Volt már veled olyan, hogy egy vevőd olyat kérdezett, ami többször is fel volt tüntetve a weboldaladon? Vagy olyan dologra kérdezett rá, ami evidens, sőt le is írtad a terméknél? Cégvezetőként már biztos nem egyszer volt olyan eset, hogy meglepődtünk a vevő kérdésén. Lehet legyintettünk rá, mondván biztos felületesen olvasta el a szöveget, vagy azt mondtuk ez nagyon ritkán fordult elő. A helyzet drámaibb! Egyrészt több mint valószínű, hogy elolvasta, csak nem értette. Akik végül eljutottak hozzánk az egyszerű kérdésükkel (amit egyébként olvashatnak weboldalunkon), csak kis része annak, akik lepattantak pont amiatt, mert nem értik azt, amit olvasnak. Ha megnézzük a kutatásokat, akkor már érthetjük, miért van esetlegesen 2-4-szeres különbség is konverzióban ugyanazon termék esetében (mi vs más). Bizony! Van, aki azért morzsolódik le, mert nem érti a kommunikációnkat!
Na, de nem hagyunk az asztalon profitot igaz? Szedjük fel!
Most ebbe aztán bele fogunk keveredni! A marketingünk attól lesz jó, ha sokat kommunikálunk, sőt a konverzió is attól nagyobb egy weboldalon, ha a tartalom mennyisége minél több. És akkor jönnek a magyar és nemzetközi kutatók nekünk azzal, hogy a fogyasztók elég nagy hányada nem is érti azt, amit elolvas. Az előbb nem véletlen írtam tartalmat, hiszen az nem csak szöveg lehet, hanem kép, videó, piktogram, hang (podcast)… Ez a mi mázlink, mert többségében az össszefüggő szöveget nem értik! Hogyan érint ez minket, mi ez a kutatás, mit csináljunk máshogy a kommunikációnkban?
A vevőid ismerik a betűket, el tudják olvasni a szövegeket, de egy nagy hányaduk nem érti azt, amit olvas [kutatás]
Készítettem ehhez egy videót is:
Ilyenkor, mikor ezt olvasom, összeteszem a két kezemet, hogy a Minner egyáltalán létezik és ilyen sikereket ér el. Ebből is látod, hogy érdemes helyén kezelni a számokat. Kijelenthetjük, hogy a vevők többsége érti, amit olvas, de közel a fele (!!!) nem fogja fel. És nem is fog kérdezni, mindössze elenyésző kérdés jut majd el hozzád, ahogy azt a cikk bevezetőjében olvastad. És azon kívül, hogy rosszabb napodon azt mondod magadban, hogy: „Ez hülye!”, vagy „Nem tud olvasni”, vagy jobb napokon azt mondod, biztos nem volt ideje elolvasni, sajnos nem tűnik fel, hogy mennyi pénzt hagyhattál az asztalon. Mert hagytál, csak a mintavételed volt kevés!
A Tárki kutatóintézet legújabb tanulmányában, kutatásában aggasztó hírt kaptunk. A magyarok 53%-a nyilatkozta azt, hogy nem olvas könyvet, még azt se, hogy havonta egy kicsit (vagy ritkábban). Mindössze 13%-a olvas rendszeresen.

Ez egybevág több nemzetközi kutatással is. És itt jön a legszomorúbb az egészben, mivel nem olvasnak, így egyre jobban romlik az értőolvasó képességük. Ennek egyik következménye, amit te is tapasztaltál az utóbbi időben, hogy eltűntek a fórumok, vagy kommentelési lehetőségek a média oldalakról. Mivel egyre nőtt a 2000-es évek után azok száma, akik úgy kommentelnek, hogy közben nem értették a szöveget, úgy nőtt meg a moderátorok munkamennyisége. Ezt megelégelve a médiaoldalak inkább hagyták az egészet, és levették a kommentelési lehetőséget, vagy valami szankciókat vezettek be (máskülönben a moderátorok bére vinné el a hasznot). De ezért is tűnhet fel neked, hogy egyre több a troll a Facebookon is.
És itt kanyarodjunk vissza a vállalkozásunkra! A cégünk marketingjére, kommunikációjára!
Én sem hittem, hogy ennyire rossz a helyzet!
Persze látni, hogy a podcastokat jobban szeretik nálam is az emberek a hosszabb szöveggel szemben. De egyértelmű, hogy a videóval / képpel rendelkező tartalmak, promóció jobban futnak, de ugye nem látjuk teljes egészben a NEM fogyasztó, nem vásárló közeget. Én magam is a mostani kutatás, és eme cikk hatására a promóciós anyagaimban több vizuális elemet fogok használni. Nézzük is, miből indulunk ki!
„Akkor most kell szöveg vagy nem?” Kell az is, és még…
Igen, kell hiszen az érdeklődőid fele el is várja, hogy legyen szöveg. Tehát a termékleírással ugyanúgy foglalkoznod kell. A szövegek segítenek nekünk hatást kiváltani a vásárlóból, a trigger pontokat nyomkodjuk nála, mondván vásárlói fázisba ringatjuk. Nos a feladatunk amellett, hogy legyen sok szöveg a weboldalunkon, az is, hogy legyen vizuális megjelenítés is, tehát az információkat könnyebb fogyasztásúvá kell tennünk. Ami segíti vagy azt, hogy gyorsabban dolgozza fel a látottakat (hiszen rövid ideig van a weboldaladon), de segítse az információátadást is, az információ megértését.
Használj több képet, videót, inforgafikát, piktogramot a promócióidban, termékoldalaidon! Ez aztán lényegre törő tipp, fogunk is még ezzel foglalkozni, de nem is szaporítom tovább a szót, mert már jó mintákat találsz a Minneren.
2 kutatás még, ami rámutat: A képek segítenek eladni
A Pearson Prentice Hall kutatásából kiderült, hogy az emberek 65%-a az információt csak akkor tudta teljesen feldolgozni, ha az vizualizálva is volt. Ha csak hanggal, vagy csak szöveggel volt, a figyelmük hamar lankadt, elkalandozott, vagy üveges tekintettel bár nézték, agyuk nem fogott fel semmit.
Az MIT kutatóinak mérései alapján egy szempillantás alatt 8 képet is képesek vagyunk feldolgozni. (13 milliszekundum egy kép feldolgozása, 100 milliszekundum egy pislogás. Ugyanezen kutatás szerint az agyunkba továbbított információ 90% -a vizuális, a fennmaradó 10% pedig az érzékeink többi része között oszlik meg (pl. hallás, tapintás…).
Az amerikaiaknál már rosszabb a helyzet! Nekik már korábban lépniük kellett, jobban odafigyelnek a funkcionális analfabetizmusra.
Két nagy példa már előttünk van, az egyik egy nagy cég az Apple, másik pedig a közösségi finanszírozó kampányoldalak, ahol aztán ömlik ránk a sok jó tipp.
- Már érted is, hogy az Apple miért olyan hosszú és informális, ám kevés szöveggel rendelkező promóciós oldalakat készít az egyes termékeihez. Erről cikk, elemzés: Az Apple egy külön, terjedelmes promóciós oldalon reklámozza az iPhone 11-et
- Nézd meg a közösségi finanszírozó kampányokat! Jó minta számunkra! Persze azokat a kampányokat kell vizsgálni, ahol több százezer dollárt, vagy eurót gyűjtöttek össze. Mindegyiknél látod a sok képet, piktogramokat, videót, és persze vannak szövegek is. Két cikk ezzel kapcsolatban:
- Még nem ismert termékről így győzik meg a vásárlókat. Ismeretlen cégként is!
- És egy magyar termék nemzetközi közösségi finanszírozó kampánya, ahol természetesen sok vizuális elemet használtak, hogy az emberek megértsék miről van szó: 231 millió forint értékben adtak el magyarok okosasztalokat közösségi finanszírozó oldalon
Néhány példa az előbb belinkelt okosasztal kampányból: ez aztán információ átadás. Egy 8 éves is megérti?



Fogadjunk, hogyha feljebb nem is olvastad a szöveget, de a fenti ábrákhoz idegörgettél és megvizslattad!
Extra ötletelés: vicc vagy valóság?
Látunk itt mindenféle karrier tréninget, de a belépő szintű tréning akár lehetne az is, hogy rávesszük az embereket a könyvolvasásra, megtanítjuk őket értően olvasni. Akár a magyar, akár az Európai Uniós kutatásokat nézzük, a funkcionális analfabetizmus és a munkanélküli státusz kéz a kézben jár. Vagyis, aki nem tud olvasni, vagy kevésbé érti, amit olvas, az nehezen helyezkedik el a munkaerőpiacon. Ez nem vicc, ez a valóság. És persze azt is mondhatjuk, hogy teljesen logikus is. Ha eddig eljutottál a cikkben, már nagy probléma nem lehet veled, de ne felejts el olvasni, legalább hetente egy kicsit!
És akkor még a kézírásról nem is beszéltünk! Ami segíti a mentális egészségünket épségben tartani! A digitális eszközök miatt egyre kevesebbszer írunk, ideje ezt is elővenned és most ezt nem vevőszerzés vagy üzlet miatt írom, hanem te mint cégvezető tartsd edzésben az agyad! Ebben a cikkben olvashatsz egy kutatást: Ezért jegyzetelj papírra: jobban emlékszel, gondolkodsz és a mentális egészséged miatt + kutatás
Ez tetszett! Van még ilyen cikk?
Természetesen! Ezeket a cikkeket ne hagyd ki!
- Ezt a termékleírást a vevők készítették. Jobb is lett! Termékleírás minta, ötlet
- 1000 látogatóból 115 vásárol. Ilyen magas konverzió is elérhető
- A célcsoportod fájdalompontja hozza el a profitodat. Problémából haszon
Forrás: Tárki
MIT,
Pearson Prentice Hall
Fotó: Envato License