És végre itt a 3. évad. Már vártuk nagyon, hiszen igazi inspirációs löketet adhat nekünk. Akár egy gyenge, akár egy zseniális projektet látunk. Befektetőként melyik ötletbe szállnál be? Első részként lehetett volna feljebb tekerni az izgalomfaktort, na de majd az elemzésbe beleadok mindent, hogy még élvezhetőbb legyen számodra az első adás (lesznek még izgalmak az évadban). Ahogy az előző évadban, úgy itt is lesznek ismerős arcok, már az első adásban volt egy Minner vállalkozó, aki még befektetést is kapott. Juhhú!
A 3. évad 1. részét itt eléred az RTL Most-on. Az alábbi cikk spoileres lehet, ha még nem láttad. Érdemes egyszerre nézni a videót és hozzá nézni a Minner elemzését. A pitch-eket ide beágyazom, a befektetők reakciója miatt érdemes megnézni a teljes adást.
Cápák között 3. évad 1. rész ötletei
Huró drone
- Az ötlet röviden: Egy olyan eszköz (vezérlő egység), amit rátéve a drónra egy lövöldözős, harci játékká fejleszti fel a drónt. 0 darabot adtak el. Az egységen a nyereség kb. 10 000 forint. Azt nem tudjuk még, hogy el tudják-e adni a terméket.
- 500 millió forintot kértek a befektetőktől 8%-os részesedésért cserébe
- Nagyon messze álltak attól, hogy a befektetők rámozduljanak az ötletre. Sőt már biztosan megszokhattad, hogy nem csak ötletbe, hanem emberekbe is fektetnek.
Minner véleményezés:
Az ötlet jó, hogy egy már meglévő eszközre építenek, és nem egyből a drónfejlesztésre álltak rá, és komplett géppel indítanak. Ahogy Balogh Petya is mondta, az ötlet, a találmány még nem egyenlő az üzlettel, a kettőt együtt kell kitalálni. Akkor fejlesztünk még tovább valamit, ha arra látszik a piaci igény. Továbbá ez egy nagyon kezdő ötlet, ilyet egy hétvégi hackathon-on összeraknak Amerikában egy startup eseményen, de azt gondolom még itthon is egy mérnöki karon.
Látszott a műsorban, hogy közben kaptak is jó ötletet, minthogy hasonló ligát csináljanak, mint az NHL (jégkorong szövetség). Bár lehet ehhez a projekt kevés.
Az ilyen projekteket érdemes megfuttatni közösségi finanszírozó kampányban (Kickstarter, Indiegogo), sőt azzal érdemes kezdeni, mert már kiderül van-e rá kereslet, és általában utána jön a befektető. Például az Oculus Rift VR szemüveget is így futtatták meg az alapítók, majd a Facebook felvásárolta. Hazai példa pedig az Sbrick, akik Legohoz árulnak olyan kis eszközt, amivel lehet irányítani a Lego járműveket. Több közösségi finanszírozó kampányon is túl vannak már, tavaly például 30 millió forintot gyűjtöttek így össze, lásd itt a kampányuk.
Itt járunk a 3. évadban és már-már megtanuljuk azt, hogy lehetsz szerelmes az ötletedbe, de van egy határ. Ha túl elvakult leszel az ötleteddel kapcsolatban, az a sikerességét is veszélyeztetheti. Érdekes egyébként, mert közben meg bíznod kell a projektben. A végén még egy ötletet bemutattak, ami elég rossz döntés volt.
Gerike lángos sütödéje – Töltött lángos
- Az ötlet röviden: Lángosozó üzemeltetése, speciális recept alapján készült töltött lángos. A Havanna lakótelepen működteti az üzletét. 2020-ban 12 milliós árbevételt ért el vállalkozó. Szeretne bővülni, új egységet nyitni forgalmasabb helyen.
- 5 millió forintot kért, 10%-os részesedésért cserébe.
- Nem fektetett senki az ötletbe, de talán nem is baj.
Minner véleményezés:
Jó ötlet volt a műsorkészítők részéről, hogy egy ilyen projektet betettek. Lehet azonosulni vele, inspiráló, sőt még a vállalkozókat is pozitívabban értékelhetik az emberek, ha több ilyen embert látnak, mint Irimiás Gergő.
Neki nem befektetőre lenne szüksége, egyrészt organikus növekedéssel is el tudja érni néhány év múlva, a másik pedig, hogy olyan számokat hoz, amivel könnyebb lesz hitelt is felvennie, de egyéb támogatások, pályázatok is segíthetik őt.
A műsor nagyon jó reklám volt neki, jó ötlet volt bemennie, és mi is láttunk egy eszméletlenül inspiráló vállalkozót.
Itt van a lángosozó Facebook oldala.
Seachili
- Az ötlet röviden: Egy részben környezettudatos fürdőruhamárka. 2,3 millió forint értékben adtak el terméket, összesen 200 darabot. Már 100 millió forintot beleöltek a projektbe
- 100 millió forintot kér, 10%-os részesedésért cserébe.
- Nem fektetett az ötletbe senki. Ennek indoka főleg az volt, hogy úgy érezték ez egy süllyedő hajó.
Minner véleményezés:
Saját varrodát üzemeltetett, ismeri a piacot. Nekem ez furcsa! Ismeri, de mintha kiderülne, mégsem. Az is lehet, hogy a „dobozból nem tud kinézni” (out of the box), dobozon kívül gondolkodni. Sajnos a pitch kevés információt adott, hogy hol mehetett félre a stratégia, árazás. A befektetők is rámutattak arra, hogy az ő üzletágát a Covid-19 nem érintette, hiszen a Balaton tele volt emberekkel. 40 000 forintba kerül egy teljes szett. Az árazás, márkaépítés, sőt az ezekkel kapcsolatos pozícionálás nehéz. Belinkeltem a weboldalát, és látva, elég jó a kialakítása, mégis úgy érzem nincs megfelelően belőve a célcsoport. Mert egyrészt vegyesen a prémium, a fast fashion és az öko területet is felfedezem benne, ami nem jó irány.
Az pozitívum volt, hogy a hölgy maga ment és járta a boltokat.
A weboldaluk: https://seachili.com/hu/
Forever Hands
- Az ötlet röviden: A képen is látható kézszoborkészítő szettet árul. 3 hónap alatt 30 millió forintot forgalmat értek el, ez 8 millió forint profitot jelentett nekik. Magyarország mellett Ausztriában és Németországban is elérhető már a termék.
- 10 millió forintért cserébe 10%-os részesedést kér.
- Végre láttunk egy kis alkudozást is és sikeres üzletet. Végül 17,5%-os részesedést adott összesen két befektetőnek 10 millió forintért cserébe. Balogh Péter és Lakatos István (az új cápa) végül 5-5 millió forint értékben fektettek be a vállalkozásba, fejenként 8,75% tulajdonhányadért cserébe.
Minner véleményezés
Kállai Jankóval még tavaly találkoztam, amikor első heteiben volt csak a projektnek, és már akkor mondta az óriási eredményeket. Egyrészt a 3% feletti konverzió, ami lenyűgözött, ami azt jelenti 100 látogatóból 3 vásárló lesz, az átlag a hazai cégeknél 1,5-1,8% között van, kezdő cégeknél 1% körüli.
Ez egy egytermékes webshop, ami jó arra, hogy elinduljon az ember. Sok ilyen trendtermékkel találkoztam az utóbbi időben, aminél tényleg nagyon fontos, hogy igazán meghúzd azt a rövid időszakot, amíg benne van a trendben. Ez kb. 3-6 év. Persze lehet az is, hogy később is megmarad, de érdemes erre figyelni, felkészülni. Az egytermékes webshopok akkor működnek jól, ha igazán nagy termékelőnnyel rendelkezik az adott eladásra szánt portéka. Vagyis belekötnék ebbe még, mert itt most az olyan egytermékes termékekre gondolok, ami valami hype miatt éppen trendi. Például a Julius-K9-et is mondhatjuk egytermékes biznisznek, de nem egy ilyen trendtermék.
Hajrá Jankó! Azt hiszem, látunk még tőle izgalmas dolgokat a következő 1 évben is. A befektetők előszeretettel keresik azt, hogy nem csak ötletbe, hanem emberbe fektetnek. Itt most ez történt, Jankóba fektettek, és mellette részesei lesznek annak, hogy ezt a terméket legalább 200-500 millió forint bevételig fel tudják skálázni (értsd növelni a forgalmat).
Egy TikTok megmozdulásukról írtam egy rövid Minner Instant posztban (itt megtalálod).
A Forever hands weboldala: https://foreverhands.hu/
Jövőre bemennél a Cápák közöttbe? Úgy érzed, te jobb lennél?
Hallgasd meg ezt a podcastot, amit a műsor kreatív producerével készítettem: Mi kell ahhoz, hogy a Cápák elé kerüljünk? A Cápák Között kreatív producerét kérdeztem…
Aktuális Cápák között évad elemzései:
- Podcast: Forever Hands interjú, a Cápák 10 millióval szálltak be
- Cápák között 3. évad 1. rész elemzés, véleményezés
- Cápák között 3. évad 2. rész elemzés, véleményezés
- Cápák között 3. évad 3. rész elemzés, véleményezés
- Cápák között 3. évad 4. rész elemzés, véleményezés
- Cápák között 3. évad 5. rész elemzés, véleményezés