Árverseny van a piacon, viszonteladó vagyok. Mit csináljak? Vállalkozói attitűd 1. rész

Dátum

Megosztás

Balogh Petya milliárdos és Csillag Péter újdonsült milliárdos is válaszol arra a feltett problémára, amelynek megvitatásával ma is fejlődhet a vállalkozói attitűdünk. Ezt a cikksorozatot azért hívtam életre, hogy ne csak módszereket, megoldásokat sajátíts el a Minner cikkekből, hanem gondolkodásmódot is. Persze ezek alapból ránk ragadhatnak a témák feldolgozása, olvasása közben is, ám csak erre fókuszálva a Minner vállalkozók még jobban előnyben érezhetik magukat. Minden ilyen attitűd cikkben leírunk egy szituációt, amire Balogh Petya és Csillag Péter is leírja a gondolatait, és persze én is. Vágjunk is bele!

Az árverseny szituáció:

Egy vállalkozó a következőt reagálta, amikor kitettük, hogy egy webshop havonta átlagosan 383 000 forintot költ el marketingre:

Nulla forintot költök marketingre, az igazat megvallva nem is megy a webshop és üzletünk ezen része.

Hiába hirdetnénk, nincs stabil és versenyképes áru beszerzési forrásunk, a hirdetésre költött pénzt kidobnánk az ablakon, viszonteladók vagyunk.

Én egyébként nem hiszek abban, hogyha valami a konkurenciánál elérhető X összegért, én el tudom adni X * 35%-ért, csak azért, mert jól marketingelem. Ha rákeres a vevő a Google-ben, vagy árukeresőn, kiderül, hogy 30%-kal drágább az adott termék. Máshol is megveheti, miért venné meg nálam drágábban? Ezért a termékhez kapcsolódó egyedi igényeket teljesítjük szolgáltatásként, és ezzel csinálunk profitit.

A nagykereskedő az új belépőknek, továbbá a kisebb kereskedőknek piaci ár felett értékesíti a termékeket. Viszont a másik oldalon egyébként óriási a kereslet a termék iránt, így megteheti, sőt azt is megteheti, hogy nem minden kereskedővel áll szóba.”

Balogh Petya válasza:

Olyan versenybe nem éri meg beszállni, amiben nem lehet nyerni.

Balogh Petya

Arra érdemes fókuszálni, amivel értéket teremtünk, amiben jobbak tudunk lenni, ami lehetővé teszi a növekedésünket és elégedett, visszatérő vásárlókat szül. Minden más elpazarolt energia, hacsak nincs egy nagyobb ívű célunk, amit el akarunk vele érni. Ha eleve hátrányból indulunk a kereskedelemben és nem találunk olyan réspiacot vagy igényt, amit jobban ki tudunk szolgálni, akkor én biztosan nem küzdenék érte. – Balogh Petya

Csillag Péter válasza

Nem is értem. Miért csinál valaki olyan webshopot, ahol olyan árukat árusít (illetve nem árusít?), amiket nem tud fenntartható módon, profitot termelő áron beszerezni? Illetve, minek akarnál olyan bizniszt csinálni, ahol csak árversennyel lehet operálni?

Az öngyilkosságnak vannak kellemesebb formái is…

Csillag Péter

Abban igaza van, hogy egyedi igények kielégítésére lő – ezzel ki lehet bújni az árversenyből – de ezt érdemes skálázható módon csinálni. Például ha egy termék önmagában nem adható el versenyképesen, jó áron, akkor lehet össze kell csomagolni valamivel (más termék, esetleg szolgáltatás) – és akkor már elég egyedi tud lenni ahhoz, hogy profitot is bele lehessen árazni.

Mándó Milán válasza:

Ha azért nem hirdetsz, mert akkor a konkurensedhez viszed a vevődet, akkor valójában minden bizniszt be is lehetne zárni. Sőt, már 1000 évvel ezelőtt eldőlt volna, hogy csak a legalacsonyabb ár dönt. Ezt látjuk, hogy nem így van. Túlgondoljuk azt, hogy a vásárló lát egy hirdetést, és azonnal rohan megvenni tőlünk, vagy éppen a konkurenciához. Bár így vásárolnának az emberek!

De túlgondoljuk azt is, hogy képes keresgélni alacsonyabb ár után (lásd impulzus vásárlás statisztikák lejjebb), a vevők 1/3-a impulzus vásárló. Erre jó példa a Gémklub, ahol nem a legalacsonyabb árakkal találkozol ugyanazon termékek esetében, de a vevők a Gémklub miatt döntenek a vásárlás mellett.

Ami ennyire nyögvenyelős üzletág, azt akár be is lehetne zárni és fókuszálni oda, ahol profit van. Néha el kell tudni engedni, ettől még maradhatunk a szektoron belül, hiszen ezernyi lehetőség van minden piacon. Ne egy helyben toporogjunk és nyalogassuk sebeinket!

Két irányba folytatnám a cikket:

A marketing:

Az impulzus vásárlókról hallottál? Többen vannak, mint gondolnád! Egy 2022-es Slickdeals felmérésben a vásárlók 61%-a nyilatkozott úgy, hogy ha véletlenszerűen vásárol valamit, akkor boldogabbnak érzi magát A felmérésből kiderült még, hogy a fogyasztók 35%-a impulzív módon vásárol ruhát. A vevők spontán módon történő vásárlásai közé tartoznak az élelmiszerboltban lévő kisebb termékek, rágók, chipsek…, valamint a gyorsétterembe járás is tud impulzív lenni. A vásárlók körülbelül 29%-a nyilatkozott úgy, hogy impulzív módon vásárol háztartási cikkeket, 27%-a technológiai termékeket, 25%-a pedig kávét.

Hogyha úgy gondolod, hogy nem érdemes hirdetni, akkor valahol ott lehet a hiba, hogy nem érintési pontokat tervezel, hanem azt várod, hogy elindítasz egy hirdetést és azzal kész is a marketinged. Érdemes elolvasni a marketing stratégiák cikket, ott több megoldás is leírtunk, amelyből kiindulhatsz.

Dobd ki, ami nem megy!

Dobd ki azt az üzletágat, tevékenységet, ami nem hoz pénzt! Vállalkozóként gyakran abba a hibába eshetünk, hogy a vevő minden problémáját meg akarjuk oldani. Ám egyrészt

  • lehet rosszul mérjük fel, hogy az mennyire valós probléma,
  • a másik pedig nem minden probléma megoldása hoz pénzt. Vagy a te megoldásoddal nem tud pénzt hozni.

Számold ki a következőt!

  • Van 21 munkanap egy hónapban.
  • Oszd fel arányosan a tevékenységeket, kijön mivel mennyi napot foglalkozol
  • Nézd meg adott napon mennyit kerestél.

Akkor szembesülhetsz vele, hogy valójában egy hónapban a munkanapok 20-40%-ában is akár folyhat ki a pénz a cég zsebéből. Persze kalkuláld bele a közvetett hasznot is.

#példa

1,5 éve készítettem egy interjút az R. M. Ékszer (217 millió forint forgalom, 100 000 eladott ékszer / év) tulajdonosaival. Ők mesélték, hogy amikor szűkítették termékportfóliójukat, és csak a top termékeket hagyták meg, óriásit nőtt a forgalmuk, árrésük, sőt költségeik is csökkentek. Továbbá belépő termék, főtermék, upsell ajánlataik segítenek benne, hogy növeljék az egy vásárlóra jutó forgalmat.

Ez jó volt, van még ilyen? Mentsd le ezeket a cikkeket!

Fotó: Canva
Forrás (impulzus kutatás:): businessnewsdaily.com

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!