Az Amazon és a sültkrumpli trükk – A fiatal zseni mítosza – Változás a Netflixnél – Hírszemle

Dátum

Megosztás

A Hírszemle bevezetőjében betekinthettek a Minner gerillakampányának színfalai mögé, összeszedtük, mennyire térült meg a három napos tartalomgyártó-túránk. Lerántjuk a leplet a huszonéves innovátor archetípusról: a legtöbb sikeres piacújító nem 19-20 éves cégalapító, hanem nagy tudású és kiterjedt kapcsolatrendszerű negyvenes. Ha már piacújítókról van szó, egy izgalmas hír a Netflix háza tájáról, hogy 25 év után szeptember végén lekapcsolják a postai DVD-kölcsönző szolgáltatásukat – pedig a mai napig egy milliónál is több előfizetőjük van a fizikai lemezeknek. Végül egy azonnal bevethető tipp az e-kereskedőknek: a cross-sell, upsell, és bump ajánlatok előnyeiről beszélgettünk, konkrét számokkal (a MinnerAkadémia statisztikáiból is). A mikrofonok mögött Nyiri Donát, Sólyom Eszter és Mándó Milán.

A podcast Youtube-on itt érhető el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt vagy az alábbi lejátszókon keresztül.

A hírek időbélyegei:

  • 0:00 – Intro – Gerillamarketing eredmények (forintra pontosan)
  • 10:29 – A valódi innovátorok NEM 20 évesek
  • 20:25 – Nagy változás a Netflixnél: Leáll a DVD üzletág
  • 24:53 – Az Amazon sikere a sült krumpli trükkből van

Minner gerillamarketing eredmények, tanulságok

A Minner táblás gerillamarketingjének kiindulási koncepciója az volt, hogy szeretnénk felhívni a figyelmet a sok bezárt üzlethelyiségre, megmozgatni az emberek fantáziáját. Üzleti célunk még, hogy megmutassuk, hogy a Minner ad olyan információkat, példákat, ami segíthet egy vállalkozónak a profitabilis működéshez, nyereség eléréshez.

1000 forint értékben vettünk festéket és ecsetet, majd Eszter munkatársunk egy kartonlapra felírta a szöveget. Lehetett volna minőségibbre? Talán, de akkor pont az organikus, hétköznapi érzés veszett volna el. Annak kifejezetten örültem, hogy valaki Klapkára asszociált, nem baj az. Volt 1 ember, aki igénytelennek tartotta. Nos, ennyit elviselünk.

Helyszínként egyrészt Budapestet választottuk, és valóban minden 5. üzlet zárva van a körúton. Továbbá elvetemült ötletként Szegedre és Debrecenre esett a választásunk, kipróbáltuk mennyit számított. A csapat kicsit furcsán nézett rám, értették is, meg nem is.

Tehát még benzin költség volt 30 000 forint, továbbá 3 főnek a munkabér költsége (bruttó) 2 napra, ami 157 000 forint. Jesszus mennyi! Ideje újraszámolnod neked is mire megy el az erőforrás.

Lássuk a számokat!

  • Összes költség: 188 000 forint (festék, benzin, bérköltség), és akkor még nem is számoltam bele mindent, irodabérleti díj (akkor is fizeted, ha nem vagy ott…)
  • Forgalomnövekedés a gerillamarketing kampányhoz köthetően: 758 000 forint (közvetlen hatást mértünk a gerillamarketing videó kikerülését követő 10 napon belül. Segítette a kampányt, hogy hónap elején jártunk, hátráltatta elvileg, hogy augusztusra tettük. Augusztus 2-án ment ki az első poszt).

Izgalmas statisztikák:

  • Mindössze 2-en jegyezték meg, hogy hééé ez nem túl erős kijelentés, hogy ha valaki Minnert olvas, akkor túlélte volna? Több ilyen kommentre számítottunk, volt is rá sablon válasz.
  • 193 komment érkezett összesen minden platformot összeszámolva
  • Tiktok nézettség (BP-i videó): 118 000
  • Facebook nézettség (BP-i videó): 30 000
  • Instagram nézettség (BP-i videó): 5 298
  • Youtube nézettség: 3 200
  • Tiktok követők száma 1900-zal nőtt
  • Minner.hu nézettség: nem változott – ez izgalmas!
  • MinnerAkadémia nézettség: nem változott, bár nehéz kitisztítani, mert kampányban voltunk, kezdő vállalkozó pályázat miatt
  • MinnerAkadémia forgalom – ez sokkal jobban mérhető. A hirdetéseket kiszűrve és és vásárlókkal közvetlenül felvéve a kapcsolatot 758 000 forint plusz bevételt találtunk.

A valódi innovátorok NEM 20 évesek

A fiatal piacromboló innovátorok képe erősen beleégett a köztudatba pár kiemelt és a popkultúrába átemelt példával, mint mondjuk Steve Jobs, Bill Gates vagy Mark Zuckerberg. A valóság viszont az, hogy ők kiragadott példák a berobannó innovátorokra, valójában közel sincs annyi sikeres fiatal, mint idős.

Egy közel 2900 cégalapítót bevonó tanulmány mutatta most ki azt, hogy bár a fiatalok hoznak be több újdonságot, azok inkább inkrementális változások. Automatizálnak folyamatokat, bevezetnek egy új szoftvert, költségeket csökkentenek nem várt helyen, tehát fejlesztik a vállalkozást. A teljes piaci vagy iparági szintű sikeres fejlesztések és innovációk, piaci diszrupció viszont egyenesen arányosak a korral. Minél idősebb valaki, annál valószínűbb, hogy végrehajt valami nagy változtatást. Az idősebb cégalapítók háromszor valószínűbb, hogy sikeresen hoznak be valami újat az iparágukba.

A megállapítás Európában és az USA-ban is egyformán megállja a helyét. Egy másik kutatás szerint például a sikeresen exitelő startup alapítók átlag életkora 47 év. Szóval míg az egyetemet otthagyó világmegváltó fiatal zsenik sztorijait imádják az emberek, valójában ők egy nagyon apró kisebbség. A valódi innováció 40 fölött kezdődik, ekkorra érik be a kellő tapasztalat, kapcsolati háló és nekik vannak erőforrásaik a megvalósításra.

Mennyi idősen vitték sikerre a vállalkozásukat mások?

  • Bill Gates – Microsoft – 19 évesen
  • Mark Zuckerberg Facebook: 19
  • Steve Jobs – Apple: 21
  • Jeff Bezos – Amazon: 30
  • Oprah Winfrey  – Harpo: 32
  • Reed Hastings – Netflix- : 36
  • Bernie Marcus – Home Depot: 50
  • Charles Flint – IBM: 61
  • Harland Sanders – KFC: 65 évesen

Forrás: inc.com/

Szeptember végétől nem postáz több DVD-t a Netflix

Szeptember 29-én küldik ki az utolsó piros borítékokat a Netflixtől. Az online rendelhető, postán küldött DVD-kölcsönzés egy meghatározó szolgáltatása volt a Netflixnek, ami még a streaming elterjedése után is elérhető maradt. 25 év után végleg lehúzzák a rolót a DVD üzletágban. Mióta 1998-ban elindította népszerű DVD-by-mail szolgáltatását, a Netflix több mint 5,2 milliárd fizikai lemezt postázott, közölte a cég. Most azt is bejelentették, hogy akinél maradt kikölcsönzött DVD lemez, az megtarthatja, nem kell visszaküldeni. Sőt, aki augusztus 29-ig jelentkezik rá, annak 10 random DVD-t küldenek ajándékba. A kivezetett szolgáltatásnak becslések szerint még mindig 1,1-1,3 millió DVD-kölcsönző előfizetője van.

Évente 145 millió dollár bevétele volt a Netflixnek a DVD kölcsönzésből, vagyis 50 millárd forint forgalomról mondanak most le. Teszik ezt jól, hiszen időnként érdemes megválni üzletágaktól, ha az erőforrást jobban fel tudjuk használni. Lásd Gyorsan növekvő cégek 2. rész.

Forrás: forbes.com

Az Amazon bevételének 35%-a a sültkrumpli trükkből van

Néhány hete írtam egy cikket a Minnerre az e-kereskedelmi kosárértéknövelés témakörben. Ekkor leltem rá egy izgalmas adatra, hogy az Amazon bevételének 35%-a származik upsell és cross-sell ajánlatokból. Ehhez hasonló számokat hozott a McKinsey kutatása is, amiből kiderült, hogy 20%-os forgalomnövekedést és 30% extraprofitot eredményezhet az ilyen kiegészítő ajánlatok használata. Tipikus példa szokott lenni az, amikor a McDonald’s-nál megkérdezik a pénztárosok: „adhatom 100 ft-ért nagyobb sültkrumplival?”. Ez a kérdés globálisan is több milliárd dollárt hozott a Mekinek.

Először kétkedve néztem rá erre a számra, aztán beszélgetve webshopos ügyfelekkel, megnézve működő webshopok forgalmi adatait kitűnik, hogy valóban volt forgalomnövekedés, de itt valóban a Mekis sültkrumpli trükk valósul meg. Egyébként is vásárolna már a vevő, és rávesszük eggyel nagyobb termékre, vagy több termékre.

Ilyenkor annak a többlet profitnak a bekerülési költsége 0.

Na most az Amazonnál azt is upsellnek veszik, hogy rákattintasz mondjuk egy 128 gb SD kártyára, és ott látod egyből a nagyobbat is, persze kedvezőbb áron.

A cikkben említettem még a bump ajánlatot is. Amikor a vevő már a pénztárnál van, és ott kap egy ellenállhatatlan ajánlatot. A Minnernél például csak az egyik bump ajánlat hozott így 2,5 millió forintot. Erről Eszter tudna a legjobban mesélni, az ő érdeme is, hogy ezt megcsináltuk. Én is azt a hibát követtem el, amit lehet most te. Legyintettem rá, mondván ááá nekem nincs olyan termékem, amit „bumposítani” lehet.

A nagy cikk ebből: Kosárérték növelő megoldások webáruházaknak: Upsell, cross-sell és bump ajánlat

Korábbi hírszemlék:

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!