Cápák között 4. évad 5. rész elemzés, véleményezés

Dátum

Megosztás

Balogh Levente a napokban posztolta Facebookra, hogy „régen a vállalkozó egy szitokszó volt Magyarországon és most a Cápák között műsor magyarázza el, hogy ki is valójában a vállalkozó”. Hát a 4. évad 5. rész biztos nem azt mutatja, hanem inkább azt, hogy sokan mennyire nem értenek a dolgokhoz és csak a pénzt számolnák. Abszolút azt a sztereotípiát erősítette. Az évad egyik leggyengébb adása volt szakmailag, de most a cikkel próbálom kihozni belőle a legjobbat.

A Cápák között 4. évad 5. részét itt tudod visszanézni az RTL Most-on. De a szereplők, vállalkozók bemutatkozóját videóként beszúrtam a cikkbe is.

Cápák között 4. évad 5. rész. ötletei

Focikvíz

  • Az ötlet röviden: stratégia kvízjáték, társasjáték
  • A vállalkozók 7 millió forintot kértek, hogy az eddig legyártott 130 játék mennyiségét 2000 darabra tudják növelni, valamint az angol nyelvű verzió kifejlesztésén is szerettek volna elkezdeni dolgozni.
  • A Cápák szerint azonban a magyar piacra szánt 2000 darab túl kevés, a külföldi terjeszkedést pedig korainak tartották. Nem hozta lázba a Cápákat.

Minner elemzés

„Szeretjük a focit!” – ami nagyon jól hangzik, de jelenleg be is tudjuk határolni, hogy milyen szintet kell átlépniük. Ezt pedig az üzletben gondolkodás. Tanulni marketinget, kommunikációt, vigyünk bele egy kis üzleti modellt, ismerjük meg jobban a vásárlókat annál tovább menve, hogy szotyiznak a meccsen. És bámm! Máris az történik, hogy a 2000 darab hazai értékesítés felmegy 10-15 000-re legalább. Ajánlom figyelmükbe az alapítóknak a MinnerAkadémia üzleti képzéseket, élő konzultációkat, de érdemes a Minnert is olvasniuk, akár heti többször is.

A Cápáknak igazuk van, hogy ne egyből külföldben gondolkodjanak úgy, hogy itthon még nem sikerült eladni 2000 darabot.

A társasjáték piacon a hazai gyártók, készítők nagyon jól állnak, sőt közösségi finanszírozó kampányokban van olyan magyar cég, aki már 1 milliárd forint értékben adott el társasjátékot nemzetközi szinten. De ők eleve arra a piacra is gyártottak, és itt a kulcs az, hogy a közösségi finanszírozás hozta a vevőket. Ebben a cikkben foglalkozunk a témával: Ezekre figyelj, ha a közösségtől kérsz előleget az ötleted megvalósításához

Az üzleti modell egyértelműen rossz, miközben a társasjáték piac óriási és a focis témát ezzel az ötlettel jól megfogták az ötletgazdák. Innen kell fejlődni, az adást én arra használnám fel a helyükben, hogy akkor ideje stratégiát váltani, jobban foglalkozni az üzlettel. Ajánlom figyelmükbe a MinnerAkadémiát!

Papírdobozból babaágy

  • Az ötlet: Rejtő Anett három gyerekes családanyaként a kisgyermekes anyukák életének megkönnyítéséről álmodik: papírdobozokból kialakított, személyre szabható, multifunkciós gyermekágya nem csak a lakáson belül jelentheti a rácsos ágyak mobilis alternatíváját, de akár utazáskor, vagy a gyermek nagyobb korában is jól jöhet.
  • A Cápáknak 5%-os részesedést ajánlott 10 millió forintért.
  • A Cápák szerint ez az egész vicc, András nagyon kiakadt.

Minner elemzés

Na ez most nehéz lesz, mert a Minner egy támogató közeg, és én szeretném támogatni a vállalkozókat, ahogy Anettot is. Anett, most mát tudjuk, hogy ezt így nem lehet. Egyrészt még ha jó is az ötlet, könnyen másolható.

Lásd itt vannak a konkurenciáid:

Van egy ősi startup, vállalkozói törvény: Ha megkérdezed az ismerőseidet, hogy jó-e amit kitaláltál és ők azt mondják igen, akkor vissza kell menni a tervezőasztalhoz. Ha viszont azt mondják hülyeség, akkor azonnal vágj bele. Nos ezért nehéz, mert ugye annak is van egy szintje, de nem tudom neked ismerőseid mit mondtak. Na most én úgy érzem, hogy itt első körben sokan támogattak az ötletben, ezért is kerültél a TV-be.

Én a fenti gondolatmenetet azzal egészíteném ki, hogy a vevőket kell mindig megkérdezni, az ismerősöket le kell tojni ezzel kapcsolatban. És erre már jó akár egy Facebook hirdetés is. Lásd itt a Minner cikk: Amit most el tudsz adni, az 20-szor jobban fogy. Találd meg és arass! Így…

Valamilyen szinten egyébként létezik a terméked már, csak funkcióban nem erre használják. Egyébként a finn baby box weboldalak hirtelen nem is tudják mi ez a nagy érdeklődés Magyarországról.

Ez egy tároló doboz, mondta is az ötletgazda a műsorban. A műsorban András elég nyers volt, valóban nem érdemelte ezt az ötletgazda, de úgy gondolom a műsorkészítők is úgy vágták össze, hogy pont az unalmas rész nem egyenlítette ki András mostani habitusát. Bár a mostani adásban többször is volt ilyen.

Sipex Reset Drink – másnaposság ital

  • Az ötlet röviden: Schallegger Gábor és Sipos Tamás tömegeket érintő problémára, a másnaposságra és a fáradtságra ajánlott gyógyírt, amely egy ásványi anyagokból és nyomelemekből álló üdítőitalpor.
  • A vállalkozók további tesztek elvégzéséhez, új termékek kifejlesztésére és azok piacra dobására kértek 50 millió forintot, 20%-os részesedésért cserébe. 
  • „Ez a „mars ki” kategória” – Így reagáltak a Cápák a másnaposság ellenszerére.

Minner elemzés

Érdekes a Cápák reakciója, nem mindig következetesek. Valamikor előny a végzettség, máskor előny az, hogy ők eddig adott dologgal nem is foglalkoztak, hanem váltottak miközben jött az isteni szikra, az ötlet. András a végzettség meglétét már nem először túlértékeli, miközben ott ül Petya mellett, akinek nincs diplomája ám mégis sikeres céget hozott létre. A műsorban végül kiderült, hogy egy egyetemi professzor is benne van a cégben. Anno beleálltak már így órakészítőbe (Evolvens, aki azóta is töretlenül növekszik, vagy volt egy motoros srác).

Na aztán jön a másik oldal. András valószínűleg kiakadt azon, hogy sokszor az ilyen italoknál az összetevőket nem írják rá, főleg azért is, mert így könnyen másolható lenne. És nagyon sokszor kiderül, hogy valójában csak a cukor és C vitamin együttes hatása hoz helyre. Abban bizony jó nagy árrés van! Egy nemzetközi konkurenciájuk: https://resetlifestyleproducts.com/products

Én hallgattam volna Leventét, aki egyébként ezen a piacon dolgozik, és már funkcionális italokkal is foglalkoznak.

A cégben 6 tulajdonos van jelenleg, ami szintén elriaszthatta a befektetőket, a másik pedig említették is, hogy valójában ez csak amolyan mellékes projekt. A Cápák ilyennel már megégették magukat. Így égették meg magukat egy korábbi befektetésnél Petya és az egykori Cápa, Fehér Gyula:

Balogh Petya beszámolója az Enduraidhez: Fehér Gyulával együtt fektettünk be. Ami meggyőző volt benne, hogy a konkrét szakmai tudás meg volt a termék mögött, azaz tényleg tud segíteni az endurance sportokat komolyan űzőknek. Ami viszont idővel kiderült, hogy egy szoftver startup felépítéséhez és sikerre viteléhez szükséges tudás nagyja nem volt meg (UX, app fejlesztés, marketing, online marketing kampányok, app marketing, termék fókusz, ügyfélkezelés, stb). Így folyamatosan külső szolgáltatókra kellett magukat bízni, több-kevesebb sikerrel. A haladást az is lassította, hogy a csapat nagyja nem teljes munkaidőben, hanem néha-néha tudott csak foglalkozni a céggel. A termék még elérhető és továbbra is van benne potenciál, de nincs mögötte olyan csapat, elszántság és finanszírozás, ami azt milliókhoz el tudja juttatni.

És itt ezt kérdeztem tőle (chaten segíti a projekt utánkövetéseket Balogh Petya): Enduraid-esek elindították az i-am tápkieget. Ebbe ti benne vagytok? Vagy ilyenkor hogy néz ki? – kérdeztem 

Petya válasza: Igen, ez is izgi vonatkozása. Az alapítócsapatnak emellett volt egy másik vállalkozása is, amiben sportolóknak árulnak saját márkás sótablettákat és egyéb táplálékkiegészítőket. Az állások és más vállalkozások mellett egyszerűen nem jut elég figyelem a cégre. Ez egy asszimetriát is létrehoz, hiszen míg a mi pénzünk 100%-ban ott van, és mi csak egy módon jöhetünk ki jól, addig a vállalkozóknak ha bármelyik másik tevékenységük sikeres lesz, akkor is jól járnak. Csak olyan cégbe érdemes befektetni, ahol a vállalkozó is teljesen el van kötelezve a siker mellett. Ez egy fontos befektetői tanulság, amire azóta sokkal jobban figyelek. – További Petya beszámolók itt.

Urilcard – nfc-s névjegykártya

  • Az ötlet röviden: Drabant Sebestyén digitális névjegykártyával érkezett, amely nemcsak az eddigi papíralapú rokonát, de akár a reklámanyagokat, vagy az éttermekben az étlapot is kiváltja.
  • Az Urilcard megálmodója, Drabant Sebestyén két Cápát is horogra akasztott. A vállalkozó végső ellenajánlatában 7,5-7,5 millió forintos befektetést kért a Cápáktól 15-15 százalék tulajdonrészért cserébe, ami a feltételek teljesülése esetén 10-10 százalékra módosulhat.
  • Weboldal: https://shop.urilcard.com

Minner elemzés:

És végre hazai piacra is megkérkezett! A Minneren 2017-ben foglalkoztunk ezzel az üzleti ötlet rovatban (itt és itt, és itt). Egy Minner partner pedig hoteleknek és szépségipari szolgáltatóknak nyújt hasonló szolgáltatást, ahol a cél az értékelések gyűjtése ilyen NFC-s kártya használatával.

Ami azt jelenti, hogy van piaca. És ez jó! Például egy hasonló cég a V1ce hirdetése folyamatosan megtalál Facebookon engem, és már kacérkodtam is a névjegy rendeléssel.

Sokan meglepődtek, hogy ebbe végül Petya és Szabina is befektetett, mikor egy olyan termékről van szó, amelynek sok az alternatívája, és versenytársa. Ahogy a Minner Extra Facebook csoportban is írtam sokszor emberbe is fektetnek a Cápák. Gondolj bele, hogy milyen olcsón szereznek lelkes munkaerőt így, és bizony az a vállalkozó több mint napi 8 órát is beletesz a vállalkozásába. Plusz Petya írta, hogyha nézzük a terméket és a versenytársakat, akkor az aki a Cápák között műsorban szerepel, majd a Forbes-on, Minneren és más egyéb helyen máris előnyben van. Szóval jó sztori szerinte, és ez még egy pluszt ad amellett amit én is írtam.

A korábbi adások elemzése, videói itt érhetők el

Kattints ide a friss évad és a korábbi évadok elemzéseiért, sőt hasonló módon a videós pitcheket is eléred. 

Mi történt a Cápák között korábbi évek projektjeivel? 

Tettem fel magamban a kérdést, ami valószínűleg benned is felmerült. Fogtam magam és utána néztem, sőt még Balogh Petya is jelentkezett, hogy szívesen leírja az ő Cápás projetjeiről mit kell most tudni, mi történt az adást követően. 

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!