Azt akarom elérni, hogy a vevők önként és dalolva jöjjenek!
Zavart már téged is az, hogy a vállalkozásod sokkal jobb a konkurensnél,
de őt mégis valahogy többen választják? A cégek akkor érzik kiteljesedve a marketingjüket, amikor reklámhirdetés nélkül is van forgalom, amikor csak úgy keresik a vevők a terméket. Azt már te is látod egészen biztosan, hogy a „vedd meg” típusú hirdetésekkel csak egy pillanatra kapod el a fogyasztó figyelmét, mély benyomást nem teszel benne. Itt jön a következő szint, a márkaépítés.
Ez a terv a közösségi média márkaépítésedben lesz mankó számodra. Ez az, amit már most el tudsz kezdeni és hozzásegít a nagyobb, a cégedet teljesen átható márkaépítéshez is.
Elérjük, hogy a fogyasztók sokkal jobban ajánljanak minket ismerőseiknek, hogy felkerüljünk a térképre adott kategóriában. Abban is előrelépésed lesz, hogy a fogyasztók önként és dalolva vásároljanak tőled akkor is, ha éppen nincs kampányod, hirdetésed.
Hogyan legyen más a közösségi média jelenlétem? Valami pluszt akarok!
Az általános közösségi média kommunikációhoz egyre kevésbé van kedve a cégeknek. Kedvünk sincs már az 1798. posztot megcsinálni szinte ugyanarról, amit valahol az 1233-nál ellőttünk. Pontosan ezzel jött hozzám nemrég egy bőrtáskákat készítő vállalkozó.
Nehéz kitűnni a piacán, hiszen annyi a konkurencia, hogy ha sorba állnának Debrecentől elérne a sor Budapestig (na jó lehet ez túlzás). Ahogy körbejártuk a vállalkozását, rájöttünk, hogy igazi konverzióromboló hatása van annak, hogy nincs jelenleg márkakommunikációja. Pedig lenne mit átadnia! Neked is, igaz? Te magad is tudod, hogy milyen értékeket akarsz eljuttatni a fogyasztóhoz. Csak ugye az nem ad el, ezt gondoljuk elsőre. Aztán arcon csap a valóság, hogy közben pont ezért nem hatékony egy átlagos hirdetésünk (akár Facebook, sőt akár a Google-ben), és akkor az üres közösségi média posztokról nem is beszéltünk (organikus).
Ezzel kapcsolatban keresett meg szintén egy ügyfelem, aki úgy igazán szeretné berobbantani a fitness terme marketingjét, de nem olyan általános marketinggel, hogy gyere edzeni.
Valami más kell nekem, mondta. Ez a márkaépítés!
#kutatás: Tudod, miért szerepel ez egy érzelmi, sztoris bekezdés után? Az első kutatás miatt. Mert a racionális dolgoknak itt a helye, az érzelmit már elkaptad, azért is jársz már itt.
- A márka nem racionális, hanem érzelmi: Egy kutatásban 3000 vásárló döntését vizsgálta a CEB (Corporate Executive Board) és a Google. Ebből kiderült, hogy amint márkák között kellett dönteni, általában nem a racionális érvek (pl. ár) döntöttek, hanem az érzelmekre ható márkaüzenetek. Értsd: ha márkát akarsz építeni, ne a racionális üzeneteket helyezd előtérbe, hanem az érzelmieket. Forrás: Marketing Week
- Erősebb brand, nagyobb árrés: A McKinsey tanácsadócég felmérésből kiderül, hogy azok a cégek, akiknél erősebb a márka, sokkal nagyobb árréssel tudnak dolgozni (vevői visszajelzések alapján). Ennek oka a hosszabb ügyfél élettartam, a biztonság érzete miatti prémium ár megfizetése. – Forrás: Forbes/McKinsey
Jöjjön egy kép, hogy visszahozzam a figyelmedet!

Melyik márka van a képen? Tudod a választ, igaz? Úgy is, hogy nem raktuk bele egy terméküket sem, nem írtuk ki a márkanevét.
A cikkhez tartozik egy videós tudásanyag, amit a MinnerAkadémián találsz. Az útmutatóban leírtakat így még könnyebben tudod használni: Márkaépítés a közösségi médiában – FB – IG – YouTube – kattints ide
1 hónapos márkaépítési terv
A cikket úgy írom, hogy a közösségi médiában való márkaépítésnek köszönhetem, hogy a most 7. évében lévő Minner márka már az első évében elkezdett hatással lenni az emberekre. A fogyasztók egymásnak meséltek a Minnerről, a bizalom kialakult, akkor is érdeklődtek, amikor nem volt kampány. A márkának köszönhetően sok kapu kinyílt, és persze a pénztárcák is.
1. lépés: Felfedezés, könnyed információgyűjtés – 1-5 nap
Eredmény: Ahhoz, hogy kimozduljunk a keretekből új ingerek kellenek. Új minták, amik elkezdik megmozgatni az agysejteket. Gondolkodj a dobozon kívül! Ez kell ahhoz, hogy a további lépéseket könnyedén abszolváld.

2. lépés. MI-ből válts át TE/TI-re – 6.-10. nap
Eredmény: Mivel a fogyasztó érzi, hogy neki írod, sokkal nagyobb elköteleződés, bizalom fog kialakulni. Ez megmutatkozik már az interakciókban, de ez az első lépés, hogy a vásárlási hajlandóság is nőjön (lájkokkal nem fogunk tudni fizetni a boltban). A bizalomépítés fontos marketing eszköz, és ahogy látod ennek eszköze a fogyasztó maga! Imádom!
3. lépés: Mutasd meg magad! Értékeidet – jöhet a storytelling, történetmesélés – 11-20 nap
Eredmény: A történetmesélés elképesztő módon be tudja vonni a fogyasztót. Itt úgy tudod átfordítani, hogy róla szóljon és nem rólad, hogy olyan értékeket, dolgokat, tevékenységet, érdekességet mutatsz be, ami azt mutatja: Fontos vagy nekünk, miattad csináljuk, tudjuk hogy mi kell neked. Ezeknek a posztoknak magas az interakció számuk (lájk, komment, megosztás).
4. lépés: Álljunk be egy irányba! Egy célcsoportnak kommunikálj csak! – 21-25. nap
Eredmény: A kommunikációdban könnyebb odaképzelned a célcsoportodba tartozó fogyasztót, annak szokásait, rutinjait, mindennapjait, problémáit, igényeit. Emiatt sokkal emberibb, figyelmet megragadó posztjaid lesznek.
5. lépés: Teljeskörű márkakommunikáció. Szlogen és az 1-4 lépés ismétlése
Eredmény: Az azonos márkaüzenet szinte csak úgy beleég a fogyasztók tudatába, sokkal könnyebben visszaidéz majd téged. Ehhez persze kell az ismétlés, következetes márkaüzenet, márkaszavak használata.
Meg is érkeztünk! Elindult a márkaépítésed a közösségi médiában!
Ez egy folyamat lesz, amiben időnként bele-bele kell nyúlni. Ahogy láthattad:
- Először kezdtünk az információgyűjtéssel, ráhangolódtál a márkaépítésre.
- Következett az első lépcső, hogy a kommunikáció többségét levetted a termékről majd azt a fogyasztóra irányítottad.
- Ezután átadod azt az értéket, amit a céged képvisel. Ezt élőben el tudod mondani, de nehéz a közösségi médiában. Na majd most!
- Kiválasztunk egy célcsoportot, hogy ezzel lézerpontosabb legyen a kommunikációnk, ám így is elérjük azt, aki kívül esik a meghatározott célcsoporton.
- És jön a csúcspont, amikor is miközben ezt mind végigcsináltuk jött az ötlet, hogy mi is legyen az a márkaüzenet, amit folyamatosan mantrázunk, ismétlünk a posztjainkban.
Ettől még lesz hirdetésed, lesz termékposztod, lesz „vedd meg a terméket” hirdetésed. De ezek a posztok kellenek, hogy bizalmat és figyelmet szerezz és legfőképpen, hogy be tudjanak azonosítani.
Eredmény: Kicserélted teljesen a közösségi média kommunikációdat, amit a fogyasztók is észre fognak venni.
Haladj gyorsabban, mint a konkurencia! Márkaépítés kurzus
Tudom ez így elsőre sok változás. És mintha több is lenne, mint 1 hónap a folyamat. Igazából a fenti 1 hónappal kezdődik. A Minner képzése segíthet, hogy gyorsabban haladj és ráláss jobban az információkra, tudd azt, hogy mihez kell nyúlnod. Például ezt az anyagot megkapod videóban részletes lépésekkel, de a tananyag további útmutatókat és rengeteg példát is tartalmaz. A megoldás ott a videóinkban!
A márkaépítés kurzus bevezető videóját megosztottam itt lejjebb egy Youtube videóban. A kurzust már a MinnerAkadémia streaming rendszerében fogod nézni, mintha Netflixeznél. És ez a kurzus egészen biztosan leköti a figyelmedet és izgalmas lesz nézned, mert annyi példát hozok, hogy a képzés 90%-ban csak abból áll. Vágjunk is bele!
Forrás: Marketing Week, Forbes/McKinsey
Fotó: UX Indonesia / Unsplash