Biztosan van, aki felhúzza a szemöldökét, hogy miért BiotechUSA egy magyar cég neve, de a videónkból, cikkünkből kiderül, hogy miért is maradt ez. Ez az a magyar sikersztori, ami azt gondolom dobogós helyen lesz akkor is, amikor szavazást intézünk felétek ebben a Sikeres cégek videósorozatban. Van itt minden, jó ötlet, új generáció megjelenése, dizájnváltás, gyár létrehozása, külföldi piac meghódítása, nem is kicsit! És akkor a konkurencia felvásárlásáról még nem is beszéltünk, amit „aprópénzért” sikerült a cégnek megszereznie. És ennél a cégnél imádnak dolgozni a munkavállalók! Meghallod a videóban a fluktuáció %-ot, egészen biztosan irigyelni fogod őket. Ez az! Ilyen cégekre van szüksége Magyarországnak!
Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:
Sikeres cégek: A BiotechUSA üzleti sztori, export sikerekkel
A ma óriási brand BiotechUSA sem egyik pillanatról lett nagy. A maratonra sem úgy készülsz, hogy egy nap alatt lefutod a 42 kilométert, hanem először csak 3-at, majd 7 km… és így tovább. A BiotechUSA sztorija 3 ponton ugrott meg:
- A jó ötlet
- A generációváltás, amikor is a fiatalok új lendületet vittek a márkába.
- Jó stratégia lépések, mint a saját gyár, konkurencia felvásárlása
Nem azonnal lesz egy cég nagy, sikeres, hanem ez egy folyamat, ami épülhet egy stratégiára, de természetesen van közben szerencse is, mondhatni lehetőségek kiaknázása.
Mielőtt a BiotechUSA-t elindította Lévai Ferenc, az apuka kondigépeket forgalmazott itthon az 1990-es évek elején. Ez a piac hamar telítődött és ekkor jött egy ötlet, hogy Amerikából importáljanak fehérjét. Az amerikai cég egyik termékcsoportjának a neve volt BiotechUSA. 1999-ben az amerikai cég a csőd szélére került, ekkor vette meg a magyar cég a márkát is, és a recepteket.
A nevet azért tartották meg, mert így utal a testépítés őshazájára, Amerikára. Továbbá a névváltás költséges lett volna akkor. Persze azóta ez még tovább nőtt.
Ma a névváltás, 2024-ben a Lévai tesók becslése alapján 4 milliárd forintba kerülne.
2005-ben hozott még az alapító apuka egy újabb jó döntést. Megnyitották a bolthálózat első üzleteit. Az óriásplakát kampányok, a bolthálózat marketing mind a mai napig a hazai piacon egyik erősségük, külföldön ezzel még óvatosan bánnak, először adott piacon mindig online indulnak.
Lévai tesók: Lévai Balázs és Lévai Bálint – kanyarodjunk picit rá az ő sztorijukra.
A szülők mindig azt mondták a gyermeiknek, hogy nekik építik a céget, így már korán arra lettek nevelve, hogy a generációváltás tervben van. Az egyetemi időszak alatt belevágtak a Lévai testvérek egy saját vállalkozás felhúzásába. A Shaker-store -nál műanyag shakert gyártanak, értékesítenek, logóznak. Ez akkorára nőtt végül, hogy 2 milliárd forint forgalmat hoz évente, és Európában piacvezető. Itt jól összeszokott a testvérpár a közös munkában, üzletben, ami sokat dobott a latba a családi vállalkozás átvételében.
2013-ban hátrébb lépett az alapító, és a fiainak átadta a céget. Balázs és Bálint egyből munkába látott és megújította a márkát, az arculatot, változtatott a menedzsmenten, bevezettek új folyamatokat és így új vállalatirányítási rendszert is (ERP), további termékfejlesztésbe is kezdtek. 27 és 29 éves fiatalok kerültek az ekkor már sikeres cég élére.
2014-ben Szadán elindult a fehérjepor gyártás is, korábban itt csak logisztikai központjuk volt, és bérgyártásban készültek a fehérjeporok. A bérgyártás erre a piacra igencsak jellemző, sokszor csak a logó más a csomagoláson, de egyébként a beltartalom hasonló. Egyike volt azon piaci szereplőknek, akik felismerték a bérgyártásról váltás fontosságát, vagyis azt, hogy már új szelek fújnak.
2015-ben elindították a franchise hálózatokat továbbá piacra dobták az Iso Whey Zero termékcsaládot, ami nemzetközi piacon is megállta a helyét. 2016-ban a Zero bar proteinszelet került forgalomba, ami további nemzetközi sikert hozott nekik.
2018-ban ismét egy redizájn, ami még megjegyezhetővé tette a márkát.
2020-ban felvásárolták a konkurenciájuk a Scitec-et. A cég veszteséges volt, de úgy látták megéri befektetésként gondolni rá, sőt meghagyva a márkát is. A cégek gyakran használnak párhuzamos márkát a célcsoport bővítésére.
Nézzük a számokat!
Mitől ilyen jó az üzleti modelljük, a cég?
- A cégvezetők egy interjúban elmondták, hogy 1% körül van a fluktuáció a BiotechUSA-nál. Az átlagéletkor igencsak magas a cégnél. Sok régi vezető, munkatárs van a vállalkozásnál, akik még emlékeznek bukásokra, sikersztorikra, ami segíti a cég fejlődését.
- Új piacok kipróbálása mintha bele lenne kódolva a cégbe. Például mikor átvették a Scitec-et nemcsak beletanultak amiatt az Amazon kereskedelembe, mert a felvásárolt vállalkozásnak volt ott értékesítési lába, hanem még fel is fejlesztették azt, beletanultak. Ma az online értékesítés több mint fele Amazonról származik!
- Fintess influencerek, sportolók támogatása kicsiktől a nagyokig.
- Marketingjükben nem akciókkal operálnak, mint a konkurensek. Emiatt nem a rövid távú sikert hajszolják, hanem a hosszú távú forgalmat.
- Nemcsak fehérjeporral foglalkoznak, ma már 2000 termékük van, így a célcsoport sokkal szélesebb.
Merre tovább? Van innen még bővülés? Naná!
A tervek alapján 2024-ben 50-100 fizikai boltot nyitna a vállalat az online értékesítési csatornák kiépítése mellett.
Jelenleg
- 103 országban,
- 48 webshoppal,
- 307 franchise-üzlettel,
- 1800 munkavállalóval
- és 4500 partnerrel van jelen a BiotechUSA
Sikeres cégek a Minneren
Ez a videó – és cikksorozatot hétről-hétre frissítjük. Megéri visszajönnöd!
- A Family Frost nemhogy létezik, bármelyikünk elfogadná az éves nyereségét. Sikeres cégek 1. rész
- FOXPOST sikersztori: Saját pénz nélkül vállalkozni? Nekik bejött! Sikeres cégek 2. rész
- Lipóti Pékség: Hogyan tudnak eladni heti 1,5 millió darab nosztalgia kiflit? – Sikeres cégek 4. rész
Forrás: hdplanet.eu, Bet.hu, marketing.hu podcast, index.hu