Az AdWeek kampányokkal foglalkozó médiaoldal és az InMobi mobilmarketingre specializálódott ügynökség közösen kiadott egy mobilhasználati szokásokról készült kutatást, amely habár érdekes, de a legkevésbé sem megdöbbentő adatokkal szolgál. Miért kell kiemelten foglalkozni a mobilmarketinggel? Mi az új trend? Mit jelent az, hogy BOPIS? Ezekre a kérdésekre adunk választ a következő fejezetekben.
A piackutatás, a kérdőívek és a tanulmányok segítik megérteni a fogyasztói szokásokat, ezért kezdjük is a körképből kiolvasható adatokkal!
- Az elmúlt három évben a mobilhasználat ideje 20%-kal növekedett, 2022-re a napi átlagos mobilhasználat több mint 4 óra 30 perc lesz.
- A Deloitte kutatása alapján az amerikaiak naponta 50-szer néznek rá a telefonjukra.
- 5-ből 1 ember csak telefonról megy fel online.
- Az okostelefonok habár eredetileg másodlagos kijelzőként szolgáltak, ma már elsődlegessé váltak, így minden ami nem mobil, az ma már csupán másodrangú szerepet tölthet be.

De mit csinálnak az emberek, amikor a telefonjaikat nyomkodják? Talán telefonálásra használják a legkevesebbet, mindenesetre az esetek túlnyomó többségében közösségi média felületeken található tartalmakat fogyasztanak, üzeneteket váltanak egymással, zenét és videót streamelnek, vagy böngésznek és vásárolnak.
Ha felszállsz reggel a metróra, vonatra, buszra, mit látsz? Telefon kijelzők fényével megvilágított arcokat. Az emberek a telefonjaikkal fekszenek és kelnek, ezt eddig is tudtuk. Ami sokkal érdekesebb, hogy az új mobilhasználati szokások alapjaiban változtatták meg az emberek vásárlási rutinját is. Az amerikaiak 82%-a már mobilról vásárol. A fizikai boltokban lévő vásárlók 46%-a informálódik a mobilján az adott termékről / szolgáltatásról.

Gondolj bele! Egy elektronikai üzletben megtetszik az egyik nagyobb márka új Bluetooth-os hangszórója, mit csinálsz? Megnézed, megfogod, kipróbálod. Majd előveszed a telefonodat, véleményeket olvasol róla, megnézel gyorsan egy YouTube review videót, és persze az ár-összehasonlító oldalakat sem felejted el megnézni.
A legjobban betalált hirdetések hol jelennek meg?
- 45% közösségi média appokban. Ez sejthető volt, hiszen nagy százalékban közösségi oldalakon ütjük el az időnket.
- 38% telefonos játékokban
- 36% mobilra optimalizált weboldalakon
A statisztikában résztvevők több mint fele, 53%-a mobilhirdetésekből tájékozódott olyan termékekről, amelyekről addig még nem hallott vagy olvasott.
A BOPIS-modell
A marketingesek imádják a speciális kifejezéseket, rövidítéseket, így nyilván ehhez is létrehoztak egy megfelelő mozaikszót, a BOPIS-t. Ennek jelentése “buy-online-pick-up-in-store”, tehát az ügyfél megrendeli online a terméket, majd a boltban személyesen veszi át. Ha az utcán bármi eszedbe jut, kapsz egy ingert, a mobilod az első, amihez nyúlsz, így nem meglepő, hogy a vásárlást (lefoglalást) is mobilon keresztül bonyolítod le.
eMAG, Alza – jó app, gyors átvétel
Az online webáruházak megpróbálják minden erejükkel kiaknázni a mobilvásárlásban rejlő lehetőségeket, a vásárlói szokásokra reagálva mobilbarát applikációt fejlesztenek, amit folyamatosan javítanak, optimalizálnak.
Mi a jó a mobilra fejlesztett applikációkban? Ahogy a Gardróbom csapatától is megtudtuk, az Apple App Store-jának jóváhagyása igen körülményes, de a nagy áruforgalommal bíró, vagy kifejezetten mobilhasználati szokásokra épülő üzleti modellt alkalmazó webshopoknak érdemes lehet saját applikációt fejleszteni a következők miatt:
- Sokkal részletesebben lehet követni a vásárlók szokásait: milyen termékeket keresnek, hányszor nyitják meg az alkalmazást, mikor és milyen értékben rendelnek, stb.
- Rutint alakíthatsz ki. Napi szinten akár többször is megnyithatja a fogyasztó az appot, ahol ezáltal több időt tölt el, ami természetesen hozzájárulhat a gyakoribb vásárláshoz is.
- A fogyasztó saját listát alakíthat ki az általa kedvelt vagy áhított termékekről.
- Küldhetsz neki értesítést. Ez lehet felhívás, kupon. Az AboutYou egyébként zseniálisan alkalmazza ezt olyan szövegekkel mint például: “Psszt! Itt az új márkakuponod, kattints és nézd meg!”
- A fogyasztó megadhatja a bankkártyáját, így a vásárlási folyamat még egyszerűbb és gyorsabb.
Szinte bármelyik benzinkútnál tankolsz, vagy nagyobb csomóponton mész keresztül, nagy eséllyel láthatsz csomagautomatákat: EasyBox, AlzaBox, FoxPost. Hogy miért? Mivel minden felgyorsult, az emberek elvárják, hogy a kívánt terméket minél előbb kézhez kapják. Gyorsan hozunk döntéseket, “azonnal” akarjuk a termékeket. Ezért kiemelten fontos a gyors szállítás, vagy az olyan egyéb megoldások, mint a boltban történő azonnali átvétel lehetősége, esetleg csomagpont vagy csomagautomatába történő szállítás, hiszen ezek közül mindig útba esik egy-egy.
Hogyan használd ki a mobiltrendet?
Nincs szentírás, de az alábbi pontokon érdemes gondolkodnod:
Értsd meg a fogyasztóidat.
Nemtől, kortól függően melyik közösségi platformokon vannak jelen, hogyan használják a te eszközeidet (weboldal, applikáció)? Mi motiválja őket, hogyan és milyen értékben vásárolnak tőled… és még millió hasonló kérdést fogalmazz meg. Ha bármelyikre nem tudod a választ, egész egyszerűen kérdezd meg tőlük, tarts (mini) piackutatást. Sokszor elég lehet az is, ha például a Facebook csoportodban teszel fel kérdést, vagy indítasz szavazást. Egy nemrég nálunk járt ügyfél például elmesélte, hogy a nála feladott rendelések kb. 90%-a este 8 és 10 óra között érkezik, napközben elenyésző a vásárlások száma. A visszajelzések alapján tudod fejleszteni a vállalkozásodat, optimalizálni a hirdetéseket, egyszerűsíteni a vásárlási folyamatokat, vagy éppen az automatizációt tudod magasabb szintre emelni.
Találd meg őket a legoptimálisabb csatornán!
Itt már rég nem az a kérdés, hogy adsz-e fel hirdetést online, hanem hogy mely csatornákon teszed, és miért. A Facebook közössége egyértelműen “öregedő társadalom”, az átlagéletkor egyre inkább kitolódik, míg az Instagram vagy éppen a TikTok bázisa egyértelműen a tini és fiatal felnőtt korosztály. Tehát ha például esküvőszervezőként szeretnél hirdetni, nem a Snapchaten érdemes próbálkoznod, hanem az Instagramon.
Social shopping, Teleshop 2.0
- Sokaknak az internet egyenlő a Facebookkal, vagy egyéb közösségi oldallal. Ez lassan meg is valósulhat, hiszen egyre több platform építi bele a rendszerébe a shopping, e-kereskedelmi funkciót. Teszik mindezt azért, mert az ő érdekük is, hogy „helyben maradjanak” a felhasználók. Tippünk, hogy próbáld ki a közösségi média platformokon is az értékesítést, az adott felületen elérhető bolt funkciókat. DE! Tudod, soha ne támaszkodj kizárólag egyetlen platformra, minimalizáld a kockázatot, így legyen weboldalad, és tereld oda is a forgalmat.
- Amit még érdemes megemlíteni: a hozzánk is betörő live shopping, vagyis a Teleshop 2.0, amiről Milán már írt cikket: Teleshop 2.0? Az embereknek tetszik az élő videóban értékesítés
- A chatplatformokban rejlő lehetőség még szintén kiaknázható. Sokkal közvetlenebb kapcsolatba kerülnek az emberek a cégeddel, lehet irányítani a beszélgetést. Lásd Digitális Ninja cikkeinkben:
– Termékajánló chatboton keresztül. Perszonalizált üzenet
– Az Instagram is megnyitotta a kapukat a chatbotok előtt. Hogyan tudod ezt kiaknázni?
– Chatbot beüzemelés, Manychat használata. Útmutató