Ha használod a TikTokot, és te is azok közé tartozol, akik még “csak ezt az egy videót megnézik”, akkor biztos szembejött a Big Ben egy Northface kabátba öltözve. Elém is többször bekerült, és meg is lepődtem rajta. Gondoltam, hogy mekkora gerillamarketing kampányt tolt a cég, és milyen királyul sikerült nekik, hiszen több millióan látták, a Twitteren is felrobbant a kampány. Aztán kiderült, hogy egy nagyon ötletes CGI-ról van szó.
Mi is az a CGI? A CGI (Computer Generated Image) egy szoftveresen, számítógéppel alkotott 3D-s grafikát takar, amely abszolút az alkotójának a képzeletének a szüleménye. CGI-t használnak filmekben, reklámokban, tulajdonképpen majdnem mindenhol. Na jó, könyvekben nem tudnak.
Northface CGI gerillakampány? Ők voltak?
A Shtreetwear hivatalos X/Twitter oldalára került ki egy 11 másodperces videó, ami a Big Bent mutatja, egy pufferdzsekibe öltöztetve. A videó alatt hallatszik az emberek beszélgetése, ámuldozása, tisztán ki lehet venni belőle hogy:
“Ez őrület! Ezek őrültek! Erről mindenképpen kell lőnöm egy képet!”
A Twitter megosztott egy közösségi bejegyzést, ami erről szólt. A Twitter a virális bejegyzést megjelölte, hogy figyelmeztesse a felhasználókat: “A videó CGI használatával készült. Nem posztolt a Northface erről a kampányról.”
Nem ez az első CGI kampány idén
A Maybelline is csinált egy CGI kampányt a közelmúltban, ahol tömegközlekedési eszközökre tettek szempillákat, amik kihelyezett szempillaspirálok alatt haladtak el úgy, hogy azok megfésülték a szempillákat.
Erről az alábbi hírszemlében már beszéltünk: Ehetetlen sajtburger – Celebek asztpartám nélkül – A digitalizáció gátjai – CGI marketing – Hírszemle
Forrás: Instagram
A Kylie Cosmetics is csinált hasonlót, ők messzebbre lőttek, egy egész metrókocsi nézett ki úgy, mintha egy termékük lenne.
A különbség, hogy ezeket mind a márkák hagyták jóvá, és posztolták, míg a Big Benes videó nem a Northface-től származik.
Hasonlóan járt a Guinness III. Károly koronázása idején. Megjelent egy reklám a Guinness-ről, amelyet reklám szakemberek osztottak meg egymás között a LinkedIn-en. Még szakmai lapok is lehozták a kreatívot. A kép fekete hátterében egy sörhab van kiemelve, amely koronát formáz idézve ezzel a koronázási ceremóniát. Emellett egy szlogen is megjelenik rajta: “Good things come to those who wait”, azaz “A jó dolgokhoz azok jutnak, akik várnak” – utalva ezzel arra, hogy Károly is sokat várt a koronázására.
Egy ideig mindenki elhitte, hogy ez a Guinness reklámja, amely nagyon is jóra sikerült. Valójában Anthony Smith volt az ötletgazda, egy ausztrál kreatív ügynökség, a Jayning brandigazgatója. A márka megbízása nélkül, önállóan készítette el és osztotta meg a képet, amely ezt követően az interneten futótűzként kezdett terjedni.
Miért is jók ezek a CGI kampányok?
A CGI rugalmasságot és alkalmazkodóképességet biztosít. Az eredmények lehetővé teszik a márkák számára, hogy olyan tartalmakat hozzanak létre, amelyek nem korlátozódnak a világ fizikai határai által. Magas minőségű vizuális elemek hozhatók létre a forgatások vagy nagyméretű produkciók logisztikai kihívásai nélkül, költséghatékony és gyors megoldásként.
Mik az előnyei és mik a hátrányai?
A CGI előnyei és veszélyei ugyanabból a forrásból származnak: nem a valóságot mutatják. Ha egy ilyen tartalom kikerül egy vállalattól, azzal mindenképpen azt akarják elérni, hogy minél meghökkentőbb legyen, minél virálisabb legyen. Ez elsülhet jól, abban az esetben, ha jó célcsoportra lő a kampány, és megtalálja az érdeklődőket. Viszont ha rosszul van a célcsoport kiválasztva, akkor ez nagyon rosszul is el tud sülni, nem lesz egyértelmű az embereknek, hogy ez CGI, vagy valóság. Ez bizalomvesztést okozhat, elfordulhatnak a márkától.
Veszélyes-e, ha más csinálja neked?
Gondolj bele, hogy a te cégednek készítenek egy ilyen CGI – vagy bármilyen virális – reklámot a tudtod nélkül, te is a közösségi médiában látod először. Neked tetszene?
Ha olyan reklámról van szó, amilyet te is készítettél volna és jó célcsoportot céloz meg, akkor nincs vesztenivalód, örülhetsz az ingyen publicitásnak. A kamu reklám készítője lehet, hogy ismeri és szereti a márkád, és a célcsoportot is nagyjából be tudja lőni, hatékony kreatívot készít.
De nézzük a másik oldalt. Sok cégvezető még az általa megbízott marketinges szakember munkáját is jóvá akarja hagyni publikálás előtt. Egy idegen valószínűleg nem tudja a te céljaidat, nem ismeri a márkád hangvételét, ezáltal nem kapcsolódik szorosan a márkaindentitásodhoz, nincs tisztában a célcsoportoddal, és ez a reklám “elszabadul”, akkor arra nagyon kis befolyásod lesz, és ellentétes érzést válthat ki az emberekben a márkáddal szemben.
Kapcsolódó tartalmak
- Így marketingelj mindenhol, akár 8 csatornán is, anélkül hogy belehalnál
- Közösségi médiáról kollaborációs marketingre váltottak. Lush, AirBnB esettanulmány
- Hogyan indítsd be a Tiktok marketinged akkor is, ha nem a te világod? Tiktok…
- Gerillamarketing esettanulmány: Bevétel nőtt. De kitől jött? Az a megdöbbentőbb!
Források: https://www.sportskeeda.com/
https://twitter.com/
https://www.lbbonline.com/
Kiemelt kép: Canva