Hanyatlóban az AI mánia? A Hírszemle mai adásában sorra vesszük a mesterséges intelligencia trendet érintő újdonságokat. Például, hogy hiába vezette be az AI-t a Bing, változatlan a piaci részesedése, hogy a Zoom AI megoldása a meetingekből is tanulhat majd, vagy hogy úgy néz ki, a ChatGPT elbutult: egy új felmérés szerint március és június között jelentősen megnőtt a pontatlan válaszok száma. Az adás végére elkanyarodunk a mesterséges intelligenciától, és egy marketing trendet beszélünk ki. Úgy tűnik, márka- és celebkollaborációkon keresztül kvázi marketing céggé vált az AirBnB. A jó partnerrel igazi win-win-win szituációt lehet kihozni! A mikrofonok mögött Mándó Milán, Sólyom Eszter, és Nyiri Donát.
A podcast elérhetősége
Az adást megtalálod Spotify-on, Apple Podcasten, YouTube-on videó formában, vagy meghallgathatod az alábbi lejátszók egyikén:
Heti híreink és témáink:
- 0:00 – Intro és az „ehetetlen” ételek trendje
- 5:47 – Vége az AI őrületnek? Pro és Contra érvek
- 18:14 – A ChatGPT butul, de mi áll mögötte?
- 25:55 – Az AirBnB a nagy márkák új marketing eszköze
Bevezető: extrém étel trend
Úgy fest, trend alakul ki a már-már ehetetlenül extrém ételekből a nagy márkák között. Egy korábbi hírszemlében beszéltünk már erről a Burger King csak sajtot tartalmazó szendvicse kapcsán. Az extrém termék csak nagyon limitált ideig volt elérhető és olcsó is volt, hogy minél több emberhez eljusson és a maguk a fogyasztók tegyék virálissá. Augusztus elején Skittles cukorkából jelent meg mustáros a French’s mustárral, de az új érdekesség, hogy létrejött egy Oreos csirkés szendvics is.
A Chicken Shop nevű brit lánccal kollaborálnak és pont, mint a Burger King sajtburgere csak pár napig lesz elérhető és csak Londonban lehet hozzájutni. Teljes menüt alkottak, amiben a köret egy kekszdarabokkal megszórt fokhagymás sült krumpli. A burger viszont még durvább: édes, csokis buci, mexikói mole szósz, Oreo darabok, majonéz, sajt, hagyma és persze rántott csirke kerül bele. A válogatás része egy hagyományosabb Oreos shake is. Itt a viralitás mellett az exkluzivitásra mennek még rá, ugyanis minden üzletben csak az első 150 embernek fog jutni Oreos szendvics.
Már korábban beszéltünk róla, hogy igazán erős trend körvonalazódik ki most a gyorséttermek, étteremláncok marketingjében. Ez pedig az itt érintett extrém ételek trendje, amivel próbálnak a lojális fogyasztókra hatni, kitűnni a marketingben. Utóbbira szükségük is van, hiszen gondolj bele, hogy az elmúlt évtizedekben szinte már minden marketingmegoldást kipróbálhattak.
Forrás: Index
Véget ér az AI-hype? Érvek és ellenérvek
Sok helyen olvasni arról, hogy alábbhagyott az AI trend, nem is eszik olyan forrón a mesterséges intelligencia kását.
Egyrészt hiába vizionálták, hogy az AI-val a Bing felülkerekedhet a Google-ön, itt vannak a friss számok: a Wall Street Journal cikke alapján a Bing piaci részesedése gyakorlatilag változatlan az AI bevezetése előtti időszakhoz képest. A Statcounter adatai szerint bár nőtt a Microsoft Edge böngészőjének felhasználói bázisa a Bing Chat bevezetésével, de ez mégsem volt számottevő.
Korábbi Minner hírszemlében beszámoltunk róla, hogy ChatGPT látogatottsági adataiban 10% csökkenés figyelhető meg, és az aktív eltöltött idő is csökkent. Ráadásul a következő hír szerint a ChatGPT által adott válaszok egyre rosszabbak.
Az AI piac gyerekbetegségeit jelzik a szerzői jogi perek, például legutóbb a The New York Times perelte be a ChatGPT-t. Ami azért is fontos, mert rengeteg más AI szoftver épül ChatGPT-re (OpenAi-ra), tehát dominó-hatást is okozhat ha nyernek ellenük.
Legújabban a Zoom keveredett AI botrányba a felhasználási feltételek frissítése után. Ha engedélyt ad a host, akkor a beszélgetést a mesterséges intelligencia tanulásra használja. A felhasználók bojkottálják, blogbejegyzésben kellett magyarázkodnia a cégnek.
A másik oldalon viszont az Nvidia chip eladásai kilőttek, most mindenki AI-t fejleszt, ez nem azt mutatja, hogy lecsengőben lenne az AI láz. Mi is és más szakértők is azt mondjuk, hogy a meglévő szoftverekbe kerül bele inkább az AI, mint hogy különálló megoldás lenne. Lásd Microsoft Copilot megoldása, amit már egyes régiókban, és egyes nagy cégek használni is tudnak.
Amitől óva intünk mindenkit, hogy abba a nyugalmi állapotba ringassa magát, hogy mégsem hozott akkora drasztikus változást, amit a média harsogott. Az AI nem önmagában egy cél, hanem eszköz.
Van egy érdekes elméletem erről (Milán). Szóval a tökéletes működést várjuk el az AI-któl. Miközben mi magunk sem végzünk tökéletes munkát, hibázunk, újra nekiugrunk. Vagy ott egy meeting, brainstorming. Elvárjuk a ChatGPT-től, hogy azonnal adjon jó ötletet, miközben mi magunk egy ötletelés esetén sok hülyeséget tudunk mondani, és csak később jön az áttörés.
Források: https://phonebazis.hu, https://apnews.com/
Egyre butább a ChatGPT
Nem vagy egyedül ha úgy érezed, a ChatGPT egyre több rossz választ ad. A Stanford és a Berkeley egyetemek kutatói megállapították, hogy – bármit is mond az OpenAI vezetősége – a nyelvi modell idővel butábbá vált. Pontosabban, az elmúlt pár hónap alatt csökkent a ChatGPT 3.5 és 4 által adott válaszok pontossága.
A GPT-4 2023. márciusban még nagyon jó volt a prímszámok azonosításában (97,6 százalékos pontosság), írták a kutatók, de a GPT-4 2023. júniusban már nagyon gyenge volt ugyanezekben a kérdésekben (2,4 százalékos pontosság). Továbbá júniusban a GPT-4 és a GPT-3.5 is több hibát vétett az általuk generált kódok formázásában mint márciusban. A kutatóknak arról nincs elmélete, hogy ez miért történik, de azt állítják, a nyelvi modell teljesítménye bizonyos területeken határozottan romlott. Felvetik, hogy az OpenAI gyakori frissítései többet ártanak, mint használnak a pontatlanságairól ismert ChatGPT-nek.
Forrás: Futurism.com
Az AirBnB marketing platformmá alakul?
Az AirBnB platformján felbukkant egy csodálatos vendégház a kaliforniai Montecitoban. Ez azonban nem egy akármilyen vendégház, a hely neve az oldalon „goop Inspired Stay with Gwyneth Paltrow”. A színésznő kozmetikai cégének marketingesei megírtak egy szívhezszóló, közepesen bullshit szöveget, viszont a végén van a lényeg: a fürdőszoba fel van töltve a termékeikkel. Ez valójában nem egy szállás, hanem egy goop reklám és az AirBnB a platform.
Nem ez az első eset, hogy sztárok, nagy márkák kihasználják az ebben rejlő lehetőséget. Februárban Seth Rogen marijuana kiegészítős vállalata a Houseplant csinált hasonlót. Összeálltak az AirBnb-vel és 3 darab egyéjszakás lehetőséget raktak ki, amiken magával Rogennel lehetett eltölteni egy estét, agyagozgatni és hát valószínűleg együtt füvezni.
A legsikeresebb példa viszont természetesen a Barbie Malibu Dreamhouse. A Mattel, a Warner Brothers és az AirBnb állt össze erre az „Only on AirBnB” kampányra, hogy a filmet promózzák. A Barbie inspirálta szállás a platform legkeresettebbje lett és tökéletesen illett a Mattel brutális marketingáradatába, ami megelőzte a filmet.
2020 óta az AirBnb keményen ráállt a brand- és PR alapú marketingre, mert úgy látták a social media és SEO kampányok nem működtek elég jól. Pontosabban ezek leállítása szinte semmit sem csökkentett az oldal látogatottságán. A jelenlegi fókusz az ilyen céges és celeb együttműködéseken van és az „Only on AirBnB” szlogenű kampányokon. Megcsinálták már például a házat a Sikoly filmből, Carrie Bradshaw lakását a Szex és New Yorkból, vagy épp DJ Khaled adta ki szállásként az edzőcipős gardróbszobáját. Ezek a limitált, privát luxuséjszakák nagyon sikeresen pörgetik az oldalt és kirajzolódni látszik egy új jelenség: az AirBnB a nagy márkák egy új marketing eszköze lehet.
A kollaborációs marketing segíthet az Airbnb-nek eljutnia szélesebb körű célcsoporthoz. Ha ugyanazzal a csalival horgászol, ugyanolyan halakat fogsz ki. Érdemes váltani.
Ez is akár jelezhet egy új trendet, amikor is élményre, vagy valami plusz dologra építenek a szállásoknál, és magát az élményt reklámozzák.
Forrás: Fast Company
Korábbi adások
- Itt az önvezető TAXI – WeWork a csőd felé száguld – A városoknak is kell marketing? – 2023. 08. 28.
- ChatGPT vs The New York Times – Új import trend – Kötelező bérsáv az álláshirdetéseknél – 2023. 08. 24.
- Egyedül maradt Oroszországban a Milka? – Lóerő előfizetés a Mercedestől – Repohár hírek – #Hírszemle – 2023. 08. 21.
- A H&M is perli a Sheint – RTL vs TV2 stream háború – Eltörölt meetingek hatása – Hírszemle – 2023. 08. 17.
- Miért nincs minden étteremben QR kódos étlap? AutoWallis befektetési potenciál. Hírszemle – 2023. 08. 14.
Fotó: Canva