Az IKEA tesztel! A/B teszteli az új üzleti modelljét, ötleteit. A szemünk láttára alakul át a bútorpiac

Dátum

Megosztás

Amikor leírtam a címet azonnal eszembe jutott: igen covid-19 teszt… De most másról van szó. Az IKEA körül nagy változások történnek, amik alapjaiban változtathatják meg az üzleti modelljét, és így a teljes bútorpiacot is. A bútorpiaci fogyasztói trendeket látva szinte azt is mondhatjuk, hogy eddig ők írták, vagyis jól ráéreztek az elmúlt közel 80 évben. Most érzik, hogy valami változik és az eddig nem a kapkodásáról híres cég óvatosan 3 területen is változásokat eszközöl. Sőt a bútoripar változása még nekünk is új lehetőségeket adhat, ha jól megfigyeljük az IKEA mire jut. Lássuk is, hol és mit változtat!

Röviden leírom, aztán merüljünk alá:

  • Kisebb üzleteket is nyitnak a belvárosban (részben az e-kereskedelem miatt, átvevőpont is lesz)
  • Használt bútor piacba is belevág,
  • Egy tervezőstúdiót nyit, ahol a vásárlók maguk tervezhetik meg a bútoraikat (egyedileg), természetesen IKEA elemekből

Az IKEA nagy ötlete, az étterem – Kezdjük a kályhától!

#példa: Hangolódjunk rá a témára egy korábbi nagy változtatásukkal! Elvetemült ötlet lehetett elsőre, hogy a cég az 1960-as években elkezdett virslit árulni. Elsőre annak is tűnhet, és azt is mondom, ilyen elvetemült ötlet ne legyen számodra minta. Ne csinálj hirtelen felindulásból csak úgy egy oda nem illő változtatást a cégedbe! Csináld úgy, ahogy ők! Mert a bútorgyártó cég ezt a döntést piackutatás után hozta meg. Akkor arra jöttek rá, hogy 3-5. alkalommal már rövidebb ideig vannak a felhasználók a boltjaikban (akkor már volt „labirintus” is), sőt kevesebbet is költenek emiatt. És ennek nem az az oka, hogy már ismerik a kínálatot, hanem az, hogy éhesek a vásárlók. Első alkalommal még a többség lehet úgy érkezett, hogy evett is, aztán már kezdett egy olyan rutin kialakulni az emberekben, hogy majd IKEA után eszünk, úgy is kint van a város szélén. Na most az éhes ember pont nem türelmes, és pont nem marad sokáig. Hát így lett, hogy az étterem rész megnyílt már az 1960-as években, és zongorázni lehetett a vásárlók boltban töltött átlagideje közötti különbséget a korábbi évekhez képest, és persze a költésekben is.

Hallgasd meg erről a teljes anyagot ebben a podcastban: Termékfejlesztés, üzleti modell példák: Ikea, Playersroom, autónepper, webáruházak, innovációk [podcast]

Piackutatásban már bizonyított az IKEA – Folytassuk az információval!

A fenti példa is már jól mutatja, de van itt még információ. Marcus Engman az IKEA korábbi vezető tervezőjének az ötlete az volt, hogy menjenek terepre és nézzék meg a fogyasztók milyen eszközöket használnak, milyen napi rutinjuk van. A dizájnerek tehát otthonlátogatásokon vettek részt, sőt ezen kívül még más poszton lévők is (pl. marketing és értékesítés), hogy megfelelő ötletek gyűljenek össze a termékfejlesztések előtt.
Ez segített nemcsak a termékfejlesztésben, hanem ahogy az előzőben leírt dolognál volt, a marketingben is nagy segítségükre volt. Még jobban megismerték a fogyasztók rutinját, igényeit, aminek köszönhetően még jobb reklámokat tudtak készíteni.
Arról nem beszélve, hogy ez szorosan összefügg a kiállítóterek elrendezésével, megtervezésével.

Nem véletlen tették mindezt, a Hinge Research Institute 2019-es kutatásának eredménye alapján: Azok a cégek, akik piackutatást végeztek, még ha alkalmanként is, több mint 10X-es növekedést tudnak felmutatni (éves), sőt a profit rátájuk átlagosan 27%-kal nagyobb (erről bővebben itt).

Az IKEA 2020-ban. 3 területen is újítani szeretne. Most teszteli őket – A célegyenesben!

Az IKEA így is újított időnként, sőt jöttek ki új termékei, megoldásai, sőt technológiai termékei is, vagy ott az online rendelések (már az is kicsit megbolygatta az IKEA labirintus dolgot). DE! A most következő változások teljesen átalakíthatják majd az IKEA üzleti modelljét!

Figyelem! A bútorpiaccal kapcsolatban több 2021-es üzleti ötlet is született, amit a hírlevél feliratkozók már meg is kaptak. Iratkozz fel most a hírlevélre, és a 2021 ötleteket megkapod az első e-mailben, köztük a 4.-et is, aminek címe: A bútorpiac átalakulása. Használt bútor piac és a digitális bútorvásárlás újabb szintje – Kattints ide a hírlevél feliratkozáshoz!

Tesztelés, így innoválnak a cégek:

Nem azonnal vezet be mindent, hanem egy kis erőforrást helyez az új ötletekre. A fő üzleti modellt nem változtathatod meg egyik napról a másikra. Felelőtlen, kockázatos döntés lenne. Ha mintát keresünk erre, akkor a Google innovációs modellje a legjobb példa:

A Google 70 – 20 – 10 -es innovációs modellje:

A fenti számok azt jelentik, hogy a cég az erőforrásainak, idejének a:

  • 70%-át a a fő tevékenységükre fordítja. Vagyis arra, amiből a legnagyobb bevételük van. A keresőóriás fő tevékenysége maga a kereső és a hozzá kapcsolódó reklámok, hirdetések (Google Ads)
  • 20%-át a fő tevékenységükhöz kapcsolódó további szolgáltatások, termékekhez kapcsolódó fejlesztésekre, működtetésére fordítják
  • 10%-át az egyéb dolgokra fordítják. Ide tartozik az innováció, új termékek fejlesztése, szorosan nem a keresőhöz és melléktermékekhez köthető.

A fenti piackutatási kitekintő, és izgalmas statisztika is azért került bele a cikkbe, mert természetesen el kell döntenie a cégnek, hogy egy új irányba még jobban elinduljon, vagy ne. Nos ehhez kell az, hogy a piacon lássák miként működik ez, a tesztelés az egyik legjobb piackutatás módszer. Sajnos kérdőívvel, vagy azzal, hogy megkérdezzük az embereket csak félinformációkat deríthetünk ki. Jó azért ez erős volt picit, hiszen a kérdőívek, mélyinterjúk a piackutatásunk megfelelő szakaszaiban nagyon is fontosak. A tesztelésben mindig a következő Ford idézet erősít meg:

„Ha megkérdeztem volna a vásárlókat, mit akarnak, akkor azt mondták volna, egy gyorsabb lovat.”

Henry Ford

A 3 terület, amin változtat, kicsit bővebben:

  • Kisebb üzleteket nyitnak, ún. pop-up store-okat. Ahogyan az e-kereskedelem többi piaci szereplőjénél is, itt is fontos a fizikai bolt megléte, kicsit közelebb a munkahelyekhez, a belvárosban. (Forrás: Napi.hu – cikk-1).
  • Használt bútor piacba is belépnek, ahol is a visszavitt IKEA bútorokat felújítják, vagy újrahasznosítják. Ősszel nyílik az első olyan boltjuk, ahol csak használt, felújított bútorokat és fenntartható módon előállított termékeket lehet majd kapni. 2030-ra a vállalat termékei csak megújuló forrásból származó vagy újrahasznosított anyagokból készülnek. (Forrás: Napi.hu – cikk-1)
  • Az üzleti modelléjre szintén nagy hatással lesz. Oslo városközpontjában a bevásárlóutcán nyílt meg az Ikea egyik kis boltja, egyben tervezőstúdiója. Az oslói tervezőstúdió, amelyben a vásárló az áruházlánc kínálata alapján megtervezheti a lakása minden zugának berendezését. De ez még csak kísérlet, igaz nem véletlen vezetik be, az online tervező eszközök népszerűek a felhasználók körében. (Forrás: Napi.hu-cikk-2)

Friss 2021-es tesztelésük: Az Ikea áramszolgáltató lesz

Friss bejelentés az Ikea-tól, hogy 2021 szeptembertől áramot is lehet majd tőle vásárolni, mint más áramszolgáltatóktól. A Strömma elnevezésű szolgáltatását természetesen teszt jelleggel indítja el, ahogy tette tavaly és idén is már több területen is. Az energiát az öt évnél fiatalabb szélerőművekből és napelemekből akarja kinyerni, hogy ösztönözze a telepítésüket, sőt te Ikea napelem telepítése esetén a felesleget így eladhatod másnak. Persze ez még a jövő zenéje! (Forrás: HVG)

Az IKEA se tudja a tutit, tesztel, megfigyel és ami befutó új termék, annál tövig tapossa a gázt. És te tesztelsz már új termékeket / szolgáltatásokat?

A cikkben említett információk, cikkek:

Forrás: Az IKEA tervezője elárulta a termékei sikerének a titkát / Minner, Dezeen, HVG
Napi.hu – cikk-1,Napi.hu-cikk-2
Fotó: Mika Baumeister / Unsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!