128,7 milliárd liter szennyvíz folyik le a csatornán évente, és ez csak Amerika. Ott már elkezdtek foglalkozni azzal, hogy a tisztítása megoldja a vízellátás egy részét. Szennyvízsört ittál már? Pedig ilyet is csinálnak. Hogy lehet ebből üzleti potenciál úgy, hogy még a környezetet sem terheljük, sőt igazán ökoprojekt is egyben? Nézzük meg a víztisztítást, mint startup ötletet!
Ahhoz, hogy elmerüljünk ebben a koszos témában, tisztázni kell a szürkevíz fogalmát, ami szorosan kapcsolódik ehhez a témához.
Mi is az a szürkevíz?
A wikipédia szerint a szürkevíz a háztartásokban (esetleg iparban) már felhasznált, így ivásra már nem alkalmas víz, ami más célokra, így például takarításra, WC-öblítésre, esetleg öntözésre még felhasználható. Oké, ez egy definíció, de nézzünk egy kicsit jobban bele. A szürkevíz kifejezést használjuk például a lefolyóba, fürdés után használt vízre, a mosógépből kifolyó vízre, a kézmosáskor elfolyó vízre. A legfontosabb, hogy a fehér (tiszta víz) és a fekete (emberi ürülékkel szennyezett víz) között helyezkedik el. Na de ezzel lehet valamit kezdeni?
San Diegoban a Hustle cikke szerint 2026-ra már a fekete vizet is szeretnék emberi fogyasztásra alkalmassá tenni, 2035-re a város vízfogyasztásának felét így akarják megoldani. Jelenleg szürkevízzé tisztítják, és 1981 óta már ipari és mezőgazdasági felhasználása is van. És ez miért fontos? 2050-re a Worldbank adatai alapján 70%-a az embereknek városokban fog élni, ami azt eredményezi, hogy a vízfogyasztás lineárisan nőni fog – ezzel együtt a vízpazarlás is. Egy nagyon ijesztő adat: csak Amerikában évente 34 milliárd gallon (128,7 milliárd liter) szürke víz folyik le a csatornán.
Az Epic Cleantec ezt az utat választotta magának, a szennyvízben látta a pénzt. A Bill és Melinda Gates Alapítvány Reinvent the Toilet Challenge , azaz reformáld meg a WC-t nevű programjának eredményeként született meg a cég, amely a víz-újrafelhasználási terület vezetőjévé vált. Székhelye San Franciscoban található, legfőképpen stadionokat, hoteleket, lakóházakat látnak el a tisztítási technológiájukkal.
A weboldalukon minden kiszolgált területre átlagos számítást végeztek, hogy melyiknek mekkora ROI-ja van, tehát a befektetés mennyi idő alatt térül meg. Ez a stadionoknál körülbelül 3-7 év. Gondolj bele, maximum 7 év alatt megtérül a víztisztító-berendezése egy stadionnak, ehhez sem nekik, sem neked nem kell hozzányúlni. Teljesen automatikus rendszer, energiahatékony, és nem mellesleg a karbonlábnyomod is csökkented.
Maradjunk kicsit még az Epic Cleantecnél, és nézzünk számokat, hogy alá is tudjam neked támasztani:
- Az Epic Cleantec becsült éves bevétele jelenleg évi 2,1 millió dollár
- Az Epic Cleantec egy alkalmazottra jutó becsült bevétele 105 000 dollár
- Az Epic Cleantec teljes finanszírozása 13,2 millió dollár.
Emellett, mint ahogy láthatod, Bill Gates is beállt mögé, az ő alapítványán keresztül kaptak rengeteg támogatást és természetesen kapcsolatokat, nyitott ajtókat. Ez még jelenleg egy nagyon szűk piac, nem mindenki nyitott rá, főleg ha a megtérülés nem olyan gyors.
Nézzünk egy másik irányt, ami a szennyvízből állít elő terméket. Már egy korábbi hírszemlében is feldolgoztuk. A helyi vízművekkel együttműködésben készít szennyvízből sört egy szingapúri sörfőzde, a Brewerkz. A NEWBrew névre hallgató kézműves ale 2022 áprilisában került a szingapúri boltok polcaira, és a vízműcég fenntartható vízhasználatra és az újrahasznosítás fontosságára figyelmeztető kampányaiban is szerepel.
Szingapúrban 2003 óta van olyan új, fejlett szennyvíztisztítási infrastruktúra, amely képes ihatóvá tenni a szennyvizet. Ezt az ivóvíz minőségű, szennyvíztisztítóból kijövő vizet átbrandelték „NEWater”-nek. Ebből készült a nemrég piacra dobott NewBrew, a szingapúri Brewerkz kézműves söre.
Tisztítás, mint startup
A tisztításos vállalkozásra számos példa van, akik nem a hagyományos úton indultak el. Persze, egy autómosót lehet üzemeltetni, ami tud üzemelni, de a jövő a fenntarthatóságé. Ezt a vízpazarlással nem fogod tudni megugrani, érdemes lehet alternatíváknak utánanézni. Így tette a GreenLine Cleaning is, akik egy autómosást 1 liter víz felhasználásával csinálnak meg, az átlagos, 150 liter helyett – az ő missziójuk a nevükben is benne van, hogy zölden szeretnének kocsit mosni.
Emellett nem csak a kocsimosás tud nagy mennyiségű vizet pazarolni, amivel rá lehet nyomni a “nem zöld” kifejezést, hanem a szimpla egyszerű mosás is. Itt a víz mennyiségén nem lehet túlzottan csökkenteni, viszont amit lehet csinálni, az az, hogy a mosószerek, amiket használunk, mennyire bomlanak le a későbbiekben. Ezt a vonalat a GreenCleaning cég szintén nagyon jól lovagolta meg, mivel ők zöld mosodai szolgáltatást hirdetnek. Náluk a lebomló anyagokra fektetik a hangsúlyt, nem a vízpazarlás visszaszorítására – viszont a környezetnek ez is jó, mivel a mosószerek nem mérgezők, ökológiai lábnyomuk így kisebb.
Ezek mind már meglévő szolgáltatók, akik ugyancsak nem a szürkevizet használják. Jelenleg a piacon itthon egy helyen találtam olyan víztisztítót, amely a “szennyvíz flotációs részecskéinek, a szuszpenziónak és a felhalmozódott üledéknek a megállítására szolgál”. Látod, itthon senki nem foglalkozik a szürkevíz biznisszel.
Selejt a biznisz?
Nem kell megmaradni a tisztításnál, nézzünk más irányt – hulladék műanyag. Lehet, hogy egy gyárnak hulladékként a műanyag megmaradna, vagy súlyos pénzeket fizetnének az elszállításáért, de vannak, akik ebben látták a potenciált, így jött létre a 3D nyomtatáson belül a hulladék műanyag feldolgozása.
Vagy nézzünk egy másik példát, a már kidobásra szánt élelmiszerek között ott van egy viszonylag új szolgáltató, a Munch – erről már egy korábbi Cápák között elemzésben is beszélt Milán. Az éttermek azokat az ételeket, amiket már másnap nem adnák el, még aznap eladhatják a Munch applikáción keresztül. A felhasználók féláron jutnak hozzá ezekhez a termékekhez, de nem tud választani, meglepetés csomagot kap, mindenképpen legalább 40%-kal olcsóbban.
Ez egy jó trend?
Nézzük csak:
- 3-7 év alatt megtérül egy stadionnak, lehet, hogy egy lakóháznak, irodaháznak még ennyi idő sem kell
- ökológiai lábnyoma kisebb lesz ezeknek az épületeknek
- a szolgáltató rengeteg pénzt spórol a vízhasználaton
Nem tudom, emlékszel-e 2023 nyarára, ahol is több városban Budapest környékén szigorúan tilos volt ivóvízzel locsolni, eső meg hát nem nagyon esett. Hány ember szereltetett volna be olyan víztisztítót, ami megtisztítja az elfolyó szürke vizet? Ha csak minden városban Pest megyében 5 házban akartak volna ilyet, az neked 260 telepítést jelentett volna – csak azon a nyáron.
Látod, 20 évvel ezelőtt a “zöld tisztítás”, mint fogalom sem volt benne a köztudatban, a közeljövőben meg már alapelvárás lesz. Addigra ezek a cégek pedig már piacvezetők is tudnak lenni, akik ezt az első hullámban lovagolták meg. Lehet, hogy ez a te jelzésed arra, hogy indítsd el a szürkevíz bizniszed!
Kapcsolódó cikkek
- Amazon és a pazarlás. Hulladékból vállalkozás?
- Induló startup piackutatása 100% kérdőív mentesen. Mélyinterjú tippek, ötletek, eredmények
- Mikro startupok. Lehet több bizniszed is egyszerre? Micro startup trend, lehetőségek
- Vállalkozási ötletek 2024 – Mi valóban trendi ötleteket találunk. Piacképes ötletek