Észrevetted már, hogy nehezebben jönnek a konverziók, vásárlások? Nos egyszerre több irányból is negatív tényezők befolyásolják most az emberek mindennapjait, ami a vásárlási szokásaikra is hatással van. Infláció, szomszédban zajló háború, utóbbinak a hatása a rezsidíjak emelkedése. A fogyasztók tudatosabbá is váltak. De mit jelent ez? Hogyan ismerd fel vállalkozóként és hogyan tudod úgy változtatni a marketingedet, hogy megmaradjon a forgalmad? Erről beszélgettünk Boros Lajossal a PinX e-mail marketing ügynökség egyik alapítójával, aktív marketingessel. Fontos, hogy nem e-mail marketing oldalról közelítjük a témát, hanem sokkal szélesebb körben beszélgetünk a témáról.
A podcast hanganyag
Spotify-on itt érhető el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:
A podcast rövid leirata
Fontos! A lényeget, vázlatot írtam ide le. Hallgasd meg a teljes adást, a példák ott lesznek!
Hogy változnak a fogyasztói szokások?
Látszik a recesszió Lajosék ügyfeleinek forgalmában? Nos ez még ennyire nem egyértelmű, de vannak érdekes új trendek a vásárlói viselkedésben. A PinX egyik ügyfele (webshop havi egy offline vásárral) arról számolt be például, hogy amíg korábban a piacon sokan impulzusból, spontán vásároltak, addig az elmúlt pár hónapban egyre többen jöttek listával, előre felkészülve, és csak a listáról vásárolva.
Törődni kell a vásárlóval, a webshopoknak is
Eddig elég volt az eladásra fókuszálni, most már nem elég csak odatenni a terméket az emberek elé, valódi értéket kell nyújtani. Az a vállalkozás lesz sikeres ami a fogyasztó életében egy biztos pont tud lenni és biztonságot nyújt – például biztonságos fizetés, szállítás, jó, gyors kommunikáció, figyelmes utánkövetés.
Webshopoknál főleg nagyon sokan az ügyfélszerzésre fókuszálnak, számokban, konverzióban gondolkodnak, és ezeket igyekeznek javítani. De az első amit mégis a PinX-nél rendbe szoktak tenni az a kommunikáció, és az e-mailes utánkövetés már a vásárlás után, hogy annak se engedjék el a webáruházak a kezét, aki már költött pénzt. Ez a törődés is fontos az embereknek, és ezzel lehet majd piaci előnyhöz jutni, mert ez nagyon felértékelődik 2023-ban.
Piacismeret, piackutatás
Eddig is nagyon fontos volt, de ha még nem, akkor most még fontosabb piackutatást végezni. Például, megkérdezni a feliratkozókat, vásárlókat, felmérni a motivációikat, félelmeiket, piaccal kapcsolatos problémáikat, és a többi – hogy ezekre direkten reagálni tudj majd a kommunikációban. Értékeléseket, gyakori kérdéseket, kommenteket olvasva is megtalálhatjuk ezeket, de kérdezni is fontos! Ezt nagyon sokan nem csinálják, így ha te veszed rá a fáradságot, akkor olyan releváns információid lesznek, ami a versenytársaidnak nem áll rendelkezésére.
Az első és legfontosabb, hogy csináld
Persze felmerülhet benned a kérdés, hogy de hogyan is csináld, mit kérdezz… Ez fontos is de ahogy Lajos elmondta az adásban, a legnagyobb különbség „a csinálás és a nem csinálás” között van, a nulláról az egyre a legnehezebb a lépés és annak is lesz igazán látványos az eredménye! A hogyant ráérsz menet közben finomítani.
Tesztelni kell
Boros Lajos szerint a következő időszak a „csinálóké” lesz. Hiába a rengeteg elméleti szakember, 2023 azoknak kedvez majd, akik próbálkoznak, tesztelnek, csinálják a dolgokat, nem csak tervezgetnek és tökéletesítenek. Egy Minneres példát is hoztunk erre: az egyik friss cikk címsorát cseréltük le, és nemcsak a Facebookos kattintási költség csökkent is a töredékére, de az olvasókat is jobban érdekelte így az anyag. Hirdetést, e-mail tárgymezőt, cikk címet, még terméknevet is érdemes tesztelni, hiszen nem kell, hogy született zseni legyél aki azonnal ráérez a jó megoldásra.
Social proof
A Minner és a PinX is előszeretettel alkalmaz visszajelzéseket, értékeléseket a marketingben. Hallgasd meg a podcastben, milyen értékelésből csináltam hirdetést én, és hogyan használja az elégedett vásárlók erejét az ügyfeleinél Lajos!
Kitolódik a konverziós ciklus
A fenti példa annak a jele, hogy az emberek tudatosabban, átgondoltabban vásárolnak. Jobban meg kell magyarázni maguknak is vagy akár a családnak egy-egy vásárlási döntést, többet rágódnak egy nem létszükséglet kiadáson. A marketingben ebben kell őket támogatni, a kommunikációban racionális érveket adni nekik a vásárlás mellett.
Elkülönül a vevőszerzés és a profitszerzés
Nagy cégek nem véletlenül vállalják be, hogy akár veszteségesen szerezzenek vevőt, hogy az később profitot szerezzen nekik. Szerencsére ez nem minden területen van így, és lehetséges még új ügyfelet szerezni veszteség nélkül. De egyre kevésbé gyakori hogy az első vásárlása egy új ügyfélnek profitot termeljen, sokkal inkább a visszatérő vásárlókra, újravásárlókra kerül a hangsúly.
Mit csinálj holnaptól? Konkrét tippek
- cross sell, upsell, bump ajánlat bevezetése
- feliratkozás után welcome e-mail, e-mail sorozat elindítása
- kérj értékelést, visszajelzést a vevőidtől
- kérdezd meg a legjobb ügyfeleidtől, miért téged választanak, mit szeretnek/nem szeretnek, milyen problémát oldasz meg nekik
- írd át a vásárlást követő e-mailt, hogy azt elolvasva megnyugodjon a vásárló, hogy jól döntött
- … és még sok gyakorlatba ültethető tanácsot találsz a podcast adásban!
Ez jó volt, van még ilyen tartalom?
- Ne ezen a 2 napon múljon a 2023-as nyereséged
- Változtatok a marketingszövegen. Lesz több eladásom? Mutatom az eredményt!
- Adj el 10 terméket veszteséggel, hogy utána milliókat kaszálj! Kezdő webshop stratégia
Fotó: Viktor Bystrov on Unsplash