Ami nem mobil, az már csak másodlagos. Új telefon körkép

Dátum

Megosztás

Az AdWeek kampányokkal foglalkozó médiaoldal és az InMobi mobilmarketingre specializálódott ügynökség közösen kiadott egy mobilhasználati szokásokról készült kutatást, amely habár érdekes, de a legkevésbé sem megdöbbentő adatokkal szolgál. Miért kell kiemelten foglalkozni a mobilmarketinggel? Mi az új trend? Mit jelent az, hogy BOPIS? Ezekre a kérdésekre adunk választ a következő fejezetekben.

A piackutatás, a kérdőívek és a tanulmányok segítik megérteni a fogyasztói szokásokat, ezért kezdjük is a körképből kiolvasható adatokkal! 

  • Az elmúlt három évben a mobilhasználat ideje 20%-kal növekedett, 2022-re a napi átlagos mobilhasználat több mint 4 óra 30 perc lesz. 
  • A Deloitte kutatása alapján az amerikaiak naponta 50-szer néznek rá a telefonjukra.
  • 5-ből 1 ember csak telefonról megy fel online. 
  • Az okostelefonok habár eredetileg másodlagos kijelzőként szolgáltak, ma már elsődlegessé váltak, így minden ami nem mobil, az ma már csupán másodrangú szerepet tölthet be.
Egy másik statisztika megmutatja, hogy 2017-től már nem az asztali, hanem a mobil eszközöké a legnagyobb piaci részesedés.

De mit csinálnak az emberek, amikor a telefonjaikat nyomkodják? Talán telefonálásra használják a legkevesebbet, mindenesetre az esetek túlnyomó többségében közösségi média felületeken található tartalmakat fogyasztanak, üzeneteket váltanak egymással, zenét és videót streamelnek, vagy böngésznek és vásárolnak. 

Ha felszállsz reggel a metróra, vonatra, buszra, mit látsz? Telefon kijelzők fényével megvilágított arcokat. Az emberek a telefonjaikkal fekszenek és kelnek, ezt eddig is tudtuk. Ami sokkal érdekesebb, hogy az új mobilhasználati szokások alapjaiban változtatták meg az emberek vásárlási rutinját is. Az amerikaiak 82%-a már mobilról vásárol. A fizikai boltokban lévő vásárlók 46%-a informálódik a mobilján az adott termékről / szolgáltatásról

Forrás: AdWeek, InMobi

Gondolj bele! Egy elektronikai üzletben megtetszik az egyik nagyobb márka új Bluetooth-os hangszórója, mit csinálsz? Megnézed, megfogod, kipróbálod. Majd előveszed a telefonodat, véleményeket olvasol róla, megnézel gyorsan egy YouTube review videót, és persze az ár-összehasonlító oldalakat sem felejted el megnézni.

A legjobban betalált hirdetések hol jelennek meg?

  • 45% közösségi média appokban. Ez sejthető volt, hiszen nagy százalékban közösségi oldalakon ütjük el az időnket.
  • 38% telefonos játékokban
  • 36% mobilra optimalizált weboldalakon

A statisztikában résztvevők több mint fele, 53%-a mobilhirdetésekből tájékozódott olyan termékekről, amelyekről addig még nem hallott vagy olvasott.

A BOPIS-modell

A marketingesek imádják a speciális kifejezéseket, rövidítéseket, így nyilván ehhez is létrehoztak egy megfelelő mozaikszót, a BOPIS-t. Ennek jelentése “buy-online-pick-up-in-store”, tehát az ügyfél megrendeli online a terméket, majd a boltban személyesen veszi át. Ha az utcán bármi eszedbe jut, kapsz egy ingert, a mobilod az első, amihez nyúlsz, így nem meglepő, hogy a vásárlást (lefoglalást) is mobilon keresztül bonyolítod le.

eMAG, Alza – jó app, gyors átvétel

Az online webáruházak megpróbálják minden erejükkel kiaknázni a mobilvásárlásban rejlő lehetőségeket, a vásárlói szokásokra reagálva mobilbarát applikációt fejlesztenek, amit folyamatosan javítanak, optimalizálnak. 

Mi a jó a mobilra fejlesztett applikációkban? Ahogy a Gardróbom csapatától is megtudtuk, az Apple App Store-jának jóváhagyása igen körülményes, de a nagy áruforgalommal bíró, vagy kifejezetten mobilhasználati szokásokra épülő üzleti modellt alkalmazó webshopoknak érdemes lehet saját applikációt fejleszteni a következők miatt:

  • Sokkal részletesebben lehet követni a vásárlók szokásait: milyen termékeket keresnek, hányszor nyitják meg az alkalmazást, mikor és milyen értékben rendelnek, stb.
  • Rutint alakíthatsz ki. Napi szinten akár többször is megnyithatja a fogyasztó az appot, ahol ezáltal több időt tölt el, ami természetesen hozzájárulhat a gyakoribb vásárláshoz is. 
  • A fogyasztó saját listát alakíthat ki az általa kedvelt vagy áhított termékekről. 
  • Küldhetsz neki értesítést. Ez lehet felhívás, kupon. Az AboutYou egyébként zseniálisan alkalmazza ezt olyan szövegekkel mint például: “Psszt! Itt az új márkakuponod, kattints és nézd meg!”
  • A fogyasztó megadhatja a bankkártyáját, így a vásárlási folyamat még egyszerűbb és gyorsabb. 

Szinte bármelyik benzinkútnál tankolsz, vagy nagyobb csomóponton mész keresztül, nagy eséllyel láthatsz csomagautomatákat: EasyBox, AlzaBox, FoxPost. Hogy miért? Mivel minden felgyorsult, az emberek elvárják, hogy a kívánt terméket minél előbb kézhez kapják. Gyorsan hozunk döntéseket, “azonnal” akarjuk a termékeket. Ezért kiemelten fontos a gyors szállítás, vagy az olyan egyéb megoldások, mint a boltban történő azonnali átvétel lehetősége, esetleg csomagpont vagy csomagautomatába történő szállítás, hiszen ezek közül mindig útba esik egy-egy.

Hogyan használd ki a mobiltrendet?

Nincs szentírás, de az alábbi pontokon érdemes gondolkodnod:

Értsd meg a fogyasztóidat.

Nemtől, kortól függően melyik közösségi platformokon vannak jelen, hogyan használják a te eszközeidet (weboldal, applikáció)? Mi motiválja őket, hogyan és milyen értékben vásárolnak tőled… és még millió hasonló kérdést fogalmazz meg. Ha bármelyikre nem tudod a választ, egész egyszerűen kérdezd meg tőlük, tarts (mini) piackutatást. Sokszor elég lehet az is, ha például a Facebook csoportodban teszel fel kérdést, vagy indítasz szavazást. Egy nemrég nálunk járt ügyfél például elmesélte, hogy a nála feladott rendelések kb. 90%-a este 8 és 10 óra között érkezik, napközben elenyésző a vásárlások száma. A visszajelzések alapján tudod fejleszteni a vállalkozásodat, optimalizálni a hirdetéseket, egyszerűsíteni a vásárlási folyamatokat, vagy éppen az automatizációt tudod magasabb szintre emelni.

Találd meg őket a legoptimálisabb csatornán!

Itt már rég nem az a kérdés, hogy adsz-e fel hirdetést online, hanem hogy mely csatornákon teszed, és miért. A Facebook közössége egyértelműen “öregedő társadalom”, az átlagéletkor egyre inkább kitolódik, míg az Instagram vagy éppen a TikTok bázisa egyértelműen a tini és fiatal felnőtt korosztály. Tehát ha például esküvőszervezőként szeretnél hirdetni, nem a Snapchaten érdemes próbálkoznod, hanem az Instagramon.

Social shopping, Teleshop 2.0

Forrás: AdWeek, InMobi

Gyimesi Károly
Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.

Értékesítőből cégtulajdonos. Bálint útja az alkalmazotti léttől a milliárdos forgalmú saját cégig

Csereklyei Bálint ma már egy több millárd forint forgalmú céget vezet, ő is a tulajdonos. De a sztorija ott kezdődött, hogy ennek a cégnek...

„Nem merek külföldön értékesíteni, még nem tartok ott” – De miért is nem?

Egy ideje téma már a Minneren, hogy az export nem egy megugorhatatlan dolog egy kisebb cégnek sem. Nem akarunk köntörfalazni, az Everigo szponzori partner...

Hol fogunk a jövőben bankolni? Adócsalásért kapott bírságot az Airbnb. Sminkfilter, mint marketing eszköz? Könyvajánló

A BigTech hozhatja el a pénzügyi forradalmat? A nagy bankok versenytársa a Google és a Microsoft, legalábbis ezt gondolja a bankok 40%-a. 779,5 millió...

Erre a tudásra vágysz szabadúszóként, még ha nem is tudsz róla! A T-típusú vállalkozók

Manapság egyre több olyan munkavállalót keresnek a cégek, akik T-típusúak. Van egy skill, amiben kifejezetten expertek, viszont nem csak abban járatosak, hanem picit mindenhez...

A LifeTILT dráma vagy egy új kezdet? Exkluzív beszélgetés Balogh Tamással

A napokban belefutottam a LifeTILT legfrissebb posztjába, amiben az új márkatulajdonos leírja, hogy szeretnének visszatérni a LifeTILT korábbi szellemiségéhez, látványvilágához. Nos a kommentelők és úgy...

Tűnj ki a tömegből kézművesként! Kézműves vállalkozó marketing tippek

Kézművesként nem könnyű kitűnni sok száz másik alkotó közül. Főleg, hogy nem is csak velük, de még a tömeggyártott alternatívákkal is versenyzel a lehetséges...

Ajándékozz olyat, ami hasznot termel és az inflációt is kiröhögi

Az ünnepi időszakban is érdemes felnézned a MinnerAkadémiára, mert már ajándékba is vehetsz online üzleti képzést. Garantáljuk, hogy ez az ajándék nem végzi a...

Innovációs csapat létrehozása. Gyorsan növekvő cégek 6. rész

Ha gyorsabban akarunk növekedni, akkor ide bizony új eszközkészlet, új rutinok, új dolgok kellenek. Ehhez elengedhetetlen, sőt már-már magával értetődő, hogy bevonjuk a csapatunkat....

Ezért nem működik a homeoffice? Tesla Cybertruck – beperelnek, ha eladod? Üzleti könyvajánló

A LIDL és a Rossmann bejelentette, hogy a dolgozóknak a december 24-i napot megadja szabadnapnak. Ez az új dolgozói juttatás? Milyen a hazai homeoffice...