Az Árukeresőn is lehet már terméket venni. Üzletileg jó ez?

Dátum

Megosztás

Már több cikkben is boncolgattam a különböző marketplace platformokat. Amivel biztosan te is találkoztál már, az az eMag Marketplace. Na de itt van nekünk az Árukeresőé is, ahol kapaszkodj meg: terméket tudsz venni. Bizony, kosárba helyezed és kifizeted az Árukeresőnek. Ez egy nagyobb lépés ahhoz képest, hogy csak átnavigál a partnerhez. Nem csak, hogy azt gondolom, hogy versenyképes lesz a többi piactérrel szemben, hanem egyenesen azt is mondhatom, hogy jobb ha felköti a gatyát az eMag.

Az Árukereső megtalálta a piactérnél azt az esszenciát, ami egy ilyen üzleti modellt sikeressé tesz. Ehhez még varázsgömbhöz sem kellett nyúlnom. Na lássuk!

Apropó! Az előző cikkben említettem, hogy éppen harc folyik az e-kereskedelemben, hogy ki kaparintja meg úgy igazán a hazai piacot, és mivel lehet még felskálázni a bizniszt. Az eMag a piactér felé nyúlt, az Árukereső is, az Alza inkább B2B irányba megy, de látjuk, hogy jönnek be az affiliate megoldások is. Izgalmas! Forr a hazai e-kereskedelem, és erről szinte csak mi számolunk be nektek. Ezért is vagytok itt.

Mi az a piactér?

Egy weboldalon (platformon) több kereskedő termékét lehet megvenni, az eladások után a piactér jutalékot von le.

Előző cikkünkben elemeztük már az eMag és a Pepita piactér működését. Konklúzióként arra jutottunk, hogy a jelenlegi modellben hátrány, hogy

  • több külön csomagban kapja meg a vásárló a rendelést, ha több kereskedőtől rendelt, sőt csomagonként kell futárköltséget fizetnie.
  • a partnerek, kereskedők bizalmatlanok, mindenki attól tart, hogy a piactér a sikeres termékeket később belistázza.

Egy másik fontos információ, hogy azért is törtek előre most az ilyen megoldások, mert egyre több cég terjeszkedik külföldre, és egyre több közeli ország shopja tör be hozzánk, és az egyik legkönnyebb megoldás erre a piactér.

Árukereső Marketplace vs eMag Marketplace

Az Árukereső piacterén még nehezen varázsoljuk elő azokat a termékeket, amiket biztosan meg lehet venni a platformon belül. Így néz ki jelenleg egy termékoldal, ahol most már odakerült a Megvásárolom gomb is.

Odaszúrás az eMagnak: Nem építünk raktárkészletet

Látszik, hogy az Árukereső Marketplace úgy igazán össze lett rakva, és látják, a piacon mire is rezonáltak a kereskedők, mi az, amit a másik piaci szereplőkben nem találtak meg, vagy hátránynak érzik. Ez pedig az, hogy a kereskedők nem bíznak a piacterekben, mert attól tartanak, hogy a sikeres termékeket később belistázzák a piactéren belül és így kigolyózzák őket egy idő után.

Így fogalmaz az Árukereső a marketplace promóciós oldalán:

Az Árukereső nem versenytárs
Független vásárlási tanácsadó vagyunk, az Ön partnere! Nem építünk raktárkészletet, még a legnépszerűbb termékekből sem. A beszerzés az Ön kezében van, mi csak segítünk az értékesítésben.
” (Egyébként miért Önöznek még? Olyan furcsa, nem?)

Alacsony jutalék. Ijj… ezzel megint odaszúr az eMag-nak. 2-8%-os jutalékot kér, miközben az eMag kétszámjegyű jutalékot alkalmaz (12-20% között). Ez szintén fontos döntési tényező a partnereknél. Egyébként érdekes, hogy az Árukereső hasonló jutalékot kér, mint az affiliate rendszerek, amiket ebben a cikkben mutattam be.

Mind szép és jó, de! Ugye az a fránya több csomag, többszöri szállítási díj. Ahogy ezt már megszoktuk a piactereknél, az fogad minket, hogyha két partnertől vásárolunk, akkor 2 szállítási díjat számolnak fel és két csomag is jön.

Az eMag úgy maradhat versenyben, ha a fulfillment-et (partnereknek közös raktár) mögé teszi, amit még ugye nem alkalmaz. Most még náluk is, ahogy a többi piactérnél a vevők azzal szembesülnek, hogy több csomagban érkezik meg a rendelés (ha több kereskedőtől rendelt), több a futárköltség.

Google vs Árukereső?

Amit még látunk, hogy a Google Shopping megoldásra eléggé jól reflektál az Árukereső ezzel a megoldással. A Google Shopping az ár-összehasonlító oldalaknak kisebb csapás volt, de aztán az EU döntése miatt megmenekültek és lehetőséget kaptak megjelenésre a Google rendszerében is, ezzel részben megóvva a piacukat. Most úgy látjuk, hogy ezzel az Árukereső ismét nyeregbe pattant – persze abban is volt.

Favi vs Árukereső?

Nemrég írtunk a favi.hu üzleti modelljéről is, aki lényegében nem az árat helyezi előtérbe, hanem a bútorpiacon ún. termékajánlót, termékkeresőt indított. Olyan termékeknél működik, ahol nem feltétlenül csak az ár számít.

Eljátszottam most a gondolattal, hogy igazából a favi.hu is később akár elmehet majd ebbe a modellbe, sőt miért ne tenné. Tudod a favi.hu-hoz hasonló piacteret indított a Minner.hu csak ajándék / dekor / hobbi témakörben, ire.hu néven. Linkelem is ezeket a cikkeket, de van még egy bekezdés!

ÁR – KÉRDÉS: Ez mozgatja még a gondolataimat

Szuper, hogy az Árukeresőre pont passzol ez a modell, de ugye csak azért, mert ő nem árul terméket saját raktárról. DE engem fejbe vágott egy nagy kérdőjel, vajon nem mélyíti ez még jobban az ár alapján történő vásárlást? Ahogy szokták mondani mondjuk elektronikai piacon, igazán az „áfázós” cégek jutnak majd így szerephez. Bár valamennyire erre megoldás most az EU-s új áfa változás, de azért ne legyünk naivak.

Ez jó volt! Belemerültünk a piacterekbe. Van még hasonló cikketek?

fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!