a marketingedet, vagy a fenti példa alapján hirdesd be a terméket, nézd meg van-e rá igény. Ehhez még nem kell cég.

Ezt a részt még frissíteni fogom, sőt az egész cikket, de most 2900 szó után kell egy kis szösszenet, hogy a legjobb anyagot adjam nektek. Itt van néhány gyors információ:

  • Mindenképpen kell könyvelő, tehát szerezz egyet, aki egyébként mindenben segít. Szánj rá 15 000 forintot!
  • Ha egyedül indítod a vállalkozásodat, akkor a legjobb megoldás a KATA adózási forma, azon belül is alanyi áfa mentes KATA. Ezt azt jelenti, hogy áfa nélkül számlázol, nem kell áfa bevallást csinálnod.
    A KATA adózás azért is jó mert főállású KATA-sként havi 50 000 forintból megvan az adód (havi 1 millió forint bevételnél, felette többet kell), mellékállású KATA-sként, azaz ha van főállásod, akkor pedig havi 25 000-ből megvan a minden adó. Illetve plusz még kell iparűzési adót fizetned. Erről még lesz szó bővebben is. Majd nézz vissza! Erről bővebben itt: KATA adózás tudnivalók, szabályok
  • Ha többen indítjátok a vállalkozást, akkor KFT-ben gondolkodtok egészen biztosan. Bár 3 millió forint az alapításhoz szükséges tőke, de itt van egy trükk. Elég az elején betenni 500 000 forintot és nyilatkozni, hogy 2 éven belül befizetitek a maradék 2 500 000 forint törzstőkét. Amit profitból is meg tudtok oldani. Én is az utóbbit csináltam.

Számlázás: egészen biztosan online számlázóban gondolkodsz te is. Szerencsére az online számlázók egyik előnye, hogy figyelmeztet, ha valamit rosszul állítunk ki. A Billingo számlázót ingyen is használni tudod a vállalkozásod indulási szakaszában. Ahogy fent említettem, legyen mindenképpen könyvelőd, aki első alkalommal végigvisz a számla kiállítás folyamatán. Utána már menni fog, főleg mikor csak másolod a számlát. Utóbbi funkciót szeretem a legjobban. Továbbá tudsz automatikus számlázást is csinálni, például a weboldaladon a vásárlás után.

Kell engedély a vállalkozásomhoz? Milyen tevékenységi kört vegyek fel?

Vajon kell engedély a vállalkozásod tevékenységi köréhez, vagyis a vállalkozásod működéséhez? Itt tudod megnézni! Új vállalkozás indításánál, vagy bővítésénél mindig ellenőrizd, hogy kell-e engedély hozzá, vagy bejelentési kötelezettség! Engedély esetében részletezi az alábbi weboldal, hogy kell-e hozzá végzettség, vagy mit is kell csinálni. Mázli, hogy van már ilyen weboldal, ahol ez kikereshető! Amikor ügyfél, vagy Minner olvasó megkeres ezzel kapcsolatban, én mindig az engedelykoteles.mkik.hu oldalra irányítom. Továbbá, ha nem tisztázott még a tevékenységi kör, akkor a 1818@1818.hu-s email címen érdeklődik az ügyfél (persze én is segítek, de jobb a több forrás), jobb mint a könyvelőket zaklatni. Nézzük a gyakorlatban!

  1. Szóval felmegyünk a  https://engedelykoteles.mkik.hu/-ra.
  2. Először is kell egy TEÁOR kód, vagy a tevékenység megnevezése és ez alapján már kikutatható merre is kell keresgélnünk.
  3. Például szeretnénk elindítani egy webshopot. Ehhez a tevékenységi körünk a: 4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem (Webáruház indítás feltételeiről itt olvashatsz)
  4. Ezt látjuk az alábbi képeken. Ahol ha a pirossal kijelölt részhez X kerül, akkor érdemes a mellette lévő szem ikonra kattintani, de egyébként is, mert ott sok hasznos információt meg tudunk még a tevékenységi körrel kapcsolatban. Szóval, ha piros X-et látsz ott, akkor vagy engedély kell hozzá, vagy bejelentéshez kötött, vagy mindkettő.
  5. Más tevékenységi körnél ugyanígy kell eljárni.

Ez a cikk még frissülni fog, főleg az itteni adózási rész. Gyere vissza később!

Addig is még olvasd el ezeket:

Online képzések a sikeres vállalkozás üzemeltetéshez:

A MinnerAkadémia online képzéseit többször is vissza tudod nézni, azonnal használható tudást kapsz. Belinkelek néhány fontosat:

Forrás: Opten
Fotó: Envato License

Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozok azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!