Cápák között 4. évad 10. rész. Ha túl kicsi az a baj, ha túl jó az?

Dátum

Megosztás

És eljött sajnos az utolsó rész. Azért valljuk be vártuk a műsort, hátha jön egy izgalmas vállalkozás, jó gondolat. A Minner Extra csoportban többször tartottunk élő kibeszélőt a műsor alatt és egyben egyetértünk, valahogy ez az éved nem volt az igazi. De ne legyünk ennyire szigorúak, azért az utolsó adás is tartogatott izgalmakat. És végre a hazai üzleti kultúra is növekszik. Ki ne gondolta a műsort nézve, hogy: Héé ezt én tudnám jobban csinálni. A cukrászda előtt le a kalappal, és a natúrkozmetikumos hölgy is ügyes volt! A környezettudatos projektről nem is beszélve! Lássuk a projekteket!

A Cápák Között 4. évad 10. részét az RTL Most-on itt éred el. A cikkben láthatod a szereplők, vállalkozók rövid bemutatkozóját videóban is. Plusz információkat, gondolatokat, üzleti információkat is megosztunk veled a cikkben.

Cápák között 4. évad 10. rész ötletei

Cycle – szennyvízből tisztítószer

  • Az ötlet röviden: Bhasin Sunny huszonöt éve él Magyarországon, vállalkozása szennyvíztelepeket épít és üzemeltet. Munkája során fedezte fel, hogy a szennyvíztisztítás melléktermékeként keletkező szennyvíziszapból ecetsavat tudnak kinyerni, melyekből növényi illóolajok hozzáadásával környezetbarát, újrahasznosított tisztítószereket tudnak előállítani.
  • Bhasinék a Cylce 10%-os üzletrészét ajánlották a Cápáknak 175 millióért cserébe. 
  • A befektetők nem akartak beszállni egy veszteséges cégbe.
  • Weboldal: https://hu.cycle.bio

Minner elemzés

Reklám nélkül nem fogják keresni a terméket a polcokon, hiszen nem is tudja a fogyasztó mit lát maga előtt. Ezért is volt kevés a forgalmuk, pedig a boltok betették őket a polcokra. Ami egyébként még fontos információ lesz lejjebb. A Cápák adtak jó ötletet számukra, amivel egyetértek. Azt, hogy ezt alapanyagként adják el nagy márkáknak, akik így még jobban tudják bizonyítani egy termékükröl, hogy mennyire környezettudatos, vagy a körforgásos gazdaság része. Ez meg is változtatja a Cycle üzleti modelljét.

Az látható volt, hogy a boltok, üzletláncok a terméket belistázták, amit egyébként nehéz elérni. Ennek oka, hogy ezen a piacon a környezettudatos irányba nyitás egy fontos cél (egyfajta nyomás is), amit ki is lehetne használni.

Elmondta a cégvezető, hogy még további pénzt is tesznek bele a cégbe, ami jól mutatta, hogy hosszútávon terveznek, így a Cápák is láthatták volna a hosszútávot ebben a vállalkozásban. Mi csak egy részét láttuk az ottani beszélgetésnek, érzem, hogy még valami fontos dolog kimaradt. Talán azért is zárkóztak el a befektetéstől a Cápák, mert még a cég is keresi az útját, nincs kész.

Több ilyen vállalkozás kell! Kellene egy társadalmi felelősségvállalásos speciális Cápák között műsor, ami ösztönözné is az embereket, hogy ilyen vállalkozásokat hozzanak létre. Nekem ez tetszik!

Ajánlom figyelmedbe a Biobubi sikerét. Majd Balázsnak említem is, hogy ezzel is lehetne valamit kezdeni: A 200 érdeklőtől az 5200 rendelésig: Így csináld! Biobubi sztori [podcast]

Cracker Jack – speciality kávézó, kávémárka

  • Az ötlet röviden: Varga-Dankó Magdaléna és Hajdú Balázs a kávé szeretetének köszönhetik közös vállalkozásukat. Magdaléna férjével kávézókat üzemeltet, harmadik kávézójuk megnyitásánál találkoztak Balázzsal, akivel azóta saját pörkölőüzemet is nyitottak. Üzemükhöz világszerte vadásszák a magas minőségű, speciality minősítésű fajtára és területre jellemző ízvilágú kávébabokat, melyeket a legnagyobb tisztelettel pörkölnek a lehető legfinomabbra.
  • Szeretnének nagy mennyiségben gyártani, hogy több helyen tudják kávébabjaikat értékesíteni, ehhez a Cápáktól 17,5 millió forintot kértek, melyért cserébe 10%-os részesedést ajánlottak. 
  • A Cápák úgy érezték, hogy túl kevés tulajdonosrészt adtak volna, vagyis a cégérték nem volt jó.
  • Weboldal: https://crackerjack.hu

Minner elemzés:

Balogh Petya a Minner Extra csoportunkban megosztotta azt az információt, hogy Levente tavalyi Boro Coffee befektetése miért nem működött (említett a rossz szájízzel való elválást. Nem jöttek ki a vállalkozóval, és a kávé sem volt jó. Továbbá kiderült, hogy szinte minden hasonló piaci szereplő a Brando Coffee-tól veszi a kávét (csak saját csomagban továbbértékesíti).

A befektetők idén már szigorítottak a befektetéseknél, vagyis jobban meggondolják, hogy kicsi cégekbe milyen arányban fektetnek be. A cégnek kicsi a növekedési potenciálja egy igazán sokszereplős piacon. És a cégértékeléssel sem egyeztek ki. Egyébként ilyenkor azért nehéz ez, mert az alapítók naná, hogy nagyobbra értékelik a cégüket, de azt is tudni kell, hogy a befektetők pedig drágák, és nagy %-ot kérnek.

A kávé piac nehéz. Én imádom a speciality kávét, de még kevés céget láttam ebből kiemelkedni. Talán a Kaffeine -t, vagy akiben látok potenciált a Pompeii Latte Art Caffe, de ő nekik még kell nagyot álmodni. Utóbbinál látom azt a fajta kávészeretet, amiből nagy márka lehet.

És ha már kávé! Van egy jó cikkünk a Nesperessóról! Tudtad, hogy közel 40 éves vállalkozásról beszélünk? A Nespresso, Revolut így nyert időt a növekedésre, új projektekre

Cake To Go – cukrászda

  • Az ötlet röviden: Sabján Adrienn húsz éve a multik világában épített, sikeres közgazdász és mérlegképes könyvelő karrierjét hátrahagyva ugrott bele a valósághű kajatorták készítésébe. Számos egyedi megrendeléssel a háta mögött a járvány közepén, 2020 nyarán nyitotta meg saját cukrászdáját, ahol a kajatorták mellett hagyományosabb cukrászsüteményeket is értékesít.
  • Adrienn új termelőüzemet szeretne, melyhez a Cápáktól 60 milliót kér, cserébe 10%-os üzletrészt ajánlott.
  • A Cápák úgy érzik, hogy nehéz lesz kivenni még a képletből Adriennt, hiszen tőle függ a cég. És ha ők kiesnek, akkor a Cápák nem fognak beállni sütni.
  • Weboldal: https://www.facebook.com/caketogobudapest/

Minner elemzés

Elfogult leszek, mert a Cake To Go cukrászdából sokszor ettem már sütit, nagyon finomak és eszméletlen jól néznek ki. És nem csak a speciális tortáira gondolok, hanem a többi cukrásztermékére is. Szépek, finomak, és van mentes is. Utóbbi években többször említettem főleg a gluténmentes, ételallergiás piacot, amire érdemes lenne vállalkozást építeni. Ha jó a terméked, akkor itt még jobban megy szájról-szájra, marketing sem kell.

Azért ha megnézted a műsort és összehasonlítod a Primadonnával, zongorázni lehetett a különbséget. Persze tudom ők fánk, meg minden, de mégis hasonló piac.

Jó volt hallani, hogy ő már arra készül, hogyha ez a plusz dolog nem lesz trendi, amivel megismerték alig 1 év alatt Adriennt. Főételeknek kinéző tortákat készít, amivel a közösségi médiát már letarolta, sőt nemzetközi trendet is teremtett! Szóval készül a váltásra! Ezt nehéz cégvezetőként megcsinálni, tudni, hogy egyszer amibe jól belenyúltunk nem lesz, és ezt észre is kell venni.

Érdekes volt látni ezt a pitch-et, hiszen egy sikeres cégről beszélünk, ami rövid időn belül óriásit nőtt. Ezt a növekedést az alapító vitte végig, és most szeretne bővülni. Azt gondolom valóban másolható lesz a rendszere, sőt pont ilyen a jó franchise, ahol erős marketing támogatást kapnak a franchise tagok. Én pont előnyt látok benne, hogy van mire építeni a franchise-t. Tomán Szabina vállalkozása is rá épül, de ki fog tudni ő is belőle lépni. Erre kell stratégia. És Adri cége még alig 1 éves. Ebbe be kellett volna fektetni (mondom elfogult vagyok).

Utóbbihoz kapcsolódó anyagaink:

Next Present – saját ajándékkártya létrehozása, wishlist

  • Az ötlet röviden: Gyarmati József és társainak célja, hogy visszahozzák az ajándékozás örömét. Meglátásuk szerint az emberek rengeteg felesleges ajándékot vásárolnak kétségbeesésükben, melynek árát olyan dologra is fordíthatnák, melynek az ünnepelt valóban örülne. Ötletük szerint a Next-Present felületén a felhasználó megadhatná, hogy milyen ajándékra vágyik, az ajándékozók pedig a honlap segítségével összedobhatnák az árát.
  • A Cápáknak 10%-os részesedést kínáltak 10 millió forintért cserébe.
  • A befektetők úgy érezték, hogy nem áll stabil alapokon, piacon a vállalkozás. Könnyű másolni, nincs még piac, maximum a partnereket validálták.
  • Weboldal: https://next-present.hu

Minner elemzés

Szabina mondott egy érdekes ötletet, amire láttam már jó megoldást az esküvőknél és egy baba-mama területen(kisgyermek születéshez kapcsolódott). Tehát egy saját oldalt hoz létre egy adott felhasználó, ami amolyan aloldalként funkciónál. Ezért is a Kickstarter-hez hasonlította Moldován András a vállalkozást.

Itt a legnehezebb az, hogy teremts egy rutint erre, hogy a fogyasztó tényleg felkeresse az adott oldalt. És ugye itt egyszerre több szereplőt is el kell érned, ajándékozottat és ajándékozót. Ez nehéz! De ahogy az irodában szoktam mondani, ami nehéz az jó, mert másnak is az, és ha mi megoldjuk, akkor óriási piacot szerezhetünk.

Az ajándék piacon az egyik legnagyobb a konverziós ráta (értsd nagyobb eséllyel vásárolnak), pont azért mert másnak veszünk ajándékot (több érzelmi töltet kilőve) és még határidő is van.

Cremediq – natúrkozmetikai termékek

  • Az ötlet röviden: Tudomány, természet és szakértelem alkotja a Cremediq termékeit. A szegedi gyógyszerész évekig tanult és dolgozott a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszertudományi karán, amit most családi házukban kialakított laborjára cserélt, hogy elkezdje kifejleszteni saját arcápolási termékeit. Olyan brandet szeretne létrehozni, amely annak a tudatos vásárlói rétegnek szólna, akiknek fontos a minőség és a mögöttes szakmai tartalom.
  • Ehhez pedig 3 millió forintra lenne szüksége a Cápáktól, amiért az első 3 év bevételéből tud felajánlani évi 15 százalékot.
  • Balogh Levente 3 millió forintot megadta, de 51%-ot kért, és a vállalkozó elfogadta.
  • Weboldal: https://cremediq.com/

Minner elemzés:

Szabina rávilágított a natúrkozmetikai termékeke piacára. Sok női vállalkozóval tartja a kapcsolatot és ő is látja, hogy milyen sokan foglalkoznak vele. Sok piaci szereplő, nehéz kiemelkedni. Itt az alapító azzal tud kiemelkedni, hogy gyógyszerész végzettsége is van, tehát a termékfejlesztés és a fogyasztói bizalom elnyerése könnyebb. A sok kis kézműves natúrkozmetikumot gyártó, bérgyárttató vállalkozó tudása legtöbb esetben ez nincs meg. Bár Szabina ezt részben cáfolta, tehát hasonló karrierúttal elvileg mások is vannak, működnek. Az viszont tényleg érdekes, hogy bár sok kozmetikai termék van a gyógyszertárakban, ám natúrkozmetikai még kevés.

Közben pedig látom, hogy mennyire megy az olyan vállalkozásoknak, akik jól megfogják a célcsoportot, mint a TheBodyShop (ez egy franchise egyébként), akik őrült tempóban növekednek.

Itt most azt láttuk, amikor találkozik pontosan az, amiből jó üzleti születhet. Leventének kell a szépségpiaci termékeihez kutató, hiteles személy, a vállalkozónak pedig pont egy kereskedői vénával megáldott befektető. Bár a % nagynak tűnik, de ez még egy induló vállalkozás, ha közösen alapítanák, akkor is hasonló %-ok lennének.

Várjuk a következő évadot, de még fogok készíteni egy-két összefoglaló anyagot az idei évadból. Gyere vissza később is!

A korábbi adások elemzése, videói itt érhetők el

Kattints ide a friss évad és a korábbi évadok elemzéseiért, sőt hasonló módon a videós pitcheket is eléred. 

Mi történt a Cápák között korábbi évek projektjeivel? 

Tettem fel magamban a kérdést, ami valószínűleg benned is felmerült. Fogtam magam és utána néztem, sőt még Balogh Petya is jelentkezett, hogy szívesen leírja az ő Cápás projetjeiről mit kell most tudni, mi történt az adást követően. 

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!