A műsor változott, új Cápák kerültek a székekbe 2 hölgy személyében, mivel István és Szabina távozott. Az első rész hozta a korábbi évadok papírformáját: Volt itt elvetemült feltaláló, aki szerelmes a projektjébe, de egy fűszálat nem tett arrébb a piacon. Volt dráma (sírás), volt siker. Már az első adásban volt befektetés, sőt megismertünk egy friss burgerezőt, aki félév alatt Zing méretű árbevételt tudott felmutatni! Be lehet robbanni bármilyen piacra? Ők mutatták meg, hogy igen! Lássuk az adást!
Új cápák érkeztek: A már ismert és megszeretett Cápák – Balogh Levente, Balogh Petya és Moldován András – mellé két nagyragadozó ült: Orbók Ilona és Dr. Varga Eszter. Mindketten komoly pénzügyi múlttal váltak befektetővé.
A Cápák Között 6. évad 1. részét az RTL-en itt éred el. A cikkben láthatod a szereplők, vállalkozók rövid bemutatkozóját videóban is. Plusz információkat, gondolatokat, üzleti információkat is megosztunk veled a cikkben.
Simon’s Burger
- Az ötlet röviden: Amerikai gyorséttermi minőséget hoztak be Budapestre. Kézműves hamburgerekkel szemben, klasszikus amerikai stílusú hamburgert értékesítenek. Annyira ízlik az embereknek, hogy néhány hónap után már 300 millió forgalmat tudtak felmutatni. 80-100 millió forint nyereséget csináltak alig fél év alatt.
- 5%-ot kértek 100 millió forint befektetésért.
- Balogh Levente és Orbók Ilona tettek egy-egy ajánlatot. Levente 100 millió forintért 25%-ot kért az üzletből, ehhez Ilona is csatlakozott, ő az ajánlatában megadná a 100 millió forintot, 5%-ért cserébe, viszont a profit 50%-át elkérné, plusz vétójogot kérne a vállalati döntések kapcsán. A srácok először Leventével próbáltak megalkudni, 10%-ot felajánlva az üzletből, amire Levente ellenajánlata 20% volt. A srácok ezután nem fogadták el egyik Cápa ajánlatát sem. Amikor Levente végső ajánlata sem ért célt, felajánlotta azt is, hogy marad a 100 millióért 20%, DE a megtérülést követően 10%-ra csökkentené tulajdonrészét. Végül a fiatalok visszautasították a Cápák összes ajánlatát.
Minner véleményezés:
András meglepődött a sikerükön, főleg hogy ilyen rövid idő alatt érték ezt el. És ahogy mondta is, a Simon’s csapata már előrébb jár és gyorsabb sikert ért el, mint ő a Jack’s Burgerrel.
A srácokon látszik, hogy beleteszik azt a lelkes marketinget, amit kevés cég képes. Ennek hatása az is, amiről meséltek, hogy a vendégek szeretik fotózni, hogy ott vannak, hogy ott esznek. Pedig nem nagy márka, és mégis elárasztják a közösségi médiát. A márkaépítésük igazi berobbanás, főleg úgy, hogy sok kiépített magyar burgermárka van már a piacon.
„Five Guys copy” – volt akinek ez juthat eszébe, ami jogos is lehet, hiszen ahogy ők is mondták, pont olyan jellegű éttermet indítottak el itthon. Az, hogy valaki ezzel érvvel, vagy ezen lovagol gyenge vállalkozói szemléletmódra utal. Ha csak az ötleten múlna, de jó lenne! A 300 millió forgalmat össze is kell hozni! (Nem a legyek hordják össze).
Ha a hazai piacot nézzük, akkor egy Bamba Marha, vagy a Zing burger tulajdonosai biztosan nagy kerek szemmel nézik, hogy alig félév alatt majdnem összehozták az ő forgalmukat, sőt mondhatni a Zinget meg is közelítették (arányosítva). A Bamba Marha az országban piacvezető, az ő számaiktól messze vannak, de biztosan egy diszruptív szereplő jelent meg ezen a területen, és bizony csábítja, veszi el a vevőkörüket.
Pink Taxi
- Az ötlet röviden: Egy olyan taxiszolgáltatás, ahol nők utazhatnak csak, pink színű taxival, és női taxisofőrökkel. 15 éve bejegyezte a védjegyet a vállalkozó, azóta nem lépett előrébb.
- Pink taxi ötletével, üzlete 100%-át ajánlotta fel a Cápáknak, megyeszékhelyenként 200 millió forintért, amiért ő mindössze a majdani árbevétel nettó 10%-át kérte cserébe.
- A Cápák szerint ebben a modellben nincs potenciál, ezért sorban kiszálltak.
Minner véleményezés:
Elrettentés miatt kellenek az ilyen ötletek? Vagy a show része? Inkább utóbbi. Igen ez nem egy szakmai műsor.
Védjegy bejelentés történt csak, amire pusztán piacot építeni nehéz. Bár tény, hogy hasonló színű taxik esetén akár fel is tudná venni a harcot, de pusztán ennyi az előnye. Műsor közben mondta az ötletgazda, hogy lényegében Orange Taxi is lehetne, bármikor megjelenhetne más a piacon, nem tudna mit csinálni…
Legyünk őszinték, egy taxisöfőr nem vállalkozó, inkább kényszervállalkozó. Nos, Mihály hiába több évtizede taxisofőr, üzleti szemléletmódja nem alakult ki, amivel vállalkozni tudna. 15 éve dédelgeti álmát. Nem próbálta ki még ki, hogy lefest egy autót és elkezdi például Miskolcon. Egy ötlet semmi, a megvalósítás minden! Csak a vállalkozói alapok képzés nálunk 15 órányi tömény anyag.
Andrással egyetértek: Ő azt mondta, hogy lehet nem is annyira erős a probléma, mert bevezethető az, hogy egyszerűen a taxisokra hatást gyakorolnak. Nos például itt lehet az, hogy a Bolt taxi elindít egy olyan szolgáltatást, mint a kisállat taxi szolgáltatásuk, csak nőkre. Az appon belül lehet választani a női utasoknak. Ott egyébként náluk még az applikációban is benne van, hogy védi a rendszer az utast, és a lepontozott 1 csillagos taxis már komoly szankciókkal találkozik, akár tiltással is.
Dr. Varga Eszter felhívta a figyelmet arra, hogy úgy akar befektetőt szerezni, hogy maga a vállalkozó nem kockáztat tőkét.
Trinity Security Guard
- Az ötlet röviden: Győrfi Gyula és ifj. Győrfi Gyula egy apa-fia páros, akik lefejlesztették a Tirinty Guide GPS alapú őrjáratellenőrző és szolgálatvezénylő alkalmazását, ami az emberi mulasztások megelőzésére és kiküszöbölésére szolgál.
- A Cápáktól 25 millió forintot kértek 10% üzletrészért cserébe.
- A Trinity Security Guard megosztotta a Cápákat. Moldován András szerint „kamu a dumájuk”, azonban Balogh Levente látott benne potenciált, viszont rizikósnak találja ezt az üzletet. Végül Balogh Petya tett egy rendhagyó ajánlatot a vállalkozóknak.
Minner vélményezés:
András nagyon beleszállt ismét a vállalkozókba, mondván semmijük nincs, hiszen ezt bárki leprogramozza. Persze, ma simán le tudod programozni vagy akár megvenni a kódot és megcsinálni az Ubert, Airbnb-t, tudsz olyan média oldalt indítani, mint a Minner. Nem ezen múlik a siker. Ezt ő tudhatná a legjobban. A Cápáknak felelőssége van abban, hogy ott ülnek, és mennyire motiválják a hazai vállalkozókat. Hát nem így! Semmi jó nem származik abból, hogy egy megkeseredett Cápát odaültetünk és lehúzza a versenyzőket. Ha az RTL szeretné a társadalmi szerepvállalását is előtérbe hozni, ami egyébként jót tenne a műsornak, András ilyen megnyilvánulásait ki kellene vágni. De ők a show miatt beletették. Itt mindkét félről sajnos negatívan kell nyilatkoznom.
Azért nem leszek ilyen egyoldalú. Andrásnak abban igaza van, hogy cégvezetőként tudnod kell ebben az esetben, hogy:
- Milyen nyelven íródott a kód. (Meglepő, hogy ezt nem tudta megmondani.)
- Mennyi profit marad az árbevételből.
- Tudnod kell, hogy miért lesz valaki ügyfeled, mivel lehet ezt eladni.
- Tudnod kell mik a sikertényezők, számok ezen a piacon.
- Ahogy Eszter Cápa mondta, hogy tudni kell az értékesítési stratégiát
- Piackutatás, USP – Előbbire Balogh Petya hívta fel a figyelmet, utóbbit pedig én mondanám. Valóban hiányzik a piackutatás, ami miatt érdemes lesz megnézni mivel tud kiemelkedni a hasonló piaci szereplők közül.
- … és még rengeteg mindent. Meg kell tanulni vállalkozni!
Meg lehet csinálni 3 nap alatt? Igaza van Andrásnak? Igen. Bár nem ettől lesz üzlet az üzlet, vagy nem ettől mondhatjuk, hogy veszélyben lenne az ötlet, a vállalkozás a piacon. Sőt ehhez még programozónak sem kell lenni, hogy ezt megcsináljuk. Bár nem hátrány az a gondolkodás, amivel egy fejlesztő rendelkezik, de ma könnyebb egy ilyet megcsinálni, mint gondolnád! Ezt akár egy no-code megoldással is meg lehet csinálni, mint az AppSheet, vagy a Glide. Lásd ebben a cikksorozatban: Saját appot készítek
A jelenlegi árbevétel 100.000 Ft havonta 4 ügyféltől. Előfizetéses a rendszer, egy cég 10 és 50 ezer Ft között fizet. Szeretnének ugyan európai piacra lépni de konkrét tervek nélkól, így azért erős a 250 milliós cégérték. A Cápák a rengeteg hiányosság miatt szépen sorban kiszálltak, végül Balogh Petya mondhatjuk pozitív hangvétellel zárta a beszélgetést. Azt mondta a vállalkozóknak, hogy ha elérik a 100 ügyfelet keressék meg újra és beszélgetnek befektetésről.
Shelby Rent
- Az ötlet röviden: Főleg Mustang autók bérbeadásával foglalkozik a vállalkozó, lényegében élményautózással. Nemcsak saját autókat adnak bérbe, hanem külsős is hozhat autót és ők kezelik a bérbeadást.
- A vállalkozó 22 millió forintért 15%-ot ajánlott fel üzletéből.
- Orbók Ilonáról kiderült, hogy nagy autórajongó és az oldtimereket kifejezetten imádja. Ajánlatot is tett a fiatal vállalkozónak, 22 millióért 25%-os üzletrészt kért, amit némi alkudozást követően elfogadott a Shelby Rent tulajdonosa. Ezzel nem csak az „új” Cápa első befektetési ajánlata valósult meg a stúdióban, de a Cápák között hatodik évadának első befektetési ajánlata is elhangzott!
Minner véleményezés:
Volt egy rész a műsor alatt, amikor Bence elsírta magát. Én értem, hogy fontos a dráma és fontos a show szempontjából, de annak aztán annyi köze volt a Shelby Renthez, mint nekem a lézergravírozáshoz. Beleerőltették a műsorba.
Ismét látszik az adásból, hogy a Tiktok milyen erős tud lenni egy vállalkozás beindításánál. A hazai marketingeszközök közül még mindig nem használják elegen. Ehhez a részhez kapcsolódó tartalom: Reels, Shorts, Tiktok videók. Kezedben a nyertes lottószelvény?! Minner meeting felvétel
Maga a piaci igény jól látszik, hiszen anno a Tesla élményvezetés is nagyot futott. Bence jól látta, hogy az esküvői autóbérlésben szintén nagy potenciál lehet. Évente 60-70 000 felett a házasságkötések száma itthon. Ez, az élményautózás mellett, egy nagyon jó bevételi forrás lehet a cégnek, esküvő felárral (ha már az üzletet nézzük).
A cégnél még érdekes lehet majd a szezonális árazást is figyelembe venni, ezt ha jól láttam még nem alkalmazzák. Tehát amikor nagy a kereslet, akkor drágább a bérlés (pl. hétvégén, 3-4 napos hosszú hétvégéken).
Inspirálódnál még? Mutatok néhány izgalmas cikket:
- QR kódos mobilpincér appot készítettünk kódolás nélkül 8 óra alatt. Saját appot készítek 3…
- Van egy jó ötleted, de se kezdő tőke, se kapcsolatok? Mihez kezdj? Kevés pénzből vállalkozás
Fotó: RTL