Az Amazon évente 6 millió terméket semmisít meg. Az érzelmeknek nincs helye az üzletben – szokták mondani, azonban erre a tényre képtelenség teljesen érzelemmentesen reagálni. Valahol dühítő, de sokkal inkább elszomorító, hogy egy ilyen nagyvállalat mégis miért tesz ilyesmit. Nem látjuk át ugyan a vállalat belső működését; továbbá biztos vagyok benne, hogy ennek a hatalmas mennyiségnek egy bizonyos részét selejtes, sérült, eladhatatlan termékek alkotják. Na de mi a helyzet azokkal az árukkal, amelyek gyári csomagolásban vannak, bontatlanok és az idő sem járt el felettük? Van-e pénz az újrahasznosításban? Több százmillió forint éves profittal működő hazai cégnek a példáját is hozzuk!
Több neves külföldi újság információja szerint „kiszivárgott”, hogy a heti 130 ezer! elpusztított termék között előfordulnak Apple termékek, Dyson porszívók, könyvek, de még több ezer COVID-19 arcmaszk is.
Jogosan felmerülhet a kérdés, hogy „de miért?” A 130-140 ezres heti érték mellett becslések szerint kevesebb, mint 30 ezer áru van adománynak bélyegezve az Amazon rendszerében.
Ez a protokoll nem csak mérhetetlen pazarlásnak tűnik, de kicsit sem mondható környezetkímélőnek és fenntarthatónak, nem beszélve arról, hogy számtalan család szívesen használna akár több éves, vagy csomagolássérült tabletet, laptopot, telefont.
Újrahasznosításból biznisz
A cégek ma már minimum azért felelősek, hogy megfékezzék a pazarlást és a környezet súlyos szennyezését, de a valós változáshoz, valamint a jó közvélemény kialakításához ez már kevés. Az újrahasznosítás napjainkban egyre nagyobb figyelmet kap, egyre több pénz is van benne: számtalan sikeres vállalkozás üzleti modelljének alapja, hogy vagy a gyártási alapanyagokhoz használnak részben vagy teljes egészében hulladékot; vagy a gyártási folyamatokhoz szükséges energiát megújuló energiaforrások (víz, szél, nap) biztosítják.
NE MI HÚZZUK FEL A YANKEE STADIONT, CSAK AZ ÉPÍTŐANYAGOT SZÁLLÍTSUK!
Olvasható a Maffialeckék – Amit az alvilágtól tanulhatunk az üzleti életben c. könyvben. A maffia elvállal minden olyan munkát, amit más nem tenne. Lehajol minden aprópénzért, amiért más nem. Hogyan hasznosíthatod ezt az idézetet, ha a hulladék, szemét újrahasznosításáról beszélünk?
A roll-up-sztori
Milán együtt dolgozott egy nyomdával, akik többek között rollupokat, molinókat is gyártottak. Volt egy külföldi megrendelőjük, melynek pár tagja előadást tartott valamelyik neves magyar hotelben. Amikor végeztek, nem vitték el magukkal a saját márkájukkal ellátott rollupokat, mert „macerás” lett volna, valamint a repülős szállításért pluszban kellett volna fizetniük, tehát szimplán nem érte meg nekik. Külön biznisz épült arra, hogy a hotelek, plázák előadótermeiben hagyott relikviákat valamilyen módon újra felhasználják, bár ezek sok esetben – ha fémből készültek -, a méhtelepen kötöttek ki.
Ha maradunk ennél a történetnél, leleményes vállalkozóként hogyan tudod kihasználni ezt a helyzetet? Például leszerződsz a hotelekkel, előadótermekkel, hogy csak neked adják oda az otthagyott holmikat; fix áron megveszed tőlük, így az eredeti piaci ár kevesebb mint feléért megszerzed a terméket. Az említett cég ezt csinálta, vagyis rájött erre, és onnantól nem volt megállás.
Ezt kicsit továbbgondolva – ugyanezen gondolatok mentén -, arra építed az egész vállalkozásodat, hogy lebonyolítod a molinó nyomtatását, te viszed ki a rollupot a helyszínekre, majd te is hozod el, természetesen megfelelő haszonkulccsal. Magyarul kölcsönözni lehet tőled, de a nyomdával is te állsz szerződésben. Így a cégek válláról leveszel egy terhet, de közben okosan sikeres vállalkozást építesz mellette. Apropó, eszembe is jutott a nyomdai dropshipping (print on demant).
Újrahasznosítás példák
A magyar piacon is találkozhatsz olyan cégekkel, akik a hulladékot különböző módon hasznosítják:
- A Nespresso-hoz visszajuttatott, fémből készült kapszulákat teljes egészében újra tudják hasznosítani: az alumíniumból konzervdoboz vagy bicikliváz készül, a zaccot pedig komposztáláshoz alkalmazzák.
- A Back2Bag olyan táskákat gyárt, melyek alapanyagai előtte egy autó alkatrészei voltak, például hasznosítják a biztonsági övet, légzsákot, bőr- és szövetkárpitot.
- A minimalista dizájnnal rendelkező Huskee poharak elkészítéséhez a kávébab héját használják fel, ráadásul ezek a poharak duplán hozzájárulnak Földünk védelméhez: már több mint 10 magyar kávézónál van elviteles-pohárvisszahozós rendszer, így teljesen le tudták redukálni az egyszer használatos műanyagokat. Ehhez hasonló, az ételeknél is felhasználható megoldásokat tesztelnek nemzetközi gyorsétterem láncok, melynek célja, hogy például a csomagolóanyag egy használat után ne végezze a szemétben.
Apropó az ilyen témára ugranak a közösségi finanszírozó kampányoknál az emberek, imádják. Több tízmillió forint értékben lehet így elővásárlókat gyűjteni. Erre jó példa Huskee közösségi finanszírozó kampánya. - Ezek után pedig biztosan eszedbe jutott a szórakozóhelyeken is egyre népszerűbb „re-cup” pohár. Ez egy vastagabb peremű, rengetegszer felhasználható, mégsem törékeny műanyag pohár, amiért helytől függően 200-500 Ft-ot kérnek letéti díjként a választott ital költsége felett, de visszavételkor visszakapod ezt az összeget. Megjegyzem, hogy például az Instantban vagy egyéb népszerű belvárosi kocsmákban – főleg a külföldi vendégek – a poharat szanaszét hagyják nem törődve a pár száz forintokkal, és mivel sok kicsi sokra megy, a kocsma duplán jól jár.
- Kedvenc példánk a Minnernél az a cég, aki a sitt elhordásból és újrahasznosításból lett vagyonos. A Clean-Way Kft. az építési-bontási törmeléket elhordja, kezeli. 90-95 százalékos hatékonysággal újrahasznosítanak. 2020-ban 650 millió forint árbevétel mellett 100 millió forint profitot értek el. (Erről bővebben, forrás: G7.hu)
- Keresni kell az olyan lehetőségeket, ahol melléktermék képződik, fel nem használt alapanyag.
- Lásd pl. a kőolaj egyik mellékterméke fontos alkotóeleme a műanyaggyártásnak.
- De képzeld el, hogy csak egy cég kellene, aki bekapcsolódik az Amazon felhasználási láncba és a kidobásra ítélt termékeket elhozza. Hasonlót láttam már az OBI német egységeinél.
- Sok esetben akár ingyen is hozzájuthatunk alapanyagokhoz, melléktermékekhez.
- Ötlet: Egyébként a Minner egyik vállalkozási ötlete pont a témához kapcsolódik, olvasd el és inspirálódj belőle : Indíts vállalkozást: 139. ötlet – hasznosítsd újra, divat, bútor, lakberendezés…
Forrás: ITV, Kickstarter, Back2Bag, EcoLounge