Álláshirdetés tipp: “Így néz ki egy napod nálunk” rész

Dátum

Megosztás

Nem könnyű ma az új alkalmazottat kereső cégek helyzete. A Portfólió jelentése szerint a magyar gazdaság szinte minden ágazatában jelentős a munkaerőhiány, a vállalatok egyre magasabb áron viszik el egymástól a dolgozókat. Dübörög a nagy felmondási hullám, a munkavállalók pedig egyre biztosabbak abban, hogy könnyen találnak új vagy jobb állást, nem hagyják kiszúrni a szemüket. De akkor mégis hogyan lehet, hogy a legtöbb elénk kerülő álláshirdetés hemzseg a közhelyektől? Hogyan akarják ezek a semmitmondó leírások bevonzani a legalkalmasabb jelentkezőket? Van egy javaslatunk, hogyan csináld jobban: mutasd be, hogy telik egy nap a hirdetett pozícióban!

Ki kell emelkedned a munkaerőpiacon

BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián közös kutatásban mérte fel a munkaerőpiaci tendenciákat. Érdekes eredmény, hogy a munkavállalók még sosem bíztak ennyire abban, hogy könnyen találnak új állást, ha arra kerül a sor. “A felmérésben regisztrált 63 pont az előző év azonos időszakában 55, 2019-ban pedig 56 pont volt. A válaszadók 34%-a szerint könnyen, 19%-a pedig nagyon könnyen találna új, a képzettségének megfelelő munkát, amennyiben esetleg elveszítené az állását.” – írja a Pénzcentrum. Emellett csökkent a jelenlegi munkahely megtartása iránt érzett motiváció. 

Mit is jelent ez? A koronavírus nemcsak a cégek, vállalkozások stabilitását tépázta meg, de az alkalmazottak biztonságérzetét is. Mostanra azonban ez javuló tendenciát mutat, lassan visszatér a munkavállalók magabiztossága és optimizmusa, mindez egy hatalmas munkaerőhiánnyal küzdő piacon. Aki most nem elégedett a lehetőségeivel, az sok újból válogathat, úgy érzi, ő diktál.

Az állást hirdető cégeknek fel van adva a lecke, hogy kitűnjenek a tömegből, elkapják a legjobb jelentkezők figyelmét – egyetlen álláshirdetéssel. 

Sallangok helyett

Hogy néz ki – még mindig – egy csomó álláshirdetés? Ismerős neked valamelyik az alábbiak közül? (Netalán te is elkövetted valamelyiket egy álláshirdetésben? Nem ítélkezünk, mutatjuk lejjebb hogyan csináld jobban!)

  • versenyképes fizetés
  • dinamikusan bővülő csapat
  • családias hangulat
  • kellemes irodai környezet
  • változatos projektek
  • szakmai fejlődési lehetőség
  • az ideális jelölt megbízható, szorgalmas

Ugye te is érzed, hogy ez mennyire semmitmondó? Hasonlóan közhelyes és átgondolatlan sokszor a pozíció és feladatok leírása. Ezzel nemcsak az a baj, hogy az alkalmas jelölt, akit keresel, azonnal lapoz is a következőre! A beérkező jelentkezőknek fogalma sem lesz, pontosan kire van szükséged, nagy lesz a szórás a jelöltek képességei, tapasztalata, elvárásai között. Különösen pályakezdő, karrierváltó vagy junior állás esetén az interjúra érkezőnek elképzelése sincs, mit kell majd ténylegesen, nap mint nap csinálnia – sőt, az erre vonatkozó kérdést sokszor még az interjúztató sem tudja megválaszolni!

Így néz ki egy napod a pozícióban

A fenti akadályok leküzdésére a javaslatunk nem csak az, hogy írj jobb szövegeket. Persze az is segít ha izgalmasan, konkrétan, és őszintén meg tudod fogalmazni, milyen feladatokra keresel embert, mik a – tényleges – elvárások, és ezért mit ajánlasz (igen, akár konkrétan a fizetést, vagy bérsávot is írd bele: 47%-kal többen jelentkeznek azokra a hirdetésekre, ahol meg van jelölve a fizetés is). 

De ha ez már pipa, és tovább javítanál az álláshirdetéseden, akkor itt az igazi Minneres tipp: írj egy bekezdést arról, hogy fog kinézni az új alkalmazott átlagos napja ebben a pozícióban! Nap mint nap mikor kezd, kivel meetingel, milyen kihívásokat old meg? Hogy néz ki a napi rutinja? Van minden reggel eligazítás? Esetleg délutánonként az irodán kívüli helyszínen találkozik ügyfelekkel? Mik lehetnek ebben az állásban azok a különleges helyzetek, amik ezt a rutint felborítják?

Ha ezt sikerül pár pontban megfogalmazni, akkor a jelentkező is jobban látja, mire számíthat. Ha neki például az ügyfélszolgálat az ősellensége, de a munka megnevezéséből nem derül ki, hogy az idő nagy részében ügyfélszolgálatos feladatokat kell az alkalmazottnak ellátni, akkor az a munkavállaló vagy szenvedve végzi majd a feladatait, vagy igen gyorsan megpattan. Az üresedés betöltésének és új munkatárs betanításának a költségeit pedig nem kell részleteznem, úgyis tudod, hogy jobb ezeket a felesleges köröket elkerülni. Szóval spórolás szempontjából is írd bele az álláshirdetésbe, hogy fog kinézni az alkalmazott egy napja.

Nézzük a jó példákat!

Természetesen van Minneres példánk, hiszen Milán azt az álláshirdetést is így írta meg, amire én jelentkeztem két hónap híján egy évvel ezelőtt. Ebben a Facebook posztban láthatjátok a meghirdetett állás részleteit:

Az elvárások rövid, konkrét megfogalmazása (gazdasági végzettség vagy érdeklődés, szervezési, kommunikációs véna, de egyébként nagyfokú rugalmasság) után már jön is a felsorolás, hogy “például ezt csinálnád holnap”. Kilenc hónap elteltével érdekes volt visszaolvasni, persze azóta több mindenbe belekóstoltam, kísérletezünk újdonságokkal, de a napi teendőket jól leírta Milán, nem vezetett félre ez a lista.

A következő Minneres álláshirdetésre már ezt továbbfejlesztettük: Milán egy héten keresztül vlogolt a jövőbeli munkatársnak, minden nap bemutatta, ha most épp itt lenne, mi lenne a dolga. 30 percben a jelentkezők betekinthettek a Minner iroda mindennapjaiba, és nemcsak a napi rutinról, feladatokról, de az iroda légköréről, a cégkultúráról, csapatról is szerezhettek egy erős benyomást. 

Csépe Gábor kínai import szakértőnk csapata is bővül, és örömmel láttuk, hogy a Kimport álláshirdetésében is van leírás arról, hogy fog kinézni az új munkavállaló egy napja. Ez különösen fontos a Kimportnál, hiszen a beszerzés, szállítmányozás területén az időeltolódás és a kulturális és nyelvi különbségek is szerepet játszanak, nem tipikus irodai munka. Olvasd el az álláshirdetést:

Már a cég bemutatása, állás leírása nagyon korrekt, egyértelműek az elvárások, nem pályakezdőt keresnek 5 év szakmai tapasztalattal. Látszik, foglalkoznak a szervezetfejlesztéssel, cégkultúrával. A hirdetés alján található “Így fog kinézni egy napod nálunk” szekció pedig pontos képet nyújt a jelentkezőknek: kora reggel eligazítás, majd az időeltolódás szabta napi rutin, egyeztetés kínaiakkal, magyar partnerekkel, új ügyfelekkel. Azt is megírták, mi boríthatja fel ezt a viszonylag kötött rutint (vámkezelés). 

A Minner Extra csoportba tettük fel a kérdést, ki keres még munkatársat, és bíztattunk titeket az Így fog kinézni egy napod szekció írására – úgyhogy gyűlnek a jó példák a zárt csoportban is! Íme például egy cseppet sem unalmas könyvelői állás:

(Ugye, hogy többet mond a “fejlődési lehetőség”-nél az, hogy konferenciákra járnak, szakkönyvtáruk van, és a készülő projektekbe is beleáshatja magát az érdeklődő alkalmazott?)

De egy telefonos ügyintézői állást is lehet izgalmassá tenni, Minneres módon (a teljes leírást megtalálod itt):

Ebből a junior PPC kampánymenedzser állásból pedig nekem a legszimpatikusabb, hogy 5-kor lecsukják a laptopot. Olyan cégkultúrára utal, ahol figyelnek a munka és magánélet egyensúlyára, és nincs kimondatlanul elvárva a túlóra, késő esti e-mailezés (kimaradt részletek a csoportunkban).

Soha többet semmitmondó álláshirdetések

Vonjuk le röviden a tanulságot: semmitmondó, “tizenkettő egy tucat” álláshirdetéssel hasonló kvalitású jelentkezőket is fogsz bevonzani, és ez nem feltétlen az ő hibájuk. Neked kell az elvárásokat, feladatokat jól leírni, és ezeknek megfelelő ajánlatot tenni, és ezzel a neked megfelelő, alkalmas jelölteket bevonzani – különösen a jelenlegi munkaerőpiacon. 

Határozd meg jobban, pontosabban, mi lesz az alkalmazott feladata, napi tennivalói, és írd ezt bele az álláshirdetésbe egy “Így fog kinézni egy napod nálunk” részbe. Ezzel te is jobban átlátod, mire, kire van szükséged, segít menedzselni az elvárásaidat, útmutatást ad az onboardinghoz, betanításhoz, és képbe hozza a jelentkezőket is, nem húzzátok egymás idejét azokkal, akik nem megfelelőek, vagy nagyon mást keresnek. 

Ha ez is kész, merre tovább?

Ezeket a cikkeket olvastad már?

Fotó: Envato

Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...

Csekklista étterem, bár, vendéglátóhely digitalizációjához. Digitális vállalkozói attitűd kialakítása

Megnyitsz egy cikket valamelyik média oldalon, aztán egyből szembetalálkozol a digitalizáció szóval. A legtöbb esetben nagy igazságokat írnak, itt-ott találni tippeket is, de vendéglátósként...

Tech cégek kirúgási hulláma, Új kereső a Google ellen, VB antiszponzor kampány – Hírszemle podcast

Valami van a levegőben! A tech szektor elbocsátási hulláma azért is lehet furcsa, mert azért egy trendi területen történik. Téma lesz egy saját projekt...