Az Instagram is megnyitotta a kapukat a chatbotok előtt. Hogyan tudod ezt kiaknázni?

Dátum

Megosztás

A Te vállalkozásodnak is szoktak írogatni az érdeklődők Instagramon? Lefogadom, hogy legalább egyszer már átfutott a gondolat az agyadon, hogy milyen jó lenne, ha ezekre valaki automatikusan tudna válaszolni helyetted! Van egy jó hírem, hiszen itt van az Instagram DM automation, azaz köznapi nyelvén “legális instagram chatbotok”. Ebben a cikkben megtanulhatod, hogy konkrétan mi ez az eszköz, valamint hogyan tudod használni értékesítésre, marketingre és ügyfélszolgálatra.

A cikket Benkő Bence, a Chatbot Marketing képzés oktatója, valamint a ChatBee alapítója írta, aki aktívan foglalkozik chatbot marketinggel.

Összefogott a Minner és a Billingo, hogy a digitalizáció igazán kézzelfogható legyen egy magyar vállalkozás számára. Legyél Te is innovátor! Használd a digitális megoldásokat! Mutatjuk, hogyan kell. 

Miért olyan nagy szám az Instagram chatbot?

5 év Messenger chatbotos korszak után a Facebook végre hivatalosan is megerősíti azt, amit mi minden nap elmondunk az érdeklődőknek: a Párbeszéd, avagy Messenger Marketing nemcsak egy múló “trend”, hanem egy olyan erős és maradandó marketing csatorna, ami még nagyon sokáig velünk lesz. 

Sajnos sokan félreismerték és leírták a chatbotokat Magyarországon a nagy hype után 2016-2017 környékén, mivel még nagyon új volt az eszköz, és senkinek nem volt bombabiztos megoldása arra, hogy ezt az elsőre komplexnek tűnő eszközt hogyan lehet sikeresen beépíteni egy cég működésébe. Amíg mások nem is nagyon tudták itthon, hogyan lehet a chatbotokkal valós eredményeket generálni, addig mi webáruházas ügyfeleknek 1 év alatt már több mint 70 millió Ft extra bevételt és 120.000 feliratkozót generáltunk ezekkel a csevegő robotokkal, ráadásul a statisztikák is szép jövőt festenek:

  • Egy globális kutatásból kiderült (Heywire Business), hogy a 18-34 év közötti fogyasztók elsőszámú és kedvenc kommunikációs csatornája a csevegő alkalmazások… történjen ez a csevegés a barátaik, családjuk, vagy éppen vállalkozások között!
  • Az emberek 96%-a szívesebben rendelne olyan cégtől, akivel tud chaten beszélni (Landbot, 2021)
  • A fogyasztók 94%-a szívesebben vásárol olyan márkától újra, akik egy csevegő alkalmazásban jó élményt nyújtottak nekik (State of CX, 2020)

Hoztam másik két megdöbbentő Instagramos statiszikát is, amik sok mindent elárulnak a platformról:

  • Az Instagram felhasználók és vállalkozások között NAPONTA 400 millió üzenetváltás történik (Instagram, 2021)
  • Az Instagram felhasználók 81%-a termékek és szolgáltatások felkeresésére és megismerésére használja a platformot, tehát van egy kritikus tömeg, akik már vásárlási módban vannak és 1-2 visszacsatolásra vannak a rendeléstől (Instagram, 2021)

Ilyen számok mellett nem érdemes szemet hunyni az Instagram chatbotok felett (persze a Messengerről se feledkezzünk meg, de most fókuszáljunk az Instára)! Az Instagram DM automatizációval képes lehetsz az érdeklődők kérdéseire azonnal, valós időben válaszolni automatikusan, miközben értéket is adsz számukra, továbbá el tudod őket vezetni a rendelés leadásáig. Ha pedig még a vállalkozásod nincs azon a szinten, hogy sok érdeklődő keressen meg ott, akkor a DM automatizáció segítségével megnövelheted ezeknek a számát, és egy erős csatornaként használhatod marketingre, akár teljesen organikusan is.

Fontos megemlíteni, hogy az Instagramon – főleg a koronavírus előtti időszakban – nagyon népszerűek voltak a követő- és kedvelésszerző botok, azonban ezek illegálisan működtek, az Instagram igyekszik is egytől-egyig kigyomlálni ezeket. A chatbotok engedélyezésével azonban teljesen legálisan tudsz követőbázist növelni, valamint magasabb konverziót elérni.

Hogyan is néz ki a gyakorlatban?

Jelenleg még korai azt mondani, hogy az Instagram chatbotok elérték végső formájukat, de jelenleg a felhasználói felület nagyon hasonló a Messengeréhez. Ugyanúgy vannak gyorsgombok, állandó gombok, képek, galériák, videók, mint Messengeres társánál, így akik használtak vagy építettek már Messenger bot-ot, otthonosan fogják magukat érezni Instagramon is.

A legnagyobb különbség a két felület között jelenleg az, hogy amíg a Messenger egy külön alkalmazás a Facebooktól, addig az Instagramon a DM üzenetek az IG felületén belül helyezkednek el, így jelenleg Instagramon nem tudunk például egyedi linket generálni a chatbotunkhoz, hogy valaki el tudja indítani. 

Helyette viszont így tudunk forgalmat terelni az Instagramos értékesítő gépünkhöz:

  • Elhelyezünk a sztorinkba vagy bio-nkba egy kulcsszót, hogy például “10% kedvezményért cserébe küldd el nekünk azt a szót üzenetben, hogy kupon”. Így, ha valaki azt írja az oldaladnak üzenetben, hogy kupon, azt a chatbot felismeri és elindul az a folyamat, amit felépítettél mögé.
  • Ha valaki kommentel egy kiválasztott Instagramos posztod alá, akkor nekik a chatbot az oldalad nevében proaktívan írni tud egy DM üzenetet. Nem varázslat, nem illegális, ez tényleg működik és így tudunk eszméletlen kommentelős nyereményjátékokat futtatni, ahol akár egy játékkal több ezer releváns hírlevélfeliratkozót és több százezer forint azonnali bevételt szerezhetünk – amit máshogy eddig nem tudtál.
  • Ha az emberek a saját sztorijukban megjelölik az oldaladat, akkor nekik a chatbot automatikusan tud küldeni egy köszönő üzenetet vagy akár egy kérdést/kedvezményt, amiből tovább tudod vinni a folyamatot és visszatérő, hűséges vásárlókat tudsz toborozni.
  • A végső módja pedig az úgynevezett Ice Breaker, amik előre programozott gyorsgombok. Ezek a gyorsgombok akkor ugranak fel, amikor valaki rákattint Instagramon, hogy üzenetet küld a vállalkozásodnak. Ide be lehet tenni a leggyakoribb kérdéseket, amiket kapni szoktál, és ezekre a chatbot képes helyetted válaszolni.

A legjobb, hogy a Manychat chatbotos platformban már könnyedén össze is tudod állítani az első Instagram chatbotos folyamatodat, hiszen már minden üzleti fiók számára elérhető a funkció. Sokkal hatékonyabb, mint a “swipe-up” és nem kell hozzá 10.000 követő sem!

Így néz ki a szerkesztő felülete belülről: 

Ezzel a chatbot-készítő felülettel az új Chatbot Marketing kurzusban részletesebben is megismerkedhetsz!

Oké-oké, ez mind szép és jó, de hogy lesz nekem ebből extra bevételem és feliratkozóm?

A példa kedvéért tegyük fel, hogy nemrég indítottál egy webáruházat vagy már üzemelteted egy ideje, de még nincs olyan nagy aktivitásod Instagramon. Szeretnéd minél több embernek bemutatni a portékádat és úgy megfogni őket, hogy sok percen át neked szenteljék a figyelmüket, sőt végső soron vásároljanak is tőled úgy, hogy neked azzal semmi extra dolgod nem volt. Erre a leghatékonyabb Instagram chatbotos kampány a kommentelős nyereményjáték, amiről már ejtettem pár szót korábban.

A stratégia: 

Az egyik instás posztodban egy, esetleg több terméket meghirdetsz, amit kommenteléssel tudnak majd megnyerni. Eddig nincs is ebben semmi új, viszont itt jön a csavar! A chatbot minden egyes hozzászólónak küldeni fog egy privát DM üzenetet, amiben meg kell erősíteniük a jelentkezésüket. Amint megerősítik, utána jön a nagy lehetőség, hiszen a figyelmük ekkor a csúcson van; izgatottak, hogy jelentkeztek és kíváncsiak, hogy mit hoz ez az üzenetváltás. 

Itt indul a bizalomépítés és szegmentálás! Ezen a ponton fel tudsz tenni a játékosoknak olyan kérdéseket, amivel szinte azonnali piackutatást tudsz elvégezni, vagy akár jobban megismertetheted velük a termékeidet teljesen interaktív módon. Kvázi egy sales robotot tudsz felépíteni a Manychatben, ami jópofán, ugyanakkor profin leszűri az érdeklődő igényeit és ahhoz megfelelően ajánl egy terméket / szolgáltatást.

Amint pedig megvolt az első ismerkedés-üzenetváltás, ezután akár adhatsz nekik e-mail címért cserébe egy kuponkódot is a webáruházadba, hogy a játék ideje alatt váltsák be nálad, így a játékosítás erejével azonnali bevételre is szert tudsz tenni. Mivel a DM automatizáció (és még a Messenger chatbot is) egy új és nem széles körben kihasznált marketing eszköz, így minden üzeneten 95% feletti megnyitási arányokat és 20% feletti kattintási arányokat tudsz elérni. Amilyen üzenet itt átmegy…na az nagyon betalál!

Képzeld, Milán is indított nemrég egy ilyen chatbotos nyereményjátékot a segítségünkkel (csak ő Facebookon), és eszméletlen eredményeket ért el vele, az alábbi videóban részletesebben mesél róla:

Két referencia a sok közül, hogy tényleg lásd: a chatbot működik, és neked is érdemes lehet elgondolkodni az alkalmazásán:

  • Ilyen chatbotos kampánnyal szereztünk már a Hervis-nek több mint 12.000 feliratkozót, mindössze 2 hét alatt
  • Egy induló e-mobility webshopnak 1 hónap alatt megszereztük az első 3000 rajongóját (teljesen nulláról) és nekik sikeresen értékesített is a chatbot több mint 1 millió Ft értékben, mivel a résztvevőknek utána szerveztünk egy nyílt napot, ahol élőben ki tudták próbálni a járműveket.

Ha szeretnél jobban elmélyedni a témában és publikálnád első sikeres chatbotos nyereményjáték-kampányodat, akkor gyere és csatlakozz a legújabb MinnerAkadémiás kurzusunkhoz, ahol pont egy ilyen kampány felépítését tanítjuk meg neked egy kattintással telepíthető sablonokkal, sok-sok izgalmas elméleti és gyakorlati tudással megfűszerezve!

A Billingo a Digitális Ninja rovat támogatásával is sokat segített, hogy kiaknázd a digitalizációban rejlő lehetőségeket. Ha már rákanyarodtál erre az útra, ne állj meg – nézz körül Billingo digitális megoldásai között, és kezdd el őket használni! Digitalizációra, innovációra fel! Kattints ide!

Benkő Bence
Több éve foglalkozom chatbot marketinggel. A Chatbee nevű chatbot-fejlesztő ügynökségemben 2 fix csapattaggal és több alvállalkozó partnerrel dolgozunk együtt és csak az elmúlt 1 évben a rendszereink 70 millió Ft extra bevételt és 120.000 minőségi feliratkozót szereztek megbízóinknak. Hiszem, hogy a chatbot marketing működik és velünk marad még jó ideig, legalábbis a számok egyértelműen ezt mutatják.

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

A Shoprenternek kihívója akadt? Próbáljuk ki a Shoptetet!

Bevallom még soha életemben nem készítettem webáruházat, így azt hiszem jó alanya vagyok egy ilyen próbakörnek. Ugyan nem tudok a Shoprenterhez viszonyítani, de ez...

4 tipp, amivel félrevezetnek a TikTok guruk – és mit csinálj helyette

Ahogy az emberek egyre jobban megismerik a TikTokot és az organikus elérésben rejlő üzleti lehetőségeket, úgy terjednek a téves információk, “tuti trükkök” az algoritmus...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...