Amazon Magyarországon. Már a küszöbön. Ez várható. Lehetőségek, veszélyek

Dátum

Megosztás

Újabb fronton jött hír, hogy az Amazon hazai jelenlétére is felkészülhetnek a kereskedők, és ahogy majd látod az egyéb piaci szereplők is, mint a logisztika, SSC szektor… Futótűzként ment végig a médián, hogy az Amazon már kopogtat a magyar határon. A Growww Digital közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy az Amazon megjelenése nagymértékben átformálja az e-kereskedelmi piacot. A Minnernél a mélyére néztünk ennek, és egy átfogó anyagot készítettünk hogy mi várhat rád. Első körben megnézzük, hogy mi a helyzet a most induló lengyel Amazonnal, majd megnézzük az Amazon európai jelenlétét, statisztikákkal, számokkal. Rengeteg forrást használtunk, kutattunk.

Először is fontos információ! Nincs pontos dátum a hazai Amazon elindulására. Várhatóan 2-5 éven belül nyithat a hazai piac felé a cég.

Hogy áll a lengyel Amazon?

Most ez a legfrissebb ország, ahová benyomult az amerikai kereskedelmi óriás. A 38 millió lakosú Lengyelországban már most havi 8 milliószor látogatják az oldalt. 

És a konkurencia? Nem csökkent a látogatottságuk érdemben. 

  • Empik.com 11,2 millió látogatás/hó
  • taniaksiazka.pl 2,97 millió látogatás/hó

Mi vár majd az Amazon magyarországi megjelenésekor

a hazai e-kereskedelmi szereplőkre, gyártókra? Egyre közelebb van hozzánk is, a spanyol, német, brit, olasz e-kereskedelmet már felforgatta. A lengyel piaccal megérkezett keletre. Az e-kereskedelemben a térség bővül a leggyorsabban, így nem véletlen, hogy az Amazon figyel erre a térségre, és elkezdett foglalkozni velünk.

Na jó, annyira azért a teljes e-kereskedelmet nem uralja, de a piac túl nagy részét szerezte meg ott, ahol már jelen van. Azon is biztosan meg fogsz lepődni, hogy a briteknél már több évtizede megjelent. Na, de hogyan, és mennyiben változtatta meg az európai kereskedelmet? Mire számíthatunk? Kell-e félni, és persze ott vannak a lehetőségek is. Például érdekes példa az európai cipő, divat szektor, ahol nem sikerült az Amazonnak a nagyobb piacszerzés az elmúlt 20 évben. Izgalmas!

Ha nézünk egy gyártót, e-kereskedelmi vállalkozást (értsd webshop), de egyébként bármilyen vállalkozást, akkor annak már jó előre terveznie kell azzal is, hogy mi várható 2-5 év múlva. Már most most készülnie kell fejben arra, mit is kell csinálnia, mikor valami olyan történik, mint például az Amazon megjelenése, mit kell lépnie, hol lehet veszély, hol lehetőség. Ezzel azt éri el, hogy tudni fogja, mit figyeljen, milyen jeleket kell észrevennie. Ebben ad egy kis löketet ez a cikk.

A Minner megújította és bővítette az Amazon képzését a bővülő érdeklődés miatt. Érdemes már most ismerkedni vele a kereskedőknek, akár kipróbálni a régiós, európai Amazon értékesítést, hogy a hazai piacon már gördülékeny legyen. Kattints ide az Amazon képzés részleteiért.

Az Amazon megjelenése Európában – évszámok

Gondolnád, hogy már 1998 óta jelen van az Amazon Európában? Abban az évben a németeknél és a briteknél indult el.
Az e-kereskedelmi óriás indulása az egyes európai országokban:

  • 1998. október Egyesült Királyság
  • 1998. október Németország
  • 2000 Franciaország
  • 2010 Olaszország
  • 2011 Spanyolország
  • 2014 Hollandia
  • 2018 Törökország
  • 2021-ben Lengyelországban is elindult.
  • A svédeknél 2021-ben várható az indulás, továbbá más skandináv országokban is.

Az Amazon munkavállalóinak száma Európában

A legfrissebb adatunk 2018-as

OrszágokFőállású alkalmazottak száma (fő)
Egyesült Királyság25,000
Németország16,000
Lengyelország14,000
Franciaország5,500
Olaszország5,500
Csehország4,500
írország2,500
Luxemburg2,000
Szlovákia1,800
Spanyolország*1,600
Románia1,000
Forrás: https://www.eurofound.europa.eu/publications/article/2019/amazons-expansion-in-europe

*Spanyolországban azóta tovább nőtt a foglalkoztatottak száma, már 9000 főnél jár. Továbbá 82 000 közvetett munkahelyet hoztak létre partnereiknél, beszállítóknál, Amazon FBA vállalatoknál.

Ha belépnek, elsöpörnek mindent?

A piaci szereplők az Amazon megjelenése előtt attól tartanak, hogy majd a cég lenyomja az árakat, a jobb és gyorsabb kiszolgálás miatt piacot veszítenek. Nos természetesen ez benne is van a pakliban, de az Amazon inkább előrébb viszi az egész e-kereskedelmet, mint elvesz belőle. Az Egyesült-Királyságban is vannak kisebb webshopok és sikeresen működnek, de ugyanúgy a spanyoloknál is, németeknél is. Azért gondolj bele, hogy mindenhol az Amazon megjelenése előtt is volt nagyobb piaci szereplő. Na, de azért ennyire nem fest pozitívan a kép, ennyire ne legyünk optimisták, vagy inkább ne legyünk naivak. A tanulmányokból az derült ki, hogy mindenképpen vannak vesztesei az Amazon megjelenésének, de nyertesei is, sőt az Amazon-hatás elleni harc közben a kiskereskedelmi szereplők óriási fejlődésen, automatizáción, digitalizáción mennek keresztül. Aki a legtöbbet nyer ezen, a vevő. És nem is árban, hanem a kiszolgálás, ügyfélszolgálatok minőségi javulásán.

A statisztikát, a számokat elemezni nagyon nehéz. Például tudnod kell a következő információt, mikor a cikkben is látottt adatokat elemzed, hogy:

Az Amazon bár a piac 25-30%-át uralja a legtöbb térségben ahol megjelent, valójában növelte is az egész piacot, gyorsította a folyamatokat, a digitalizációt.

Statisztikák az Amazon európai jelenlétével kapcsolatban

Fontos! A forrásokat a cikk végén találod! Rengeteg van, alapos cikket készítettem neked!

A brit online vásárlók 90%-a használja az Amazont (évente legalább egyszer) – Forrás: eurofound.europa.eu

Ahol jelen van az Amazon, ott az internetezők felének van Amazon Prime előfizetése (lásd alábbi ábra). Ez például Németországban évente 69 euró (vagy havonta 7,99 euró). Ez a statisztika jól mutatja azt is, hogy az emberek mernek fizetős hűségprogramokhoz csatlakozni (Hahóó! Neked is lehet ilyen!). Fizetnek azért, hogy jobb árakat vagy jobb kiszolgálást kapjanak. Az alábbi ábrán is látható kutatást a McKinsey készítette 2018-ban, ezért a forrást hitelesnek tartjuk. Ez a statisztika azért is fontos, mert a Prime tagok 4-szer többet költenek egy átlagos vásárlónál, tehát ez is segíti a piaci dominanciáját az Amazonnak, és persze vesz el a többi e-kereskedőtől.

Fizetős hűségprogramokról ezekben a cikkekben írtam – Neked is lehet, sőt az Amazon megjelenése előtt ajánlott?!

A kiskereskedők 41%-a fél az Amazon piaci hatásától, míg az Alibaba-tól csak 10%-uk. Igaz egy picit más a piac is, az Alibaba nem nyit helyi oldalakat. De itt az SLI System kutatásából azt szűrjük ki, hogy 41%-a a kereskedőknek tart az Amazon további piaci növekedésétől, a kiskereskedők piacvesztéstől félnek. Ez egybecseng a skandináv adatokkal. A eTail Nordic 2018-as tanulmányából kiderült, hogy száz nagyobb e-kereskedelmi vezető 46%-a úgy gondolja negatívan hat a piacukra az amerikai vállalat megjelenése, sőt irreális fogyasztói elvárásokat fog magával hozni, 28%-uk vegyesen nyilatkozott, míg 26% pozitív lehetőségeket lát benne. A nagyobb piaci szereplők mind azt mondták, át kell gondolni az üzleti modelljüket, az Amazon helyi oldalának megjelenésekor.

Az Amazon Európában nem tud eladni cipőt – ez a piac fellélegezhet egy kicsit, bár tudjuk, hogy egyes országokban eltérő fogyasztói szokások lehetnek. Mindenesetre érdekes, hogy az Euromonitor International 2018-as adatai alapján míg az Egyesült Államok piacán a lábbeli piacból a részesedése 35% volt Jeff Bezos cégének, addig Európában 8%. Sőt ezzel még csak nem is a piac legnagyobb e-kereskedelmi szereplője, azt a Zalando tölti be 9,6%-kal. A cégnek mindezt úgy sikerült elérnie, hogy a cipőmárkákkal partnerségi szerződéseket kötött. A szektor elemzői szerint az Amazon legyőzésének kulcsa, hogy míg az Amazon felülete inkább online áruház szerű, addig a Zalando és hasonló piaci szereplőké előkelő bevásárlóközpont szerű, igényesebb.

Csak a példa kedvéért kattints ki bátran (új ablakban nyílik meg, aztán gyere vissza!):

Sokszor vásárolnak az Amazon felhasználók! Az IFH (német) kutatóintézet tanulmányából kiderül, hogy míg 2004-ben egy Amazon vásárló (német) évente átlagosan 8-szor vásárolt, addig 2017-ben már 40,1 volt ez a szám. Csak viszonyítási alap, a magyar statisztika 13,3 vásárlás/év/fő. Tudod hol kell keresni a 4-szeres különbséget? A válasz Amazon Prime, a fizetős hűségprogram. Még a végén ráveszlek, hogy alkalmazd a webáruházadban!

Az Amazon-é az európai e-kereskedelem 22%-a.

A legnagyobb mértékben a spanyol és az olasz piacon tudott teret nyerni az Amazon. Az e-kereskedelem 30-40%-át ők uralják. 2019-ben már az Egyesült Királyságban is 30,1%-os piaci részesedése volt a cégnek, míg a német piacon 27% (2019-es adatok).

A kiskereskedői lehetőségek és függőség az Amazon Marketplace-en, vagyis az Amazon FBA-n

1 millió 160 ezer kereskedő van az európai Amazon Marketplace-en, vagyis az Amazon FBA-ban. Ezek a kereskedők csatlakoznak az Amazon piacához, ott értékesítik termékeiket. Ez egy 2019 novemberi adat, ami 25%-os növekedés az előző évhez képest. Hogy legyen viszonyítási alapod: Egyesült Királyság 281 257 eladó (kiskereskedő, gyártó, nagykereskedő), Németország 244 425 eladó. Az amazon bevételének több mint 58%-t már a kiskereskedők adják.

A német Cologne piakutató tanulmányaiból kiderült, hogy a német fogyasztók tudatába annyira beágyazódott már az Amazon (1998 óta), hogy a kiskereskedők száma szinte megkerülhetetlen. Az Európai Bizottság egyik tanulmányában pedig arról volt szó, hogy sok kiskereskedő panaszkodott arra, hogy miután a piactéren értékesíti a termékét az Amazonon, egyszer csak megjelenik a termék a cég saját kínálatában is. Sokszor mondják erre, hogy lehet városi legenda is, de jobb félni mint megijedni. Láthatjuk a fenti adatból, hogy 58%-a a forgalomnak már az ilyen kereskedőktől jön. Az Amazonnak sem jó hosszú távon, ha lábon lövi azokat, akik pörgetik az üzletét.

Két lehetőség van az Amazon piactéren, vagyis az Amazon FBA-ban,

  • Kereskedőként termékeket bejuttatni az Amazon raktárába és az Amazonon keresztül értékesíteni (pl. terméket hozunk be Kínából, vagy egy márkának a forgalmazására van szerződésünk),
  • Gyártóként terméket értékesítünk az Amazonon, a terméket szintén a raktárukból küldik ki. Utóbbi a veszélytelenebb, ha saját márkás termékünk van.

További információ az Amazon FBA-ról ezekben a cikkekben:

Fellendül az ipari ingatlan szektor az Amazon megjelenését követően – hatás

Az Amazon hatás egyik haszonélvezője a logisztikai, ingatlan szektor, sőt azon belül is a raktározás, és kismértékben a fuvarozás (főleg helyi fuvarozók). Az ipari területek, ingatlanok bérbeadása, felvásárlása, beruházása is óriási növekszik. A spanyoloknál például több mint kétszámjegyű növekedés év/év alapon mióta megjelent az Amazon a térségben (beruházás, bérbeadás). És a kisebb városok is óriási fejlődésen mentek keresztül. Persze ilyen kis ország esetében mint Magyarország, nem biztos, hogy logisztikai központot kapunk, ha igen, akkor ez a piac fellendül. De kisebb létesítmény biztos lesz, sajnos északi szomszédjaink már ebben előttünk járnak (úgy, hogy még nincs is ott az Amazon). Ami talán érdekes lehet, hogy a SSC szektor itthon erős, és emiatt az Amazon minket választhat majd, hogy ellássa ezt a régiót (Közép- és Kelet-Európa). Bár ha e-kereskedelem, akkor elég erős versenyben lesznek a csehek és a lengyelek, igaz ha az olcsó munkaerőt nézzük, akkor mi győzhetünk. Egy biztos, hogy ez a szektor haszonélvezője az Amazon megjelenésének.

Az Amazon logisztikai hatása középpontjában az Amazon Prime fizetős hűségprogram áll. A Prime előfizetőknek gyors és ingyenes kiszállítást ad a cég, ami csak úgy oldható meg, ha kellő mennyiségű áru van nagyon közel a vevőkhöz. És mint a fenti adatokban is látod a Prime előfizetők száma óriási az adott régiókban, pedig még pénzért is adják a hűséget. Az Amazon pedig óriásit nyer rajta, egy Prime tag 4-szer többet költ egy év alatt, mint egy átlagos vásárló.
Ha például a 2014-es spanyol megjelenés óta eltelt időt nézzük, akkor látjuk már hogy 8000 KKV áll kapcsolatban az Amazonnal, benne gyártókkal, ingatlantulajdonosok (pl, raktár, irodaház), szolgáltatók…., akiknél 82 000 új munkahelyet teremtett így a cég. Wow!

Konklúzió, összegzés

  • Az Amazon ahol megjelent, ott megszerezte a helyi e-kereskedelem 30%-át. Bár ez egyes helyeken hosszabb ideig tartott, lásd a britek, vagy a németeknél, hiába van régebb óta jelen, nehezen növelte piaci részesedését.
  • A kiskereskedők adják a forgalom 58%-át, vagyis az Amazon Seller-ek, másnéven Amazon FBA-ként hivatkozunk rá.
  • Az ingatlanpiacra óriási hatással volt az Amazon megjelenése az egyes térségekben, ez főleg az Amazon Prime-nak, a fizetős hűségprogramnak tudható be, ahol is a gyors kiszállítás elsődleges (raktárbérbeadás, helyi fuvarozók…)
  • Mint láthatjuk az adott térségekben az internet használók több mint 50%-a Amazon Prime előfizető, vagyis kb. 70 euró összeget (itt-ott más az összeg) fizet évente, hogy gyorsabb, ingyenes kiszállítást kapjon, és jobb kiszolgálást is természetesen. Ez óriási szám, hiszen ezáltal vesz el a piactól nagyobb részesedést.
  • Az Amazon esetleges hazai megjelenésének (értsd amazon.hu oldal elindulása) lesz negatív hatása, egészen biztosan forgalom csökkenésről számolhatnak be egyes online kereskedők. Sajnos az Alza térnyerése is mutatja, hogy könnyű a hazai piacra berobbanni, így ne gondoljuk azt, hogy az Amazonnak nehéz lenne felforgatni a hazai piacot. A hazai piac egyik sajátossága, hogy a fogyasztók nagy része preferálja a fizikai üzlet jelenlétét, ez kicsit lassíthatja majd az Amazon térnyerését hazánkban. Itthon azok a kereskedők tudnak felmutatni növekedést, sikereket, akik fizikai bolttal is rendelkeznek. Visszatérve az Amazon Prime és a gyors kiszállításra, azért lesz itt még nehéz dolga, hiszen lassan de biztosan terjed itthon a fulfillment logisztika, de a hazai piacon is megjelentek már olyan szolgáltatók, akik akár aznapi kiszállítást is vállalnak. A másik, ami miatt az amerikai cégnek nehezebb lesz, az a sok utánvétes rendelés. Igaz a covid-19 idén elhozta a nagyobb bankkártya használatot, de azért nem olyan rózsás a helyzet ezen a területen, Amazonnál nincsen utánvét.
  • Az európai cipőkereskedelemben nem tudott nagyobb piacszerzést felmutatni a cég, tehát látszik, van lehetőség az Amazon legyőzésére.
  • Gyártóként az Amazon FBA (piactér) egy óriási lehetőség, kereskedőként lehet veszélyes is, de jobb felkészülni, hogy azt is hozzákapcsoljuk majd az üzleti modellünkhöz.
  • Látszik, hogy azok a piaci szereplők tudták megtartani, sőt növelni forgalmukat, akik a dizájnban, üzleti modellben, márkaépítésben nyújtottak valami extrát a behemót Amazon klasszikus online áruház kinézetéhez képest.
  • A Minner megújította és bővítette az Amazon képzését a bővülő érdeklődés miatt. Érdemes már most ismerkedni vele a kereskedőknek, akár kipróbálni a régiós, európai Amazon értékesítést, hogy a hazai piacon már gördülékeny legyen. Kattints ide az Amazon képzés részleteiért.

Kereskedők! Nagy baj nem lehet, ha jobbítod a kiszolgálásodat, új üzleti modellekkel kísérletezel. Maximum ha nem jön be az Amazon kis hazánkba, akkor te már rég piacot nyertél, ha pedig bejön, akkor az erős vevőbázisod nem porlad el egy szempillantás alatt.
Ehhez az alábbi Minner cikkek, tanulmányok, esettanulmányok lesznek segítségedre:

Források:
Skandináv indulás – ecommercenews.eu
– Amazon hatás a Spanyol ipari ingatlanokra, raktárakra – onlinemarketplaces.com
– Amazon Európában, adatok – ecommercenews.eu
Munkavállalói és szektor adatok – eurofound.europa.eu
Spanyolországi Amazon munkavállalók száma, Amazon hatás – ecommercebytes.com
Amazon piaci dominainciája, statisztikák – emarketer.com
Skandináv e-kereskedők véleménye az Amazon megjelenése előtt – kutatás – ecommercenews.eu/
Az Amazon gyenge a cipő piacon európában – Wall Street Journal / Euromonitor International
Az Amazon hatása a német piacra, kiskereskedőkre – handelsblatt.com
Európai kiskereskedők száma Európában – ecommercenews.eu
Német Amazon piaci részesedése – ecommercenews.eu/
Fotó: Amazon

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!