Hozhat pénzt egy könyv, amiben szöveg sincs? 1. rész – Business GYM

Dátum

Megosztás

Ahogy már beharangoztuk, egy új üzleti sorozatba vágunk bele. 3 projektet, vállalkozást indítunk el a Minner berkein belül és bemutatjuk nektek élesben hogyan is csináljuk. Milán ötletét már megtaláljátok a Minneren, hamarosan bemutatkozik Eszteré is, de most jöjjön az én új vállalkozásom (Donát). A low content book egy jó terep, mert aránylag könnyen elkészíthető termékről van szó, amik itthon még csak épp terjedőben vannak. Ráadásul az első könyv után sokfelé tovább lehet vinni a megszerzett tapasztalatokat. Lehet “futószalagon” gyártani több verziót, de az általan választott nichet egészen máshogy is tovább lehet gondolni. Még én sem tudom pontosan mi lesz belőle, de épp ezért izgalmas.

Mi fog most történni?

  • A minner.hu/gym oldalon követheted a projekteket. Heti rendszerességgel jövünk új információkkal. Havi egyszer kapsz cikk formájában betekintést 1-1 projektbe (tehát egyik héten Eszter mutatja be hogyan is áll, aztán én és persze Milán is bemutatja mi is történik a kvízes projektjében.
  • Az első részekben megismerheted az ötletet, a vállalkozást. Érdekes lesz látni, hogy az első tartalomhoz képest néhány hónap múlva mi lesz.
  • Iratkozz fel a Minner hírlevélre, ahol még több belsős információt tudsz majd meg hétről-hétre. (kattitnts ide).

A könyvprojektem tartalmi, vagyis Minner célja

Szeretném bemutatni, hogy komolyabb grafikusi tudás és írói véna nélkül is lehet könyvet készíteni, illetve hogy a low content book kiadás egy működő vállalkozási lehetőség. A low content book kiadás az én üzleti ötletem volt a Minner 2022-es listájában, így aztán miért is ne épp én vágjak bele. Ahogy akkor fogalmaztam: “Low content bookot bárki csinálhat.”. Meglátjuk így van-e.

Persze a termék elkészítése csak az első lépés, a terjesztés, értékesítés lesz a nagyobb falat. Amazonra menjen ki, minél több nyelvre fordítva? Vagy épp a magyar piacot próbáljam vele minél jobban elérni, ahol épp virágzik sörkultúra? Ezek nem zárják ki egymást, de rövid távon csak 1 fókusz lehet. Na de ne szaladjunk ennyire előre, nézzük miről is van szó!

A Beerálat sörnapló rövid pitch terve, bemutatkozója

Az alábbi 8 pontos struktúrát szokták használni startupok, induló vállalkozók arra, hogyha rövid bemutatkozót kell készíteniük befektetővel való tárgyalás esetén, vagy partnerhez mennek tárgyalásra. Ezt használjuk most mi is, régen is úgy láttam, hogy ezt utána olvasóink is használták. Na lássuk!

Előinformáció: A low content book, ahogy a neve is sugallja, olyan könyvet takar amiben minimális írott anyag szerepel. Ide tartoznak a kifestők is, de legnépszerűbbek a naplók és egyéb log bookok. Szinte bármilyen témában lehet csinálni, bármilyen aktivitást lehet naplózni, a kisállatunk kakilási szokásaitól az adott heti poker eredményeinkig, vagy akár könyvjegyzeteinket, gondolatainkat. Sokan esküsznek a felhő alapú, online, akár automatizált tervezőkre, de máig rengetegen írásban szeretik vezetni mindenüket.

Csak egy üres jegyzetfüzet? Mi ebben a nagy cucc?

1. Az ötlet röviden / a vállalkozás röviden

1-4 mondatban fogalmazd meg az ötleted, mivel is fog foglalkozni a vállalkozásod. 

Egy olyan napló/jegyzetfüzet, amibe a megkóstolt sörök adatait lehet felvinni. Az előre kész oldalkialakítás, ami a sörök értékelésének szempontjait tartalmazza, gyorsítja a sörök feljegyzését. Kényelmesebb és szórakoztatóbb, mint üres lapra jegyzetelni.

2. A probléma / Lehetőség felvázolása (Problem / Opportunity)

Ide kerül az, hogy mire ad megoldást, vagy milyen lehetőséget ad a startupod. 

A probléma személyes felismerésből fakad, de igazából a legtöbb hasonló napló erre az elvre épül. A memóriánk véges, sörből pedig rengeteg van. Csak egy fesztiválon megkóstolnak az emberek akár 6-8 fajtát, és bár próbáljuk megjegyezni mi nem ízlett és mi ízlett kifejezetten, a következő alkalomra elfelejtjük. A telefonba írva sose nyitjuk meg újra és üres füzetben sem keressük elő. Én ezeket még el is hagyom a lakásban, nincs bennük semmi olyan kézzelfogható, ami képes lenne bennem a szokást kialakítani, hogy rendszeresen használjam és tényleg elvigyem minden alkalomra.

3. Megoldás (Solution)

Mi az, amivel ezt eléred, mi a szolgáltatás, termék…?

A megoldás egy jól struktúrált, az átlagos sörkedvelőnek is használható oldalakkal rendelkező értékelőfüzet. A sörnapló működhet szinte 0 extra tartalommal is, de egy bevezető 1-2 oldalt tartalmazhat a sörkóstolás profi mikéntjéről és a megfelelő használatról. Mivel sörkedvelőknek szól, extra érték lehet benne egy térkép a hazai főzdékről, fővárosi és vidéki (kifejezetten) kézműves sörözőkről.

Mivel a profi kóstolók is szívesen használnak értékelőlapokat, a könyv elkészülhet egy “pro” verzióban is, aminek a lapja részletesebb és olyan szempontokat is tartalmaz, amit a hétvégi sörkedvelő, ha akar sem tud kitölteni. (aromák, testesség, stb…)

4. Piac mérete / Nyújtott előnyök, hasznok (Market Size / Benefit).

Konkurencia elemzés, piac elemzés, akár különböző weboldalak statisztikáját, felmérését használva. 

Mennyit lehet eladni itthon?

Ez egy meglepően nehéz pont volt számomra, ugyanis nem találtam értelmes statisztikát arról, körülbelül hányan isznak rendszeresen ilyen söröket. A hazai átlagfogyasztás liter/főben van megadva. A különböző statisztikák mind átlagfogyasztásról beszélnek 15 éves kor fölött, de nem tudni például a férfiak heti 2,8 literes átlagát hány fő issza. Itt jött részemről egy kis matek és keresgélés. Megnéztem a 15 év fölötti lakosságot, a férfiak és nők arányát, a rendszeres sörivók átlagfogyasztását. Majd megnéztem ez mennyi a teljes éves fogyasztáshoz képest, így megbecsültem a lakosság kb. hány százaléka a rendszeres fogyasztó (külön figyelve a férfiak és nők közötti eltérésre). Így végül kijött kb. hányan isznak rendszeresen sört és ezt szoroztam 3%-al. Ez a 3% a hazai piacon a kisüzemi sörök részesedése. Ez valószínűleg torzít, de hát muszáj valamiből becsülni, feltételeztem tehát, hogy a maradék 97% a nagyüzemi söröket issza pl. Sopronit, Drehert. Bár ezek a márkák is egyre jobban törnek be az extrább sörök piacára, ezeket nem feletjük el, nincs mit jegyzetelni rajtuk.

Forrás: KSH – “A sör az egyik legnépszerűbb alkoholtartalmú ital a magyarok körében”

Végeredményként a talán jó, talán borzalmas számolásom körülbelül 97.500 emberre szűkítette le a piacot. Ezt próbáltam ellenőrizni még a nagyobb sörfőzdék bevételből számított forgalmával, illetve a kézműves sörökre szakosodott üzletek forgalmával is. (termékek átlagos ára, kb hány litert visznek el egy évben, ez hány fogyasztó lehet…) Összességében arra jutottam, hogy ez a szám megállja a helyét, legalább nagyságrendileg. Ennyi embernek lehet eladni itthon egy ilyen low content bookot. Az persze más kérdés hányat lehet konvertálni vásárlóvá.

Nézzük a konkurenciát!

Az a helyzet, hogy magyar nyelven, kifejezetten magyar piacot célzó ilyen könyvet én nem találtam. Persze a konkurencia lehet egy papírbolt üres füzetekkel, vagy a zsebedben lévő okostelefon, de sörnapló, mint önálló termék nincs. Azért fontos, hogy önálló termék, mert egy sörkóstolókat szervező cég csomagajánlatában szerepel a jegyzetfüzet, de nem tudom ez egy üres merch füzet vagy ilyen low content book. Az egyik hazai sörfőzédnek van egy sörértékelő lapja, és innen gondolom, hogy többen is adnak a kóstolókon, eseményeken, de fontos, hogy ez A4-es papír formátum. Nem fogod magaddal vinni a következő sörözésre, jó ha 1 hét múlva a fiókban még megtalálod.

A létező konkurencia inkább külföldi, mivel angolul csak az Amazonon 75 oldalnyi találat jön ki. Ebben ugyan vannak sörfőző jegyzetfüzetek és sörkóstolók saját jegyzeteiből írt könyvek is, a nagy része ilyen log book. Bár szállítanak magyarországra, globálisan sincs nagy forgalmuk, sok közülük ebook-ként van csak fent. Lehet, hogy sokan csak felrakták ide a könyvüket és várják a passzív jövedelmet. Vagy ennyire nincs igény? Inkább az elsőt mondanám. A valószínűbb, hogy nincs mögöttük márka, marketing, értékesítés, a fogyasztók nem ismerik, hogy vannak ilyen könyvek.

Egy jó kivétel a 33 Books Co., akik egy amerikai cég. Van ilyen könyvük sajtokhoz, kávéhoz, ginhez, borhoz, whiskyhez és whiskeyhez is. Forintban éves szinten 180 milliós forgalmuk van, ami nem rossz, ők ott vannak kóstoló eseményeken és üzletekben is. Valami ilyesmi lenne a cél, csak nem az USA-ban.

A konkurenciáról így azt mondanám van is és nincs is. Bárki rendelhet egy ilyen könyvet az Amazonról vagy külföldi nagy könyvesboltokból angolul vagy németül, kb 15 szó van egy egész oldalon. Van cég az USA-ban, van sörnapló csehországban, de összességében kevesen építettek erre vállalkozást. Mármint olyan szintűt, ami saját márkaként megállja a helyét, esetleg saját weboldala van. A magyar piacon a sörnaplóra rákeresve bizony csak bornapló találatok fogadnak, szóval itthon egy sincs. Ha sikerül megismertetni a terméket a piaccal, jelenleg egy angol nyelvű füzet és egy üres jegyzetfüzet a legnagyobb konkurenciák.

5. Üzleti Modell (Business Model)

Ide kerül, hogy milyen üzleti modellt alkalmazol, vagyis
– Honnan lesz bevételed?
– Mi a termék, szolgáltatás, mennyi termék…?
– Milyen marketing csatornákat használsz?
– Hogyan, mivel győzöd meg a vásárlókat, hogy megvegyék. 

A bevétel elsődleges forrása a termék értékesítés, de a Beerálatot mindenképp érdemes ugródeszkaként kezelni (lásd 9. pont). Mint látjuk a piaca meglehetősen niche, nem lehet hatalmas számokat generálni csak ezzel. Előny viszont, hogy a füzet betelik és akinek tetszik, akár 2-szer, 3-szor is vehet új naplót magának.

Kezdjük az értékesítési csatornákkal.

A webshop és a saját online rendelés alapnak számít manapság, de igazából mindenféle kézműves sörökkel kapcsolatos helyre be lehet juttatni a terméket. Pl. Beerselection és egyéb webáruházak, na meg persze a főzdék és sörözők, ahol a pult közelében igényes displayen mindenki találkozna vele, aki a csaphoz sétál.

A sörfőzdék és egyéb sörkóstolókat tartó cégek nem is kell, hogy csak értékesítési pontok legyenek, akár B2B-ben közvetlenül vásárolhatnak is készletet. A Beerálat része lehet a sörkóstoló eseménynek, beleépítve az árukba. Ők is profibbnak fognak vele tűnni, mint egy A4-es lappal.

A low content bookok kifejezetten népszerűek az ajándék piacon. Rengetegen vesznek ilyen kóstoló füzeteket a sörkedvelő párjuknak, így aztán a nagyobb ajándékboltok, piacterek szintén fontosak lesznek az értékesítésben.

Hogy lesz itt marketing?

Hatalmas hangsúly lesz a tartalomgyártáson. A sörözés és közben kóstolás értékelés egy élmény, amit át kell majd adni videós tartalmakban. Szerencsére jól néz ki, látványos, bevonható sok influenszer. Az alap tartalom pedig nem is csak a füzet használata, hanem maga a sörkóstolás, a különböző sörök bemutatása. Ez azért szuper, mert kifogyhatatlan a content, csak gyártani kell. A kézműves sörözésnek nem a gimnazista, egyetemista korosztály a fókusza az aránylag magas árfekvés miatt. Első körben a Facebook oldalra szeretnék látványos tartalmakat gyártani, de márkaépítés szempontjából (és mert a 30+-os korosztály már szinte lenyomja a 30 alattiakat) a TikTok is elsődleges platform lesz. YouTuberként persze oda is lenne legalább 10-féle videó ötletem, de a véges kapacitások miatt úgy gondolom nem fogja megérni oda külön tartalmat gyártani.

Nem ismerem a sörmárkák hozzáállásást egy ilyen termékhez, de van még egy pontja az ülzeti modellnek, a szponzoráció/fizetett megjelenés. Mint mondtam a könybe kerülhet minimális tartalom, mint plusz értékajánlat. Egy magyar sörtérképet, vagy akár pár sörről írt bemutatót be lehet tenni a napló elejébe. Ezért a márkák akár fizethetnek is (bár ehhez először követők és vásárlók kellenek majd szerintem. Ha mást nem, az értékesítési deal-ben szerepelhet, mint win-win ajánlat.

Még ami ide tartozhat, hogy nem csak egyetlen könyv készül, hanem mint mondtam lesz egy alap és egy pro verzió. A különbséget majd látni fogjátok, amikor az oldaltervezésről készítek tartalmat. Minimális változatosságot szeretnék a borítók terén is, például 2-3 design és 2-3 lehetséges háttérszín (szigorúan a márka színevel).

6. Versenyelőny (Competitive Advantage)

Fogalmazd meg, mi az, amivel többet tudsz nyújtani a konkurenciánál, vagy azt másképpen csinálni.

Semmiképp sem egy létfontosságú termékről beszélünk. A Beerálat kitöltése egy szórakozás, egy plusz élmény lesz a haverokkal a kézműves sörözés közben. Aki igazán komolyan veszi és akár otthon is kóstol, egyedül, annak pedig egy hasznos plusz eszköz lesz a feljegyzésre. A használatból eredő élményt próbáljuk eladni.

Az általan megfogalmazott versenyelőny, hogy ez nem csak egy sima sörnapló lesz. Naplónak igazából egy füzet is jó, vagy lehet rendelni Amazonról, 2 nap alatt ideér. A Beerálatból szeretnék egy márkát felépíteni, ami részévé válik a hazai kisüzemi sörök piacának. Megjelenik majd a főzédkben, a kóstolókon, eseményeken. Rengeteg a lehetőség a kollaborációra és a tartalomgyártásra. A jelenleg elérhető ilyen kóstoló füzetekkel szemben ezt látom a legnagyobb előnynek, és emiatt lesz több irányba is továbbfejleszthető a cég és az üzleti modell. Erről bővebben a 9. pontban olvashatsz.

7. Csapat / Új munkatársak (Team / Hires)

Gondold át, hogy ki kell a csapatba, aki akár mint cégalapító is részt vesz a startupban.
Egyedül nehéz felhúzni egy nagy startupot, kellenek társak.

Ahogy már Milán is megírta, mind micro startupként indulunk, tehát 1 személyes működéssel kezdünk. A Minner csapattal persze folyamatosan konzultálunk, de alapvetően nem dolgozunk be egymásnak, csak ötletelés szinten. A gyártás beindulásával a logisztika lesz majd egy jó kérdés, de van rá esély, hogy teljesen kiszervezésre kerül és így nem kell majd munkatárs.

Az indított 3 projekt a Minner Business GYM-ben főleg micro startup kategóriába sorolható majd, ez is a célunk, hogy ezt kipróbáljuk, milyen az, ha összefonódó projekteket készítünk és így a hazai piac kis méretét tudjuk más formában kiaknázni. Kapcsolódó cikk: Mikro startupok. Lehet több bizniszed is egyszerre? Micro startup trend, lehetőségek

8. Piacra lépési stratégia (Go To Market – Marketing Plan)

Itt a már üzleti modellben említett marketing stratégiát bontsd ki. Mi az, amivel először elindultok….

Megvan a név, a domain és a landing oldal is elkészül nagyjából a cikkel egy időben. Ahogy éles lesz, a Minner hírlevélben kaptok róla infót. Kész az alap verzió oldal kialakítása és már 2 borító is nagyjából végleges.

Következő lépések, a következő 3-4 hónap terve:

  • A landing oldalon keresztül feliratkozókat gyűjtünk, akiket érdekel a project, szívesen fogyasztják majd a sörös tartalmakat és valószínűleg vásárlók is lesznek, ahogy elkészül a termék. Fontos az is, hogy a tervezett Brancs kampánynak megágyazunk és oda lehet már egy első hullámot terelni majd az itt szerzett első érdeklődőkből. Ez közben elkészült! Nézzetek rá: beeralat.hu
  • Az elkészült első verzióval árajánlatot kérünk a nyomdáktól, hogy nagyjából lássuk a gyártási költséget. Itt egy nagy döntés lesz az anyag választás. Első körben vízálló borítót szeretnék (sörözés közben mindig nedves asztal), de ha ez túl drága, lehet érdemes erre is 2 verziót gyártatni. Egy olcsóbb, gyengébb anyagú verzió még jó csali termék is lehet.
  • A nyomda választás után jöhet a termék árazása. A gyártási költségekre a marketing budget elosztása, a saját árrés, az értékesítő helyek jutalékának némi mozgástér.
  • Az árazás után egy Brancs kampány lesz a piacra lépés első alappontja. A közösségi finanszírozás tökéletes megoldás arra, hogy tudjunk egy nagyobb készletet rendelni, ezzel tovább javítva az egységköltséget. A Brancs radásul önmagában is egy marketing csatorna, elindulhat a márkaépítés, megjelenések, stb…
  • A landing oldal és a Brancs kampány feliratkozói adnak validációt, amivel el lehet kezdeni a tárgyalást a nagyobb budapesti és vidéki főzdékkel, kocsmákkal. A cél, hogy a terméket szívesen forgalmazzák, így alószínű kell majd jutalék, de az adott cégre kell majd szabni mindent. Pl. szervez-e kóstolót?, van-e webshopja?
  • Ajándékboltok, webshopok, piacterek felkutatása. Ide is be kell majd juttatni a Beerálatot.
  • És persze a saját webshop, hiszen miért ne lehetne közvetlenül a beeralat.hu-n is megvenni a terméket.

9. Mi lesz ebből? Hova juthat el mindez?

Ez már nem a hivatalos startup pitch része, ezt már én találtam ki, mert úgy éreztem nem tudom máshogy jól beilleszteni.

Mint láttátok a piac mérete korlátozott, ahogy a legtöbb hazai termék esetén. Épp ezért nem is az a terv, hogy egyetlen sörnaplóból gazdagodjunk meg. Az eredeti üzleti ötlet a low content bookok gyártásáról szólt, de én végül úgy döntöttem a márkaépítés lesz a kulcs, nem a “minél több termék Amazonra aztán csak fogy valami”. Ez is járható út lenne szerintem, de sokkal jobban érdekel a sörök világa, így jobban el akarok ebben merülni.

Egy hazai márkával két irányba tudok majd elindulni. Vagy készülhetnek a sörös mintára más kóstoló füzetek, mint a 33 Books Co. esetén (kávé, bor, whisky, csoki, sajt). Vagy kihasználva az összegyűjtött sörkedvelő közönséget, egy saját sör előfizetés, webshop még az egyik távlati célom, ahol a Beerálat sörnapló egy kiegészítő termék és jár bizonyos időközönként a sör pakkhoz például.

Szintén van még lehetőség a saját sörkóstolók szervezésében, de ezt jelenleg jobban el tudom képzelni valamilyen kollaborációban.

Na lássuk! Vágjunk bele!

Nézz vissza minden héten a Minnerre! A Minner GYM projektekről folyamatosan beszámolunk. Iratkozz fel a Minner hírlevélre, és akkor biztosan nem maradsz le!

A minner.hu/gym oldalon tudod követni a projekteket! Menüben is megtalálod!

Fotó: saját mockup

Nyiri Donát
Lassan 5 éve foglalkozom tartalomgyártással és máig imádok kutatni, információt átadni. A célom, hogy úgy tanulj valami újat, hogy közben minden egyes mondat szórakoztat is. A Minnernél a hasznos üzleti tartalmakkal, a Tízes Lista nevű Youtube csatornán pedig a világ érdekességeiről szóló videókkal próbálom elérni ugyanezt.

Változtatok a marketingszövegen. Lesz több eladásom? Mutatom az eredményt!

Ott a termék, szolgáltatás a weboldalon. Tiszta sor, hogy jó a termék, veszegetik is, vagy ahogyan a kínai importosunk szokta mondani: csipegetik. Nos felmerül...

Így áll a 3 friss vállalkozás néhány héttel az indulásuk óta – Business GYM

A Minner Business GYM-be nem csak cikk formájában szeretnénk tartalmat gyártani, hanem videó formátum is segíteni fog még jobban elmélyülni a vállalkozás indítás rejtelmeibe....

Hírszemle: Saját fizetését emelte a CEO válságban, étel dropshipping, IKEA víztakarékos megoldása

Egy légitársaság vezetője béremelést eszközölt saját magának akkor, amikor is a cég éppen válságban van. Roppant érdekes helyzetet szült, természetesen sokan támadták. A közösségi...

Gerillamarketing: Ízteszt, termelői vs bolti zöldség. Lecsó kóstolás, vakteszt

Na ezt már szeretem! Amikor egy beszélgetésből tettek születnek. Azért vagyunk vállalkozók, hogy problémákat oldjunk meg és persze kipróbáljunk minél több dolgot, hogy lássuk...

Nekem ezért fognak fizetni? Egy leendő és egy veterán szabadúszóval beszélgettem [podcast]

A felvétel még nyáron készült, amikor is összejött egy tucat szabadúszó a Minner főhadiszálláson. Olyan digitális szabadúszók, akiknek mindössze egy laptop is elég a...

Esettanulmány – Így vezette be a Google Workspace-t a Tumblebee

Még a tavasszal volt egy olyan akció a Minnernél, amely esetén ha megvett valaki adott üzleti kurzusokat, akkor a vásárlás után egy hónappal egy...

Hírszemle: Energiaválság, csődhullám. Beszéljünk a fizetésről? Web3 tényleg működő része

A cégek csődjeit hozza a rezsiválság, a cégek áremeléssel és takarékoskodással próbálják elejét venni ennek. 1600 vállalatvezető nyilatkozott erről a Portfóliónak, ezt a hírt...

Csökkenő szállítási díjak Kínából. Jó hír, vagy a recesszió előszele?

Olyan alacsony díjszinteken lehet konténereket Európába szállítani Kínából, amelyek a koronavírus okozta árrobbanást követően sokáig elképzelhetetlennek tűntek. Kétéves mélyponton vannak mind a tengeri-, vasúti és...