Az összes jelszavad egy helyen, biztonságos jelszószéfben – LastPass használata

Dátum

Megosztás

Állandó probléma, hogy elfelejtjük azt a nyamvadt jelszavunkat. Pedig mindenhol ugyanazt használjuk. Vagy mindig egyszerű kódot írunk be, mint az 1234…, qwertz és társai, mégsem tudjuk visszaidézni pár nap múlva. Utolsó reményként még az email-ek között turkálunk, hátha elküldte regisztrációkor a szolgáltató, de a szigorúbb adatvédelem érdekében már ez sem gyakori. Így aztán marad az egy perces „Elfelejtett jelszó” hadművelet, melyek összeadódva órákat, sőt napokat is elvehetnek a munkavégzés értékes folyamatától. A Minner Extra csoportban feltettünk egy kérdést: kíváncsiak voltunk, hogy a vállalkozók milyen módon menedzselik jelszavaikat, a munkatársak hozzáféréseit. A legtöbb szavazatot a LastPass nevű jelszókezelő bővítmény kapta, amely 2015-től a magyar alapítású LogMeIn vállalat tulajdona. De miért is tetszik nekünk (és nektek) ennyire a LastPass?

Összefogott a Minner és a Billingo, hogy a digitalizáció igazán kézzelfogható legyen egy magyar vállalkozás számára. Legyél Te is innovátor! Használd a digitális megoldásokat! Mutatjuk, hogyan kell. 

Jelszókezelő használata cégen belül, de akár magánszemélyként is

Összeszedtem pár pontban az érveinket:

  • Nincs többé elfelejtett jelszó! Ez a mondat annak ellenére, hogy borzasztó sales-esen hangzik, még igaz: amennyiben egyszer megadtad a bejelentkezési adataidat, onnantól kezdve a program tárolni fogja azokat, és történjen bármi a gépeddel vagy böngésződdel, a felhőben biztonságban lesz minden.
  • A bővítmény talán legnagyobb előnye, hogy mindenki számára megoldást jelent: segít, ha csak a saját belépéseidhez használnád, de a családi megosztás segítségével gördülékenyebb lesz a Netflixbe való bejelentkezés is. És ami a legjobb: céges bejelentkezési adatokat is meg tudsz osztani! Gondolj csak bele: érkezik egy új kolléga a céghez. Ahelyett, hogy egyesével minden jelszót átküldenél neki egy Excel-táblázatban, vagy odanyújtanád papíron, elég, ha a LastPass csapatodba regisztrálod és csak azokra a felületekre tud majd belépni, ahová te engedélyezted.
  • A közös (megosztott) mappákon kívül bármilyen tárolt jelszót csak az adott felhasználó lát, így nem kell attól tartani, hogy a vállalat többi dolgozója gonosz módon hozzá fog férni a közösségi média profilodhoz és kiírhat valami roppant vicceset az üzenőfaladra.
  • Felmerülhet a kérdés, hogyha valaki céges email-lel regisztrált, de ezt a cégből való távozásakor megvonják tőle, valamint törlik a LastPass felhasználóját, búcsút inthet-e a privát belépési adatainak is? A válasz: nem! Már a céges email-címmel való regisztrációkor érdemes létrehozni egy magáncélú profilt, így beállíthatjuk az automatikus szinkronizáció lehetőségét.
  • A belépési azonosítók mellett lehetőséged van még címeket, bankkártyákat, bankszámlaszámokat is rögzíteni a programban.
  • Kétlépcsős azonosítás természetesen elérhető, használata pedig erősen ajánlott.
  • Bizonyos prémium szolgáltatásoknál (pl. Canva, stock oldalak) felhasználóként kell havidíjat fizetni. Na de amennyiben a fizetős szolgáltatás fejlesztői nem veszik túlságosan komolyan az egy account csoportos használatát, csupán egy fiókra kell előfizetni, amit aztán meg lehet osztani LastPass-on a többi emberrel, megspórolva ezzel jó pár dollárt.
  • A bővítmény a titkos adatok tárolása mellett új jelszavakat is tud generálni, amennyiben erre kérjük. Természetesen ezek eszméletlen erős, kiolvashatatlan, összefüggéstelen karakterek sorozata, amelyeket aztán automatikusan meg is jegyez. Csak arra figyelj, hogy ha mobilról akarsz bejelentkezni, legyen elérhető telefonon is ez a jelszó (LastPass app), különben tippelni is felesleges 🙂
  • Milán kedvence: a LastPass-ot „kezdőoldalként” használhatod; ha átláthatóan, mappába rendezed a belépéseket, mindent megnyithatsz közvetlenül a bővítményből.

Nézzük a regisztrációt, az alapvető lépéseket!

1. lépés

Erre a link-re kattintva tudsz regisztrálni (üzleti regisztráció), 14 nap próbaidő áll rendelkezésre. Létre kell hoznod egy mesterjelszót, ami aztán a széfet nyitja, ezért ez mindenképpen legyen nagyon erős, de olyan, amit biztosan megjegyzel, hiszen ettől is függ további jelszavaid biztonsága.

LastPass – regisztráció, első lépések

2. lépés

Ha regisztráltál, a következő teendőd letölteni a weboldalbővítményt, amely elérhető Chrome-ra, Firefox-ra, Safari-ra, de az Apple App Store-ban is megtalálod, telefonra letölthető alkalmazást is kapott.

3. lépés

Ezután megnyílik az irányítópult. A főoldalon látod majd később, mely felületek jelszavait tárolja a bővítmény, innen is tudod közvetlenül megnyitni a webhelyeket.

LastPass – főoldal, irányítópult

4. lépés

Személyek hozzáadásához az „Admin Console”-ra kattints, ekkor megnyílik az admin panel. Beírod a (céges) email-címét annak a csapattagnak, akit szeretnél meghívni. Érdemes ennek a személynek közvetlenül az email-ben elküldött linkben kapott meghívón keresztül regisztrálnia; a mi esetünkben a két, már meglévő profil összecsatolása nem sikerült, törölni kellett az egyiket, majd a kapott linkkel újraregisztrálni.

LastPass – új felhasználó (munkatárs) hozzáadása, mellyel LastPass meghívót is küld neki a rendszer

5. lépés

Először is hozz létre mappákat a LastPass-on belül, így minden átláthatóbb lesz, ha már rengeteg platform belépési adatait tárolja a rendszer. Például: „Saját dolgaim”, „Munkahelyi belépések”, stb. Almappákat is létrehozhatsz, és külön szabályozhatod, ki és mit láthat, amennyiben meg van osztva vele az adott mappa. Új mappa vagy elem létrehozásához kattints a jobb alsó sarokban található piros + gombra.

LastPass – új mappa / elem hozzáadása

6. lépés

Jöhetnek a menteni kívánt profiladatok! Nincs más teendőd, mint meglátogatni azon webhelyeket, melyeknél a belépési adatokat menteni szeretnéd! Ha automatikusan be vagy jelentkezve, jelentkezz ki, majd írd be újra az adatokat. Ekkor rögtön felugrik a LastPass bővítmény – mint mondjuk a Google alapvető jelszókezelője -, és felajánlja a mentést. Az összes webshopos belépésedet is fel tudod gyorsítani ezzel, de ne felejtsd el a megfelelő mappába menteni!

LastPass – belépési adatok elmentése egy weboldalon, célzottan a LastPass egyik mappájába

7. lépés

A „Sharing Center”-ben kezelheted az összes megosztást: veled mit osztottak meg, és te mit osztottál meg mással. A jogosultságokat, hozzáféréseket itt bármikor tudod módosítani, nem árt később sem ellenőrizni. Amikor megosztasz egy mappát vagy elemet valakivel, azt is megszabhatod, hogy lássa-e a belépési adatokat, vagy pöttyökként jelenjenek meg neki; valamint a jogot, hogy ezeket módosíthatja-e vagy sem.

LastPass – Sharing Center: megosztások és jogosultságok, hozzáférések kezelése

Ugyanitt, a villáskulcsnál tudod megvonni egy adott személy teljes vagy részleges jogosultságát.

LastPass – jogosultság kezelése, hozzáférés megvonása

8. lépés

A „Link Account”-nál kötheted össze a céges profilodat a privát LastPass profiloddal, így bármi is történjen a cégnél, a saját belépési adataid biztonságban lesznek, továbbá egy helyen tudod kezelni még mindig a jelszavaidat, de a privátra a cég nem lát rá.

Amennyiben te vagy a tulajdonos, az admin panelben rálátsz a statisztikákra is: ki, mikor, hová jelentkezett be. Ez egy rendkívül hasznos funkció, hiszen minden hozzáférés naplózható, sőt exportálható is, így gyakorlatilag te leszel a mindent látó szem.

LastPass – statisztika, riport, aktivitás

Árak

A csomagok közti árkülönbséget a felhasználók száma, a hozzáférések elérhetősége és az azonosítási lehetőségek befolyásolják:

LastPass – árak, csomagajánlatok

A legolcsóbb üzleti csomag 3€ (1100 Ft) / felhasználó / hó, míg a legdrágább 7,5 € (6300 Ft). Ha kevesebben vagytok mint 50 fő, a Teams csomag tökéletes lehet a céges belépési adatok tárolására; amennyiben ennél nagyobb a létszám, vagy fontos a többlépcsős azonosítás, a drágább csomagok közül kell választani. A csomagajánlatokat ide kattintva éred el.

+1 tipp

Amennyiben manuálisan regisztrálod a belépési adataidat a LastPass-on belül, érdemes megadni a pontos bejelentkezés URL elérhetőségét, pl. weboldalcíme.hu/LOGIN, így a felhasználó csak ezen a linken tud majd belépni, elkerülhető egyéb visszaélés.

Összegzés

Igyekeztem minden fontosabb lépést bemutatni, de így is csak a felület töredékét láthattad. Ennyire összetett bővítménnyel még nem nagyon találkoztam, és ezt jó értelemben mondom: átlátható a kezelőpanel, a jogosultságok, egyszerű a használata, de meg kell tanulni kezelni, kell a rutin. Viszont, ha ezt abszolválod, eszméletlenül megkönnyíti majd a belépéseket, a munkatársak hozzáféréseit, a jelszavak kezelését, és többé nem fogod ismerni az „elfelejtett jelszó” fogalmát sem.

A Billingo a Digitális Ninja rovat támogatásával is sokat segített, hogy kiaknázd a digitalizációban rejlő lehetőségeket. Ha már rákanyarodtál erre az útra, ne állj meg – nézz körül Billingo digitális megoldásai között, és kezdd el őket használni! Digitalizációra, innovációra fel! Kattints ide!

Gyimesi Károly
Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.