Az emberek nem úgy vásárolnak, mint régen. Így változik a marketinged, új marketing trendek [podcast]

Dátum

Megosztás

Észrevetted már, hogy nehezebben jönnek a konverziók, vásárlások? Nos egyszerre több irányból is negatív tényezők befolyásolják most az emberek mindennapjait, ami a vásárlási szokásaikra is hatással van. Infláció, szomszédban zajló háború, utóbbinak a hatása a rezsidíjak emelkedése. A fogyasztók tudatosabbá is váltak. De mit jelent ez? Hogyan ismerd fel vállalkozóként és hogyan tudod úgy változtatni a marketingedet, hogy megmaradjon a forgalmad? Erről beszélgettünk Boros Lajossal a PinX e-mail marketing ügynökség egyik alapítójával, aktív marketingessel. Fontos, hogy nem e-mail marketing oldalról közelítjük a témát, hanem sokkal szélesebb körben beszélgetünk a témáról.

A podcast hanganyag

Spotify-on itt érhető el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:

A podcast rövid leirata

Fontos! A lényeget, vázlatot írtam ide le. Hallgasd meg a teljes adást, a példák ott lesznek!

Hogy változnak a fogyasztói szokások?

Látszik a recesszió Lajosék ügyfeleinek forgalmában? Nos ez még ennyire nem egyértelmű, de vannak érdekes új trendek a vásárlói viselkedésben. A PinX egyik ügyfele (webshop havi egy offline vásárral) arról számolt be például, hogy amíg korábban a piacon sokan impulzusból, spontán vásároltak, addig az elmúlt pár hónapban egyre többen jöttek listával, előre felkészülve, és csak a listáról vásárolva.

Törődni kell a vásárlóval, a webshopoknak is

Eddig elég volt az eladásra fókuszálni, most már nem elég csak odatenni a terméket az emberek elé, valódi értéket kell nyújtani. Az a vállalkozás lesz sikeres ami a fogyasztó életében egy biztos pont tud lenni és biztonságot nyújt – például biztonságos fizetés, szállítás, jó, gyors kommunikáció, figyelmes utánkövetés.

Webshopoknál főleg nagyon sokan az ügyfélszerzésre fókuszálnak, számokban, konverzióban gondolkodnak, és ezeket igyekeznek javítani. De az első amit mégis a PinX-nél rendbe szoktak tenni az a kommunikáció, és az e-mailes utánkövetés már a vásárlás után, hogy annak se engedjék el a webáruházak a kezét, aki már költött pénzt. Ez a törődés is fontos az embereknek, és ezzel lehet majd piaci előnyhöz jutni, mert ez nagyon felértékelődik 2023-ban.

Piacismeret, piackutatás

Eddig is nagyon fontos volt, de ha még nem, akkor most még fontosabb piackutatást végezni. Például, megkérdezni a feliratkozókat, vásárlókat, felmérni a motivációikat, félelmeiket, piaccal kapcsolatos problémáikat, és a többi – hogy ezekre direkten reagálni tudj majd a kommunikációban. Értékeléseket, gyakori kérdéseket, kommenteket olvasva is megtalálhatjuk ezeket, de kérdezni is fontos! Ezt nagyon sokan nem csinálják, így ha te veszed rá a fáradságot, akkor olyan releváns információid lesznek, ami a versenytársaidnak nem áll rendelkezésére.

Az első és legfontosabb, hogy csináld

Persze felmerülhet benned a kérdés, hogy de hogyan is csináld, mit kérdezz… Ez fontos is de ahogy Lajos elmondta az adásban, a legnagyobb különbség “a csinálás és a nem csinálás” között van, a nulláról az egyre a legnehezebb a lépés és annak is lesz igazán látványos az eredménye! A hogyant ráérsz menet közben finomítani.

Tesztelni kell

Boros Lajos szerint a következő időszak a “csinálóké” lesz. Hiába a rengeteg elméleti szakember, 2023 azoknak kedvez majd, akik próbálkoznak, tesztelnek, csinálják a dolgokat, nem csak tervezgetnek és tökéletesítenek. Egy Minneres példát is hoztunk erre: az egyik friss cikk címsorát cseréltük le, és nemcsak a Facebookos kattintási költség csökkent is a töredékére, de az olvasókat is jobban érdekelte így az anyag. Hirdetést, e-mail tárgymezőt, cikk címet, még terméknevet is érdemes tesztelni, hiszen nem kell, hogy született zseni legyél aki azonnal ráérez a jó megoldásra.

Social proof

A Minner és a PinX is előszeretettel alkalmaz visszajelzéseket, értékeléseket a marketingben. Hallgasd meg a podcastben, milyen értékelésből csináltam hirdetést én, és hogyan használja az elégedett vásárlók erejét az ügyfeleinél Lajos!

Kitolódik a konverziós ciklus

A fenti példa annak a jele, hogy az emberek tudatosabban, átgondoltabban vásárolnak. Jobban meg kell magyarázni maguknak is vagy akár a családnak egy-egy vásárlási döntést, többet rágódnak egy nem létszükséglet kiadáson. A marketingben ebben kell őket támogatni, a kommunikációban racionális érveket adni nekik a vásárlás mellett.

Elkülönül a vevőszerzés és a profitszerzés

Nagy cégek nem véletlenül vállalják be, hogy akár veszteségesen szerezzenek vevőt, hogy az később profitot szerezzen nekik. Szerencsére ez nem minden területen van így, és lehetséges még új ügyfelet szerezni veszteség nélkül. De egyre kevésbé gyakori hogy az első vásárlása egy új ügyfélnek profitot termeljen, sokkal inkább a visszatérő vásárlókra, újravásárlókra kerül a hangsúly.

Mit csinálj holnaptól? Konkrét tippek

  • cross sell, upsell, bump ajánlat bevezetése
  • feliratkozás után welcome e-mail, e-mail sorozat elindítása
  • kérj értékelést, visszajelzést a vevőidtől
  • kérdezd meg a legjobb ügyfeleidtől, miért téged választanak, mit szeretnek/nem szeretnek, milyen problémát oldasz meg nekik
  • írd át a vásárlást követő e-mailt, hogy azt elolvasva megnyugodjon a vásárló, hogy jól döntött
  • … és még sok gyakorlatba ültethető tanácsot találsz a podcast adásban!

Ez jó volt, van még ilyen tartalom?

Fotó: Viktor Bystrov on Unsplash

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Cápák között 5. évad 5. rész: A szendvics nem jó biznisz? De a táska workshop igen?

Hiába nyered meg a Konyhafőnököt, ettől a befektetőknél nem indulsz nagyobb előnnyel, sőt lehet nagyobbak is az elvárásaik? A műsorban szendvics üzlettel jött a...

A vevőszerző Facebook hirdetések 5 kötelező eleme

Te is szeretnél olyan Facebook hirdetéseket indítani, amik pénz égetése helyett bevételt, és ami még fontosabb profitot termelnek? Ez sajnos nem olyan egyszerű, hogy...

Print on demand vállalkozás Magyarországról: adózás, szerzői jogok, haszon

Rizikómentes vállalkozás alacsony belépési küszöbbel, amit tőke nélkül elkezdhetsz, és csak marketingelned kell… Túl szép, hogy igaz legyen? Akár azt is gondolhatod hogy valami...

Meki reklám, amiben nem szerepel hamburger – Hírszemle #38

Az emberek pont azért beszélnek a McDonald's reklámjáról, mert hiányzik belőle a hamburger, vagy éppen a Mekis színek. Ez kreatív marketing! Közben egy másik...

Marketing stratégiák, szemléletek röviden, összegyűjtve

Mikor a listát készítettem jöttem rá én is, hogy mennyi lehetőség van előttünk, hogy igazán csúcsra vigyük a marketingünket. Csak válogatni kell! Most a...

Itt az év legkevésbé produktív időszaka. Szerezz most előnyt a konkurenciával szemben!

Új év új lehetőségek! Bár kicsit lassan készült el ez a cikk, megérkezett 2023 és bízunk benne hatalmas lendülettel álltál neki a munkának az...

Cápák között 5. évad 4. rész: Import vállalkozás, mese biznisz, diák kuponozás

Hoppá hoppá! Mennyi pénz, mindenki kedves volt, nagy dráma nem volt. Ez jó adás! És megint a Tiktok, megint egy projekt, ami a Tiktok...

5 másodperces trükk, amivel több követőt szerezhetsz TikTokon [esettanulmány]

Van gyakorlati haszna a cselekvésre ösztönzésnek, CTA-nak a TikTok videókban? - kérdezte tőlem Milán az őszi tiktokos Minner eseményen, és ezzel elültette a bogarat...