Sok helyen rémisztgetnek minket, hogy az AI, a gépek elveszik a munkánkat, ám kevés helyen foglalkoznak azzal, hogy mit tudunk ellene tenni. Megkerestük, hogy mit mondanak a kutatók, milyen skill-ekre van szükség, hiszen a történelemben nem először fordul elő ez a szituáció. Megyünk tovább az AI vonaton és megnézzük, hogy a marketingesek mire is használják most. Meg fogsz lepődni a használati arányokon! Majd kiderül, hogy a beszállítók szívesebben tárgyalnak az AI-val a Walmart-nál, mint az ottani dolgozókkal. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán.
Spoitfy-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, Youtube videóban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:
A heti híreink és témáink:
- (0:00) – Intro: Kik vagyunk mi?
- (5:21) – Elveszi az AI a munkád? Mi a megoldás?
- (20:56) – Mire használják már az AI-t?
- (30:31) – A Walmartnál már az AI tárgyal
Kik vagyunk mi?
Engem nem kell nagyon bemutatni, 9 éve csinálom a Minnert, így igazán megismerhettetek már. A csapat többi tagjáról viszont ezeket biztosan nem tudtad. Sólyom Eszter az Aberdeen-i egyetemen diplomázott (Skócia), két évig dolgozott egy magyar divatipari cégnél, majd került a Minnerhez. Van egy másik podcast-ja, amit barátnőjével közösen készítenek. A podcastjának a neve: „Nem azért, de…„. Nyiri Donát a Corvinus Egyetemen szerzett mesterdiplomát. Youtube karrierjében már lehet túl is van a csúcson, Tízes lista nevű youtube csatornának társ-tartalomkészítője, több mint 300 000-en követik őket.
Donáttal több mint 1 éve dolgozunk a Minneren, Eszter pedig 2 éve dolgozik a Minnernél. Ezalatt az idő alatt egészen a mélyvízbe dobtam őket, nap mint nap találkoznak cégvezetőkkel, oldunk meg közösen üzleti problémákat, így az ő tapasztalatuk is egyre jobban bővül.
A gépek elveszik a munkánkat? Megoldás? 4C
Sok helyen jönnek ki az olyan cikkek, amik riogatnak azzal, hogy a gépek elveszik a munkánkat. Nos egy ilyen szituáció a történelemben nem először fordul elő. Az egyik fő tanács, amit mindenhol olvashatunk, hogy ne szakmát válassz, hanem iparágat. Például lehet, hogy
kamionsofőr vagy szövegíró nem lesz, de a logisztika és a marketing sokkal kisebb eséllyel tűnik el.
Azt gondolom ez már jó irány lehet. Na, de van még itt egyező tanács. A 4C-re több helyen felhívják a figyelmünket, mint soft skill, együttműködés, kritikus gondolkodás, kreativitás, kommunikáció + a kíváncsiság megőrzése és a komplexitás kezelésének megtanulása).
Néhány példa:
- Kritikus gondolkodás: nem követed vakon az utasításokat. Például mondják, hogy ezt és ezt tedd be az excel-be, és megkérdezed, hogy de miért én, biztos az én feladatom. Vagy tudsz több nézőpontból megnézni egy adott feladatot. Egy AI csak utasítás alapján tud megcsinálni valamit, vagy kompletten leírt folyamatot tud megvalósítani.
- Kreativitás: Úgy tanulod meg használni a digitális világ termékeit, a digitalizációt készség szinten, hogy nem esel kétségbe, hogyha megváltoztatnak egy gombnak a helyét egy adott szoftverben.
- Kommunikáció: A prompt (utasítás) beírása is egy kommunikáció, hiszen az AI-val beszélsz. Az is kommunikáció, hogy egy ügyfél kérését értelmezni tudod és AI-val közösen készíted el a produktumot.
- Komplexitás: Ha látsz például egy marketing hirdetést, amiben egy embertől várják el a hírlevél készítést, PPC hirdetést, szövegírást, poszt képek készítése… Aki ma arra azt mondja erre mind egy-egy ember kell, nemsokára maga alá sodorja az AI vonat. – Az a PPC-s aki csak hirdetést tud beállítani, azt az AI ki fogja váltani.
Forrás: g7.hu/
AI által generált tartalom legnépszerűbb típusai a marketingben
A Hubspot State of AI felméréséből derül ki, leginkább milyen tartalmakat készítenek AI eszköz segítségével az amerikai marketingesek.
- Toronymagasan vezetnek a közösségi média posztok, 58%-a a megkérdezett 1300+ marketinges szakembernek bevet valamilyen AI eszközt a social media tartalomkészítésben, például inspirációgyűjtés (35%), szövegírás, címsor írás, posztok időzítése, és adatelemzés.
- A marketingesek 50%-a használ mesterséges intelligenciát a termékleírások írásakor.
- 43% támaszkodik AI-ra az e-mail marketingben, főleg az e-mailek időzítésének optimalizálását, tárgymező ötlet generálását, és A/B tesztelést bíznak AI eszközökre
- 36% használ AI-t képi anyagok elkészítésére, képgenerálásra, 35% pedig blogposztok írására. A szövegíróknak nemcsak ötletelésben, adatgyűjtésben, és vázlatírásban segíthet az AI, de perszonalizációra is képes, így a különböző weboldal látogatóknak a korábbi viselkedésük, érdeklődésük alapján személyre szabott blog tartalmat tudnak mutatni.
- A marketingesek majdnem egyötöde használ mesterséges intelligenciát a landing oldalak A/B tesztelésére és optimalizálására
- 17 és 12% pedig ebookok és whitepaperek írásában alkalmazza az AI-t. Bár a mesterséges intelligencia jó a mintafelismerésben és az adatelemzésben, nem rendelkezik azzal a kreativitással és az összetett kérdések megértésével, amelyek egy jó minőségű tanulmány elkészítéséhez szükségesek.
Forrás: hubspot
A Walmart AI-t használ tárgyalni és a partnerek is jobban szeretik
A Walmart összeállt a Pactum AI nevű céggel egy kifejlesztettek egy chatbotot a beszállítókkal való tárgyaláshoz. Az új technológia egyrészt átlagosan 3%-ot nyer minden szerződésen a korábbi emberi munkatársakhoz képest, másrészt a beszállítók is jobban szeretnek vele tárgyalni. Ezt nem gondoltam volna! Na jó, tegyük hozzá még csak bevásárlókocsikat, irodaszereket és hasonló bolti must have termékeket bíztak rá, de már működik Kanadában, Chiléban, az USA-ban és Dél-Afrikában is. Ezek amúgy bármilyen bagatelnek is tűnnek, nagyvállalati tételben a sok kis semmiség összeadódik. Egy forrás szerint egy átlagos Fortune 500 cégben 240 millió dollár „áll” kedvezőtlen szerződésekben, mert azok nem elég fontosak ahhoz, hogy több időt szenteljenek nekik. Ha az AI csak 3%-ot spórol az is 7,2 millió dollár.
A rendszer olyan adatokat kér be, mint budget, adható kedvezmények, határidők, fizetési módok, majd az AI ellenőrzi a lehetséges beszállítókat, a versenytársak árait, az anyagárak változását és a keresleti trendeket. Ezek után pár nap alatt megállapodik és szerződést köt, szemben az emberi munkaerő több hetes vagy akár hónapos tárgyalásaival. A másik oldalon, 4 beszállítóból 3 szívesebben tárgyal a géppel, mint a Walmartos emberekkel. (Lehet ez inkább ak orábbi munkaerőt minősíti?) Állítólag azért szeretik jobban, mert az AI hidegebb és logikusabb, nem kelt bűntudatot, nem hat az érzelmekre, nem használ pszichológiai trükköket. Viszont mivel ezek sem hatnak rá fordítva, mégis képes jobb üzletet kötni.
A pozitív példa, amit majd a cikkbe írjunk: A Walmart elkezdi az AI-t kicsiben használni. Azt mondták a chatbot felszabadít kapacitást, hogy az emberi csapatok a fontosabb szerződésekre fókuszáljanak. Majd idővel, ahogy az AI fejlődik lehet ezekből is egyre többet neki adni. Használd Te is piciben az AI-t, vegyen le rólad egy kis terhet. Hiába limitált, ahogy fejlődik fokozatosan adhatsz majd neki egyre több feladatot. Nem azonnal kell megváltania a világot.
Forrás: engadget.com
Korábbi Hírszemle adások
- Mégsem vagyunk boldogtalanok? – A legkedveltebb márkák – Ügyvédnek nem kell weboldal – Hírszemle – 2023. 06. 01.
- A fiataloknak NEM ELÉG egy munkahely – Vigyázz töröl a Gmail – Kövesd az IKEA példáját – Hírszemle – 2023. 05. 29.
- Csődbe ment az antikapitalista – AI startup lufi – Ruhamegsemmisítés VS EU – Hírszemle – 2023. 05. 25.
- Lidl digitális árak, Bud Light szivárványbotrány – Hírszemle – 2023. 05. 18
- A ChatGPT rászabadul az INTERNETRE – Hírszemle podcast
- A Microsoftnak ez nem jött be – Kuka az Activision felvásárlás? Hírszemle – 2023.05.04.