Cápák között 5. évad 1. rész: Játék az egész?

Dátum

Megosztás

Ismét mélyebb üzleti téma került a TV-be, mi már vártuk a Cápák között újabb évadát, szerintem ti is. Ez természetesen egy showműsor, nem EBITDA adatokkal fogják untatni a nagyobb nézőközönséget. Már az első adásban két igazán izgalmas projektet láthattunk, ahol deal is keletkezett. Láttunk gyenge projekteket is, amelyek még nem álltak helyt a piacon sem, így a befektetők még bottal sem piszkálták őket. Szintén tanulságos volt.

A Cápák Között 5. évad 1. részét az RTL-en itt éred el. A cikkben láthatod a szereplők, vállalkozók rövid bemutatkozóját videóban is. Plusz információkat, gondolatokat, üzleti információkat is megosztunk veled a cikkben.

Cápák között 5. évad 1. rész ötletei, pitchei

Apró felismerés, ahogy tavaly is volt, mikor újranézem az adást, sokkal jobban megjön a kedvem az egész műsorhoz.

WePlant4You – faültetéses projekt

  • Az ötlet röviden: A WePlant4You egy faültetéses projekt applikációval megspékelve. Olyan fafajtát ültetnek, ami gyorsabban nő, mint más fajták.
  • A vállalkozó 1 millió 200 ezer eurót kért a befektetőktől 20%-os cégrészesedésért.
  • A Cápák nem értették, hogy miért kell ehhez applikáció, és úgy érezték túl kezdő fázisban van a projekt, sőt nem látni miből lesz pénz. A befektetők teljesen elzárkóztak.

Minner véleményezés:

Ennél jobb projektek is vannak, ez hogy és miért kerülhetett adásba? És nem leszólva az ötletgazdát, hiszen valahol el kell kezdeni, kell koppanni is az utunk során.

A karbonkredit MLM-emekből ismert fafajtáról van szó, tehát ismert már. Ám nem tudott piacot nyerni az elmúlt 10 évben ez a megoldás.

Túl korai fázisban jött a Cápák elé. A vállalkozó az elején azt mondta, hogy mentsük meg a földet, majd arra a kérdésre, hogy 38 000 fa nem kevés-e azt mondta, nem is az a cél, hogy ezzel megmentsük.

Se weboldala a projektnek, se egyéb információ. Érdemes ezt megtenni, hogy még hitelesebbek legyünk, ha erre valaki nem veszi a fáradtságot már kívülről látszik, hogy nincs elkötelezve. A műsorba kerülés is nekem így furcsa. Ez csak egy álom. Az ötlet, a vízió abszolút kevés ahhoz, hogy azt sikerre vigyed, vagy azért úgy gondold, akkor ömleni fog a pénz. Az ötlet kevés, a megvalósítás a minden.

Ilyen összeget kérni már valóban validált projektre lehet csak kérni, és erősebb product market fit-tel rendelkező cégek (megfelelő piacon van és ki tudja elégíteni az igényeket) tudják csak megkapni ezt az összege, vagyis akiknél tényleg látszik a piaci igény, jönnek már a számok.

Mammuthworks – villanymotoros, távirányító játékautó

  • Az ötlet röviden: Olyan új villanymotoros távirányítós autó, ahol 4 villanymotor külön-külön a kerekekhez kapcsolódnak, 5,5 lóerőt is eléri így az autó. Az autó egy guruló webszerver, saját wifihálózattal. Teljesen újdonságnak számít ez a megoldás, csakis egyedi megrendelés alapján dolgoznak. 1500 dollárról indul egy ilyen termék.
  • 5 millió forintért 20%-os tulajdonrészt ajánlanak fel az alapítók a cégből.
  • A sertésmogul mellett Balogh Petya is beszállt a testvérek mellé, végül az eredeti ajánlattól eltérően, ellenajánlattal élve 5-5 millió forintért 15-15% üzletrészt haraptak ki maguknak. Tehát dupla akkora tőkét szereztek és 1,5-szer több %-ot kellett adniuk így cserébe + mentorálást is.
  • Weboldal: https://mammuth.works

Az alkudozásról videó

Minner véleményezés

Ilyen projektből kellene még több a műsorba, és ilyenről már lehet is mit írni. Láthatod egy jó projektről még a bemutatkozó résznél, vagy itt a véleményezésnél is sokkal többet lehet írni, beszélni, mert van több információ. Ez jó sztori!

6-7 éve már egyszer visszapattantak a piacról, amikor az első 3 prototípust piacra dobták. Akkor még nagyon kevés tapasztalattal léptek a piacra. Nos a fenti fás projekt gondolatát tovább vinném, tehát az ötletet a piacnak is be kell fogadnia. Sok esetben csiszolni kell a koncepción, a terméken, az üzleti modellen, az árazáson.

Itt kiemelném, hogy az, hogy nem akarják tömegtermelésre vinni a terméket egy jó irány.

A pozícionálás igazi banánhéj, amin legtöbben el szoktak csúszni.

(Kinek adod el, célcsoport választás, árazás).

A drón piac felfutása miatt ezek a kis villanymotorok igazán olcsón beszerezhetőek, ami valójában igazán pozitív irányba tolta, hogy összeálljanak a csillagok (megtérülés is jobb). Ilyen kis autóknál pedig a 3D nyomtatás szintén megkönnyíti a gyártást, ami szintén már olcsóbb előállítási költségvonzattal rendelkezik.

Még a befektetés nem látszik a cégadatokban, de úgy látom a sok tulajdonos a cégben lehet egy kicsit elriasztja majd a befektetőket. Egészen pontosan 6 tulajdonosa van már most a cégnek, és a Cápák még nincsenek benne. A valódi befektetés a műsor után történik, az is lehet, hogy a Cápák nem fektetnek be, ahogy ez történt több esetben is. Tavaly Balogh Petya mesélte, hogy úgy felében történik ilyenkor valódi befektetés.

Zsamcsokor – desszertcsokor

  • Az ötlet röviden: Becsomagolt desszert, desszertbox
  • 8 millió forintért jött 20%-os részesedésért cserébe
  • A Cápák úgy gondolják felesleges túlcsomagolást használ a desszertekhez az alapító.
  • Weboldal: https://zsamcsokor.hu

Minner véleményezés

Az alapító bár felkészült a prezentálásból, de nem látta, hogy a Cápák figyelnek az öko tudatosságra, főleg Tomán Szabina. Valahogy a műsorkészítők egészen biztosan számítottak erre, és bizony adott is lehetőséget amiatt a reakcióra. Ez egyébként azért is lehet jó, mert a hazai vállalkozók megkapják azt az erős üzenetet, hogy ne csomagolóanyagot adjanak el. Mondjuk erős pikantéria az egészben, hogy pont Balogh Levente az egyik cápa, aki az ásványvíz bizniszben szinte csomagolóanyagot árul (ezt ő maga mondta korábbi adásban)

Visszatérve a projektre. Maga a piac valós, ahová a hölgy be akar törni. Az ajándék piacot tudják megcélozni a legtöbb kisvállalkozó, e-kereskedelemben pedig még inkább.

A macaron piacon láttunk már sikeres vállalkozót. Szalai Dóra a Chez Dodo-val már 25 főnek ad munkát és több száz millió forgalmat ér el csak macaron értékesítéssel, piacvezető itthon. Lásd itt: Prémium desszertet árul Magyarországon, divatházként tekint a márkájára. Chez Dodo üzleti sztori

Seifroh – Kutyapiszok-lapát

  • Az ötlet röviden: Kutyapiszok eltakarító lapátot talált ki, ami kartonból készül és eldobható.
  • 15 millió forintot kért 15%-ért
  • A cápák nem látják a fantáziát a projektben.

Minner véleményezés:

A hölgy ott kicsit elrontotta, hogy azt mondta, hogy a Cápák azért nem értik a projektet, mert nem takarítanak.

Nem ekézni akarok minden projektet, hiszen legalább próbálkoznak az ötletgazdák, ez jó. Az ilyen piacon az a nehéz, hogy rengeteg alternatíva létezik. Kutyapiszkot zacskóval is fel tudsz szedni, ha lapáttal szeded, akkor van műanyag lapát. Ez kicsit olyan, mint amikor valaki kávét akar online shopban árulni. Túl sok az alternatíva, pedig azt gondoljuk óriási a piac, van igény is rá, mégis szenvednek az ilyen területen induló piaci szereplők.

Kapcsolódó Minner tartalom: Problémát old meg a vállalkozásod? Sikeres lehetsz. És ha nem?

Rotower – hidroponikus növénytermesztés

  • Az ötlet röviden: hidroponikus növénytermesztő fal / torony. A növények talaj nélkül, tápoldattal dúsított vízben vannak termesztve. Egész évben lehet növényt termelni, 30%-kal hatékonyabb, mint egy üvegházas megoldás. Már 100 millió forint árbevételnél jár a cég.
  • 40 millió forintot kérnek 5%-os tulajdonrészért cserébe.
  • A sok ajánlat közül a családi vállalkozás tagjai Tomán Szabinát és Balogh Petyát választották, akik végül 20-20 millió forintért 10-10%-ot kaptak, amire 5%-os visszavásárlási opciót is biztosítottak Ráczéknak. 
  • Weboldal: https://rotower.greendropsfarm.com/hu/

Minner véleményezés:

A hidropónia egy olyan terület, amiről már több mint 5 éve mi is írtunk sokat. A tápoldatos megoldás még nekem idegen, hiszen a körforgásos hidroponia megoldásnál ez inkább ökotudatos, sőt ott több növény és állat (hal) is részt vesz a körforgásban. Persze ez inkább üzemépítésre fókuszál és B2B piacra, mint fogyasztói oldal. Ezt mondták is, hogy inkább gyártók, mint kereskedők (hazai piacon gyártják).

Osztom Balogh Petya a Minner csoportban írt gondolatát (bent van a zárt csoportunkban), vagyis azt, hogy B2B piacon vannak ennél jobb megoldások, amelyek jobb volument tudnak elérni, ez a projekt a B2B és B2C piac határát szolgálják ki.

Sok ilyen projektet láttam a közösségi finanszírozó platformokon az elmúlt időszakban (Kickstarter, Indiegogo). A Rotower-enél látszik egy olyan megoldás, amivel már sikeresen elérték azt az erősebb piaci validációt, amit a többi projekt nem tudott.

Ami számomra érdekes lehet üzlet szempontjából, hogy nemcsak a fal építéséből van pénzük, hanem akár a visszatérő vásárlókból is, hiszen például a tápoldatban nagy pénz lehet, óriási árrés is lehet.

A cégben említett két másik tulajdonos a Kutatás-fejlesztési és Innovációs Állami Tőkealap és az OXO Labs (Oszkó Péter befektető cége).

Magyar cég hasonló koncepcióval még a Smartkas.com és a BedrockFarm. Mindig érdekes látni, ahogy hasonló koncepción egyszerre dolgozik több cég, és mennyit nem látunk, akik nem jöttek a felszínre. Ha van egy ötletünk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy rajtunk kívül még másnak is eszébe jutott. De ez jó, sokszor egymás mellett lévő piaci szereplők építik magát a piacot is. Ne félj a konkurenciától!

Kattints ide a friss évad és a korábbi évadok elemzéseiért, sőt hasonló módon a videós pitcheket is eléred. 

Üzleti ötletet keresel?

Már felkerült a Minnerre a friss 2023-as üzleti ötletek is. Ahol online és offline ötleteteket, üzleti trendeket is bemutatunk.  Aranyat érő üzleti ötleteket után kutakodunk, ez az új üzleti ötlet gyűjtemény is már több hónapja készül, hogy tényleg minél több oldalról megvizsgáljuk a piaci réseket, lehetőségeket azoknak a létjogosultságát. A leírt ötleteink, gyűjteményeink a megírásukat számított 5 éven belül érvényesek. Kattints ide!

Kapcsolódó cikkek:

Fotó: RTL

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Cápák között 5. évad 5. rész: A szendvics nem jó biznisz? De a táska workshop igen?

Hiába nyered meg a Konyhafőnököt, ettől a befektetőknél nem indulsz nagyobb előnnyel, sőt lehet nagyobbak is az elvárásaik? A műsorban szendvics üzlettel jött a...

A vevőszerző Facebook hirdetések 5 kötelező eleme

Te is szeretnél olyan Facebook hirdetéseket indítani, amik pénz égetése helyett bevételt, és ami még fontosabb profitot termelnek? Ez sajnos nem olyan egyszerű, hogy...

Meki reklám, amiben nem szerepel hamburger – Hírszemle #38

Az emberek pont azért beszélnek a McDonald's reklámjáról, mert hiányzik belőle a hamburger, vagy éppen a Mekis színek. Ez kreatív marketing! Közben egy másik...

Marketing stratégiák, szemléletek röviden, összegyűjtve

Mikor a listát készítettem jöttem rá én is, hogy mennyi lehetőség van előttünk, hogy igazán csúcsra vigyük a marketingünket. Csak válogatni kell! Most a...

Itt az év legkevésbé produktív időszaka. Szerezz most előnyt a konkurenciával szemben!

Új év új lehetőségek! Bár kicsit lassan készült el ez a cikk, megérkezett 2023 és bízunk benne hatalmas lendülettel álltál neki a munkának az...

Cápák között 5. évad 4. rész: Import vállalkozás, mese biznisz, diák kuponozás

Hoppá hoppá! Mennyi pénz, mindenki kedves volt, nagy dráma nem volt. Ez jó adás! És megint a Tiktok, megint egy projekt, ami a Tiktok...

5 másodperces trükk, amivel több követőt szerezhetsz TikTokon [esettanulmány]

Van gyakorlati haszna a cselekvésre ösztönzésnek, CTA-nak a TikTok videókban? - kérdezte tőlem Milán az őszi tiktokos Minner eseményen, és ezzel elültette a bogarat...

Interjú a ChatGPT-vel. Mire használjuk a cégben az Ai-t? Aggódnunk kell? – podcast

Azon gondolkodtam, hogy miként tudom legjobban bemutatni a ChatGPT-t. És közben, ahogy a Minnertől megszokhattad, inspiráljalak is. Így erre a videós, podcastos interjúváltozatra esett...