Szinte lassan nincs olyan hónap, amikor ne hallanánk olyan több száz millió forintos bírságról, amit a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szabott ki valamelyik webáruházra. Igazi tisztogatás kezdődött, a cél: a fogyasztók érdekeit védik. A bírságok mind egy irányba mutatnak: a vásárlásösztönző megoldások ellen veszik fel a harcot. És nem csak webshopokról van szó, bármilyen online értékesítéssel foglalkozó vállalkozás, digitális vállalkozás érintett lehet. Ezzel kapcsolatban 2022-től új törvény is hatályba lép. Először jöjjön néhány bíráság, és utána boncolgassuk még!
- 2021-ben a MyProtein kapott 100 millió forint bírságot a GVH-tól (The Hut.com Limited). Az okok:
- Fiktív leárazással és valótlan, vásárlásra sürgető üzenetekkel hirdette honlapján termékeket. Nem tudta igazolni, hogy volt olyan magasan az adott termék ára korábban, amiről éppen leárazta azt.
- A fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése céljából kereskedelmi gyakorlatában (pl.: „Csak ma”, Kiárusítás”, „Utolsó lehetőség”, „Gyorsan fogynak a készletek”, „Már csak 48 óra…”, „Csökkentő kedvezmény! Fogy az idő …”, „Villámakció”, „CSAK MA! Visszaszámlálás elindult -50%, …49%”) valótlanul állítja, hogy a termékei bizonyos feltételek mellett (akciósan, kedvező áron) csak nagyon korlátozott ideig állnak rendelkezésre, és ezáltal a fogyasztókat megfosztja a tájékozott döntéshez szükséges időtől. Forrás: Napi.hu, GVH
- 480 millió forint bírság az Emporia Style Kft -nek (ÉkszerTV, webshop is van) – 2020. szeptember), éves 7,5 milliárd forint árbevételű cégről van szó. Megtévesztette a fogyasztókat az ékszerek értékesítése során kínált kedvezmények mértéke vonatkozásában. Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tanúsított, amikor a fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése céljából valótlanul azt állította, hogy a bemutatott ékszerek az adott kedvező áron csak nagyon korlátozott ideig és korlátozott mennyiségben állnak rendelkezésre. Forrás: GVH
- Alza bírság: A GVH óriási bírságot szabott ki az Alza.hu-ra (892 millió forint), akiket 2018. január és 2019 február között vizsgált. Ez idő alatt 6!!!-szor szervezett Black Friday kampányt az Alza. A büntetés egyébként nem is erre vonatkozott, hogy ennyiszer szervezett Black Friday kampányt, akár egy héten át is. Hanem 80%-os akciót hirdetett, a kampányok során ténylegesen 10-20 termék (az akciós termékek jellemzően jóval kevesebb, mint 1%-a) volt elérhető 80%-os vagy afölötti kedvezménnyel. A GVH kialakult gyakorlata szerint az akciós termékek legalább 10%-ára kell vonatkoznia a megjelenített kedvezménynek (utóbbi érdekes megállapítás, eléggé gumiszabálynak tűnik). Forrás: GVH
- Hogy ne csak webáruházak legyenek, a Booking.com bírság is nagyon tanulságos. 2 milliárd 500 millió forint bírságot kapott az alábbiakért:
- augusztus 1-jétől megtéveszti a fogyasztókat, amikor a televízió reklámjaiban, Google Ads hirdetéseiben, a www.booking.com weboldalon, a Booking alkalmazásban, továbbá stratégiai partnerei által üzemeltetett oldalakon a szolgáltatásán keresztül foglalható szálláshelyekkel kapcsolatban azok „ingyenes lemondhatóságát” állítja,
- június 1-jétől agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytat azzal, hogy a www.booking.com weboldalán és a Booking alkalmazásban elérhető szálláshely ajánlatokkal összefüggésben sürgető jellegű, pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas tájékoztatásokat tesz közzé.
Több mint 6 hónapos eljárásokról van szó, sőt akár több éven át történik az, hogy a GVH vizsgálja az ügyet, kommunikál az adott céggel, bekéri az ÁSZF-et, kampányokról fotókat….
Jönnek a „házmester”-ek – Amikor a konkurencia felnyom
Olyan óriási a növekedés és a verseny az e-kereskedelemben, hogy a piacokért való harc közben bizony lehet ún. házmester szituáció. Tehát egyik piaci szereplő felnyomja a másikat. Persze a Versenyhivatal is pásztázza a hazai webet, de mennyi cég, mennyi kampány, nincs rá erőforrásuk.
Felárazás, majd leárazás
Több ilyen határozatnál is láttuk, hogy a bírsághoz közelít az, aki azt a gyakorlatot alkalmazza, hogy a kedvezményes ár előtt felárazza a terméket. Ilyet főleg Black Friday időszakban látunk (jó esetben november). Ami még kiderült, hogy ha az adott cég nem tudta bizonyítani, hogy a termék huzamosabb ideig is elérhető volt az adott áron, ott bizony bírság történt.
Tipp: Ha csinálsz leárazást, előtte legyen nyoma, hogy az a termék volt magasabb áron, és erről legyen hosszabb távon is adat. Vagy például egy Facebook poszt, vagy hírlevélben a termék ára…
Törvény az akciózással kapcsolatban 2022-től
2022 májusától kötelező lesz az akciós termék árát az akció kezdetét megelőző 30 napban egy szinten tartani, az eredeti (tehát nem akciós) árat pedig az eddigiektől eltérően mindenképpen meg kell majd jelenítenie a kereskedőnek. Tehát nem tudja csak úgy megemelni majd a kereskedő az árat azért, hogy utána akciózhasson. A tapasztalatok alapján addig (vagyis most) a GVH azt a szabályt alkalmazza, hogy 2 héten át kellett a kereskedőnek drágábban adnia legalább a terméket. A törvény 2022 május 28-tól lép hatályba!
Vásárlásösztönzés, sürgetés
A fenti határozatokból is kivehető, hogy a „korlátozott készlet”, már csak „X ideig elérhető a termék” típusú sürgető hirdetések valódiságát is ellenőrzi a Versenyhivatal. Minden eset egyedi, de látható, hogy a pszichés gyomásgyakorlást egy kicsit gumiszabályként is alkalmazza, óvatosan tehát az ilyenekkel (pl. korlátozott készlet, határidő, éppen valaki azt a terméket vásárolja…)!
A Versenyhivatal a vélemények, értékelések
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény a fogyasztói értékelések tekintetében új rendelkezésekkel egészül ki, melyek 2022. május 28-tól lesznek alkalmazandóak. Ezen időponttól a terméket érintő jelentős információnak fog számítani, hogy a vállalkozás – ha úgy dönt, hogy közzétesz fogyasztói véleményeket – miként biztosítja, hogy a közzétett értékelések a terméket ténylegesen használó vagy megvásárló fogyasztóktól származnak.
- Feketelistás, azaz jogsértő gyakorlatnak fog számítani, ha a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékeléseket vagy ajánlásokat adnak.
- vagy ezzel mást megbíznak, esetleg a fogyasztói értékeléseket vagy közösségi médiában történő ajánlásokat valótlanul mutatnak be.
Csak egy kis előzetes információ: A Hermina ügyben a hatóság például 3,5 millió forintos bírságot szabott ki a lakóparkban lakásokat forgalmazó vállalkozásra, mivel az (más jogsértő magatartások mellett) jogszerűtlenül – moderálási szabályok vagy más útmutató nélkül – törölte közösségi oldalairól a kedvezőtlen bejegyzéseket, és kizárólag a tetszésnyilvánításokat hagyta megjelenni.
Te is megnéznél még ilyen határozatokat? Így tudod
A GVH honlapján kattints a Keresés versenyhivatali döntésekben menüpontra. Kattints az ügytípusnál például a „fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat”-ra. Állítsd be a dátumot pl. 2018-tól a mai napig. És azonnal ott lesznek a találatok.
Legyen még jobb az üzleti modelled, és a fentiek nem érintenek téged!
Minneres vagy? Dobd félre az ilyen vásárlás ösztönző akciókat, lehet ezt jobban is! Az alábbi anyagok segítenek, hogy még átfogóbb legyen a digitális jelenléted, önként és dalolva jöjjenek hozzád a vásárlók: