Cápák között 4. évad 9. rész. Jól kell számolni egy vállalkozónak?

Dátum

Megosztás

Több adás óta nem volt befektetés szóval itt most már vártunk valamit. A mostani műsor felért egy üzleti matekórával, volt itt árazás, cégérték számítás, megtérülés, piacméret. Spoilerezek, lett befektetés!

A Cápák Között 4. évad 9. részét az RTL Most-on itt éred el. A cikkben láthatod a szereplők, vállalkozók rövid bemutatkozóját videóban is. Plusz információkat, gondolatokat, üzleti információkat is megosztunk veled a cikkben.

Cápák között 4. évad 9. rész ötletei

Mad Dog – cider

  • Az ötlet röviden: Gál Andrea angol férjével, Keithszel vágott itthon a ciderbizniszbe. A MadDog termékeit egy Heves megyei üzemben készítik, az alma kipréselésétől kezdve a felcímkézésig mindent maguk csinálnak, igazi családi vállalkozás. Italaik 100% almalé erjesztésével készülnek, melyhez az alapanyagot a helyi almaültermesztőktől szerzik be.
  • Jelenleg kézműves sörözőkben, webshopokban, kisebb boltokban értékesítik almaboraikat, de szeretnék a vállalkozást magasabb szinte emelni, melyhez Andrea 20 millió forintot kért a Cápáktól 5%-os üzletrészért cserébe.
  • A Cápák ismét a cégértékeléssel nem értettek egyet. Túl magasra értékelte a vállalkozó a cégét. Ehhez matek. 5% részesdés 20 millió -ért. 20 millió forintot elosztjuk 0,05-tel (minek az 5%-a a 20 millió forint) = 400 millió forint.
  • Weboldal: http://maddogcraftcider.com

Minner elemzés

András rávilágított, hogy túl drága a termék. Ahogy Andrea mondta is, hogy piacot szeretnének szerezni, úgy valószínűleg ez az ár magas.

A piacismeret egy fontos tényező, amikor piacméretet meg kell határozni, akkor lényegében össze adjuk a top 5 vagy top 10 cég forgalmát, amiből tudjuk mekkora a piac. Ezt sokszor nehéz megbecsülni, ha a cég mással is foglalkozik.

Egy néhány fős céget el tud tartani a hazai piac (és amennyit így el lehet érni), mármint nagyobbra nőni, sklázázódni ezen a piacon azért nehéz, mert mint a mézbor esetében ez nem egy olyan ital, amit olyan sűrűn isznak az emberek. Ezt a szokást nehéz is lesz megváltoztatni. Megoldás lehet a további italok fejlesztése, vagy hasonló koncepciót építeni köré, mint a Zip’s sörmárka esetében történt Miskolcon (gasztro – és élménybirodalom). Hozzácsapni például valamilyen vitorlázással kapcsolatos vállalkozást (lehetne a gazdagok itala) – ezen még gondolkodok.
A Zip’s vállalkozásról lásd itt az információkat: Sörforradalom Miskolcról. Zip’s üzleti sztorija, online sörfőzés [podcast]

Mondjuk a Gin-ről sem gondoltuk volna, hogy ennyire népszerű lesz. Sőt Opera Gin sikeres figyelemreméltó (világhírű magyar ginmárka).

Ezen a márkán, logón, dizájnon még gyúrnék!

Hirflip – híraggregátor

  • Viniczai Benedek cápának öltözve érkezett. Vállalkozása, a Hírflip tulajdonképpen egy olyan híraggregátor, mely a mesterséges intelligencia segítségével gyűjti össze, kategorizálja, majd az érdeklődési körnek megfelelően mutatja a felhasználóknak a nap híreit. Előnye, hogy a szoftver már bejelentkezés nélkül személyre szabja a híreket, a vállalkozásnak pedig az átkattintásokból lesz majd bevétele a szerződéskötések után.
  • Benedek a befektetőknek 30 millió forintért ajánlott 10%-os üzletrészt.
  • A Cápák úgy érezték ezt csak marketing-bullshit, és nem látták benne az értéket, ám egyetértettek benne, hogy ez egy jó piac.
  • Weboldal: https://hirflip.hu

Minner elemzés:

A Minneren már többször volt téma a híraggregátor piac. A piacvezető hirkereső.hu és kapu.hu egy figyelemreméltó vállalkozás, több mint 20 éve a piacon van, éves 450 millió forint adózott eredménnyel, egy fő tulajdonossal (és szinte ennyi munkatárssal) működik.

A piacvezető

A kihívó

Ezekről itt olvashatsz, Minner ötletként már több éve is olvashattál erről a híraggregátor piacról, ötletről:

A TikTok-on több mint 35 000 követője van a Hirflip-nek, ott látható, hogy a videós formátumra tényleg vevók a felhasználók, sőt mondhatni TikTok hírműsort csinál. Benedek más célcsoportot választott, mint a hirkereső.hu. Ez lehet jó! Még az elején jár, de valamit ki lehet hozni. Ha csak a Hirflip lenne, mint aggregátor, akkor azt mondanám valóban kevés, hiszen 5 kattintás egy ilyet létrehozni, de láthatóan a TikTok jó irány lehet.

Apropó! Minnert követed már Tiktokon? Kattints ide!

Angyal macik – gyászfeldolgozó maci

  • Nádas-Laber Zsuzsa számára vállalkozása több, mint üzlet, egy küldetés. Az Angyal maci alapítója elhunyt hozzátartozók kedvenc ruháiból készít macikat, melyekben igény esetén a hamvak is elhelyezhetők. Munkatársaival igyekeznek a maximális tiszteletet megadva a macikat az elhunyt személyhez hasonlóra alakítani, hogy evvel is segíteni tudják a megrendelők gyászmunkáját. A macik mellett egy második brand is megszületett, Zsuzsa már ölelő plédeket is készít a kapott ruhákból.
  • A vállalkotó 10%-os üzletrészt ajánlott a Cápáknak 15 millió forintért cserébe.
  • A Cápák úgy gondolták ebben ők nem tudnak befektetőként csatlakozni, mert ők nehezen tudnak a gyászfeldolgozás piacban részt venni, naponta (vagy időnként) ezzel foglalkozni.
  • Weboldal: https://angyalmaci.hu

Minner elemzés

A piac létezik, például itt találtam egy hasonló megoldást az Egyesült Királyságban – Mary Mac.

Ez a gyászfeldolgozós, halállal kapcsolatos üzlet azért nehéz piac itthon, mert maga a halállal való kapcsolatunk itt Európában még nem alakult úgy ki, mint mondjuk az USA-ban. Máshogy működik. Láthatjuk, hogy a piaca megvan, amit könnyedén el is ért.

Befektetőként nehéz volt ebben gondolkodniuk, mert nem úgy kerültek bele az ötletbe, hogy ez maguktól jött.

RAMI Wedding – menyasszonyi ruha

  • Zajkás Benedek és Adorján Ramóna nem csak vállalkozásukban, a magánéletben is társak; míg Benedek a pénzügyi és üzleti teendőket intézi, addig Rami szabadjára engedheti kreatív energiáit. Rami táncos múltja során került közel a divat világához, egy sikeres megrendelés után kezdett el alkalmi és esküvői ruhákat készíteni. Ruhái kézzel készülnek, mind egyedi haute couture darabok, melyeket a menyasszonyokkal közösen igazítanak úgy, hogy a lehető legjobban tükrözze a személyiségüket.
  • Ramiék 12%-os részesedést ajánlottak 12 millió forintért
  • Tomán Szabin is tett ajánlatot, ám magas %-ot kért. Végül Balogh Levente és Lakatos István fektetett a vállalkozásba, az ő ajánlatukat fogadták el a vállalkozók. 6-6 millió forintot fektettek be 12,5-12,5%-os részesedésért.
  • Weboldal: https://www.ramidress.com

Minner elemzés

Utóbbi hónapokban alámerültem az árazás téma bugyraiba (tanultam) és azonnal megütötte a fülemet egy-két adat: 300-500 000 forintért adnak egy ruhát (ami majdnem hasonló árban forog, mint egy bérlés esetén). 5-8 hónapig készül egy ruha, 50-200 órányi munka van benne. Nem jön ki a matek! . Itt az az érdekes, hogy nem biztos, hogy mindenkinek el kell adni, és amikor keresed, hogy na, de hol van a profitom, akkor pont itt ment el. (Lásd árazás)

Az esküvő jó piac, évente 67 ezer esküvőt tartanak Magyarországon. (A CSOK jól megugrasztotta, reméljük a válások számát nem fogja).

A korábbi adások elemzése, videói itt érhetők el

Kattints ide a friss évad és a korábbi évadok elemzéseiért, sőt hasonló módon a videós pitcheket is eléred. 

Mi történt a Cápák között korábbi évek projektjeivel? 

Tettem fel magamban a kérdést, ami valószínűleg benned is felmerült. Fogtam magam és utána néztem, sőt még Balogh Petya is jelentkezett, hogy szívesen leírja az ő Cápás projetjeiről mit kell most tudni, mi történt az adást követően. 

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!